دوره مجازی لاته آرت تخصصی

تفاوت بین کافئین و نیکوتین

۱۴۰۰ شنبه ۲۱ اسفند
6943بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت


کافئین و نیکوتین از پرمصرف‌ترین محرک‌هایی هستند که روزانه توسط میلیاردها نفر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو ماده در مواد مختلف زیادی یافت می‌شوند. در این مقاله با مقایسه‌ی آن‌ها با ما همراه باشید.

 

کافئین چیست

 

کافئین چیست؟

هر روز، میلیاردها نفر برای بیدار شدن از خواب، یا گذراندن شیفت شب یا گذار از کسالت بعد از ظهر به کافئین متکی هستند. در حقیقت، این محرک طبیعی یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در جهان است. بیش‌تر در مورد اثرات منفی کافئین بر خواب و اضطراب صحبت می‌شود. با این وجود، مطالعات هم‌چنین نشان می‌دهد که کافئین فواید سلامتی مختلفی دارد. کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در چای، قهوه و گیاهان کاکائو یافت می‌شود. کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی به ما کمک می‌کند هوشیار بمانیم و از شروع خستگی جلوگیری کنیم. مورخان اولین دم‌آوری چای را در ۲۷۳۷ سال پیش از میلاد ردیابی کرده‌اند. گزارش شده که چندین قرن بعد، قهوه توسط چوپانی اهل کشور اتیوپی کشف شد که افزایش انرژی بزهایش پس از خوردن گیاهی خواص، توجه‌اش را جلب کرد. نوشابه‌های حاوی کافئین در اواخر دهه‌ی 1800 وارد بازار شدند و نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز به زودی به بازار آمدند.
امروزه، 80 درصد جمعیت جهان هر روز یک محصول کافئین‌دار مصرف می‌کنند و این تعداد در آمریکای شمالی برای بزرگ‌سالان به 90 درصد می‌رسد.

 

چه خوراکی‌هایی دارای کافئین هستند؟

کافئین به طور طبیعی در دانه‌ها، مغزها یا برگ‌های برخی گیاهان یافت می‌شود. این منابع طبیعی برای تولید غذاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار برداشت و فرآوری می‌شوند. در اینجا مقدار کافئین مورد انتظار در هر 240 میلی‌لیتر از برخی نوشیدنی‌های محبوب آورده شده است:

  •  اسپرسو: ۲۴۰ تا ۷۲۰ میلی‌گرم (هر شات استاندارد اسپرسو حدود 63 میلی‌گرم کافئین دارد.)
  •  قهوهی دمی: ۱۰۲ تا ۲۰۰ میلی‌گرم
  •  نوشیدنی‌های انرژی‌زا: 50 تا 160 میلی گرم
  •  چای دم‌کرده: 40 تا 120 میلی‌گرم
  •  نوشابه: ۲۰ تا ۴۰ میلی‌گرم
  •  قهوه‌ی بدون کافئین: 3 تا 12 میلی‌گرم
  •  نوشیدنی کاکائو: ۲ تا ۷ میلی‌گرم
  •  شیر شکلات: ۲ تا ۷ میلی‌گرم

برخی غذاها نیز حاوی کافئین هستند. به عنوان مثال، 28 گرم شکلات شیری دارای ۱ تا ۱۵ میلی‌گرم کافئین است، در حالی که 1 ۲۸ گرم شکلات تلخ ۵ تا ۳۵ میلی‌گرم کافئین دارد. همچنین می‌توانید کافئین را در برخی از داروهای تجویزی یا بدون نسخه مانند داروهای سرماخوردگی، آلرژی و مسکن پیدا کنید. هم‌چنین یک عنصر رایج در مکمل‌های کاهش وزن است.

 

نیکوتین چیست؟

نیکوتین یک داروی محرک است که پیام‌های ارسالی بین مغز و بدن را سرعت می‌بخشد. نیکوتین ماده‌ی اصلی روان‌گردان در تنباکوهاست. نیکوتین یک ماده شیمیایی حاوی نیتروژن است که توسط چندین نوع گیاه از جمله گیاه تنباکو ساخته می‌شود و هم‌چنین به صورت مصنوعی هم تولید می‌گردد. Nicotiana tabacum، نوع نیکوتین موجود در گیاهان تنباکو، از خانواده‌ی شب بو می‌آید. فلفل قرمز، بادمجان، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی نمونه‌هایی از خانواده‌ی شب بو هستند.
نیکوتین در حالی که به خودی خود سرطان‌زا یا بیش از حد مضر نیست، به شدت اعتیادآور است و افراد را در معرض اثرات بسیار مضر وابستگی به دخانیات قرار می‌دهد. استعمال دخانیات رایج‌ترین علت قابل پیشگیری مرگ و میر در ایالات متحده است.

 

نیکوتین از چه منابعی جذب می‌شود؟

محصولاتی مانند سیگار، سیگار برگ، تنباکوی پیپ، تنباکوی جویدنی و انفیه‌ی مرطوب و خشک و برگ‌های خشک گیاه تنباکو همگی حاوی نیکوتین هستند. سیگارهای الکترونیکی دارای برگ‌های خشک تنباکو نیستند، اما ممکن است هم‌چنان حاوی نیکوتین باشند. تنباکوی حاوی نیکوتین معمولاً در سیگار و هم‌چنین در سیگار برگ و پیپ دود می‌شود. انواع مختلفی از تنباکوی بدون دود از جمله تنباکوی جویدنی، تر و خشک نیز وجود دارد. محصولات تنباکوی بدون دود به صورت تجاری در برخی کشورها مانند استرالیا در دسترس نیستند.

 

تفاوت نیکوتین با کافئین

کافئین محرکی است که عمدتاً با مسدود کردن گیرندهی آدنوزین، که یک انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که باعث آرامش می‌شود، عمل می‌کند که می‌تواند آدرنالین و فشار خون را افزایش دهد. در مقابل، نیکوتین می‌تواند آزادسازی چندین انتقال‌دهنده‌ی عصبی مختلف را افزایش دهد. به همین دلیل است که برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند، نیکوتین می‌تواند در زمینه‌های مختلف هم به عنوان یک محرک و هم آرامش بخش عمل کند. افراد بسته به موقعیتی که در آن نیکوتین را مصرف می‌کنند، می‌توانند چیزهای مختلفی را از نیکوتین تجربه کنند. اگر اعتیاد را «مصرف اجباری و از دست‌دادن کنترل مصرف ماده‌ی مخدر» توصیف کنیم، اکثر قریب به اتفاق مردن به کافئین معتاد نمی‌شوند. اگر پزشک توصیه کند که شخصی مصرف کافئین را کنار بگذارد، علی‌رغم سردرد، بیش‌تر مردمم می‌توانند این کار را انجام دهند.

اما افراد هنگام تلاش برای ترک سیگار، نادیده گرفتن هوس نیکوتین برایشان سخت‌تر است. در مصرف نیکوتین، سیستم پاداش‌دهی مثبت مغز بسیار قوی‌تر است و علائم ترک بیشتر مخرب هستند نیکوتین و کافئین با یک‌دیگر تفاوت دارند.

 

خرید قهوه از فروشگاه قهوه خوش کالا

فروشگاه آن‌لاین خوش‌کالا، بزرگ‌ترین بستر خرید صنعت خوراک و نوشیدنی کشور است که خوش کالا با گردآوری برندهای خوش‌ نام و با کیفیت، با بیش از ۲۰۰۰ مدل های مختلف قهوه، پاسخ‌گوی نیاز هر سلیقه‌ای است. شما به راحتی می‌توانید با مقایسه‌ی محصولات مختلف، خرید قهوه ترک، خرید قهوه فوری ، سفارش خود را ثبت نموده و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

برای خرید آنلاین قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا اقدام نمایید.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2297 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3675 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 4001 بیشتر
دانه قهوه ریمان دونیسی
دانه قهوه ریمان دونیسی 815,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟