دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه فرانسه چیست

۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۶ مهر
6023بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

قهوه فرانسه یکی از نوشیدنی‌های محبوب بین ایرانیان میباشد. البته ذکر این نکته الزامی است که قهوه فرانسه، یکی از انواع مختلف قهوه نیست، بلکه روشی برای درست کردن قهوه است. چون این نوشیدنی به روش فرانسوی تهیه می‌شود به آن قهوه فرانسه گفته می‌شود. قهوه فرانسه از نظر اندازه کمی درشت تر از قهوه ترک می باشد و دانه های آن تقریبا به اندازه شکر هستند. برای خرید قهوه اصل وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

قهوه فرانسه در کشورهای غربی مانند چای در کشور ما مصرف میشود. این قهوه به صورت دلخواه به شکل خالص و در ترکیب با شیر نوشیده میشود. در ایران به اصطلاح، به قهوههای دمآوری شده به وسیلهی فرنچپرس یا دستگاههای فیلتری خودکار، قهوه فرانسه گفته میشود. درجهی آسیاب پودر قهوه فرانسه از اسپرسو درشتتر است، نسبت به اسپرسو رقیقتر است و طعم ملایمتری دارد.

 

French coffee

 

 

تاریخچه قهوه فرانسه

در افسانه های اروپایی آمده است که اولین بار یک فرانسوی سعی کرد به کمک فیلتر پارچه‌ای که به یک میله فلزی متصل بود، ذرات قهوه را از ظرف نوشیدنی جدا کند. در جایی دیگر آمده است که مردی فرانسوی مقداری قهوه را در آب داغ ریخت، ذرات قهوه روی آب جمع شدند و مرد به وسیله صفحه‌ای فلزی که از یک تاجر ایتالیایی گرفته بود، سعی کرد ذرات قهوه را با فشار به کف ظرف منتقل کند. او متوجه شد قهوه‌ای دلچسب‌تر از آن چیزی که قبلا می‌نوشیده، آماده کرده است.

 

ویژگی‌های قهوه فرانسه

 

  •  قهوه فرانسه به روش دمی تهیه میشود.
  •  قهوه فرانسه، نوشیدنی سبکی است و برای صبحانه مناسب می‌باشد.
  • میزان کافئین قهوه فرانسه کمتر از سایر انواع قهوه‌ها است.
  •  برای دم کردن این قهوه از وسیله‌ای به نام فرنچ پرس استفاده می‌شود.

 

 

قهوه فرانسه مناسب برای صبحانه

 

قهوه فرانسه از چه چیزی تشکیل شده است؟

قهوه فرانسه ترکیبی از دانه‌های عربیکا و روبوستا میباشد. درصد ترکیب این دانه ها یکسان نیست مثلا میتوان از ترکیب ۵۰٪ از دانه های عربیکا و ۵۰٪ از دانه‌های روبوستا یا 70٪ از دانه های عربیکا و 30٪ دانه های روبوستا استفاده کرد. معیار انتخاب هر کدام از این ترکیب‌ها به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید با توجه به سلیقه خود، اقدام به خرید قهوه مخصوص خود نمائید.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه

 

  •  جوش آمدن آب

آب حتما باید بجوشد. بعد از جوش آمدن آب، کمی صبر می‌کنیم تا کمی از دمای آب کم شود.

 

  •  گرم کردن فرنچ پرس

برای این کار کمی آب داغ داخل فرنچ پرس ریخته و می‌چرخانیم تا فرنچ پرس گرم شود. سپس آب داخل فرنچ‌پرس را تخلیه میکنیم.

 

  •  آسیاب کردن قهوه

پودر قهوه مناسب برای دم کردن قهوه‌ فرانسه به صورت درشت آسیاب شده است. پس قهوه‌ها را خیلی ریز آسیاب نمیکنیم.

 

  •  دم کردن قهوه

برای هر فنجان، مقدار ۱۵ الی ۲۰ گرم، حدودا ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری پودر قهوه می‌ریزیم.

کمی آب داغ روی قهوه‌ها ریخته، طوری که قهوه خیس بخورد. ۳۰ الی ۴۵ ثانیه صبر می‌کنیم.

باقی آب داغ را به صورت چرخشی می‌ریزیم تا فرنچ‌پرس تا زیر نوار بالای بدنه پر شود. درب فرنچ پرس را بسته، ۳ الی ۴ دقیقه صبر می‌کنیم.

صافی فرنچ پرس را به آرامی به سمت پایین فشار می‌دهیم تا قهوه صاف شود. قهوه آماده سرو کردن است. نوش جان!

بعضی‌ها دوست دارند به نوشیدنی خود شیر یا عسل اضافه کنند که این موضوع سلیقه‌ای است و بسیار خوشمزه می‌شود.

قهوه فرانسه با شیر طعم فوق‌العاده‌ای دارد و گزینه خوبی برای مهمانی‌ها و یا میان‌وعده می‍باشد.

برای این کار قهوه را درست کرده، شیر را داغ میکنیم و برای نوشیدن قهوه به مقدار دل‌خواه نوشیدنی قهوه و شیر داغ را با هم ترکیب می‌کنیم.

 

تفاوت قهوه فرانسه و اسپرسو

قهوه فیلتری یا فرانسه، برای به دست آوردن طعمهای ظریفتر قهوه، به خصوص آنهایی که ممکن است در اسپرسو نمایان نشوند، مناسبتر است. از نظر سرعت آمادهسازی، این دو روش قابل مقایسه نیستند. اسپرسو با تکنیکی کاملا متفاوت تهیه میشود که یک روش سریع و جالب برای تهیهی مقدار کافئین مورد نیاز ما است. اسپرسو به دلیل غلظت بالا، معمولا با فوم و کف شیر ترکیب میشه که به نوشیدنی بافت خامهای و شیرینی میبخشه. در مقایسه، قهوه فرانسه زلالتر است و طعم ملایمتر و کمتر اسیدی دارد. به همین دلیل معمولا به صورت خالص نوشیده میشود که درک ظرافتهای طعمی قهوه را ممکن سازد.

 

 

چه کشورهایی قهوه فرانسه مصرف میکنند؟

همانطور که بالاتر اشاره شد، قهوه فرانسه در دیگر کشورها، نقش چای در فرهنگ خوراکی ایرانیان را ایفا میکند و در زمانهای مختلف روز، در فنجانهای ۱۲۵ میلیلیتر یا لیوانهای ۲۵۰ میلیلیتری، به صورت خالص و یا ترکیب با شیر مورد استفاده قرار میگیرد.

 

 

با قهوه فرانسه بیشتر آشنا شوید

این نوشیدنی برای اولین بار توسط شخصی در کشور فرانسه درست شد و دلیل نام گذاری آن نیز همین بوده است. همان قهوه ساده است که دانه های آن را آسیاب و ریز تر کرده و سپس آن را به آب در حال جوش اضافه می کنند تا دم بکشد. این نوشیدنی را به همراه شیر هم می توان سرو کرد.قهوه اسپرسو را در فنجان های کوچک میریزند در حالی که قهوه فرانسه را در لیوان سرو می کنند.

 

قهوه فرانسه مرغوب

برای این که تشخیص دهید که دانه های قهوه فرانسه مرغوب است ، مقداری آب روی دانه های آن بریزید اگر آب روی سطح دانه ها باقی ماند دانه ها از نوع مرغوبی هستند ولی اگرآب جذب دانه ها شد بدانید که دانه های از جنس مرغوبی نیستند.

 

قهوه فرانسه چقدر کافئین دارد؟

میزان کافئین تا حد زیادی به دانه های قهوه بستگی دارد.کافئین این نوع در حالت عادی کمتر از بقیه نوشیدنی هاست اما با توجه به اینکه بیشتر لیوانی سرو می شود کافئین آن می تواند بیشتر باشد.هر چه میزان قهوه روبوستا در یک قهوه بیشتر باشد کافئین آن نیز بیشتر می شود.

 

طرز تهیه قهوه فرانسه در خانه و بر روی گاز(بدون دستگاه)

با توجه به ذائقه شما از طعم و غلظت قهوه ، بصورت روتین به ازای هر 100میلی لیتر آب به یک قاشق پودر قهوه احتیاج است.این روش مانند دم کردن چای است به این صورت که در کتری آب را ریخته و اجازه می دهید که به جوش بیاید سپس کتری را به مدت 30 ثانیه از روی گاز بردارید و اجازه دهید تا از جوش بیفتد در این فاصله قوه را در قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید و در آن را بگذارید و اجازه دهید تا دم بکشد.بعد از اینکه قهوه دم کشید آن را در فنجان ها ریخته البته این کار را به آرامی انجام دهید که قهوه های ته نشین شده درون فنجان ها نریزد البته این کار را با کمک گرفتن از یک صافی هم می توانید انجام دهید.طعم این نوع نوشیدنی لایت تر از اسپرسو است و آن ا با شیر هم می توانید میل کنید.

 

قهوه فرانسه برای پذیرایی

این نوع از قهوه برای پذیرایی از میهمان بسیار عالی است به ان دلیل که دم کردن آن همانند چای راحت است ونیز اینکه آن را می توان تا مدت زیاد اری در قوری گرم نگه داشت.

 

تهیه قهوه فرانسه با دستگاه

این نوع از قهوه را می توان با دو نوع دستگاه فرنچ پرس و قهوه ساز برقی تهیه کرد.

انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید قهوه بسیار مهم است و کیفیت قهوه تاثیر مستقیمی در طعم و عطر آن دارد.سایت فروشگاهی خوش کالا با ارائه بهترین انواع برندهای قهوه آماده ارائه خدمات به مشتریان عزیز می باشد.

 

کشور های تولید کننده دانه عربیکا:

گیاه قهوه عربیکا در آب و هوای نسبتا خنک، در مناطق استوایی بین مدارهای رأس‌السرطان و رأس‌الجدی کشت می‌شود. دمای مطلوب این گیاه در تمام طول سال بین ۱۵ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است و در حالت ایده‌آل به ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میلی‌متر بارش در طول ۹ ماه از سال نیاز دارد. این شرایط ويژه باعث شده که بهترین قهوه های عربیکا در کشورهایی مانند اتیوپی، گواتمالا، کلمبیا و برزیل رشد کند.

 

معایب قهوه عربیکا

طولانی‌تر بودن زمان بلوغ گیاه، کم‌تر بودن نسبت حاصل‌خیزی، آسیب‌پذیری بیش‌تر در مقابل آفات بیماری‌ها، شرایط کشت دشوارتر و در نتیجه قیمت بالاتر، از معایب قهوه‌ی عربیکا نسبت به روبوستا است.

 

مزایا قهوه عربیکا

در مقایسه با قهوه روبوستا، قهوه عربیکا شیرینی بیش‌تری دارد و با اسیدیته‌ی با کیفیت، از پیچیدگی طعمی بیش‌تری برخودار است و هم‌چنین گستردگی بیش‌تری در زیرگونه‌های مختلف آن یافت می‌شود و به طور کلی، با توجه به ژنتیک قوی‌تر، کیفیت بالاتری دارد.

 

علت نامگذاری قهوه عربیکا چیست؟

در گذشته‌های دور، در ارتفاعات پادشاهی Kefa، که در کشور اتیوپی امروزی واقع است، دانه‌ی قهوه را خورد می‌کردند و پس از ترکیب با چربی، کره‌هایی به اندازه‌ی توپ پینگ‌پنگ درست می‌کردند و به همین دلیل که ما امروز قهوه می‌نوشیم، از آن‌ها استفاده می‌کردند.

نام «عربیکا»، در حدود قرن هفتم، زمانی که این دانه از دریای سرخ اتیوپی به یمن و عربستان امروزی رسید، بر این گیاه گذاشته شد. اولین گزارش مکتوب از دم‌آوری نوشیدنی قهوه از دانه‌های روست و برشته‌کاری شده، از دانش‌مندان عرب است که نوشته‌اند که این نوشیدنی در طولانی شدن ساعت کاری‌شان مفید بوده است. نوآوری مردمان عرب یمن در تهیه‌ی نوشیدنی از این دانه‌ها ابتدا در میان مصری‌ها و عثمانی‌ها گسترش یافت و سپس به سراسر جهان راه یافت.

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2230 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3484 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3877 بیشتر
قهوه سبز تام کینز
قهوه سبز تام کینز 482,790 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟