دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه‌ی کَره‌چیست و چرا مردم آن را می نوشند

۱۴۰۰ سه شنبه ۲۳ شهريور
378بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

در اواخر دهه‌ی 2000، «دیو آسپری»، نویسنده سبک زندگی و مدیرعامل شرکت Bulletproof، پس از نوشیدن چای کَره‌ی یاک (غژگاو) در ارتفاعات، از تبت بازگشت. وی در سال‌های بعد، قهوه‌ی مخلوط با کره را ترویج کرد و ایالات متحده را فرا گرفت و در بین علاقه‌مندان به تناسب اندام و رژیم‌های کم‌کربوهیدرات و پرچرب، محبوب شد. در نتیجه، قهوه‌ی کره‌ای در بازارهای مصرف‌کننده‌ی قهوه‌ی غربی، به ویژه انگلستان و ایالات متحده رواج یافت. ظاهرا کافئین با روغن‌ها و چربی‌های موجود در کره «مخلوط» می‌شود تا در طول مدت یک روز، یا یک جلسه‌ی ورزشی طولانی مدت، به آرامی برای مصرف‌کننده انرژی آزاد کند. با این وجود که این نوشیدنی در اواخر دهه‌ی ۲۰۰ در محافل لایف‌استایل ظاهر شد، در واقع کره قرن‌هاست که با قهوه ترکیب می‌شود. برای آشنایی بیش‌تر با تاریخ‌چه‌ی و دلیل محبوبیت‌اش در قرن ۲۱، ادامه‌ی مطلب را مطالعه کنید.

 

قهوه‌ی کره‌ چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

«رابرت چوهان» بنیان‌گذار کافه‌های زنجیره‌ای Kopi House در لندن است که قهوه نانیانگ سنگاپوری سرو می‌کند. او می‌گوید: «بسته به خاست‌گاه دستور تهیه، چندین روش برای درست کردن قهوه‌ی کره‌ای وجود دارد.» با این حال، رابرت می‌گوید که اغلب شامل مخلوط کردن (Blending) یا هم زدن (Stirring) قهوه‌ی فیلتری قوی، با کره است. به عنوان یک امولسیون آب در روغن، بدون جدا شدن روغن‌ها و شناور شدن در سطح فنجان، کره را می‌توان هم زده یا در قهوه مخلوط کرد. صرف نظر از دمای نوشیدنی، چربی‌های روغنی موجود در کره، جدا نمی‌شوند. وقتی قهوه‌ی کره‌ای به این شکل آماده می‌شود، نتیجه‌ی آن یک نوشیدنی غلیظ و کف‌آلود و تقریبا شبیه لاته است. قهوه‌ی کره‌ای (در صورتی که شیرین نشده باشد) یک نوشیدنی پرکالری، پرچرب و فاقد کربوهیدرات است. به همین دلیل، بیش‌تر توسط افرادی که رژیم کم‌کربوهیدرات و پرچرب (که به رژیم کتوژنیک نیز معروف است) دارند، به عنوان صبحانه مصرف می‌شود. طرفداران ادعا می‌کنند که این نوشیدنی، انرژی پایدار را برای ورزش فراهم می‌‌کند و سطح تمرکز را بهبود می‌بخشد. «آنیتا برودیان»، مالک و مدیر شرکت Dark City Foundry در ملبورن استرالیا است. او می‌گوید: «[قهوه‌ی کره‌ای] یک قهوه‌ی لطیف و خامه‌ای است که به برای تامین سوخت روزانه، به عنوان اولین چیز در صبح نوشیده می‌شود.»

«من هر روز یک لیوان می‌نوشم و چند سالی است که این کار را می‌کنم. متوجه می‌شوم که این امر به احساس سیری کمک می‌کند، زیرا صبح ورزش می‌کنم اما نمی‌توانم قبل از یک جلسه [ورزشی] غذا بخورم. این نوشیدنی من را سیر نگه می‌دارد، اما هنوز می‌توانم ورزش کنم، پس برای من آن برد/برد است.» «گرانت هرینگتون»، یک از مدیران Ampersand Dairy در شمال آکسفوردشایر انگلستان است، یک تامین‌کننده که برای چندین مورد از جمله قهوه‌ی کره‌ای، کره‌ی درجه‌ی یک تولید می‌کند. او می‌گوید که قهوه‌ی کره‌ای «افزایش انرژی زیادی» ایجاد می‌کند. او می‌گوید: «این نوشیدنی انرژی‌زای من است. آن را صبح، قبل از موج سواری یا کوه‌نوردی می‌نوشم.»

رابرت می‌گوید که Kopi House، قهوه‌ی کره‌ای سنتی به سبک سنگاپور به نام Nanyang Kopi می‌فروشد که به معنای «قهوه‌ی اقیانوس جنوبی» است. در دهه‌ی 1930، زمانی که کارگران یقه‌آبی آن را به عنوان یک صبحانه‌ی سریع و ارزان مصرف کردند رواج یافت. «کسانی که به سنگاپور سفر کرده و در دنیای قهوه غرق شده‌اند، این نوشیدنی را می‌شناسند. این با گردش‌گران، به ویژه غربی‌ها که می‌خواهند از قهوه‌ی «جایگزین» لذت ببرند، به خوبی سازگار است. هم‌چنین در رسانه‌های اجتماعی نیز ظاهر خوبی دارد.» «تهیه‌ی این نوشیدنی با لایه‌بندی شیر تغلیظ شده‌ی شیرین، درون فنجان آغاز می‌شود. روی آن قهوه‌ی Nanyang Kopi تازه‌دم (اغلب از روبوستای قوی) قرار می‌گیرد. مقداری آب برای رقیق کردن پایه‌ی قهوه اضافه می‌شود و یک تکه کره‌ی بدون نمک روی آن شناور می‌شود. «قبل از نوشیدن اولین جرعه، چند ثانیه باید بگذرد تا کره به خوبی روی نوشیدنی قرار گیرد. این یک نوشیدنی غنی، خامه‌ای، شکلاتی و قوی ایجاد می‌کند.»

 

قهوه‌ی کره‌

 

قهوه‌ی کره‌ای چه‌قدر قدمت دارد؟

با وجود ظهور قهوه‌ی کره‌ای به عنوان یک روند تناسب اندام در دهه‌ی 2000، ترکیب کره و قهوه بیش از هزار سال قدمت دارد. اولین شواهد در این زمینه، استفاده از پودر قهوه با کره‌ی حیوانی در اتیوپی قرن نهم است. آنیتا می‌گوید: «افزودن چربی به قهوه مفهوم جدیدی نیست. اتیوپیایی‌ها و تبتی‌ها، قهوه [و چای] با کره‌ی یاک را مدت‌ها قبل از فراگیر شدن می‌نوشیدند.» کشورهایی از جمله شمال هند، ویتنام و سنگاپور تا به امروز انواع مختلفی از قهوه و چای کره‌ای می‌نوشند. شاید مشهورتر از همه، po chaی تبت، یک نوشیدنی تهیه شده از چای سیاه تخمیر شده به همراه کره‌ی یاک باشد.

 

استفاده از سایر کره‌ها و روغن‌ها

بافت و طعم قهوه‌ی کره‌ای می‌تواند با استفاده از جایگزین‌های کره تکرار شود. آنیتا می‌گوید: «تعداد کمی [از کافه ها] هستند که قهوه‌ی قهوه‌ی کره‌ای مناسب سرو می‌کنند، اما برخی فقط خامه یا روغن نارگیل ساده اضافه می‌کنند.» بسیاری از دوست‌داران این نوشیدنی ترجیح می‌دهند قهوه‌ی خود را به عنوان مکمل پیش از ورزش در خانه تهیه کنند. آنیتا می‌گوید: «مردم برای این منظور قهوه‌ی سرد دم ما را می‌خرند زیرا تنها چند کافی‌شاپ در استرالیا قهوه‌ی کره‌ای واقعی را در منوی خود ارائه می‌دهند.» «استفاده از قهوه‌ی سرد دم (برخلاف اسپرسو)، یک نوشیدنی بسیار لطیف ایجاد می‌کند، اما می‌توانید از هر قهوه‌ای استفاده کنید... هرکدام طعم خاص خود را می‌دهد.» آنیتا می‌افزاید که به مشتریانی که از لبنیات اجتناب می‌کنند، قهوه‌ی کره‌ای گیاهی، تهیه شده با کره‌ی کاکائو ارائه می‌دهد. «کره‌ی کاکائو طعم ملایمی دارد و همچنین لسیتین سویا را به عنوان امولسیفایر اضافه می‌کنیم تا از جدا شدن روغن و کره‌ی کاکائو جلوگیری شود.»

 

مزایای سلامتی آن چیست؟

یکی از دلایل اصلی محبوبیت قهوه‌ی کره‌ای در دهه‌ی 2010، فواید سلامتی آن بود. با این حال، در حالی که کالری بالا و میزان کربوهیدرات کم آن که به معنای رژیم غذایی کتوژنیک است، آیا واقعا سالم است؟

کلینیک مایو می‌گوید در حالی که قهوه‌ی کره‌ای منبع خوبی برای آنتی‌اکسیدان است، چربی‌های اشباع شده و میزان کالری بالا می‌تواند برخی رژیم‌ها را از بین ببرد. هم‌چنین فاقد بسیاری از مواد مغذی موجود در غذاهای کامل است و می‌تواند در آینده، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد. آن‌ها توصیه می‌کنند مردم برای حفظ رژیم غذایی مناسب، نوشیدن قهوه‌ی کره‌ای را با خوردن میوه و پروتئین اضافی متعادل کنند. کسانی که قهوه‌ی کره‌ای می‌نوشند همچنین باید از کالری آن آگاه باشند و در حالی که میزان ورزش خود را افزایش می‌دهند، باید رژیم غذایی خود را در دیگر جاها کاهش دهند. رابرت می‌گوید انواع قهوه‌ی کره‌ای نیز وجود دارد که با شیر و شکر تهیه می‌شود و خاطرنشان می‌کند که این قهوه برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند مناسب نیست. او می‌گوید به همین دلیل است که او آن را به عنوان یک نوشیدنی سالم به بازار عرضه نمی‌کند. اگرچه قهوه‌ی کره‌ای مدتی است به دلیل علاقه‌ی مجدد بخش لایف‌استایل و تناسب اندام در اواخر دهه‌ی 2000 محبوبیت زیادی پیدا کرده، اما هنوز به هیچ وجه رایج نیست. آنیتا می‌گوید: «من فکر می‌کنم بخشی از دلیل عدم محبوبیت بیش‌تر این است که پیدا کردن یک قهوه‌ی کره‌ای خوب سخت است.» برای برخی افرادی که قهوه می‌نوشند، ترکیب کالری زیاد و میزان چربی بالا ممکن است آن‌ها را منصرف کند. برای دیگران، تنها ممکن است ترکیب غیر معمول کره و قهوه جذاب نباشد. با وجود این، قهوه‌ی کره‌ای هنوز در بین گروه های خاص و جمعیت‌شناختی محبوب است. این که آیا در سال‌های آینده احیای دیگری را تجربه خواهد کرد یا «جریان اصلی» خواهد بود، باید مشخص شود.

 

خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. خرید آنلاین قهوه  با ارسال رایگان از فروشگاه قهوه خوش کالا

 

منبع: Perfect Daily Grind

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2243 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3525 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3896 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟