دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چگونه از قهوه در خانه نگهداری کنیم

۱۴۰۰ يکشنبه ۷ شهريور
421بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

قهوه تا زمانی که تازه است بهترین طعم خود را دارد. پس چگونه می‌توانید اقدامات لازم را در خانه انجام دهید تا مطمئن شوید قهوه شما به همین شکل باقی می‌ماند؟ نکات و ترفندهای زیادی وجود دارد، اما برخی بیشتر از مفید بودن ضرر دارند. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا دریابید که چرا باید قهوه را به درستی نگهداری کنید؟ این کار چگونه در خانه انجام پذیر است؟ و نکات مهم برای دریافت بهترین نتیجه چیست؟

 

چرا شیوه‌ی نگه‌داری قهوه مهم است؟

سیب‌زمینی در کمدهای تاریک و خشک و پنیر در یخچال قرار نگه‌داری می‌شود. قوانین شناخته شده‌ی زیادی برای تازه نگه‌داشتن غذاهای مورد علاقه‌مان در خانه وجود دارد. همین قوائد برای قهوه، نوشیدنی صبح‌گاهی مورد علاقه‌مان هم صادق است. اگر به درستی نگه‌داری نشود، در بهترین حالت خود باقی نمی‌ماند. «دنیل هوبارت»، قهرمان مسابقات جهانی Cup Taster سال ۲۰۱۹ مستقر در ایرلند می‌گوید: «قهوه، کهنه و بیات می‌شود؛ ولی این بدان معنا نیست که شما را بیمار خواهد کرد.» اگرچه این یک خبر عالی است، اما قهوه‌ی کهنه بهترین انتخاب برای استفاده نخواهد بود. قهوه، یک ماده‌ی غذایی است و مانند همه‌ی خوراکی‌ها، با اکسیژن واکنش داده و به مرور زمان بیات می‌شود. دانیل می‌گوید: «قهوه، طراوت و طعم و عطر خود را از دست می‌دهد.» طعم و عطر چیزی است که قهوه را خوش‌مزه می‌کند. بنابراین، هنگامی که آن‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن کم شوند، یک فنجان قهوه‌ی بی‌کیفیت خواهید داشت. با این حال، اگر به درستی نگه‌داری شود، می‌توانید از طراوت قهوه محافظت کرده و طعم آن را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

 

 

نگهداری قهوه در خانه

ما تمام مراحل را گردآوری کرده‌ایم تا مطمئن شوید که قهوه‌ی خود را به بهترین شکل ممکن در خانه نگهداری می‌کنید.

 

1- تاریخ برشته‌کاری را بررسی کنید

شما هیچ‌وقت خوراکی تاریخ مصرف گذشته نمی‌خرید، پس به تاریخ روست یا برشته‌کاری قهوه دقت کنید. این اولین قدم برای تازه نگه‌داشتن قهوه در خانه است. دنیل می‌گوید: «توصیه می‌شود تا جای ممکن، تازه‌ترین قهوه را تهیه کنید.» قهوه طعم و عطر خود را با گذشت زمان از دست می‌دهد، بنابراین با دانه‌های تازه تر، شانس بیشتری برای دم کردن یک فنجان قهوه‌ی عالی خواهید داشت. دنیل می‌گوید: «اما سعی کنید این را هم در نظر داشته باشید که قهوه نیاز به دفع گاز دارد، بنابراین باید آن را از چهار تا هفت روز پس از برشته‌کاری به حال خود رها کنید.» در طی فرآیند برشته‌کاری، گازهای متفاوتی از جمله دی اکسید کربن داخل دانه ایجاد می‌شود. این دی اکسید کربن، پس از برشته‌کاری از دانه آزاد می‌شود؛ فرآیندی که گاززدایی (DeGassing) نامیده می‌شود. اگر قهوه‌ی فیلتری دم‌آوری می‌کنید، می‌توانید چند روز پس از تاریخ برشته‌کاری از قهوه‌ی خود استفاده کنید. اگر در حال دم‌آوری اسپرسو هستید، توصیه می‌شود حداقل هفت روز صبر کنید. در غیر این صورت، گازهای موجود در دانه می‌توانند مانع تماس مناسب آب با قهوه شده و عصاره‌گیری را مختل کرده و در نتیجه نوشیدنی طعم مطلوبی نخواهد داشت. با این وجود، تا کی برای نوشیدن قهوه‌ی خود فرصت دارید؟ دانیل می‌گوید: «قهوه باید تا یک ماه پس از برشته‌کاری مصرف شود.» این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید قهوه را بعد از یک ماه از تاریخ برشته‌کرای بنوشید. اگر می‌خواهید بهترین طعم را از قهوه دریافت کنید، استفاده از قهوه پس از این مدت توصیه نمی‌شود.

 

2- تماس با اکسیژن را کاهش دهید

تماس با هوا، به ویژه با اکسیژن، باعث می‌شود قهوه سریعتر بیات شود. بنابراین، کاهش این تماس راهی آسان برای بهبود نحوه‌ی نگهداری قهوه در خانه است. چگونه می توانید این کار را از خانه انجام دهید؟ «نیسان آغجا»، قهرمان سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ مسابقات باریستای ترکیه، می‌گوید: «اگر زیپ‌لاک دشته باشند، من معمولا قهوه‌هایم را در بسته‌ی اصلی خود نگه می‌دارم در غیر این صورت، آن‌ها را در بسته‌ی دیگری جابه‌جا می‌کنم.» زیپ‌لاک به جلوگیری از ورود اکسیژن به کیسه کمک می‌کند. اگر قهوه را در کیسهی اصلی با زیپ‌لاک نگه می‌دارید یا آن را به کیسهی دیگری منتقل می‌کنید، سعی کنید تا جای ممکن قبل از بسته شدن کیسه، هوا را بیرون برانید. به این ترتیب، هوای کم‌تری در کیسه باقی می‌ماند تا با قهوه واکنش نشان دهد. دنیل هم‌چنین پیشنهاد می‌کند که قهوه را با دستگاه خلاء بسته‌بندی کنید. آن‌ها هوای کیسه را کاملا خارج می‌کنند و هوای بسیار کمی در داخل باقی می‌ماند. به طور مشابه، شیشه‌های خلاء را می‌توان بصورت آن‌لاین خریداری کرد، که شامل پر کردن قوطی با قهوه، پیچاندن روی درب و استفاده از یک دکمه برای خارج کردن هوای داخل است. فقط به یاد داشته باشید که قهوه باید در ظروف مات نگهداری شود که نور خورشید با دانه واکنش نشان ندهد.

3- قهوه خود را در محل مناسب ذخیره کنید

رطوبت، نور و گرما همگی در بیات شدن قهوه نقش دارند. بنابراین، قهوه باید در مکانی خنک، خشک و تاریک نگه‌داری شود. در صورت امکان، یک کمد یا انبار کوچک می‌تواند مناسب باشد. توجه داشته باشید که این فضا در حالت ایده‌آل باید از منبع گرما مانند اجاق گاز دور باشد. نیسان می‌گوید: «من قهوه را از ادویه‌جات یا هر چیزی که بودار دور نگه می‌دارم زیرا قهوه در جذب عطر بسیار قوی است.» قهوه نم‌بین است، این یعنی که همه چیز در محیط اطراف خود، از جمله اکسیژن، رایحهها و رطوبت را جذب می‌کند. بهتر است آن را از غذاهایی که دارای بوی قوی هستند یا از محیطی با بوی زیاد دور نگه دارید.

 

4- کم‌تر قهوه بخرید و خودتان آسیاب کنید

هنگام خرید قهوه، مواردی وجود دارد که می‌تواند کیفیت نگه‌داری در خانه را افزایش داده و به نوبه خود طراوت آن را بیش‌تر حفظ کند. بهبود کیفیت نگه‌داری از قهوه می‌تواند با نوع و مقدار قهوه‌ای که خریداری می‌کنید انجام شود. دانه‌ی قهوه از قهوه‌ی آسیاب‌شده که سریعتر بیات می‌شوند بیش‌تر دوام می‌آورد. آسیاب کردن سطح تماس دانه را افزایش می‌دهد و سپس سرعت واکنش اکسیژن با آن را بالا می‌برد. دنیل می گوید: «اگر می‌خواهید قهوه را تا آنجا که ممکن است بیش‌تر نگه دارید، باید به صورت دانه خریداری و آن را تازه آسیاب کنید.» خریدن بسته‌های بزرگ‌تر قهوه هم به این معناست که قهوه‌های تازه، برای مدت طولانی بدون استفاده می‌ماند که می‌تواند منجر به یک نوشیدنی بیات شود. «اریک اسکوایرز»، که قبلا مجموعه‌ی Three Crowns در ایندیانای آمریکا را مدیریت می‌کرد ، می‌گوید: «فقط مقدار کمی در حد مصرف هفتگی در دسترس داشته باشید.» اگر خرید مرتب بسته‌های کوچک‌تر امکان‌پذیر نیست، بهتر است به اصول نگه‌داری قهوه در محل خنک، خشک و تاریک و در صورت امکان، آسیاب کردن تازه‌ی آن پای‌بند باشید.

 

افسانه‌زدایی از قوائد تخیلی نگه‌داری قهوه

ممکن است نکات و ترفندهای مختلفی در مورد نحوه‌ی تازه نگه داشتن قهوه مشاهده کنید؛ اما همه آن‌ها کاملا درست نیستند. ما چند افسانه در مورد نگه‌داری قهوه را فاش کردیم، بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که قهوه‌ی شما واقعا تا حد ممکن تازه است.

نگهداری قهوه در یخچال:

قهوه نم‌بین است و عطر و بو را جذب می‌کند. یخچال مملو از بوهای مختلف از غذاهای متفاوت است. اریک می‌گوید نگه‌داری قهوه در یخ‌چال باعث می‌شود همه‌ی بوهای محیط را جذب کند.

همچنین رطوبت زیادی در یخچال وجود دارد باعث می‌شود قهوه سریعتر بیات شود، زیرا دانه با رطوبت واکنش نشان می‌دهد.

نگهداری قهوه در فریزر:

دنیل توضیح می‌دهد که می‌توانید قهوه را در فریزر نگه‌داری کنید. با این حال ، اشاره می‌کند: «بسیار مهم است که قهوه را با وکیوم کرده و سپس آن را فریز کنید. هوا را در تماس با قهوه قرار ندهید»؛ زیرا این امر باعث جذب بو و رطوبت می‌شود.

برای نگه‌داری، نباید قهوه را مستقیما در فریزر قرار دهید. اگر هوای داخل کیسه را خارج نکنید، قهوه در معرض جذب رطوبت زیاد و بوهای احتمالی از داخل فریزر است.

نگه‌داری قهوه در خانه می‌تواند ساده و موثر باشد و اگر به درستی انجام شود، به این معنی است که شما بهترین نتیجه را از قهوه‌ای که خریداری کرده‌اید، به دست می‌آورید. مهم است به خاطر داشته باشید که قهوه یک ماده خوراکی است و مانند سایر مواد غذایی خود با آن رفتار کنید و مطمئن شوید که تازه است و می‌توانید تا حد زیادی از آن لذت ببرید.

خودتان آن را امتحان کنید و ببینید آیا بهبود شیوه‌ی نگه‌داری، در فنجان قهوه‌ای که دم‌آوری می‌کنید تاثیرگذار است یا خیر.

 

منبع: perfectdailygrind.com

 

خرید انواع قهوه در فروشگاه اینترنتی خوش‌کالا

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3671 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3997 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟