دوره مجازی لاته آرت تخصصی

علت های طعم بد قهوه چیست؟

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۵ آبان
697بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

اگر شما هم از عاشقان قهوه هستید، هر روز منتظر لحظه‌ی نوشیدن اولین جرعه از قهوه گرم و دل‌چسب صبح‌گاهی خود هستید. حتی وقتی خواب‌آلود، به امور روزمره‌ی خود مشغول باشید، با وجود یک فنجان قهوه، می‌دانید که همه‌چیز قرار است به خوبی پیش برود. با این حساب، هیچ‌چیز ناامید کننده‌تر از یک فنجان قهوه‌ی بد نیست؛ به خصوص اگر از شب پیش، مشتاقانه منتظر آن بوده‌اید. أیا احساس می‌کنید قهوه‌های‌تان به اندازه‌ی کافی خوب نیست؟ در این مقاله به بررسی چند دلیل احتمالی این اتفاق خواهیم پرداخت.

 

دلایل مختلف طعم بد قهوه

 

درجه‌ی آسیاب نامناسب

  • اندازه‌ی آسیاب دانه‌های قهوه می‌تواند تفاوت زیادی در طعم نوشیدنی ایجاد کند. پودر قهوه باید به اندازه‌ی کافی ریز باشد تا استخراج به خوبی انجام شود و هم به اندازه‌ای درشت باشد که از فیلتر عبور نکند.
  • اگر طعم نوشیدنی ضعیب یا ترش باشد، ممکن است به دلیل عصاره‌گیری ناکافی باشد. این طعم بد به دلیل استخراج اسیدهای موجود، در ابتدای فرآیند عصاره‌گیری اتفاق می‌افتد. اگر پودر قهوه بیش از حد بزرگ باشد، در عصاره‌گیری به اندازه‌ی کافی انجام نمی‌شود.
  • اگر طعم نوشیدنی بسیار تلخ باشد، ممکن است به دلیل عصاره‌گیری بیش از حد باشد؛ این اتفاق می‌تواند به دلیل استفاده از پودر قهوه خیلی ریز رخ دهد.
  • بسته به نوع دانه و شیوه‌ی دم‌آوری، اندازه‌ی آسیاب متفاوت است. برای نمونه، اندازه‌ی آسیاب برای اسپرسو در مقایسه با فرنچ‌پرس بسیار متفاوت است.

 

کهنگی دانه قهوه

  • صرف‌نظر از این‌که دانه‌های قهوه چه‌قدر خوب به نظر می‌رسند و یا هنوز عطر ضعیفی دارند، «بهترین زمان مصرف قهوه» نامحدود نیست. به محض این‌که دانه‌های جذاب قهوه از دستگاه روست خارج می‌شوند، عطر و طعم خود را به مرور زمان از دست می‌دهند.
  • برشته‌کاری باعث تولید گاز کربن دی‌اکسید در قهوه می‌شود. سپس در فرآیندی که گاز زدایی نام دارد، دی اکسید کربن از قهوه خارج می‌شود و همراه این گاز، عطر و طعم دانه نیز کاهش می‌یابد. اگر یک سال از زمان برشته‌کاری قهوه گذشته باشد یا به صورت اصولی نگه‌داری نشده باشد، می‌تواند نوشیدنی ناخوش‌آیندی ایجاد کند.
  • به ازای هر ۲۴ ساعت که قهوه در دمای اتاق در معرض هوا قرار گیرد، ۱۰ درصد از عمر مفید خود را از دست می‌دهد. حتی اگر به درستی نگه‌داری شود، آزاد شدن مداوم گازها و اکسید شدن روغن‌ها بر طعم قهوه اثر می‌گذارد.
  • سعی کنید حجم زیاد قهوه را در خانه نگه‌داری نکنید. قهوه‌ی تازه بهتر است؛ پس بهتر است قهوه را در مقادیر کم و به صورت منظم خریداری کنید.

 

برشته‌کاری یا روست بد

برشته‌کاری یک فرآیند پیچیده است که به ثبات حرارت در طول مدت روست نیاز دارد. کیفیت برشته‌کاری از کنترل شما خارج است. گاهی حتی استادان برشته‌کاری نیز اشتباه می‌کنند. اگر قهوه را از فروشگاه‌ها یا برندهای نامعتبر خریداری کنید، این احتمال بیش‌تر است.

 

کیفیت پایین قهوه

همه ما عاشق خریدهای مقرون به صرفه هستیم؛ اما کاهش بودجه‌ی خرید قهوه می‌تواند در کیفیت آن تاثیر زیادی داشته باشد. به طور کلی، قهوه روبوستا با کیفیت کم‌اش شناخته شده است، اما در حقیقت، بیش‌ترین تفاوت آن با عربیکا، بیش از آن‌که در کیفیت باشد، در عطر و طعم است.

قهوه روبوستا در مقایسه با عربیکا، از پیچیدگی طعمی و رایحه‌ی کم‌تری برخوردار است. جدای از نوع نژاد، انواع دانه‌ها و روست‌ها با یک‌دیگر تفاوت دارند و وقتی به اندازه‌ی کافی هزینه نکنید، این احتمال وجود دارد که نوشیدنی‌‌تان به اندازه‌ی کافی خوب نباشد.

 

مشکلات آب

پس از مشکلات دانه، آب نیز می‌تواند یکی از دلایل اصلی بد طعم شدن نوشیدنی باشد. حتی اگر با نوشیدن همان آب مشکل خاصی احساس نکنید، می‌تواند کیفیت نوشیدنی نهایی را خراب کند. بهتر است همیشه از آب تصفیه شده یا بسته‌بندی استفاده کنید.

 

دمای اشتباه آب

ممکن است برای بسیاری از افراد عجیب باشد، اما دمای آب مورد استفاده خیلی مهم است. دمای ایده‌آل آب برای دم‌آوری قهوه، حدود ۹۶ درجه‌ی سانتی‌گراد است. آب می‌بایست گرم و هم‌چنین زیر نقطه‌ی جوش باشد. با دمای خیلی بالا به راحتی روغن‌های فرار وطعم‌های لطیف‌تر را از بین می‌برید. با دمای خیلی پایین، عصاره‌گیری به درستی و اندازه‌ی کافی انجام نمی‌گیرد. اگر کتری با قابلیت تنظیم دما یا دما سنج ندارید، کافی است آب را به جوش آورید و سپس قبل از استفاده، ۳۰ ثانیه صبر کنید تا خنک شود.

 

خرید قهوه از فروشگاه اینترنتی خوش کالا

بیش از ۲۰۰۰ محصول مختلف از معتبرترین برندهای قهوه‌ی داخلی در خوش‌کالا جمع‌آوری گردیده، تا پاسخ‌گوی ذائقه‌های مختلف شما عزیزان باشد. می‌توانید انواع مختلف قهوه‌ها را با یک‌دیگر مقایسه نمایید و بهترین قهوه مطابق با سلیقه‌تان را خریداری نمایید. هم‌چنین در صورت نیاز می‌توانید از مشاوره‌ی کارشناسان ما نیز بهره‌مند شوید.

 

منبع:

thekitchn.com

roastycoffee.com

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3667 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3995 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟