دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چرت قهوه و تاثیر کافئین بر افزایش انرژی

۱۴۰۰ يکشنبه ۶ تير
676بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

چرت زدن پس از نوشیدن قهوه ممکنه با دانسته‌های ما تناقض داشته باشه؛ ولی بسیاری از مردم این عادت رو به عنوان راهی برای افزایش سطح انرژی تایید می‌کنن. در ادامه، علم پشت چرت‌های قهوه و مزایا و معایب احتمالی‌اش را بررسی می‌کنیم.

 

چرت قهوه چیست؟

«چرت قهوه» به نوشیدن قهوه، پیش از یک خواب کوتاه مدت اشاره دارد. تصور می‌شود به دلیل تاثیر بر آدِنُوزین که ماده‌ای شیمیایی خواب‌آور است، باعث افزایش سطح انرژی می‌شود.


با احساس خستگی، آدنوزین به مقدار زیادی در بدن گردش پیدا می‌کند و پس از خواب سطح آن کاهش می‌یابد. کافئین قهوه برای جذب گیرنده‌های مغز ما با آدنوزین در رقابت است. پس گرچه کافئین به اندازه‌ی خواب باعث کاهش آدونزین در بدن نمی‌شود، اما از جذب این ماده به مغز جلوگیری می‌کند و در نتیجه حس خواب‌آلودگی کم‌تر می‌شود.


دانشمندان گمان می‌کنند که نوشیدن قهوه پیش از یک چرت کوتاه ممکن است با کمک به خلاصی از آدونزین، باعث افزایش سطح انرژی شود. از طرف دیگر، کافئین با آدونزین کم‌تری برای گیرنده‌های مغز رقابت خواهد کرد.


به عبارت دیگر، خواب ممکن است با افزایش گیرنده‌های موجود برای جذب کافئین، اثر قهوه را افزایش دهد. به همین دلیل، چرت قهوه ممکن است سطح انرژی را بیش از نوشیدن یک فنجان قهوه یا یک چرت به تنهایی افزایش دهد. ممکن است تصور کنید که نوشیدن قهوه مانع چرت زدن خواهد بود؛ اما به خاطر داشته باشید که مدتی طول می‌کشد تا اثرات کافئین در بدن حس شود.

 

زمان‌بندی نوشیدن قهوه و چرت زدن

بیش‌تر متخصصان پیشنهاد می‌کنند که مصرف کافئین حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از خواب، بهترین راه برای چرت قهوه است. این زمان‌بندی به این دلیل پیشنهاد می‌گردد که مدت زمان مورد نیاز برای آغاز تاثیر کافئین تقریبا همین‌قدر است.


علاوه بر این، اگر چرت حدود نیم ساعت یا بیش‌تر به طول انجامد، ممکن است خواب وارد مرحله‌ی «موج آهسته» و عمیق شود. بیدار شدن در هنگام طی این مرحله، می‌تواند منجر به اینرسی خواب، خواب‌آلودگی و ... شود. تصور می‌شود که محدود کردن زمان چرت قهوه به کم‌تر از ۳۰ دقیقه، از این امر جلوگیری می‌کند.


از طرفی، زمان چرت قهوه نیز می‌تواند مهم باشد. یک مطالعه‌ی جزئی بر روی ۱۲ بزرگ‌سال سالم نشان داد که شرکت‌کنندگانی که شش، سه یا صفر ساعت پیش از خواب ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین (معادل ۴ فنجان بزرگ قهوه) مصرف داشته‌اند، به اختلال خواب دچار می‌شدند. این تحقیقات نشان می‌دهد چرت قهوه بهتر از است بیش از ۶ ساعت پیش از خواب اتفاق بیافتد.


در آخر، به نظر می‌رسد مقدار کافئین مصرفی پیش از چرت قهوه می‌تواند بر اثربخشی آن بیافزاید. بیش‌تر تحقیقات حاکی از آن است که ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین (معادل حدود ۲ فنجان برزگ قهوه)، مقدار تقریبی مورد نیاز برای احساس هوشیاری و انرژی بیش‌تر در زمان بیدار شدن است.

 

آیا واقعا چرت قهوه انرژی بیش‌تری به ما می‌دهد؟

گرچه منطق پشت چرت‌های قهوه قابل قبول به نطر می‌رسد، اما تحقیقات در مورد این ادعا که آن‌ها بیش از چرت یا قهوه‌ی تنها باعث افزایش سطح انرژی می‌شوند محذود است.


با این حال، همین مطالعات کمِ موجود، امیدوار کننده است. یک مطالعه روی ۱۲ بزرگ‌سال نشان داد که شرکت‌کنندگانی که ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کرده‌اند و پس از آن، پیش از قرارگیری در دستگاه شبیه‌ساز رانندگی، ۱۵ دقیقه چرت زدند، نسبت به افرادی که کافئین مصرف نکردند و چرت نزدند، ۹۱٪ خواب‌آلودگی کم‌تری داشتند. این مطالعه هم‌چنین نشان داد افرادی که در طول چرت کاملا به خواب نرفتند هم افزایش سطح انرژی را تجربه کردند.


یک مطالعه‌ی مشابه در ۱۰ نفر مشخص کرد کسانی که قبل از چرتی کوتاه‌تر از ۱۵ دقیقه، ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کرده‌اند، در طول ۲ ساعت حضور در شبیه‌ساز رانندگی، نسبت به گروه کنترل خواب‌آلودگی بسیار کم‌تری داشتند.


یک مطالعه‌ کوچک دیگر نشان داد که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین و به دنبال آن یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای، در مقایسه با چرت زدن به همراه شست‌وشوی صورت یا قرارگرفتن در معرض نور شدید، در بهبود انرژی و عمل‌کرد در امور رایانه‌ای موثرتر است.


در آخر، تخقیقات بیش‌تر نشان می‌دهد که در طول کارهای شبانه، مصرف کافئین و سپس چرت زدن به دنبال یک‌دیگر، بیش از مصرف کافئین یا چرت تنها موجب افزایش هوشیاری و انرژی می‌گردد.


در حالی که نتایج این مطالعات حاکی از آن است که چرت‌های قهوه در افزایش سطح انرژی موثر هستتند، اما تحقیقات صورت گرفته مختصرند و در آن‌ها از کافئین در حالت قرص استفاده شده است. برای ارزیابی چگونگی افزایش سطح انرژی با مصرف کاقئین مایع پیش از چرت، تحقیقات بیش‌تر مورد نیاز است.

 

آیا به چرت قهوه نیاز دارید؟

جای تعجب نیست که بسیاری از افراد برای افزایش سطح انرژی یا بهبود هوشیاری به چرت قهوه رو می‌آورند. با این حال، تحقیقات برای پشتیبانی از چرت قهوه محدود است. اگر می‌خواهید در طول روز چرت قهوه داشته باشید، به مقدار و نوع قهوه‌ی مصرفی خود توجه کنید.


دوز کافئین مورد استفاده در بیش‌تر مطالعات معادل تقریبا دو فنجان قهوه است. مصرف این مقدار قهوه‌ی مایع احتمالا همان اثرات مصرف قرص‌های کافئین قبل از خواب را دارد ولی آزمایش نشده است. به علاوه، نوشیدن قهوه با قندهای اضافه یا طعم‌دهنده‌ها پیش از خواب ممکن است اثر چرت قهوه را کاهش دهد. قهوه‌ی خالص انتخاب سالم‌تری است.


در آخر، در برخی افراد، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث بی‌قراری، اضطراب، لرزش عضلات و ... شود. در صورت مصرف کم‌تر از شش ساعت قبل از خواب، کافئین هم‌چنین می‌تواند موجب اختلال خواب گردد.


بیش‌تر متخصصان سلامت موافق‌اند که حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز (معادل حدود ۴ فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتر)، برای بیش‌تر افراد بی‌خطر است. اگر مصرف قهوه‌ی خود را برای چرت‌های قهوه افزایش می‌دهید، این حداکثر مقدار توصیه شده‌ی کافئین روزانه را به خاطر داشته باشید.

 

در انتها

چرت‌های قهوه ممکن است انرژی را بیش‌تر از نوشیدن قهوه یا خواب تنها افزایش دهد، اگرچه تحقیقات برای پشتیبانی از این اثر محدود است.
حدود ۲ فنجان قهوه درست قبل از یک چرت ۲۰ دقیقه‌ای، ممکن است بهترین روش برای بهره‌مندی از فواید چرت قهوه باشد.
برای جلوگیری از اخلال خواب شبانه، حداقل شش ساعت قبل از خواب، نوشیدن قهوه را متوقف کنید.
به شرطی که در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید، چرت قهوه حتما ارزش امتحان کردن را دارد.

 

منبع: HealthLine.com

 

 

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3667 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3994 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟