دوره مجازی لاته آرت تخصصی

ایبریک یا همان قهوه جوش چیست؟

۱۴۰۰ يکشنبه ۸ اسفند
1022بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

حدود ۴ قرن پیش، دو تاجر سوری اولین دانه‌های قهوه توسط تو تاجر سوری به بازارهای شلوغ استانبول آوردند و از آن روز تا کنون، این نوشیدنی به شکل عمیقی با فرهنگ خوراکی مردم این ناحیه گره خورده است.

ایبریک یا همان قهوه جوش چیست؟

کلمه‌ی ایبریک، از عبارت «آب‌ریز» از زبان فارسی به صورت «إبريق» به زبان عربی وارد و از آن‌جا به صورت ibrik به زبان ترکی وارد گردیده. ایبریک ظرفی با دهانه‌ی خاص است که برای نگه‌داری و سرو مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگرچه در زبان ترکی به معنای پارچ است، این اصطلاح در زبان انگلیسی به معنای قهوه جوش ترکی شناخته می‌شود که در زبان ترکی به عنوان Cezve (جذوه) از آن یاد می‌شود.

 

قهوه جوش چیست

چرا در ایران به ایبریک، جذوه می‌گویند؟

همان‌طور که احتمالا از توضیحات بالا متوجه شدید، ایبریک در زبان ترکی به معنای «پارچ» است و در زبان انگلیسی برای اشاره به قهوه‌سازی که برای تهیه‌ی قهوه ترک استفاده می‌شود به کار می‌رود. اما این قهوه‌ساز در زبان ترکی، با عنوان جذوه شناخته می‌شود که ما هم در زبان فارسی از این کلمه استفاده می‌کنیم.
 

قهوه جوش چه ویژگی‌هایی دارد؟

ایبریک یا جذوه یک ظرف دسته‌بلند فلزی (بیش‌تر از جنس مس یا برنج) با کفی پهن و گردنه‌ی مخروطی با دهانه‌ی پهن‌تر است. پودر قهوه، آب، شکر و ادویه‌ها مستقیما در این ظرف با هم ترکیب و نوشیدنی دم‌آوری می‌شود. دهانه‌ی باریک ایبریک به جلوگیری از ورود پودر قهوه به فنجان کمک می‌کند. در زمان دم‌آوری، نوشیدنی دقیقا تا زیر نقطه‌ی جوش حرارت می‌بیند تا فوم آن تا نزدیک لبه‌ی جذوه بالا بیاید و سپس از حرارت دور می‌شود. زمانی که کف فروکش کرد، مجدد روی حرارت قرار می‌گیرد تا این روند یک بار دیگر تکرار شود. اختراع ایبریک مدت زمان دم‌آوری قهوه را بسیار کوتاه‌تر کرد. تا پیش از آن، روش معمول دم‌آوری، خیساندن پودر قهوه در آب گرم به مدت نیمی از روز بود.
 
 

شیرجوش چه ویژگی هایی دارد؟

تفاوت شیر جوش و ایبریک در جنس و فرم بدنه است. شیرجوش که همان‌طور که از نام‌اش پیداست برای گرم‌کردن شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد، معمولا از جنس آلومینیوم، استیل یا چدن است و فرم بدنه‌ی آن، خم‌های موجود در ایبریک را ندارد و به همین دلیل برای دم‌آوری قهوه وسیله‌ی مناسبی نیست.

خرید ایبریک از فروشگاه اینترنتی خوش کالا

انواع مختلف قهوه سازهای متفاوت را می‌توانید از فروشگاه آنلاین خوش‌کالا خریداری کنید. مدل‌های مختلف با اندازه‌ها و جنس متفاوت، برای کاربردهای هر کاربر پاسخ‌گوست. هم‌چنین در صورت نیاز می‌توانید از راهنمایی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

فروشگاه آن‌لاین خوش‌کالا، بزرگ‌ترین بستر خرید صنعت خوراک و نوشیدنی کشور است که با تمرکز بر فروش قهوه و خوش کالا با گردآوری برندهای خوش‌ نام و با کیفیت، با بیش از ۲۰۰۰ مدل های مختلف قهوه، پاسخ‌گوی نیاز هر سلیقه‌ای است. شما به راحتی می‌توانید با مقایسه‌ی محصولات مختلف، خرید قهوه ترک، خرید قهوه فوری ، سفارش خود را ثبت نموده و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

 

 

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2244 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3527 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3901 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟