دوره مجازی لاته آرت تخصصی

مصرف قهوه برای کودکان مفید است یا مضر

۱۴۰۰ شنبه ۲۸ اسفند
837بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. سازمان بین‌المللی قهوه (ICO)، تخمین زده که در دوره‌ی 2019/2020، ما تقریباً 170 میلیون کیسه 60 کیلوگرمی قهوه مصرف کردیم. اما چه میزان از این آمار مربوط به کودکان و نوجوانان است؟

در برخی فرهنگ‌ها، معمول است که کودکان از سنین پایین قهوه می‌نوشند، در حالی که در برخی دیگر، قهوه بیشتر به عنوان نوشیدنی بزرگ‌سالان در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، در کشورهای تولید کننده، کودکان اغلب در سنین پایین‌تر از سایر نقاط جهان در معرض قهوه قرار می‌گیرند. در مجموع، این یک سوال فرهنگی، پزشکی و اخلاقی ایجاد می‌کند که سال‌ها مطرح است: از چه سنی باید نوشیدن قهوه را شروع کنیم؟ برای دریافت حساب‌های دست اول، با چند متخصص و علاقه‌مند از سراسر جهان صحبت کردم. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چه گفته‌اند.

 

آیا قهوه نوشیدنی بزرگ‌سالان است؟

برای بسیاری از کودکان، قهوه یک «نوشیدنی بزرگ‌سالان» است. برای آن‌ها، قهوه چیزی است که محدود یا غیرمجاز است. در نتیجه، بسیاری قبل از خوردن یک جرعه، در مورد ماهیت واقعی آن کنجکاوند.
«فرانک کوهل»، انسان شناس آلمانی و تاجر قهوه است که در برزیل زندگی می کند. او می‌گوید که اولین بار در پنج - شش سالگی قهوه نوشیده است. او می‌گوید که مادربزرگ‌اش هر از گاهی برای کاهش سردرد به او قهوه می‌داد، اما هرگز بیش از حد لازم ننوشیده است.
فرانک می‌گوید: «در آلمان، بچه‌ها نباید به طور منظم قهوه بنوشند. «قهوه به عنوان یک نوشیدنی محرک در نظر گرفته می‌شود که برای بچه‌ها مناسب نیست، زیرا آن‌ها به خودی خود فعال هستند.»
با این حال، وقتی کودکان در کنار قهوه بزرگ می‌شوند و بخشی از زندگی و روتین روزانه‌شان است، به چیزی تبدیل می‌شود که به طور طبیعی با آن درگیر می‌شوند. باریستای برزیلی، «آماندا آلبوکرکی» می‌گوید که قهوه بخش همیشگی دوران کودکی او بود و تقریباً بلافاصله در مورد آن کنجکاو شد. به یاد می‌آورم که مادربزرگم چند بار در روز دسه‌های کوچک قهوه را به طور سنتی برشته‌کاری و دم‌آوری می‌کرد. من نمی‌توانستم از آن بنوشم، اما آن را دوست داشتم. در شش یا هفت سالگی از تظاهر به ساختن آن لذت می‌بردم. یک جوراب داشتم که در آن خاک می‌ریختم، روی‌اش آب می‌ریختم و وانمود می‌کردم که دارم قهوه دم می‌کنم.»
کودکان هم‌چنین تحت تأثیر جنبه‌های اجتماعی مصرف قهوه قرار می‌گیرند. آدریانا لموس، معمار و عاشق قهوه اهل السالوادور است. او می‌گوید: «به یاد دارم که پدر و مادرم و افراد مسن‌تر را می‌دیدم که هر وقت دور هم جمع می‌شدند قهوه می‌نوشیدند. در مورد آن کنجکاو بودم ... به نظر می رسید که این کار مخصوص بزرگسالان است.»
علاوه بر این، به نظر می‌رسد کودکانی که زمان زیادی را صرف قهوه می‌کنند، احتمالاً به عنوان یک فعالیت اجتماعی با آن درگیر می‌شوند. «مارتا گریل»، قهرمان مسابقات باریستای برزیل در سال 2019، می‌گوید: «عادت من به قهوه، با نوشیدن آن با همکلاسی‌هایم [برای جنبه‌ی اجتماعی] شروع شد. در آن زمان، فکر نمی‌کردم طعم دلپذیری داشته باشد.»
او می‌گوید اولین بار در 12 سالگی در خانه‌ی یکی از دوستان‌اش قهوه را امتحان کرده است. او توضیح می‌دهد: «من قبلا هرگز قهوه نخورده بودم، بنابراین نمی‌دانستم چگونه آن را دم کنم. از یک نسبت بسیار متمرکز استفاده کردم و تلخ بود. از آن متنفر شدم و نتوانستم تمام‌اش کنم.»

کودکانی که برای اولین بار قهوه را در سنین جوانی امتحان می‌کنند، ممکن است بدون شیر و شکر فراوان، برای لذت بردن از آن دچار مشکل شوند. آدریانا تأیید می‌کند که در وهله‌ی اول به این شکل با قهوه آشنا شد، اما حتی پس از آن، او می‌گوید که طعم قهوه در آن زمان تأثیر چندانی بر او نداشته است.

 

دسترس‌پذیری و فرهنگ قهوه نوشی

«آندره ایرمن» قهرمان مسابقات باریستای سوئیس در سال 2017 است. او برای ویکتوریا آردوینو استرالیا کار می‌کند. وی می‌گوید که وقتی کودک بود، والدینش آن‌چه را که در آن زمان در سوئیس موجود بود خریدند و نوشیدند: قهوه‌ی فوری بی‌کیفیت.

او می‌گوید: «پیشینهی فرهنگی فردی و زمینهی خانوادگی شما بر نحوه‌ی شروع نوشیدن قهوه و رفتار قهوه‌نوشی شما تأثیر می‌گذارد.» می‌گوید پس از آن، سال‌ها از قهوه دوری کرده است؛ تا اینکه در 26 سالگی در یک مصاحبه‌ی شغلی، اسپرسو را امتحان کرد: « یک شات اسپرسو با برشته‌کاری تیره بود. من آن را دوست نداشتم... طعم تلخ و قوی، با بوی عالی مطابقت نداشت.»

حتی با وجود اینکه کیفیت قهوه در کشورهایی مانند سوئیس در چند دهه‌ی گذشته به شدت بهبود یافته، کودکان در کشورهای تولیدکننده به طور قابل درک رابطه‌ای اساسی با آن دارند.

آدریانا توضیح می‌دهد: «اولین باری که قهوه امتحان کردم، سه ساله بودم. «[در السالوادور] قهوه، بعد از آب، دومین نوشیدنی محتمل است که انتظار می‌رود وقتی به خانه‌ی کسی می‌روید سرو شود.»

آماندا اهل پارانا است، جایی که خانواده‌اش نسل‌ها قهوه مصرف کرده‌اند. او می‌گوید: «نوشیدن قهوه مانند مسواک زدن بود. بدون اینکه متوجه شوید، تبدیل به یک عادت می‌شود.»

او اضافه می‌کند که وقتی بزرگ می‌شد، خانواده‌اش در نزدیکی Norte Pioneiro، منطقه‌ی تولید قهوه، مستقر بودند. «از آن‌جایی که به تولید نزدیک‌تر بودیم، دسترسی آسان‌تری به قهوه‌ی ارزان و بی‌کیفیت داشتیم. این باعث شد که از سنین پایین قهوه را امتحان کنیم.»

 

نظر پزشکان درباره‌ی قهوه‌نوشی کودکان چیست؟

طبق نظر دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، تحقیقات کمی در مورد تأثیر طولانی مدت قهوه بر کودکان وجود دارد. به طور طبیعی، کافئین در دوزهای مشابه، به دلیل جثه کودکان تأثیر عمیق بیشتری دارد. در حالی که فواید سلامتی قهوه برای بزرگسالان ثابت شده است، مطالعات طولانی مدت مورد نیاز است تا مشخص شود آیا می‌توان همینها را برای کودکان هم گفت.

با این حال به همان اندازه که ما کافئین را با قهوه مرتبط می‌دانیم، کودکان آن را از طریق چای، نوشابه‌های گازدار، شکلات و سایر موارد دریافت می‌کنند.

«آنا لوئیزا کامارا آرائوخو»، متخصص مغز و اعصاب اطفال است. او می‌گوید: «از آن‌جایی که دقیقاً نمی‌دانیم کافئین چگونه بر رشد کودک تأثیر می‌گذارد، آن را برای کودکان خردسال توصیه نمی‌کنیم. از دو تا شش سالگی، یک کودک می‌تواند به صورت پراکنده مقدار کمی قهوه بخورد. پس از شش، مصرف دوزهای کوچک به طور منظم توسط آن‌ها، ایمن‌تر می‌شود. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که هیچ کس، در هر سنی، نباید به مقدار نامحدود قهوه بنوشد.»

کافئین هم‌چنین می‌تواند الگوی خواب کودکان را مختل کند، در سنی که بسیاری از آن‌ها مشکلات خواب را تجربه می‌کنند. آنا لویزا می‌گوید: «حدود 20 تا 30 درصد از کودکان بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. ارائه‌ی مواد محرک به آن‌ها در اواخر روز می‌تواند آن را بدتر کند.» به همین دلیل، او توصیه می‌کند که پس از غروب آفتاب، هر چیزی حاوی کافئین به کودکان ندهید.

او می‌افزاید که تعدادی از نهادهای علمی و پزشکی (مانند Health Canada و EFSA) ارقام جداگانه‌ای برای میزان قهوه‌ای که یک کودک می‌تواند بدون تجربه‌ی عوارض جانبی مصرف کند ارائه می دهند. او می‌گوید: «این میزان [به طور کلی] با نرخ 2.5 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، یک کودک با وزن 14 کیلوگرم، باید روزانه 35 میلی‌گرم کافئین داشته باشد. اگر میانگین 240 میلی لیتر فنجان قهوه بین 95 تا 200 میلی‌گرم کافئین داشته باشد، آن‌ها می‌توانند [تقریبا] یک چهارم فنجان مصرف کنند. برای بزرگ‌سالان، حد توصیه شده 400 میلی‌گرم در روز و برای زنان باردار، 300 میلی‌گرم در روز است.»

 

بزرگ شدن در کنار حرفه‌ای‌های دنیای قهوه

مصرف زودهنگام قهوه در خانه‌ی کسانی که با قهوه و اطراف آن کار می‌کنند هم کمی متفاوت به نظر می‌رسد. پسر شش ساله‌ی آماندا، برناردو، مقدار کمی قهوه مصرف می‌کند، اما فقط زمانی که دوست داشته باشد.

او می‌گوید: «او همیشه نوشیدن قهوه را دوست ندارد و بیش‌تر از دم‌آوری آن لذت می‌برد. من به او فشار نمی‌آورم که طعم آن را بچشد. او به مقداری که می‌خواهد می‌نوشد، به شرطی که در حد معین باشد.»

او می‌گوید که بیش از دو سال است که در زمینه‌ی قهوه‌ی تخصصی کار کرده است، به این معنی که پسرش از چهار سالگی در معرض آن بوده. با گذشت زمان، او می‌گوید که به برشته‌کاری‌های متوسط با شیرینی و اسیدیتهی کم علاقه پیدا کرده است.

آندره یک دختر شش ساله و یک پسر دو ساله دارد. او می‌گوید که هر دوی آن‌ها هر چند وقت یک بار یک جرعه از قهوه‌اش را امتحان می‌کنند و می‌گوید که هر کودک ترجیحات خاص خود را دارد. او می‌گوید که دخترش قهوه‌ی فیلتری و پسرش اسپرسو را ترجیح می‌دهد. هر دوی آن‌ها از شیر فوم‌گیری شده با دستگاه اسپرسوساز نیز لذت می‌برند.

هر دو دوست دارند یک «بچه کاپوچینو» بخورند که فوم شیر بدون قهوه است. آن‌ها بسیار حساس هستند و اگر شیر از نظر قوام و درجه‌ی حرارت ایده‌آل نباشد ، آن را نمی‌نوشند.

آندره اضافه می‌کند که اخیراً شروع به آموزش بیشتر در مورد باریستا بودن به فرزندانش کرده است. «این بسیار سرگرم کننده است و بچه‌ها سریع یاد می‌گیرند. پسرم می‌تواند طبق برگه‌ی فنی امتیازات مسابقات جهانی باریستا، قهوه را عصاره‌گیری کند.»

او توضیح می‌دهد که در طول قرنطینه برای همه‌گیری کووید-19، یک دستگاه قهوه‌ساز و آسیاب از مقوا و فویل برای تمرین عصاره‌گیری اسپرسو ساخته‌اند. او می‌گوید: «بچه‌ها دوست دارند بفهمند من به عنوان یک حرفه‌ای چه کار می‌کنم. می‌توانید به شیوه‌ای بازیگوش زود با آن‌ها شروع کنید. البته، باید مراقب مصرف کافئین آن‌ها باشید... تا زمانی که این را در نظر داشته باشید، برای شروع با قهوه هرگز زود نیست.»

 

سخن پایانی

واضح است که محیط اطراف، فرهنگ و تجربیات اولیهی شما بر افکار و احساسات اولیه در مورد قهوه تأثیر می‌گذارد. دانه‌های کم‌کیفیت یا مزه‌های شدید در سنین پایین ممکن است کودکان را از نوشیدن قهوه محروم کند، در حالی که وقت‌گذرانی در کنار قهوه با کیفیت بالاتر، به احتمال زیاد زودتر علاقه‌مندی را شکل می‌دهد.

با این حال، مهم نیست که کودکان از چه زمانی، چگونه یا کجا با قهوه آشنا می‌شوند، مهم این است که آن‌ها مسئولانه و در مقادیر معقول از آن بنوشند و با آن رابطه‌ی مثبت برقرار کنند.

 

خرید قهوه از فروشگاه قهوه خوش کالا

فروشگاه آن‌لاین خوش‌کالا، بزرگ‌ترین بستر خرید صنعت خوراک و نوشیدنی کشور است که با تمرکز بر فروش قهوه و خوش کالا با گردآوری برندهای خوش‌ نام و با کیفیت، با بیش از ۲۰۰۰ مدل های مختلف قهوه، پاسخ‌گوی نیاز هر سلیقه‌ای است. شما به راحتی می‌توانید با مقایسه‌ی محصولات مختلف، قیمت قهوه ترک، قیمت قهوه فوری ، سفارش خود را ثبت نموده و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

برای خرید آنلاین قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا اقدام نمایید.

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3667 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3994 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟