دوره مجازی لاته آرت تخصصی

خواص قهوه برای پوست و مو

۱۴۰۰ شنبه ۳۰ بهمن
271بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

بسیاری از ما نمی‌توانیم بدون فنجان قهوه‌ که صبح‌ها موتورمان را روشن می‌کند، زندگی کنیم. بیدار شدن با عطر فوق‌العاده‌ی آن، راهی عالی برای شروع روز است. ولی آیا می‌دانستید که می‌توانید از قهوه برای زیبایی پوست و موی خود نیز استفاده کنید؟

یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه شما نه تنها سطح انرژی شما را افزایش داده و خلق و خوی‌تان را بهتر می‌کند، بلکه از آن‌جایی که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی است، می‌تواند به بهبود پوست و موی شما هم کمک کند. بدن ما دائماً در حال مبارزه با مولکول‌های فعالی است که به عنوان رادیکال‌های آزاد شناخته می‌شوند. این مولکول ها دارای الکترون‌های جفت نشده‌ای هستند که می‌توانند به ساختارهای سلولی ضروری مانند DNA و پروتئین‌ها آسیب برسانند. آنتی‌اکسیدان‌ها با اهدای الکترون به رادیکال‌های آزاد، به طور موثری آن‌ها را خلع سلاح کرده و از این طریق به ما کمک می‌کنند. مشخص شده که این فرآیند در برابر پیری و بسیاری از بیماری‌هایی که تا حدی ناشی از استرس اکسیداتیو از جمله سرطان هستند، محافظت می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها هم‌چنین اثرات بیولوژیکی مختلفی ارائه می‌دهند و برای سلامت کلی بسیار مهم هستند. قهوه حاوی مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان‌های متعدد از جمله اسیدهای هیدروسینامیک و پلی فنول‌ها است. اسیدهای هیدروسینامیک در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از استرس اکسیداتیو بسیار موثر هستند. در حالی که نوشیدن قهوه این فواید را به همراه دارد و از درون، به بیرون کمک می کند، بدن شما می‌تواند آن‌ها را به صورت معکوس هم جذب کند!

این فواید فراوان نوشیدنی صبحگاهی خود را به همراه چند دستور العمل فوق‌العاده بررسی کنید. فقط به یاد داشته باشید که وقتی نوبت به نوشیدن قهوه می‌رسد، بهتر است به حد توصیه‌شدهی 400 میلی‌گرم کافئین در روز (حدود ۴ لیوان بزرگ قهوه) پایبند باشید تا از کم‌آبی بدن که می‌تواند برخی از فواید آن را خنثی کند، جلوگیری کنید.

اما اگر به‌دنبال استفاده از قهوه به‌ صورت ماسک پوست و مو هستید، درادامه با ما همراه باشید تا با ۷ فایده‌ی ماسک قهوه بیشتر آشنا شوید.

 

ماسک قهوه

 

خواص قهوه برای پوست و مو

 

۱. از قهوه به عنوان یک لایه‌بردار برای صاف کردن پوست خشک ابریشمی استفاده کنید.

تفاله‌های قهوه علاوه بر این‌که دارای اسید کافئیک هستند که به افزایش تولید کلاژن معروف هستند، برای ایجاد یک لایه‌بردار عالی هم قوام ایده‌آلی دارند. کلاژن پروتئینی است که توسط سلول‌های ما تولید می‌شود و به «نگه‌داشتن» پوست در کنار هم کمک می‌کند، آن را جوان‌تر نگاه می‌دارد و به آن استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهد. هنگامی که ما جوان هستیم، پوست ما چاق و صاف می‌ماند زیرا دائماً خود را بازسازی می‌کند، اما با افزایش سن، تولید کلاژن کند می‌شود و کلاژن موجود می‌تواند به دلیل عادت‌های بد پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسیب ببیند که نتیجهی آن پوستی است که پیر و ضعیف به نظر می‌رسد. با استفاده از تفاله‌ی قهوه، پوست خود را تقویت کنید! در حالی که برخی به غلط تصور می‌کنند که «اسکراب» باید کمی دردناک باشد تا اثر کند، در این صورت می‌تواند به پوست آسیب رساند. برای استفاده از تفاله‌ها، دانه‌های قهوه خود را آسیاب کنید تا لایه‌بردار تیز نباشد و ملایم‌تری شود. برخی لایه‌بردارهایی که به صورت دانه‌ی قهوه هستند، به دلیل شکل نامنظمشان آسیب می‌رسانند. شما می‌توانید به سادگی پودر قهوه را در سراسر بدن اسکراب کنید تا لایه‌برداری طبیعی داشته باشید که به صاف شدن دوباره‌ی پوست خشک و خشن کمک می‌کند. این کار کمک می‌کند تا سلول‌های مرده از بین بروند و به پوست طراوت و انرژی دوباره می‌بخشد.

گزینه‌ی دیگر، استفاده از این دستورالعمل اسکراب قهوه عالی و آسان است. به یک فنجان تفاله‌ی گرم قهوه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بکر و نصف قاشق چای‌خوری نمک دریا نیاز دارید.

ابتدا یک حوله‌ی کهنه یا چند روزنامه را کف حمام بگذارید تا تمیز کردن آن آسان‌تر شود. اکنون، همه‌ی مواد را با هم مخلوط کنید و آن را روی پوست خود بمالید و به خصوص روی آن مناطق بسیار خشک تمرکز کنید. آن را به طور کامل مالش دهید و به نواحی مانند پاها و آرنج‌ها که واقعاً خشک می‌شوند توجه ویژه داشته باشید. اجازه دهید حدود دو دقیقه روی پوست بماند و سپس قبل از دوش گرفتن تا جایی که می‌توانید آن‌ها را از بدن‌تان پاک کنید. می‌توانید پودر را زیر دوش بشویید، اما برای جلوگیری از گرفتگی، مجرای فاضلاب را بپوشانید.

 

2. بهبود تیرگی زیر چشم

گودی زیر چشم و چشم‌های خسته و پف کرده می‌تواند شما را سال‌ها پیرتر از آن‌چه واقعا هستید نشان دهد. آن‌ها می‌توانند از تعدادی عوامل مختلف ناشی باشند. از آلرژی‌های فصلی یا عادت‌های بد خواب تا نوسانات هورمونی، ژنتیک و موارد دیگر. در حالی که کانسیلرهای آرایشی می‌توانند آن‌ها را بپوشانند، اما مشکل را ریشه‌ای حل نمی‌کنند و اغلب با مجموعه‌ای از مواد شیمیایی بالقوه مضر هم هم‌راه هستند. در واقع، گاهی آن محرک‌های مختلفی که روی پوست خود می‌زنید می‌توانند باعث ایجاد پف زیر چشم شوند و این موضوع را بدتر از آن‌چه در ابتدا بود، می‌کند. قهوه می‌تواند یک درمان سریع و آسان باشد که در واقع مشکل را حل می‌کند، نه اینکه به سادگی آن را بپوشاند. در حالی که احتمالاً فکر نمی‌کنید همان ماده‌ی موجود در قهوه‌تان که شما را از خواب بیدار می‌کند، به برطرف‌کردن پف و گودی کمک کند، اما واقعاً می‌تواند این کار را انجام دهد. این به این دلیل است که کافئین، زمانی که روی پوست استفاده می‌شود، در واقع به عنوان یک ضد التهاب عمل می‌کند که به کاهش تورم معروف است. رگ‌های خونی را درست در زیر سطح پوست منقبض می‌کند، که تورم پف را کاهش می‌دهد و می‌تواند به متعادل کردن رنگ پوست نیز کمک کند.

برای استفاده از کافئین قهوه به جهت از بین بردن پف و سیاهی دور چشم، تنها چیزی که نیاز دارید نصف قاشق چای‌خوری پودر قهوه‌، یک پیمانه پودر فلفل سیاه، نصف قاشق چای‌خوری روغن نارگیل و چند قطره آب است. آب و روغن، در حالی که اجازه می‌دهد مخلوط به راحتی و به‌طور یکنواخت در ناحیه زیر چشم پخش شود، به آزاد شدن روغن‌های موجود در فلفل و قهوه هم کمک می‌کند. به سادگی مواد را با انگشت در کف دست مخلوط کنید و سپس آن را به نسبت مساوی در زیر هر پلک پایینی بمالید. مراقب باشید هیچ‌کدام از این مخلوط وارد چشمتان نشود زیرا باعث سوزش می‌شود. بگذارید مخلوط به مدت 5 تا 10 دقیقه یا تا زمانی که شروع به خشک شدن کند، روی پوست بماند. حالا یک گلوله پنبه‌ای یا یک پارچه‌ی نرم را مرطوب کنید تا به آرامی آن را پاک کنید. به خوبی سرحال و باطراوت به نظر خواهید رسید و برای شروع روز خود نسبت به قبل احساس آمادگی بیشتری خواهید داشت.

 

3. تسکین پاهای خشک و خسته

قهوه هم‌چنین یک ماده‌ی عالی برای استفاده به عنوان اسکراب پا است. زیرا نه تنها می‌تواند به از بین بردن سلول‌های خشک و مرده‌ی پوست کمک کند، بلکه می‌تواند به تسکین پاهای خسته پس از یک روز طولانی هم کمک کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که حدود دو و نیم فنجان قهوه دم کنید. بهتر است از قهوه‌ی واقعی و ترجیحا ارگانیک استفاده کنید که با خیس شدن پای خود، هیچ سمی دریافت نکنید. ابتدا اجازه دهید حدود 30 دقیقه خنک شود یا به دمایی برسد که برای پاهای شما آرامش بخش باشد. اکنون، حمام را با آب گرم پر کنید، به اندازه‌ای که پاهای‌تان را کاملاً بپوشاند، و نصف فنجان نمک دریایی درشت به آن اضافه کنید، که اثرات لایه بردار دارد (از نمک دریای ریز خودداری کنید، زیرا آن فواید مهم را دریافت نخواهید کرد). در مرحله بعد، چند قاشق چای‌خوری قهوه با آسیاب درشت و چند قطره عصاره‌ی وانیل خالص اضافه کنید که به اثرات آرامش بخش می‌افزاید. پاهای خود را در قهوه فرو کرده و استراحت کنید. 30 دقیقه ایده‌آل است. زمانی که آب شروع به خنک شدن کرد، کافی است کمی آب داغ بیشتر با آن مخلوط کنید تا دمای آن مطابق میل شما باشد. پس از اتمام کار، پاهای خود را به آرامی با یک حوله‌ی نرم خشک و با مرطوب‌کننده، مرطوب کنید.

4. رنگ موهای خود را تقویت کنید

اگر پوست سبزه دارید، خوش شانس هستید؛ زیرا می‌توانید با استفاده از تفاله‌ی قهوه رنگ موهای خود را تفویت کنید. اسیدیتهی موجود در قهوه نه تنها به صاف شدن کوتیکول مو کمک می‌کند، بلکه به آن درخشندگی بیشتری می‌بخشد که بسیار ساده‌تر از رنگ کردن مو است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک یا دو قاشق چای‌خوری پودر قهوه را با نرم‌کننده‌ی معمولی مو مخلوط کنید و اجازه دهید حداقل پنج دقیقه بماند تا به رنگ موهای شما عمق ببخشد.

5. موهای خود را تیره کنید

حتی اگر در حال حاضر موهای قهوه‌ای رنگ ندارید، می‌توانید از قهوه برای تیره کردن رنگ موهای خود استفاده کنید. اگر می‌خواهید از تمام آن مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های مورد استفاده در کیت‌های رنگ‌آمیزی موی خانگی و سالن‌ها اجتناب کنید، این یک راه عالی است و برای زنان باردار، مسلماً این بهترین راه‌حل است. و هم‌چنین یک انتخاب ایده‌آل برای کسانی است که می‌خواهند رنگ‌آمیزی کم‌تر دائمی داشته باشند، یا به تنها می‌خواهند ببینند که با موهای تیره‌تر، چگونه به نظر می‌رسند؛ بدون اینکه مجبور به استفاده‌ی طولانی مدت باشند. ابتدا موهای خود را با استفاده از شامپوی معمولی بشویید زیرا مهم است که آن‌ها عاری از روغن و سایر محصولات مراقبت از مو باشند. حالا حدود دو فنجان یا کمی بیشتر، قهوه‌ی قوی و ارگانیک دم کنید. هر چه بیشتر قهوه درست کنید، ریختن آن روی موهایتان آسان‌تر خواهد بود. پیش از استفاده، به دلایل واضح اجازه دهید تا به دمای اتاق برسد یا خنک‌تر شود. سوزاندن خود نه سرگرم‌کننده است و نه برای موهای شما خوب است! قهوه‌ی خنک شده را به ظرفی منتقل کنید که به راحتی آن را روی موهایتان بریزید.

حالا برای آب‌کشی موهایتان با قهوه آماده شوید. ممکن است بخواهید لباس‌تان را درآورید و به سادگی یک حوله دور خود بپیچید. ظرف را در سینک قرار دهید و سپس موهای خود را در آن فرو کنید. از یک فنجان کوچک برای برداشتن قهوه استفاده کنید و آن را روی بقیهی موها بریزید، مانند پشت سر که نمی‌توان آن را تا انتها در قهوه فرو کرد. این روند را 10 تا 15 بار تکرار کنید، مطمئن شوید که موهای شما کاملا اشباع شده است. سپس آن را فشار داده و اجازه دهید قهوه به مدت 20 دقیقه تا چند ساعت روی موهای شما بماند. ممکن است بخواهید موهای خود را بالا ببندید تا از ریزش آن جلوگیری کنید. پس از اینکه قهوه به مدت دل‌خواه روی موهایتان نشست، آن را زیر دوش آب‌کشی کنید. شاید لازم باشد این روش را چند بار تکرار کنید تا به رنگ دل‌خواه خود برسید.

 

قهوه برای تیره کردن رنگ مو

 

 

جلوگیری از ریزش مو با قهوه برای اطلاعات بیشتر رو لینک کلیک کنید

 

6. به حداقل رساندن ظاهر سلولیت

تفالهی قهوه هم‌چنین می‌تواند به کاهش ظاهر سلولیت کمک کند. در حالی که برخی می‌گویند این اثرات فقط موقتی است، برخی دیگر با سوگند به نتایج، مخالف هستند. حتی اگر فقط برای کوتاه مدت دوام داشته باشد، ممکن است برای مواقعی که می‌خواهید با لباس شنا عالی به نظر برسید، ایده‌آل باشد. سلولیت چیزی است که اکثر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مهم نیست چه‌قدر ورزش می‌کنید. کافئین موجود در قهوه به گشاد شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، که به طور موقت، بافت را تقویت و سفت می‌کند و در عین حال گردش خون را بهبود می‌بخشد و احتباس آب را کاهش می‌دهد. این فواید ممکن است به صاف کردن ظاهر گودی سلولیت کمک کند. آنتی اکسیدان‌های قهوه همچنین به ترشح سموم کمک می‌کند که می‌تواند به کاهش ظاهر چال و چال و در عین حال بهبود سلامت پوست شما کمک کند.

برای استفاده از این درمان، یک چهارم فنجان پودر قهوه‌ی ارگانیک را با سه قاشق غذاخوری آب داغ ترکیب کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت ده دقیقه بماند تا قهوه کاملاً آب را جذب کند و به شکل خمیر درآید. در مرحله بعد، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر را با هم مخلوط کنید، که به چسباندن پودرها به هم کمک می‌کند و در عین حال اثرات مرطوب‌کنندگی بیشتری ایجاد می‌کند. ابتدا خود را در یک دوش آب گرم تمیز کنید و روی مناطق دارای سلولیت تمرکز کنید. سپس آب را خاموش کرده و مخلوط را با حرکات دایره‌ای روی پوست خود به مدت چند دقیقه یا با استفاده از دست یا دستمال مخصوص ماساژ دهید. با آب گرم بشویید تا همه‌ی لکه‌ها پاک شوند (حتما یک توری روی لوله‌ی فاضلاب قرار دهید تا مسدود نشود). به آرامی با یک حوله‌ی نرم خشک کنید و سپس به خوبی مرطوب کنید.

7. از بسته شدن منافذ جلوگیری کنید و پوستی درخشان داشته باشید

شما هم‌چنین می‌توانید یک اسکراب صورت قهوه درست کنید که با مسدود کردن منافذ پوست، به آن جلوه‌ای درخشان ببخشد و به روشن شدن پوست کمک کند. کارشناسان می‌گویند اسیدیتهی قهوه به تقویت سد محافظ پوست نیز کمک می‌کند و آن را سالم‌تر نگه می‌دارد. برای تهیهی این اسکراب ساده‌ی صورت، کافی است مقداری تفاله‌ی قهوه ارگانیک را در آب گرم و صاف شده در یک کاسه خیس کنید. پودرها به پایین فرو خواهند رفت. مقداری نمک اپسوم اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. صورت خود را با استفاده از آب کاسه بشویید و سپس محلول را بردارید تا به آرامی پوست خود را بشویید. با مقدار بیشتری از آب کاسه آب‌کشی کنید.

 

منبع: naturallivingideas

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2282 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3634 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3966 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟