دوره مجازی لاته آرت تخصصی

راهنمای تفت دادن قهوه در خانه برای افراد مبتدی

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۱ فروردين
816بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

چرا تفت دادن قهوه در خانه را ترجیح می‌دهید

اگر پس از مراجعه به کافی شاپ و نوشیدن یک فنجان قهوه دلتان می‌خواست روست قهوه کمی روشن‌تر یا تیره‌تر می‌بود یا اگر روست دادن دانه‌های قهوه و تهیه قهوه توسط خودتان نوشیدنی را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند بهتر است مقداری از انواع قهوه مورد دلخواهتان را خریداری و در منزل خود آن‌را تفت دهید.

 حفظ طراوت و رایحه قهوه یکی دیگر از دلایل تفت دادن قهوه در خانه است.

نگهداری قهوه تفت داده شده در منزل یا حتی فروشگاه‌ها سبب می‌شود پس از حدودا سه هفته دانه‌های قهوه اکسید شده و رایحه و طراوت خود را از دست دهند. اما با خرید مقادیر کم و به اندازه مصرف هفتگی دانه‌های قهوه و تفت دانه‌ها در منزل می‌توانید نوشیدنی تازه و با طراوتی را برای خود به ارمغان آورید.

خریداری دانه‌های سبز قهوه نسبت به قهوه بو داده از لحاظ اقتصادی می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد چراکه لوبیای قهوه از دانه‌های بو داده آن ارزان‌تر است.

پس از مدتی که در تفت دادن قهوه ماهر شدید و تجهیزات لازم را در اختیار داشتید می‌توانید در خرج کردن پول‌های خود صرفه‌جویی کنید.

تفت دادن قهوه در منزل می‌تواند دانش شما نسبت به تهیه نوع قهوه مورد دلخواهتان را افزایش دهد. به این‌صورت که شما پس از مدتی پی می‌برید که مشخصات قهوه مورد علاقه شما از چه راهی برجسته‌تر می‌شود. و اینگونه بهترین نوع قهوه را برای خود تهیه خواهید کرد.

 

 

در حین تفت دادن چه اتفاقی برای لوبیای قهوه می‌افتد؟

در داخل لوبیاهای قهوه مقادیر زیادی آب محبوس وجود دارد که سبب می‌شود شما نه بتوانید لوبیاها را خرد کنید و نه آن‌ها را دم‌آوری کنید.

با تفت دادن است که در لوبیای قهوه تغییرات شیمیایی رخ داده و این باعث بوجود آمدن طعم‌ها و رایحه‌های مختلف می‌شود.

وقتی دانه‌های سبز قهوه در دستگاه روست قرار می‌گیرند در هنگام مواجه با گرما، رطوبت خود را از دست می‌دهند و شروع به زرد شدن می‌کنند. با گذشت مدت زمانی از تفت دانه‌ها شروع به تغییر رنگ به رنگ قهوه‌ای می‌کنند که مهمترین مرحله در روست قهوه است چرا که مهمترین واکنش‌های شیمیایی اتفاق می‌افتد: واکنش میلارد، کارامل‌سازی و تخریب استرکر. اینها بسیاری از ترکیبات طعم دهنده و معطر را ایجاد می‌کنند از جمله ترکیبات مسئول شیرینی و اسیدیته دانه‌های قهوه.

اولین مرحله تفت قهوه با ترک اول پایان می‌یابد. در این مرحله فشار داخل دانه‌ها باعث ترک خوردن آن می‌شود. با تفت بیشتر قهوه رنگ قهوه‌ای آن پررنگ‌تر و ترک دوم در دانه‌های قهوه ایجاد می‌شود. ترک خوردن دانه‌های قهوه با صدای ترک قابل تشخیص است.

روست سبک و متوسط قهوه بین ترک اول و دوم و روست تیره قهوه پس از ترک دوم پایان می‌یابد.

 

ارتباط میزان تفت قهوه با طعم ایجاد شده در قهوه

هرچه دانه‌های قهوه تیره‌تر شوند مواد معطر بیشتری مانند کربن آزاد می‌شود، اکثر قندهای آن تجزیه می‌شود و با تفت بیشتر دانه‌های قهوه، میزان اسیدیته نوشیدنی کاهش و در نتیجه طعم تلخ‌تری خواهد داشت.

 

مراحل تفت قهوه ازانتخاب نوع قهوه تا مرحله ذخیره‌سازی

 

نوع لوبیای قهوه

معمولا بیشتر افراد نمی‎‌دانند کدام نوع قهوه را دوست دارند. کسانی‌که می‌خواهند قهوه را در منزل تفت دهند به دلیل این‌که اکثرا یک نوع قهوه را خریداری و تهیه می‌کنند شناخت زیادی از انواع مختلف قهوه ندارند پس بهتر است پک‌هایی که شامل چندین نوع قهوه مختلف است را از فروشگاه‌ها خریداری و تهیه نمایند. با آزمایش چندین نوع قهوه می‌توانند در نهایت قهوه مورد علاقه خود را بیابند.

توجه به نوع قهوه مانند قهوه اسپرسو، قهوه فوری، قهوه ترک و ... و راهنمایی گرفتن از فروشنده قهوه و همچنین توجه به مشخصات قهوه که روی پاکت‌ها و بسته‌بندی قهوه‌ها درج شده تا حد زیادی می‌تواند در انتخاب نوع قهوه به ما کمک کند. این راهنمایی‌ها شامل میزان رطوبت، میزان تفت و حرارت و نحوه دم‌آوری قهوه می‌باشد.

 

روش روست یا تفت قهوه

روش‌های مختلفی برای روست قهوه وجود دارد. شما با توجه به میزان قهوه‌ای که می‌خواهید تفت دهید، میزان کنترل بر متغیرهای مختلف تفت قهوه و وبودجه‌ای که برای این‌کار اختصاص می‌دهید می‌توانید روش‌ خاصی برای تفت انتخاب کنید.

روش کوره و کباب‌پز کردن لوبیای قهوه جزو روش‌های ارزان قیمت تفت قهوه هستند چراکه به احتمال زیاد تجهیزات مورد نیاز این روش را در اختیار دارید اما این روش مناسبی برای افراد تازه‌کار نیست چون مهارت خاص و کنترل زیادی را می‌طلبد.

استفاده از دستگاه تفت پاپ کورن یا دستگاه قهوه ساز خانگی با توجه به نیاز شما می‌توانند انتخاب خوبی باشند.

 

تفت خانگی قهوه

 

آیا قهوه کره برای سلامتی مفید است؟

 

فضای تفت دادن قهوه

تفت قهوه در فضاهای باز مانند گاراژ یا حیاط بسیار ایمن‌تر است اگر در محیط بسته این‌کار را می‌کنید بهتر است تهویه را روشن و پنجره‌ها را باز کنید تا گاز و دود حاصل از تفت قهوه از محیط خارج شود.

استفاده از دماسنج و ترازو در هنگام تفت قهوه بسیار کمک کننده است. چراکه با استفاده از ترازو می‌دانید چه مقدار قهوه در چه اندازه‌ای تفت داده شود بهترین نتیجه حاصل می‌شود.

 

تفت قهوه

اگر دستگاه تفت دانه قهوه یا دستگاه قهوه‌ساز تهیه کرده‌اید بهتر است دفترچه راهنمای آن‌را مطالعه نمایید تا زمانی‌که مهارت کافی را در تفت قهوه به‌دست می‌آورید.

زمان تفت قهوه با دستگاه‌های تفت ذرت یا امثال آن 12-8 دقیقه زمان ‌می‌برد در کل هرچه دمای پخت کمتر باشد زمان تفت طولانی‌تر می‌شود.

دقت کنید در هنگام تفت دانه‌های قهوه مرتبا باید زیر و رو شوند اگر دستگاه قهوه‌ساز شما این کار را انجام نمی‌دهد بهتر است این مشکل را با فروشنده دستگاه مطرح کنید.

 

خنک‌سازی و بسته‌بندی قهوه بو داده

پس از اینکه دانه‌های قهوه را به اندازه‌ی دلخواهتان تفت دادید باید سریعا نسبت به خنک کردن آن اقدام کنید چراکه مادامی که دانه‌ها گرم باشند روند تفت همچنان ادامه دارد. دستگاه‌های قهوه‌ساز خود دارای سیستم خنک کننده هستند اما برخی ترجیح می‌دهند دانه‌های قهوه را با هوای سرد بیرون خنک کنند.

پس از خنک کردن دانه‌های قهوه آن‌ها را در بسته‌های دارای مهرو موم که لایه داخلی بسته‌بندی از آلومینیوم است نگهداری کنید اگر این پاکت‌ها را در اختیار ندارید قهوه را در ظروف درب‌دار که هوا به آن نفوذ نمی‌کند و در جای خنک و تاریک و به‌دور از گرما و نور خورشید نگهداری کنید.

پیشنهاد می‌شود 3 روز برای روست روشن و حداکثر تا 10 روز برای روست تیره قهوه صبر کنید و پس این مدت زمان نسبت به تهیه قهوه اقدام نمایید.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2250 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3528 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3902 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟