دوره مجازی لاته آرت تخصصی

بسته‌بندی قهوه چگونه به حفظ عطر آن کمک می‌کند

۱۴۰۰ سه شنبه ۱۰ فروردين
576بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

برای مصرف کنندگان قهوه، خرید قهوه با عطر و رایحه تازه و خوب بسیار مهم است.

مراحل تهیه قهوه از چیدن دانه‌های قهوه گرفته تا مرحله روست و بو دادن آن روندی طولانی را پشت سر می‌گذارد که صبر و طاقت و مهارت بالایی را می‌طلبد.

مرحله روست و بودادن قهوه از مراحل بسیار مهم در تهیه قهوه است چراکه نشان دهنده بسیاری از خصوصیات قهوه از جمله کیفیت آن است.

تفت قهوه برای ایجاد رایحه و عطری بی‌نظیر به تلاش، آزمون و خطا و مهارت روستر قهوه نیاز دارد.

اما نکته‌ی بسیار مهم و قابل توجه حفظ این رایحه و طراوت تا زمان رسیدن قهوه به دست مشتری می‌باشد که نوع بسته‌بندی تعیین کننده این امر است.

بنابر این دلایل توجه به مواد بکار رفته در تولید پاکت‌ها و انتخاب نوع بسته بندی مناسب، برای حفظ طراوت و رایحه قهوه بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

 

منظور از رایحه قهوه چیست و چرا از بین می‌رود

رایحه خصوصیت ماده است که با بوییدن حس می‌شود. رایحه یا عطر قهوه بو داده نیز همان ترکیبات عطر و طعم فرار قهوه است که با بوییدن خصوصیات بوی قهوه را مشخص می‌کند.

رایحه قهوه با بوییدن حس می‌شود اما عطر آن هنگام نوشیدن قهوه برای ما مشخص می‌شود.

میزان رایحه قهوه در اصل نشان دهنده طراوت قهوه است. بعبارتی هرچه میزان رایحه قهوه بیشتر باشد، طراوت آن نیز بیشتر و در نتیجه طعم قهوه بهتر و لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

ترشح ترکیبات فرار قهوه به طور طبیعی اتفاق می‌افتد اما عوامل محیطی نیز می‌توانند روند کار را تسریع کرده و سبب کاهش رایحه قهوه شوند.

از متانتیول به عنوان یکی از شاخص‌های طراوت قهوه استفاده می‌شود. متانتیول به خودی خود یک ماده شیمیایی تند است اما در قهوه به‌عنوان یک ترکیب طعم‌دهنده عمل می‌کند که در واقع بوهای نامطلوب را پنهان می‌کند.

قرار گرفتن قهوه آسیاب شده در معرض هوا سبب کاهش 70% از متانتیول موجود در قهوه ظرف 3 هفته می‌شود.

علاوه بر تاثیر اکسیژن و اکسیداسیون قهوه که سبب کاهش رایحه و طراوت قهوه می‌شود، میزان دما بعبارتی گرما و فریز کردن قهوه نیز سبب کاهش رایحه و طراوت قهوه می‌شود.

نگهداری قهوه در بسته‌بندی و محیط خشک و خنک به حفظ بیشتر رایحه و عطر آن کمک می‌کند.

 

نحوه بسته بندی قهوه

 

طرز تهیه اسپرسو رومانو

 

چگونه بسته‌بندی قهوه به حفظ رایحه آن کمک می‌کند

استفاده از بسته‌بندی‌های چندلایه یکی از راه‌های موثر در حفظ رایحه قهوه می‌باشد همچنین قهوه را در برابر نور و گرما و رطوبت محافظت می‌کند.

پیشنهاد می‌شود لایه داخلی بسته‌بندی آلومینیوم باشد چراکه آلومینیوم محافظ و سد محکمی در برابر ورود اکسیژن به داخل بسته‌بندی در مقایسه با کاغذ و مقوا است.

هرچند که استفاده از آلومینیوم در تعداد بسیار، هزینه بیشتری می‌طلبد. برای کاهش هزینه آن از لایه‌های پلیمری که توسط لایه نازکی از آلومینیوم پوشانده شده استفاده می‌شود.

استفاده از بسته‌بندی‌های قابل تجزیه با حفظ طراوت قهوه بهترین انتخاب است که کاهش لایه‌های بکار برده شده در بسته‌بندی‌ها در این راستا بسیار قابل اهمیت است.

پس از انتخاب نوع بسته‌بندی، توجه به نحوه مهر و موم بسته‌ها بسیار مهم است چراکه عدم مهر و موم مناسب و نقص در آن سبب اکسیداسیون قهوه و در نتیجه کاهش کیفیت و طراوت آن می‌شود.

بسته‌بندی‌هایی که زیپ و مهر و موم آن‌ها قابل استفاده مجدد هستند، می‌تواند انتخاب بسیاری از مصرف‌کنندگان باشد.

استفاده از شیرهای گاززدایی بر روی بسته‌بندی‌ قهوه جهت خارج کردن گازهای ساطع شده از دانه‌های قهوه بدون بهم خوردن بسته‌بندی و مهر و موم جهت حفظ طراوت قهوه.

استفاده از بسته‌بندی اتمسفر اصلاح شده. در این روش با حفظ تعادل گازها در بسته‌بندی‌های مهرو موم شده، طراوت و تازگی موادغذایی یا نوشیدنی‌ها حفظ می‌شود.

تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قهوه با آگاهی از مواد و ترکیبات بوجود آورنده رایحه و عطر موادخوراکی از جمله انواع قهوه مثل اسپرسو، قهوه فوری، قهوه ترک و ... و عوامل از بین برنده آن‌ها، می‌توانند بهترین نوع بسته‌بندی را انتخاب کنند و محصولات خود را با بهترین نوع بسته‌بندی و بالاترین کیفیت به دست مشتریان خود برسانند.

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2249 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3528 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3902 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟