دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه اسپرسو چیست

۱۳۹۹ چهارشنبه ۵ آذر
1249بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

اسپرسو نوشیدنی غلیظ و دارای عطر و طعمی قوی می‌باشد که در حجم کم سرو می‌شود و همیشه آب کنار اسپرسو میگذارند. مقیاس اندازه گیری اسپرسو، شات میباشد و به مقدار سینگل شات و دبل شات تقسیم میشوند. این نوشیدنی پرطرفدار با عبور آب داغ از میان قهوه‌های آسیاب شده با فشار زیاد درست می‌شود. همچنین پودر قهوه اسپرسو باید کمی درشت‌ باشد تا آب داغ بتواند از بین قهوه‌ها عبور کند و عصاره‌گیری انجام شود.

قهوه اسپرسو چیست

قهوه اسپرسو (Italian Espresso) قهوه ایتالیایی است. نسبت به قهوه های دیگر غلظت بیشتری دارد. البته این مورد را بدانید که اسپرسو نام قهوه نیست روشی برای درست کردن قهوه است.

 

معرفی انواع قهوه اسپرسو در ایران

در ابتدای آشنایی با دنیای خوش عطر و طعم قهوه، ممکن است اسامی و اصطلاحات کمی گیج کننده باشد. به عنوان مثال، قبل از شروع بیاید به مفهوم اسپرسو و معرفی انواع آن بپردازیم. قهوه اسپرسو، نوع خاصی از دانه‌ی قهوه نیست. اسپرسو یک نوشیدنی با حجم ۲۵ تا ۳۵ میلی‌لیتر است که با عبور پرفشار آب حدودا ۹۳ درجه از حدود ۸ گرم پودر قهوه در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ ثانیه تهیه می‌شود. این نوشیدنی به صورت خالص، در اشکال ریستریتو و لانگو هم سرو می‌شود و در ترکیب با شیر، پایه‌ی اصلی انواع مختلف لاته، کاپوچینو، ماکیاتو را تشکیل می‌دهد.

 

 

بهترین ترکیب قهوه اسپرسو

برای تهیه‌ی قهوه اسپرسو می‌توانیم از هر دانه‌ای استفاده کنیم. اما با توجه به ویژگی‌های برشته‌کاری و خود دانه، برخی ترکیب‌ها برای اسپرسو مناسب‌تر هستند. پر مصرف‌ترین قهوه ترکیبی برای دم‌آوری اسپرسو در ایران، قهوه‌های ۸۰٪ عربیکا و ۲۰٪ روبوستا هستند. بهترین انتخاب برای عصاره‌گیری قهوه‌ی اسپرسو، قهوه‌هایی با برشته‌کاری متوسط تا متوسط رو به تیره است. قهوه‌هایی با برشته‌کاری روشن یا تیره ممکن است نتیجه‌ی مطلوبی به همراه نداشته باشند. البته می‌توانید به دل‌خواه، از هر تناسب عربیکا و روبوستا یا درجه‌ی برشته‌کاری متفاوتی که بخواهید استفاده کنید. اما ممکن است نوشیدنی نهایی تلخ‌تر یا ترش‌تر از ذائقه‌تان باشد.

 

تفاوت دبل شات با سینگل شات

هر شات اسپرسو به مقدار 30میلی لیتر می‌باشد. سینگل شات 30 میلی لیتر و دبل شات دوبرابر سینگل شات بوده و 60 میلی لیتر میباشد. قهوه‌خورهای حرفه‌ای معمولا دبل شات سفارش می‌دهند.

 

دلیل محبوبیت اسپرسو

قهوه اسپرسو یکی از پرطرفدارترین قهوه های دنیا به شمار میرود و شاید بتوان دلایل مهم محبوبیت آن را سرعت بالای تهیه قهوه ، غلظت بالای قهوه خروجی ، تاثیر گذاری زیاد و سرعت در تاثیر گذاری بر بدن

دانست.

برخی علاقه دارند که این نوشیدنی محبوب را در کافی‌شاپ‌های معروف سفارش دهند و برخی نیز ترجیح می‌دهند که خود اقدام به خرید قهوه کرده و در منزل قهوه اسپرسو را تهیه کنند و از آن لذت ببرند.

 

طرز تهیه اسپرسو با موکاپات

به وسیله موکاپات تنها می‌توان قهوه اسپرسو تهیه کرد و قهوه ترک یا قهوه فرانسه را با این دستگاه تهیه نمی‌کنند.موکاپات از سه قسمت تشکیل شده است: مخزن آب، مخزن قهوه و قوری.

برای شروع کار، ابتدا آب داغ را در مخزن مخصوص ریخته و آن را پر می‌کنیم.

در مخزن قهوه به ازای هر نفر یک و نیم قاشقچایخوری قهوه میریزیم.

مخزن قهوه را روی مخزن آب قرار داده و قوری موکاپات را می‌بندیم و موکاپات را روی شعله ملایم قرار می‌دهیم.

پس از گذشت چند دقیقه، قهوه شروع به ریختن داخل قوری موکاپات می‌کند که به این کار عصاره گیری گفته می‌شود. آنقدر صبر می‌کنیم که قهوه رقیق و روشن شده و شروع به پاشیدن کند. در این لحظه موکاپات را از روی شعله برداشته و اسپرسو را در فنجان سرو می‌کنیم.

 

تهیه اسپرسو با موکاپات

 

طرز تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو

برای تهیه یک شات اسپرسو با دستگاه اسپرسو ابتدا ۱۰ الی ۱۵ گرم قهوه آسیاب شده را داخل پرتافیلتر (Portafilter) ریخته سپس سطح آن را صاف کرده و با استفاده از تمپر (Tamper) قهوه را فشرده می‌کنیم.

پرتافیلتر را روی دستگاه می‌بندیم و دکمه عصاره گیری دستگاه را می‌زنیم. از لحظه‌ای که قهوه داخل فنجان می‌ریزد حدودا ۳۰ ثانیه عصاره گیری را ادامه می‌دهیم . حجم هر شات اسپرسو باید بین ۲۵ الی ۳۰ میلی‌لیتر باشد.

 

 

تهیه اسپرسو به وسیله دستگاه اسپرسوساز

 

با اسپرسو چه نوشیدنی‌هایی میتوان تهیه کرد؟

• کاپوچینو: شیر فوم گیری شده + سینگل اسپرسو

• کافه لاته: شیر فوم گیری شده + دبل اسپرسو (دو شات اسپرسو) + سیروپ

• کافه امریکانو : یک شات اسپرسو + آب داغ

برای اطلاع از خرید قهوه اسپرسو و قیمت قهوه اسپرسو با کیفیت می‌توانید به صورت رایگان با مشاوران  فروشگاه اینترنتی قهوه خوش کالا تماس بگیرید.

 

 

کارشناس تولیدمحتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2244 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3527 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3901 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟