دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چای ماسالا چیست

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۶ بهمن
766بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

چای ماسالا مانند قهوه ، یکی از نوشیدنی‌های گرم و محبوب در هند و سراسر جهان در فصول باران‌های موسمی و زمستان‌های بسیار سرد می‌باشد. این نوشیدنی علاوه بر طعم بی‌نظیر برای سلامتی هم فواید بسیاری دارد. از جمله این‌که بدن را گرم نگه‌داشته و سبب باز شدن سینوس‌های مسدود شده می‌شوند.

افراد بسیاری این نوشیدنی را در طول سال، همراه با صبحانه و میان‌وعده‌های عصرانه استفاده می‌کنند.

 

محبوبیت چای ماسالا

ماسالا به معنی مخلوط چندین ادویه و چای یک نوع نوشیدنی دم کرده است. در نتیجه چای ماسالا یک نوع نوشیدنی همراه با مخلوطی از ادویه‌جات و گیاهان معطر می‌باشد که در آب و شیر می‌جوشد. در نتیجه با توجه به ادویه‌های موجود در آن، این نوشیدنی طرفداران بسیاری دارد.

که در هر خانواده بسته به نوع ذائقه و دلخواه آن‌ها میزان و نوع ادویه به کار رفته برای تهیه چای متفاوت می‌باشد.

به‌طور مثال برخی طعم هل را ترجیح می‌دهند برخی دارچین. که بسته به آن میزان بیشتری از این ادویه‌ها را برای دم کردن استفاده می‌کنند.

 

مواد تشکیل‌دهنده چای ماسالا

چای سیاه، آب، شیر، دارچین، میخک، هل‌سبز، دانه‌های فلفل سیاه، جوزهندی، رازیانه، دارچین، زنجبیل خشک را می‌توان اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی چای ماسالا به شمار آورد.

می‌توان تمام این مواد را با مخلوط‌‌ کن مخلوط و خرد کنید. اما اندازه‌ی آن‌ها نسبتا درشت باشد. سپس مخلوط آسیاب شده را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای خشک نگه‌داری کنید.

 

چای ماسالا چیست

 

طرز استفاده از قهوه‌ساز فلر

 

میزان ماسالای استفاده شده برای تهیه چای ماسالا

برای تهیه‌ی چای ماسالا به ازای هر فنجان چای، یک قاشق غذاخوری ماسالا اضافه می‌شود.

 

نوع چای به‌کار برده شده در تهیه چای ماسالا

چای پایه معمولاً یک چای سیاه قوی مانند آسام است، بنابراین طعم ادویه‌ها و شیرین‌کننده‌ها بر آن چیره نمی‌شوند. معمولاً از نوع خاصی از آسام به نام mamri استفاده می‌شود. چای مامری به روشی خاص فراوری شده که در مقابل چای "برگ" گرانول ایجاد می‌کند.

این چای ارزان قیمت بوده و بیشتر در هند استفاده می‌شود.

بیشتر چای‌ ماسالاهای هند با چای سیاه و قوی دم می‌شوند، اما چای کشمیری با چای باروت(یک نوع چای سبز مرغوب چینی از نوع دانه‌ریز) دم می‌شود.

 

نحوه آماده‌سازی چای ماسالا

چای ماسالا به‌طور ساده و سنتی در بازارهای هند از جوشاندن مخلوط آب یا شیر با برگ‌های چای و ادویه‌جات و شیرین‌کننده‌ها تهیه می‌شود.

اما این طرز تهیه طبق سلایق مختلف متفاوت می‌باشد.

برخی ممکن است در ابتدا همه مواد را باهم مخلوط کنند و پس از جوشاندن آن‌را صاف کرده و سرو کنند.

برخی دیگر آب و شیر را به مدت طولانی‌تر جوشانده و در انتها ادویه‌ها را اضافه می‌کنند.

ولی روش معمول تهیه چای ماسالا به این صورت است که ابتدا نیمی از فنجان آب و یک دوم فنجان شیر در ظرف روی حرارت ترکیب می‌شوند. در صورت تمایل به آن شکر اضافه می‌شود.

زنجبیل خشک در مخلوط رنده شده سپس یک "ماسالای چای" یا ادویه دلخواه اضافه می‌گردد.

مواد به‌کار رفته در تهیه چای ماسالا در مناطق مختلف، متفاوت می‌باشد. اما چای ماسالا معمولاً شامل زنجبیل آسیاب شده، هل آسیاب شده، پوست لیمو، میخک و دارچین است.

پس از به جوش آمدن مخلوط فوق، چای سیاه به آن اضافه می‌شود و بلافاصله از روی حرارت برداشته می‌شود. سپس روی چای پوشانده شده و 10 دقیقه به مخلوط استراحت می‌دهند تا رنگ چای به داخل مخلوط تزریق شود. در نهایت چای ماسالا را صاف کرده و سرو می‌نمایند.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3664 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3993 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟