دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چگونه به نوشیدن قهوه‌ی خالص عادت کنیم

۱۴۰۰ چهارشنبه ۵ آبان
708بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

اگر قهوه‌خور باشید، همین حالا هم می‌دانید که قهوه جادویی است. چه چیزش را می‌توان دوست نداشت؟ عطرش که حیرت‌انگیز است. مزه‌اش که عالی است. پس ما راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم؟

خب، باور کنید یا نه، شیوه‌ی نوشیدن قهوه بدون خامه یا شکر می‌تواند به شکل مثبتی بر سلامت ما اثرگذار باشد. بله، نوشیدن قهوه‌ی خالص می‌تواند فوایدی داشته باشد. اگر عاشق قهوه هستید، علاوه بر آن عاشق قهوه با خامه و شکر هستید، ممکن است کمی شگفت‌زده شوید. یک فنجان قهوه‌ی خالص ساده، بدون افزودنی‌های اضافی، نسبت به یک فنجان قهوه با خامه و شکر کالری کم‌تری دارد. نه تنها این، قهوه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند نیاسین، منگنز، پتاسیم و منیزیم است که همه برای ما انسان‌ها ضروری هستند. علاوه بر این، اگر به لاکتوز حساسیت دارید، نیازی نیست به دنبال جایگزین‌های لبنی باشید، یا (حتی اگر به لاکتوز حساسیت ندارید) نگران تمام شدن آن در خانه باشید، زیرا قهوه‌ی شما به آن نیاز ندارد. وقتی آن را خالص بنوشید. می‌دانیم که نوشیدن قهوه‌ی خالص بدون چیزهای خوب اضافه شده می‌تواند یک تغییر کلی در عرصه‌ی طعم ایجاد کند. اما اگر به خوبی‌های آن توجه کنید، می‌تواند تجربه‌ی قهوه‌ی شما را به سطح کاملا جدیدی برساند.

 

در ابتدا شاید بپرسید که اصلا چرا باید قهوه را خالص بنوشید؟ تجربه‌ی احساس طعم خالص قهوه را تصور کنید؛ این‌که بتوانید نت‌های میوه‌ای ظریف یک قهوه با برشته‌کاری روشن، توازن اسیدیته در قهوه‌ای با برشته‌کاری متوسط و طعم‌یادهای دودی قهوه‌ای با برشته‌کاری تیره را احساس کنید.

به جای مطالعه درباره‌ی حس مردم درباره‌ی طعم قهوه، می‌توانید این ویژگی‌های بسیار متمایز را خود شخصا تجربه کنید.

ممکن است کام شما کمی نیاز به آموزش داشته باشد، اما وقتی پرزهای چشایی خود را با ویژگی‌های طعمی قهوه‌هایی با درجه‌ی برشته‌کاری مختلف تحریک کنید، به گذشته باز نخواهید گشت.

این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید برای نوشیدن قهوه‌ی بدون خامه و قند قدم‌های کوچک بردارید. در واقع این کار یکی از بهترین راه‌ها برای انجام آن است. در اینجا ما به چند مرحله‌ی ساده برای لذت بردن از قهوه بدون خامه و قند نگاهی می‌اندازیم.

 

درجه‌های برشته‌کاری مختلف را امتحان کنید

انواع مختلف قهوه، هر یک چیزی منحصر به فرد را برای نوشیدن ارائه می‌دهند. انواع بی‌شماری قهوه وجود دارد و نکته‌ی اصلی این است که قهوه‌ای را بیابید که واقعاً به آن علاقه داشته باشید. تصور کنید اگر هرگز چیز جدیدی امتحان نکنید، نمی‌توانید همه‌ی چیزهای زیادی را که واقعا دوست دارید کشف کنید. بنابراین، کمی تحقیق کنید؛ در مورد انواع درجه‌های برشته‌کاری بخوانید، به توضیحات طعم و مشخصات مورد علاقه‌ی خود توجه کنید.

آیا نت‌های میوه‌ای، طعم‌های چمنی یا شدید و عمیق را دوست دارید؟ با ریسک‌پذیری هرچه را که دوست دارید امتحان کنید.

درجه‌های برشته‌کاری مختلف را امتحان کنید

شیوه‌ی دم‌آوری را انتخاب کنید

پس از محدود کردن انتخاب (یا انتخاب‌ها)، در مورد شیوه‌ی دم‌آوری تصمیم بگیرید. روش‌های مختلف، طعم‌ها را به شیوه‌ی منحصر به فردی از قهوه‌ی شما استخراج می‌کنند و نت‌های متفاوتی را برجسته می‌سازند. اگر قهوه‌ای در شیوه‌های چکانه‌ای مثل قهوه‌سازهای خانگی، برای نمونه می‌توانید از فرنچ‌پرس استفاده کنید. همیشه می‌توانید اسپرسوساز را امتحان کنید یا از روش‌های ساده‌تر استفاده کنید. هدف این است که با امتحان، شیوه‌ی منساب خود را پیدا کنید.

اندازه‌ی آسیاب مهم است

یافتن اندازه‌ی آسیاب مناسب می‌تواند مسیر تلاش برای نوشیدن قهوه‌ی خالص (حتی اگر فقط برای آن فنجان) را تعیین کند. آسیاب درشت به این معنی است که ذرات قهوه بزرگ‌تر هستند و در کنار یک‌دیگر محکم نشده‌اند. و آب راحت‌تر از روی آن‌ها عبور می‌کند. همچنین ، سطح آن کم‌تر خواهد بود و یعنی تماس با ذرات کاهش می‌یابد و در نتیجه دم‌آوری ضعیف‌تری انجام می‌شود. که در واقع ممکن است برای شروع گزینه‌ی خوبی باشد. با این حال، آسیاب بسیار درشت می‌تواند یک فنجان قهوه با طعم کمی ترش برای شما به ارمغان بیاورد. آسیاب ریز، به این معناست که ذرات کوچک‌تر، محکم‌تر کنار هم قرار دارند و این باعث می‌شود آب با سرعت کم‌تر از روی آن‌ها عبور کند. نتیجه‌ی این امر، استخراج غلیظ تر طعم قهوه است. فقط به خاطر داشته باشید که آسیاب کردن خیلی ریز می‌تواند قهوه‌ای کمی قوی‌تر عصاره‌گیری کند.

قدم های کوچک بردارید

ممکن است بخواهید به یک‌باره به سراغ قهوه‌ی خالص بروید و مطمئناً این روش برای برخی افراد مفید است، اما برای دیگران، ممکن است قهوه خالص را برای مدت طولانی کنار بگذارند. یک پیشنهاد خوب این است که مصرف خامه و/یا شکر را به آرامی و به تدریج کاهش دهید.

اکنون ، نکته اصلی اینجاست: قبل از اینکه تلاش خود برای کاهش خامه و شکر را شروع کنید، مقداری که به نوشیدنی خود ضافه می‌کنید را اندازه‌گیری کنید. وقتی کهکاهش تدریجی را آغاز می‌کنید، می‌دانید که هر بار چه‌قدر آن را کاهش دهید.

به عنوان یک امتیاز، از میزان خامه/شیر و/یا شکر مصرفی خود آگاه بیش‌تر می‌شوید. نکته این است که با گذشت زمان، جوانه‌های چشایی شما به شکر یا خامه/شیر کم‌تر عادت می‌کند و یک راه دل‌پذیرتر برای شروع لذت بردن از قهوه‌ی خالص است.

از لیوان متفاوت استفاده کنید

کمی عجیب به نظر می‌رسد اما برخی افراد احساس می‌کنند که استفاده از لیوان خاص طعم قهوه را بهتر یا بدتر می‌کند. ذهن واقعا چیز قدرتمندی است. شاید چیز ملموسی برای آن وجود داشته باشد. شاید موادی که لیوان از آن‌ها ساخته شده است طعم مایع موجود در آن را افزایش دهد، با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که شکل، رنگ، بافت و اندازه‌ی ظروف آشامیدنی بر درک از طعم نوشیدنی تأثیر دارد.

مطالعات نشان داده که بسیاری از افراد، لیوان‌های کوتاه‌تر را با طعم تلخ‌تر و ظروف بلندتر را با تجربه‌ی معطرتری از قهوه‌ای که داخل آن‌هاست، مرتبط می‌دانند. بنابراین، تعویض لیوان می‌تواند در موفقیت در نوشیدن قهوه‌ی خالص تاثیرگذار باشد.

هرکس داستان موفقیت خود را خواهد داشت، یا شاید چیزی که تلاش آن‌ها برای حذف شیر و شکر را مثمر ثمر نکرده است.

نحوه‌ی قهوه نوشی هر شخص بستگی به خود او دارد. هیچ راه درست یا غلط واقعی برای انجام آن وجود ندارد و همه چیز فقط به ترجیح شخصی بستگی دارد.

راه هیچکس بهتر از راه دیگران نیست و واقعیت این است که تا زمانی که امتحان نکنید، نمی‌دانید چه چیزی دوست دارید، پس چرا چیز جدیدی امتحان نکنید و قهوه‌های مختلف را کشف نکنید؟

 

منبع: Perfect Brew

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2251 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3533 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3902 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟