دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه روبوستا چیست؟

۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر
1938بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

قهوه روبوستا

قهوه‌ روبوستا، یکی از دو نژاد اصلی گیاه قهوه است که امروزه به طور گسترده و جهانی کشت و تجارت می‌شود. از نظر حجم کشت، کشور ویتنام بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی قهوه‌ی روبوستا است و دیگر کشورهایی مثل آسیای جنوب شرقی در کشت قهوه‌ی روبوستا بسیار قدرتمند در حال فعالیت‌اند. با توجه به قدمت بسیار بیش‌تر نژاد روبوستا، این گیاه فرصت بیش‌تری برای سازگاری با محیط داشته و می‌تواند در ارتفاع ۱۰۰ تا ۹۰۰ متری رشد کند که بسیار پایین‌تر از ارتفاع مورد نیاز برای کشت گیاه عربیکاست. به دلیل فرصت بیش‌تر برای سازگاری، گیاه قهوه‌ی نژاد روبوستا در مقابل صدمات ناشی از آفات و بیماری‌ها بسیار مقاوم‌تر از عربیکاست. در کنار همه‌ی این موارد، نسبت حاصل‌خیزی بیش‌تر این نژاد، کشت و تولید آن را نسبت به نژاد عربیکا بسیار مقرون به صرفه‌تر کرده‌است.

از نظر آناتومی، تفاوت زیادی بین گیلاس قهوه‌ی عربیکا و روبوستا احساس نمی‌شود. اما دانه‌های  قهو ه‌ عربیکا بیضی شکل هستند که شکافی منحننی در وسط‌شان قرار دارد. در مقایسه، دانه‌ی روبوستا دایره‌ای شکل با شکافی صاف هستند. گیاه قهوه‌ی عربیکا درخت‌های بلند ۶ تا ۷ متری هستند و قهوه‌ی روبوستا بوته‌های ۳ تا ۵ متری. اما گیاه هر دو نژاد با علم کشاورزی، به دلیل برداشت و نگه‌داری راحت‌تر کوتاه نگاه‌داشته می‌وشد. برگ‌های عربیکا باریک و سوزنی و گیاه روبوستا پهن برگ است. اما مهم‌ترین تفاوت این دو نژاد، پس از برشته‌کاری یا روستینگ مشخص می‌شود. میزان کافئین موجود در دانه‌های قهوه‌ی روبوستا نزدیک به ۲ برابر بیش‌تر از قهوه‌ی عربیکاست. چربی دانه‌ی روبوستا از دانه‌ی عربیکا بیش‌تر است که در نتیجه‌ی آن، نوشیدنی حاصل بافت غلیظ‌تر و تن‌واری بیش‌تری خواهد داشت. در مقابل عطر ترش و شیرین و ملایم عربیکا، قهوه‌ی روبوستا طعمی شدیدتر و تلخ‌تر دارد. از نظر کیفتیت عطر و طعم، نژاد عربیکا نسبت به نژاد روبوستا برتری دارد، اما برای دست‌یابی به بهترین ویژگی‌های این دو نژاد، در خیلی از مواقع زیرگونه‌های به خصوصی از آن‌ها زیر نظر متخصصین با یک‌دیگر مخلوط می‌شوند و قهوه‌های ترکیبی را به وجود می‌آورند. تولیدات روبوستا حدود ۳۰ و تولیدات عربیکا حدود ۷۰ درصد از تجارت جهانی این محصول را شامل می‌شوند.

گونه‌های مختلفی از قهوه در دنیا وجود دارد که یکی از از آن‌ها قهوه روبوستا است که یکی از پر‌مصرف ترین قهوه‌ها نیز می‌باشد. قهوه روبوستا اکثرا در مناطقی با ارتفاع کم و معمولا در مجاورت دریا تهیه میشود. قهوه روبوستا بسیار درخت مقاومی دارد و در برابر شرایط نامناسب آب و هوایی و آفات به راحتی از بین نمی‌روند. به همین دلیل مقاومت بالای این درخت است که میزان کشت سالیانه آن، بسیار زیاد می‌باشد؛ در صورتیکه از نظر قیمت نیز، بسیار مناسب است. تنها چیزی که گیاه روبوستا به آن احتیاج دارد، آب فراوان است. اگر روبوستا از نظر آب دریافتی غنی باشد، محصول بسیار خوبی میدهد.

 

بهترین قهوه روبوستا

قهوه روبوستا به عنوان یکی از نژادهای اصلی قهوه، از زیرگونه‌های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این زیرگونه‌ها، با توجه به سیر تکامل خود، از ویژگی‌های حسی متفاوتی برخودار هستند. جدای از این ویژگی‌های ژنتیکی، کیفیت کشت و تولید نیز در کیفیت نوشیدنی نهایی اثرگذار است. پس برای یک نوشیدنی خوش‌طعم، تمام زنجیره‌ی تولید از مزرعه تا فنجان می‌بایست از استاندارد مناسبی برخودار باشند و در نهایت، سلیقه‌ی مصرف‌کننده است که بهترین قهوه روبوستا را مشخص می‌کند.

 

برای خرید قهوه وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

میوه قهوه روبوستا

 

میزان کافین موجود در قهوه روبوستا

اگر به هر علتی به قهوه کافئین بالا احتیاج دارید مثل افرادی که شب‌کاری دارند و دنبال بهترین قهوه برای بی خوابی هستند، برای شروع یک روز پر کار، فعالیت‌هایی با دقت بالا ما به شما یک فنجان روبوستا را پیشنهاد می‌دهیم. روبوستا دارای میزان کافئین بالایی نسبت به سایر قهوه‌ها می‌باشد. از آنجا که روبوستا دارای فوم غلیظی است برای قهوه‌هایی مانند قهوه ترک و قهوه اسپرسو بسیار ایده آل می‌باشد. در زمان قیاس کردن این دو قهوه چیزی که باعث تفاوت این دو خواهد شد میزان کافئین موجود در آنهاست.میزان کافئین موجود در دانه های روبوستا چیزی در حدود دو برابر نوع عربیکا می باشد. و به دلیل بالا بودن کافئین موجود در این گیاه باعث شده تا این گیاه به گیاهی مقاوم تبدیل شود.به دلیل کافئین بالای آن،گیاه طعم تلخ تری به خود میگیرد پس آفات به سمت آن نمی روند.

 

ظاهر دانه روبوستا:

  1. خط وسط دانه حدودا صاف است.
  2.  این دانه ها حالت بیضوی کمی دارند.
  3. این دانه نسبت به دانه عربیکا کمی کوچکتر است.

 

خواص قهوه روبوستا

  1. از آنجاکه این قهوه دارای کافئین زیادی می‌باشد، میتواند به عنوان بهترین قهوه برای لاغری به افزایش سوخت و ساز بدن کند که همین امر باعث افزایش چربی سوزی و در نتیجه لاغری می‌شود.
  2.  مقادیر بالای کافئین موجود در قهوه روبوستا به تقویت عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می دهد.

 

انواع قهوه روبوستا

قهوه روبوستا نیز مانند قهوه عربیکا دارای زیرگونه‌های مختلفی است که هریک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. از طرف دیگر، محل کشت این قهوه نیز در ویژگی‌های آن اثرگذار است. برای نمونه، قهوه روبوستا اوگاندا با قهوه برزیل تفاوت دارد و از نظر درجه‌ی برشته‌کاری و شیوه‌ی فرآوری هم می‌توانند با یک‌دیگر متفاوت باشند.

 

انواع قهوه روبوستا

 

بهترین قهوه روبوستا

قهوه روبوستا به عنوان یکی از نژادهای اصلی قهوه، از زیرگونه‌های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این زیرگونه‌ها، با توجه به سیر تکامل خود، از ویژگی‌های حسی متفاوتی برخودار هستند. جدای از این ویژگی‌های ژنتیکی، کیفیت کشت و تولید نیز در کیفیت نوشیدنی نهایی اثرگذار است. پس برای یک نوشیدنی خوش‌طعم، تمام زنجیره‌ی تولید از مزرعه تا فنجان می‌بایست از استاندارد مناسبی برخودار باشند و در نهایت، سلیقه‌ی مصرف‌کننده است که بهترین قهوه روبوستا را مشخص می‌کند.

 

معایب قهوه روبوستا

عربیکا و روبوستا در جهات مختلفی با یک‌دیگر تفاوت دارند. از ویژگی‌های کشت و ... گرفته تا ويژگی‌های حسی نوشیدنی نهایی در فنجان این تفاوت‌ها قابل شمارش و بررسی هستند. در مقایسه با عربیکا، سادگی کشت، محتوای کافئین بیش‌تر و قیمت کم‌تر از مزایای این نژاد و از طرف دیگر، تلخی زیاد، طعم و عطر نه‌چندان جذاب و در مجموع کیفیت پایین‌تر، از معایب قهوه روبوستا است.

 

سوالات متداول:

 

بهترین مارک قهوه روبوستا

بیش‌تر برندهای فعال در صنعت قهوه، برای تهیه‌ی محصولات‌شان از هر دو نژاد عربیکا و روبوستا با تناسب‌های متفاوت و متنوع بهره می‌برند. با توجه به تفاوت سلایق و ذائقه‌های مختلف، برای یافتن بهترین مارک قهوه روبوستا باید مدل‌های مختلف از برندهای متفاوت را بررسی و مقایسه نمایید تا مناسب‌ترین آن‌ها را پیدا کنید.

 

قهوه روبوستا چگونه پرورش می‌یابد؟

گیاه قهوه روبوستا معمولا در ارتفاعات کمتر در حدود زیر ۶۰۰ متر یا ۲۰۰۰ پا رشد می‌یابد. ارتفاع درخت قهوه روبوستا تا ۱۲ متر نیز می‌تواند باشد به نحوی که معمولا کشاورزان برای برداشت این محصول از نردبان‌های بلند استفاده می‌کنند. گل روبوستا مانند بسیاری از گیاهان دیگر، سفید رنگ بوده و میوه رسیده آن، قرمز رنگ می‌شود. لازم به ذکر است که در برخی مناطق به ثمر رسیدن میوه، شش ماه طول می‌کشد.

 

بهترین قهوه روبوستا برای کدام کشور است

مانند کاکائو و موز، ارتفاعات کم و هم‌چنین شرایط جوی گرم، مرطوب و استوایی برای رشد گیاه قهوه روبوستا مناسب است. این گونه از قهوه از مرکز و غرب آفریقا سرچشمه گرفته است ولی کشت آن به این قاره محدود نمی‌شود. قهوه روبوستا در شمال برزیل، آسیا و به‌ویژه اندونزی، هند، فیلیپین و ویتنام کشت می‌شود. ویتنام در حال حاضر دومین تولیدکننده‌ی بزرگ قهوه در جهان است.

 

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2229 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3481 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3875 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟