دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه کورتادو چیست؟ + تفاوت کورتادو و لاته

۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد
5795بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

مشتری وارد کافی شاپ شما می‌شود و یک قهوه کورتادو سفارش می‌دهد. بسته به دیدگاه شما یا کشوری که در آن هستید، می‌توانید نوشیدنی‌های مختلفی به او بدهید. از نظر برخی، قهوه کورتادو نسبت مشخصی از قهوه و شیر بخار داده شده است. برای برخی دیگر، یک نوشیدنی فلت وایت کوچک یا لاته است. برخی حتی می‌گویند این بستگی دارد مشتری چه درخواستی داشته باشد. خواه در حال سفارش قهوه کورتادو هستید یا در حال سرو آن به مشتری، با وجود نظرات مختلف درباره‌ی ماهیت کورتادو، فضا زیادی برای ایجاد سوتفاهم وجود دارد. با وجود همه‌ی این‌ها، قهوه کورتادو همچنان یکی از اعضای اصلی منوی قهوه محسوب می‌شود اما به دلیل عوامل مختلف، ممکن است برای مدت زیادی در منو باقی نماند. برای کاوش در انواع مختلف قهوه کورتادو و آن‌چه آینده برای آن‌ها در پیش دارد به خواندن ادامه دهید.

برای خرید آنلاین قهوه  وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید.

 

قهوه کورتادو چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، کورتادو می‌تواند انواع گوناگونی داشته باشد. اما به طور سنتی،‌ کوردتادو نسبت یک به یک اسپرسو و شیر است. این نوشیدنی به افرادی توصیه می‌شود که به دنبال شیر قهوه‌ای هستند که طعم اسپرسو در شدیدتر از لاته و کاپوچینو باشد و هم‌چنین اسیدیته‌ی قهوه در آن محدود شده باشد.

 

 

قهوه کورتادو

 

 

انواع مختلف قهوه کورتادو

درباره‌ی منشا کورتادو، اطلاعاتی بیش از این که از منطقه‌ی باسک اسپانیا می‌آید در دسترس نیست. اصطلاح «Cortado» یا «Cut»، به برش شیر در شدت قهوه اسپرسو اشاره دارد که ضمن حفظ طعم قهوه، اسیدته‌ی آن را کاهش می‌دهد. به طور سنتی با کمی کف شیر و نسبت ۱:۱ شیر و اسپرسو سرو می‌گردد. شیر قبل از اضافه شدن به اسپرسو تا زمان ایجاد فومی بسیار اندک بخار داده می‌شود و در یک لیوان کوچک با پایه و دسته‌ی حلقوی فلزی سرو می‌گردد. با توجه به ظاهر، اغلب ممکن است با فلت وایت استرالیایی/نیوزلندی، قهوه ماکیاتو یا لاته پیکولو اشتباه گرفته شود. «نینو تاسل»، مالک روستری Tusell Tostadores در بارسلونای اسپانیا می‌گوید: «در اسپانیا، قهوه کورتادو یک شات اسپرسو است به همراه مقداری شیر. نسبت آن‌ها می‌تواند ۱:۱ یا ۱:۰.۵ با شیر کم‌تر نسبت به اسپرسو باشد.» اگر از اسپانیا دیدن کنید ممکن است با این نسبت سنتی به شما ارائه شود. با این حال، در خارج از اسپانیا ممکن است با نسخه‌های دیگر این نوشیدنی روبه‌رو شوید.

 

انواع مختلف قهوه کورتادو

 

تفاوت کورتادو با لاته در چیست؟

حجم شیر مورد استفاده در لاته بسیار بیش‌تر از کورتادو است و همین باعث می‌شود نت‌های طعمی اسپرسو تحت شعاع قرار گرفته و در نوشیدنی طعم شیر غالب باشد. اما در کورتادو، با برابر بودن نسبت شیر و قهوه، طعم قهوه اسپرسو به طور کامل پوشیده نمی‌شود و تنها اسیدیته‌ی آن کاهش پیدا می‌کند. حجم نوشیدنی کورتادو نیز نسبت به اسپرسو کم‌تر است.

 

قهوه کورتادو در سراسر جهان

مقاله‌ای از «انجمن قهوه‌ی اسپشیالتی» در مورد نوشیدنی‌های مبتنی بر شیر اذعان می‌کند: «در حالی که ایده‌ی استاندارد سازی جذاب است و همه‌ی ما استانداردی نیاز داریم که مطابق آن پیش برویم، مهم است که درک کنیم که نوشیدنی‌ها محصول فرهنگ هستند.» این مساله خصوصا در رابطه با کورتادو، کاربرد دارد.

معمولا مواد تشکیل دهنده‌ی قهوه کورتادو به درخواست مشتری بستگی دارد. «کامیلا کاردناس» باریستای Brew92، یک کافه روستری در عربستان سعودی می‌گوید: «قهوه کورتادو به طور سنتی قهوه‌ی سیاه است با مقدار کمی شیر سرد یا گرم. سپس، هنگامی که افراد آن را در کافی شاپ‌ها درخواست کردند، به عنوان اسپرسو با مقدار کمی شیر بخارپز پذیرفته شد. در محل کار من، قهوه کورتادو به شکل دو شات اسپرسو به همراه شیر بخار داده شده سرو می‌شود؛ کمی کوچک‌تر از فلت وایت.»

«آدریان ولنتاین یانگ» برشته‌کار در Mountain Coffee Roasters در مالزی می‌گوید: «با چند نفری آشنا شده‌ام که قهوه کورتادو سفارش می‌دهند ولی تفسیر هرکدامشان متفاوت است... این روشی است که ما «اسپرسو ماکیاتو» درست می‌کنیم. (دبل اسپرسو با کمی شیر) نوع دیگر آن... شبیه فلت وایت (دبل اسپرسو و شیر گرم) است. همچنین افرادی بوده‌اند که خواستار مقادیر برابر کرم سنگین و شیر به همراه دبل اسپرسو بودند و برخی اسپرسوی ریسترتو می‌خواستند.»

برای دیگران، نسبت همه چیز است. «پائولا کاوری اچندی»، مالک کافه Sikëwa در کاستاریکا می‌گوید :«آن طور که من می‌دانم،قهوه کورتادو یک شات اسپرسو به همراه ۲۹.۵ میلی‌لیتر شیر گرم است.»

«برونو دانز» مالک کافی شاپ‌های «هاچینو کافیز» ژاپن می‌گوید: «نسبت ۱:۱ اسپرسو و شیر بخار داده شده... کورتادو تا زمانی که نسبت شیر و به قهوه ثابت باشد می‌تواند به اندازه‌ی ۸۸ میلی‌لیتر کوچک یا به اندازه‌ی ۴۷۳ میلی‌لیتر بزرگ باشد.

 

قهوه کورتادو در سراسر جهان

 

سایر باریستاها و متخصصان قهوه ایده‌های متفاوتی دارند. «فردریک وستبورگ شیتز» مربی قهوه در True Intent Coffee دانمارک می‌گوید: «قهوه کورتادو یک دبل اسپرسو به همراه مقداری مینیمال از شیر است و ترجیها بدون لاته آرت.» «لنز کستیلو» مالک Candid Coffee در فیلیپین می‌گوید: «قهوه کورتادو دبل ریسترتویی ۲۹.۵ میلی‌لیتری است به همراه ۷۳.۹ میلی‌لیتر شیر بخار داده شده.» در حالی که «جانزی لاجسیکا سارتیانی» باریستای ارشد در Melaeuca ایتالیا می‌گوید:‌« این ماکیاتون است و از یک شات اسپرسو به همراه شیر است که در فنجان‌های ۵۰ میلی‌لیتری سرو می‌گردد.»

 

مواد لازم برای تهیه کورتادو

  • آب تصفیه شده
  • پودر قهوه
  • شیر
  • شکر (در صورت تمایل)

 

گونه‌های مهم قهوه کورتادو

با گسترش قهوه کورتادو از اسپانیا تا کافه‌های سراسر جهان، دستور تهیه‌ی آن برای رفع نیازهای مصرف کنندگان محلی تکامل یافته. با ورود به ایالات متحده‌ی آمریکا تغییر مهمی رخ داده است. اینجا اندازه‌ی نوشیدنی‌های قهوه در طول نیم قرن گذشته افزایش داشته و دیدن نوشیدنی‌های ۵۹۱ میلی‌لیتری در کافی شاپ‌های آمریکا غیر معمول نیست.گونه‌ای مشهور از کورتادو، «جبل الطارق» است که به گفته‌ی وب‌گاه  Time Out USA  توسط کمپانی  Blue Bottle Coffee سال ۲۰۰۵ در سانفرانسیسکو اختراع گردیده. این گونه‌ی کورتادو در لیوان‌های Libbey Gibraltar Tumbler  ۱۳۳ میلی‌لیتری سرو می‌گردد که شامل دو شات اسپرسو و دو شات شیر بخار داده شده است. به همین دلیل، بسیاری از کافی شاپ‌های موج سوم، کورتادو را متناسب با این لیوان می‌دانند.

«رودالفو روفاتی بتل» مدیرعامل یک کار و کسب واردات قهوه‌ی سبز در برلین می‌گوید گونه‌های محبوب زیادی از کورتادو از جمله «Cuban Cortadito» وجود دارد. این نسخه در کوبا و در میان جوامع مهاجر کوبایی محبوب است. نام این نوشیدنی به انگلیسی «Little Cut» (به فارسی: برش کوچک) ترجمه می‌شود. با اسپرسوی کوبایی آغاز شده که اسپرسویی با برشته‌کاری تیره است که با یک قاشق شکر تا زمان ایجاد یک شات کاراملی رنگ با فومی زخیم هم زده می‌شود. در این مرحله، فوم شیر با گزینه‌ی استفاده از شیر تغلیظ شده برای غلیظ تر شدن نوشیدنی برای دسر به نوشیدنی اضافه می‌گردد.

 

گونه‌های مهم قهوه کورتادو

 

خرید قهوه کورتادو

برای خرید قهوه کورتادوی آماده، باید به کافه یا کافی‌شاپ‌هایی مراجعه کنید که این نوشیدنی را در منوی خود قرار داده و سرو می‌کنند. این نوشیدنی در لیوان‌هایی کوچک‌تر از لیوان کاپوچینو سرو می‌شود.

 

قیمت نوشیدنی کورتادو

عوامل مختلفی در تعیین قیمت نوشیدنی کورتادو اثرگذار است. برخی از این عوامل عبارت‌اند از: شهر، محل، کیفیت موارد اولیه‌ی مورد استفاده و ... . در نتیجه قیمت این نوشیدنی از کافه‌ای به کافه‌ی دیگر متغییر است.

 

سوالات متداول:

چگونه قهوه کورتادو را بنوشیم؟

کورتادو هم‌چون دیگر شیر قهوه‌ها، می‌تواند همراه با انواع کوکی‌های و بیسکوئیت‌ها و کیک‌ها و شیرینی‌ها نوشیده شود. بسیاری نیز ترجیح می‌دهند در کنار نوشیدنی خود از یک کروسان خوش‌مزه لذت ببرند.

 
برای خرید قهوه اسپرسو و خرید قهوه ترک و خرید قهوه فوری و خرید قهوه عربیکا سفارش خود را ثبت نموده و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان خوش کالا بهره‌مند شوید. برای اطلاع از قیمت قهوه اسپرسو و قیمت قهوه ترک و قیمت قهوه فوری با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا مشاهده کنید

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا :

طرز تهیه قهوه کورتادو

قهوه آمریکانو چیست

 

 

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2297 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3674 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3999 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟