دوره مجازی لاته آرت تخصصی

لاته پسته چیست

۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۲ ارديبهشت
1012بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

همان‌طور که از نام آن پیداست، لاته پسته چیز پیچیده‌ای نیست: یک نوشیدنی مبتنی بر شیر با طعم پسته. طعم پسته معمولاً به شکل سیروپ است که به نوشیدنی غنای گرم و شیرین با نت‌های دودی، آجیلی و خاکی می‌بخشد. با این حال، در حالی که پسته به طور طبیعی سبز رنگ است، اگر لاته سرد نمی‌نوشید، رنگ لاته پسته بیشتر شبیه لاته کلاسیک است تا رنگ سبز روشن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد منشا لاته پسته و چگونگی راه پیدا کردن آن به منوی کافی‌شاپ‌ها، با «لوئیزت کاستل»، مدیر اجرایی Jolt Coffee، و «نیتان حمود»، مالک-مدیر و شرکت Dessert Oasis Coffee Roasters صحبت کردم.
 
 
لاته پسته
 

برای خرید آنلاین قهوه اصل وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

منشا لاته پسته کجاست؟

وقتی به لاته پسته فکر می‌کنید، به احتمال زیاد آن را با استارباکس مرتبط می‌دانید و کاملا قابل درک است. زیرا این کافی‌شاپ زنجیره‌ای یک نسخه‌ی پرکالری برای منوی زمستانی 2021 خود راه‌اندازی و به بازار عرضه کرد. این نوشیدنی اقتباسی از نمونه‌ی اولیهی لاته پسته است که برای افتتاح روستری شیکاگو ریزرو استارباکس در سال 2019 ساخته شد. پس از موفقیت این نوشیدنی فندقی محبوب، استارباکس برای الهام بیشتر به غذاهای ایتالیایی نگاه کرد. برای تیم توسعه‌ی نوشیدنی آن‌ها، منطقی به نظر می‌رسید که پسته را انتخاب کنند، پسته یک خوراکی محبوب است و به طور گسترده در شیرینی‌ها و بستنی‌های ایتالیایی استفاده می‌شود.
 
علاوه بر این، سیسیل به دلیل تولید پسته‌ی با کیفیت مشهور است. دو هزار سال پیش، آجیل توسط رومیان از ایران به اروپا آورده شد و به ویژه در سیسیل کشت شد. با این حال، امروز ایران بالاتر از سوریه و ترکیه بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی پسته در جهان است. حتی از ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد، پسته جزء مهمی از خوراکی‌های خاورمیانه بوده است. تا به امروز، هنوز هم پرمصرف‌ترین آجیل در دسرها و شیرینی‌های خاورمیانه است. به همین دلیل است که لاته پسته به وفور در بسیاری از کافی‌شاپ‌های خاورمیانه در دسترس است، جایی که معمولاً هم سرد و هم گرم سرو می‌شود. و تقریبا پنج سال قبل از راه‌اندازی لاته پسته در آمریکای شمالی، استارباکس در واقع نوشیدنی موکای مبتنی بر سیروپ پسته و گل رز را به‌طور خاص برای بازارهای خاورمیانه، اروپا و آفریقا عرضه کرد.
بنابراین، یک سؤال ایجاد می‌شود: آیا استارباکس لاته پسته را اختراع کرد؟
 
خوب، نه به این صورت. از قبل می‌دانیم که پسته یک خوراکی اصلی در آشپزی خاورمیانه و دسرهای ایتالیایی است و از آن طی سال‌ها برای تهیهی نوشیدنی استفاده می‌شده است.
یکی از این نمونه‌ها قهوه مننژیک (Menengic) (که قهوه پسته یا تربینث (Terebinth) نیز نامیده می‌شود) است. در حالی که به طور دقیق از دانه‌های قهوه تهیه نمی‌شود، به صورت گرم سرو می‌شود و از گل‌های تربینث بوداده و آسیاب‌شده که از زیرگونه‌ای از درخت پسته تهیه می‌شود، آماده می‌شود که به آن بافتی شبیه به قهوه ترک می‌دهد.
 
 

 طرز تهیه لاته پسته

لوئیزت در لندن، می گوید که قهوه Jolt در تمام طول سال لاته پسته سرو می‌کند. او می‌گوید: «پسته از روز اول در منوی غذایی ما بوده است.» این الهام از ریشه‌های ما در خاورمیانه است، جایی که پسته بیش‌تر در دسرها استفاده می‌شود.
ما خمیر پسته خود را از سیسیل تهیه می‌کنیم، جایی که برخی از بهترین پسته‌های جهان پرورش داده می‌شود.
در Dessert Oasis Coffee Roasters، نیتان می‌گوید که راه‌اندازی یک لاته پسته توسط مدیرش رابرت بکر، که در آن زمان در دیترویت مستقر بود، انجام شد:
«او گفت که در واقع برای صبحانه، بستنی پسته‌ای خورده! هرچه هم خنده‌دار باشد، این الهام بخش او بود تا آن را امتحان کند!»
نیتان می‌گوید که پس از آماده‌سازی نمونه‌ی اولیه، آن‌ها تصمیم گرفتند آن را در مقادیر بزرگ‌تر تهیه کنند تا ابتدا در یک مکان به مشتریان عرضه کنند.
او می‌افزاید: «درخواست مشتریان در فروشگاه‌های دیگر شروع شد و بنابراین آن را به منوی همه‌ی شعبات اضافه کردیم. اکنون آن را در تمام سال در دسترس داریم و از زمان انتشار، یعنی تقریبا یک سال پیش بسیار محبوب بوده است.»
در مورد طعم، لوئیزت لاته پسته Jolt را با «طعم شیرین، آجیلی و کمی منتول-کاراملی پسته‌های واقعا خوب» توصیف می‌کند.
او می‌افزاید که دستور غذای Jolt از دو شات اسپرسو، سس پسته مخصوص و شیر تغلیظ شده و شیر برند استِیت استفاده می‌کند.
او می‌گوید: «در نسخه‌ی سرد، ابتدا سس پسته را لایه‌بندی می‌کنیم، سپس شیر را روی یخ می‌ریزیم و در آخر شات قهوه را همراه با آرت اضافه می‌کنیم.»
به گفته نیتان، در Dessert Oasis نیز همین شکل است: «ما سس مخصوصی درست می‌کنیم که می‌توانیم از آن در لاته‌های خود استفاده کنیم. سپس شات اسپرسو را روی سس می‌ریزیم، هم می‌زنیم و رویش شیر بخاردیده می‌ریزیم.
علاوه بر پسته در سس، از پایهی شیر تغلیظ شده‌ی شیرین و برخی ادویه‌های انتخابی استفاده می‌کنیم که طعم پسته را تقویت می‌کنند و به آن کمک می‌کنند تا در کنار قهوه و شیر احساس شود. ما آن‌ها را هم گرم و هم سرد انجام می‌دهیم و هر دو بسیار محبوب‌اند.»
 

چه قهوه‌ای برای لاته پسته بهتر است؟

 
از لوئیزت و نیتان در مورد انواع قهوه‌هایی که به خوبی با پسته سازگار می‌شوند نیز پرسیدم. لوئیزت به طور کلی می‌گوید که به قهوه‌ای که در Jolt سرو می‌کنند، از جمله آن که برای لاته پسته استفاده می‌شود بسیار اشتیاق دارد. او می‌گوید: «ما با یک روستری به نام Nude Coffee Roasters کار می‌کنیم و البته دانه‌های آن‌ها را توصیه می‌کنیم. برای لاته پسته، ما ترکیب کاستاریکا/السالوادور یا قهوه دمی السالوادور آن‌ها را توصیه می‌کنیم.»
 
او می‌گوید این ترکیب با نت‌های انگور قرمز و کارامل از دیگر محصولات متمایز است و در حالی که قهوه تک خاستگاه السالوادور دمی دارای نت‌های شیرین و شکلاتی است.
نیتان در مورد Dessert Oasis می‌گوید: «ما از اسپرسوی مخصوص خود استفاده می‌کنیم که در حال حاضر یک قهوه تک خاستگاه بسیار خوب، با فرآوری طبیعی و از زیر گونه‌ی بوربون زرد و از Fazenda Sertão در برزیل است. روست و دم‌آوری این قهوه لذت بخش بوده و به خوبی به بافت نوشیدنی کمک می‌کند.»
جالب اینجاست که همه‌ی این قهوه‌ها دارای نت‌هایی از شکلات یا کارامل هستند. به نظر می رسد تعادل پسته با قهوه‌ای که دارای این طعم‌های شیرین‌تر است، نقطه خوبی برای شروع باشد.
 

آینده‌ لاته‌ پسته چیست؟

به طور کلی، اگرچه لاته پست هم‌چنان نوشیدنی جدیدی به حساب می‌آید، بسیار محبوب است. لوئیزت می‌گوید: «در Jolt، لاته پسته محبوب‌ترین نوشیدنی است و بسیار زیاد در اینستاگرام هم‌رسانی می‌شود. افراد زیادی هستند که می‌گویند به شدت به لاته پسته وابسته شده‌اند.
«لاته پسته واقعا، یک آیتم اصلی در منوی ما است. فکر می‌کنم که با ترند لاته اسپانیایی مصادف شده و ماندگار خواهد بود زیرا پسته و قهوه ترکیب دل‌نشینی هستند.
نیتان موافق است. او می‌گوید: «این یک اتفاق بزرگ برای ما بود. برنامه‌ریزی کرده بودیم که یک نوشیدنی باشد که در دیترویت سرو می‌کنیم، اما آن‌قدر محبوب شد و آن‌قدر در فروشگاه‌های دیگر پرس‌وجو داشتیم که مجبور شدیم آن را به شعبه‌های روچستر و رویال اوک هم بیاوریم. فکر می‌کنیم که این نوشیدنی احتمالا برای مدتی در منوی ما باقی خواهد ماند. ما عاشق آزمایش با سیروپ‌های مختلف دست‌ساز هستیم تا چیزهای تازه و هیجان‌انگیزی داشته باشیم، اما برخی نوشیدنی‌ها واقعاً دل‌چسب هستند. لاته پسته احتمالاً ماندگار خواهد شد.»
همانطور که لوئیزت اشاره می‌کند، به نظر می‌رسد ظهور لاته پسته با رشد لاته اسپانیایی در خاورمیانه هم‌زمان است. این منطقی است، زیرا هر دو نوشیدنی شیرین، با طعمی غنی و بافتی خامه‌ای هستند.
 
فراتر از خاورمیانه، بریتانیا و ایالات متحده، لاته پسته در سراسر اروپا ظاهر می‌شود، و تنها زمان‌بر خواهد بود که در سایر نقاط جهان نیز گسترش یابد. این بدان معنی است که مصرف‌کنندگان در سراسر جهان باید به زودی برای دیدن آن آماده شوند. در آینده، هم لوئیزت و هم نیتان شیر پسته را به عنوان چیزی که احتمالاً ظهور می‌کند، در نظر می‌گیرند. همان‌طور که شیرهای جایگزین بیشتری در بخش قهوه ظاهر می‌شوند، به نظر می رسد که لاته وگان با شیر پسته می‌تواند یک برداشت تازه از این نوشیدنی باشد که برای افراد بیشتری جذابیت دارد.
 

خرید قهوه از فروشگاه قهوه خوش کالا

بیش از ۲۰۰۰ محصول مختلف از معتبرترین برندهای قهوه‌ی داخلی در خوش‌کالا جمع‌آوری گردیده، تا پاسخ‌گوی ذائقه‌های مختلف شما عزیزان باشد. می‌توانید انواع مختلف قهوه‌ها را با یک‌دیگر مقایسه نمایید و بهترین قهوه مطابق با سلیقه‌تان را خریداری نمایید. هم‌چنین در صورت نیاز می‌توانید از مشاوره‌ی کارشناسان ما نیز بهره‌مند شوید.

 

شما میتوانید برای خرید قهوه اسپرسو اصل وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. 

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا:

 

قهوه فرانسه چیست

آفوگاتو چیست 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3671 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3996 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟