دوره مجازی لاته آرت تخصصی

Intensity یا شدت قهوه چیست؟

۱۴۰۱ دوشنبه ۹ خرداد
2143بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

حتما در زمان انتخاب قهوه متوجه شده‌اید که برخی بسته‌ها برای روشن‌سازی ویژگی‌های قهوه، دارای علامت‌های خاصی هستند. اینم علائم معمولا به میزان تنواری، اسیدیته، شیرینی و البته Intensity یا شدت قهوه اشاره دارند. اما «شدت» قهوه دقیقا چیست؟ در این مقاله برای پاسخ به این سوال سعی می‌کنیم این ویژگی را با کلمات ساده توضیح دهیم، تا سوتفاهم‌های احتمالی پیرامون مفهوم آن برطرف شود.

 

 intensity یا شدت قهوه

 

شدت قهوه دقیقا یعنی چه؟

اصطلاح «شدت»، هنگام توصیف قهوه ترکیبی، بیش‌تر به مجموع کلی ویژگی‌های آن اشاره دارد. با اصطلاح شدت، سعی می‌کنیم میزان غنا و شدت «عطر» قهوه را همراه با «تنواری» توصیف کنیم. این تعریفی است که توصیف جزییات آن با کلمات نسبتا دشوار است، اما با این وجود برای هر کس که تجربه‌ی مرتبط در زمینهی قهوه داشته و آن را امتحان کرده باشد، نسبتا به سادگی می‌تواند آن را درک کند. در توصیف ویژگی‌های حسی هر قهوه، اندازه‌گیری شدت یا Intensity یکی از دشوارترین مقایدر است. این امر از یک طرف به این دلیل است که ذهنیت و ذائقه‌ی شخصی مصرف‌کننده در این خصوص نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و از طرف دیگر، تولیدکننده برای تعیین شدت قهوه خود عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد که همیشه عینی نیستند.

 

شدت قهوه به چه چیزی بستگی دارد؟

در مورد ویژگی‌های کلی و ویژگی‌های جزئی مانند عطر و تنواری، شدت یک قهوه به عوامل زیادی بستگی دارد. در ابتدا، شدت قهوه به تناسب عربیکا و روبوستا استفاده شده در یک ترکیب مربوط می‌شود، به طور کلی با افزایش حضور روبوستا، شدت افزایش می‌یابد. هم‌چنین، انواع زیرگونه‌های مختلف مورد استفاده، کشور خاستگاه و نسبت بین آن‌ها بر شدت یک ترکیب قهوه تأثیر می‌گذارد. البته درجه برشته‌کاری نیز در این امر نقش دارد و به طور کلی شدت ترکیب‌هایی با درجات برشته‌کاری تیره‌تر، بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

 

مشاهده قیمت قهوه روبوستا در سایت خوش کالا با تضمبن قیمت و کیفیت و ارسال به سراسر کشور.

 

شدت یک قهوه چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟

معمولا شدت یا Intensity ترکیبات اسپرسو موجود در بازار، در مقیاس 5، 10 یا 12 سطحی اندازه‌گیری می‌شود و هدف اصلی آن اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان در مورد ویژگی هر قهوه است. تاکید بر این نکته ضروری است که این دسته‌بندی اگرچه کمک‌کننده است، اما تابع هیچ استاندارد بین المللی نیست و می‌تواند از شرکتی به شرکت دیگر تفاوت قابل توجهی وجود داشته باشد و هم‌چنین ذائقه‌ی شخصی همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند. بعید نیست که شدت قهوه‌ای با اینتنسیتی «5»، نسبت به قهوه‌ای با همین سطح شدت از برند دیگر، از نظر فردی ملایم‌تر به نظر برسد.

به طور کلی و با استفاده از مقیاس 10 سطحی که توسط چندین شرکت قهوه استفاده می‌شود، بسته به حجم مشخص شده، می توان از ترکیب اسپرسو مشخصات زیر را انتظار داشت:

  •  سطح ۱ تا ۴: تنواری سبک، رایحهی لطیف
  •  سطح 5 تا 7: قهوه متعادل و پر عطر
  •  سطح 8 تا 10: قهوه با تنواری بالا و رایحه‌ای قوی.

 

آیا سطوح بالاتر اینتنسیتی به معنای کافئین بیشتر است؟

اگرچه برخی عواملی که بر شدت قهوه تأثیر می‌گذارند، مانند وجود روبوستا در ترکیب یا انواع زیرگونه‌های موجود، بر محتوای کافئین یک قهوه تأثیر می‌گذارند، اما شدت بالای آن لزوماً به معنای محتوای کافئین بیش‌تر نیست. ارتباط شدت با قدرت (strength) قهوه یکی از شناخته‌شده‌ترین سوء تفاهمات دنیای قهوه است. در حالی که شدت، تنها ویژگی‌های حسی قهوه را توصیف می‌کند، بسیاری از طرف‌داران قهوه آن با محتوای کافئین اشتباه گرفته می‌گیرند که به طور کلی دور از واقعیت است.

بنابراین، در حالی که به طور کلی برخی ترکیب‌های قهوه با شدت بالا ممکن است واقعاً پرکافئین‌تر از سایر ترکیب‌های قهوه با شدت پایین‌تر باشند، این یک قاعده‌ی همیشگی نیست و اگر در خرید قهوه به کافئین بیش‌تر علاقه‌مند هستیم، نباید این عامل را در نظر بگیریم.

انتخاب قهوه شیرین، قهوه قوی، قهوه ترکیبی یا تک‌خاستگاه، قهوه با شدت بالا یا پایین و ... تنها به سلیقه‌ی شخصی بستگی دارد. داشتن قهوه خوبی که شایسته‌ی آن هستیم همیشه مهم است.

 

مشاهده قیمت قهوه اسپرسو در سایت خوش کالا با تضمبن قیمت و کیفیت و ارسال به سراسر کشور.
 

خرید اینترنتی قهوه با برندهای مختلف در فروشگاه اینترنتی خوش‌ کالا امکان‌پذیر است. می‌توانید از ۲۰۰۰ مدل محصول مختلف، قهوه مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کرده و از طریق وب‌سایت به طور مستقیم از تولیدکننده خریداری نمایید. برای مقایسه، اطلاعات محصولات مختلف به طور کامل درج گردیده و هم‌چنین می‌توانید از مشورت کارشناسان خوش‌کالا بهره‌مند شوید.

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2281 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3634 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3965 بیشتر
قهوه سبز تام کینز
قهوه سبز تام کینز 553,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟