دوره مجازی لاته آرت تخصصی

فلت وایت چیست و طرز تهیه فلت وایت

۱۳۹۹ شنبه ۲۰ دي
2246بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

 فلت وایت (flat white) یکی دیگر از مشتقات قهوه اسپرسو می‌باشد. همانطور که می‌دانید تعداد زیادی از قهوه‌های موجود در کافی‌شاپ‌ها از اسپرسو به عنوان قهوه پایه استفاده می‌کنند. به طور کلی تنوع موجود درانواع قهوه ناشی از روش دم‌آوری قهوه و ترکیباتی است که به قهوه اضافه می‌شود. در باقی موارد مانند نوع قهوه و یا دانه قهوه همه‌ی انواع نوشیدنی قهوه مشابه می‌باشند و از دانه‌های عربیکا یا روبوستا تهیه می‌شوند. فلت وایت بسیار شبیه به کافه لاته می‌باشد به طوری که خیلی‌ها این دو را باهم اشتباه می‌گیرند. اصلی‌ترین تفاوت بین این دو قهوه در فوم شیر می‌باشد. در فلت وایت خبری از فوم شیر نیست و تنها شیر و اسپرسو وجود دارد. به زبان ساده می‌توان گفت فلت وایت نوشیدنی است که از ترکیب اسپرسو به همراه شیر و بدون فوم شیر تهیه می‌شود. در این مقاله با این نوشیدنی که روز به روز در منوی کافی‌شاپ‌های بیش‌تری جای می‌گیرد بیش‌تر آشنا می‌شویم.

 

فلت وایت چیست و طرز تهیه فلت وایت

 

تاریخچه فلت وایت

در مورد تاریخچه و زادگاه فلت وایت روایت‌های زیادی وجود دارد. برخی می‌گوند فلت وایت در سال 1989 در شهر ولینگتون نیوزلند، توسط باریستایی به نام فرایزر مک‌اینز که از فوم‌گیری شیر کم‌چرب مایوس شده بود به وجود آمد.
با کمی خلاقیت، وی این کاپوچینوی ناموفق را «فلت وایت» نامید و این اصطلاح ماندگار شد و اکنون می‌توان آن را در هر جایی از بریتانیا گرفته تا ژاپن و حتی ایالات متحده پیدا کرد و شرکت‌های بزرگی مانند استارباکس آن را در منوی خود گنجانده‌اند. با این وجود، زادگاه این قهوه که در سراسر جهان طرف‌دار دارد، موضوع بحث حل‌نشده‌ای است. از طرف دیگر استرالیایی‌ها هم اعتبار ابداع این قهوه‌ی تازه-مشهور را از آن خود می‌دانند.

 

فلت وایت چیست؟

فلت وایت یک نوشیدنی بر پایه‌ی اسپرسو است که همراه با شیر بخاردیده و میکروفوم تهیه می‌شود. میکروفوم با تزریق ملایم هوا در شیر ایجاد می‌شود و بافت شیر را با حباب‌هایی که به سختی قابل دیدن هستند، ابریشمی می‌کند. فلت وایت با حجم استاندارد ۱۴۷ تا ۱۷۷ میلی‌لیتری، از کاپوجینو و لاته‌ی معمولی کوچک‌تر است. فلت وایت که در کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای بزرگ نیز گاهی با حجم ۲۹۵ میلی‌لیتر هم سرو می‌گردد، به عنوان یک نوشیدنی سنتی در نظر گرفته نمی‌شود. در این حالت، با تغییر نسبت اولیه‌ی شیر به قهوه، غنای نوشیدنی کاهش یافته و رقیق می‌شود. مانند زمانی که طعم اسپرسو با ترکیب آب رقیق می‌شود، افزودن شیر گرم یا سرد نیز همین اثر را دارد.

هرچه اسپرسوی غلیظ پس از ترکیب با شیر رقیق و رقیق‌تر می‌شود، تنواری، بافت و شدت معروف اسپرسو کم‌تر و کم‌تر شده و طعم شیر به نوشیدنی غالب می‌شود. طعم اسپرسو باید به نوشیدنی غالب باشد تا از شیرینی شیر برجسته‌تر شود. هم‌چنین باریستا می‌بایست تنها لایه‌ی نازکی از فوم روی فلت وایت ایجاد کند تا از ایجاد بافت‌های متفاوت جلوگیری شود. هنری که در عصاره‌گیری یک اسپرسوی عالی به کار می‌رود، در این‌جا ممکن است به دلیل تمرکز بر شیر مورد توجه قرار نگیرد. کلید موفقیت در تهیه‌ی فلت وایت ایده‌آل، توانایی ایجاد هم‌زمان میکروفوم باکیفیت و یک شات اسپرسوی خوب و متعادل است. یعنی بدون این‌که نسبت به کیفیت عالی اسپرسو بی‌توجه شویم، شیری فوم‌گیری کنیم که حباب‌های ریز به طور یک‌نواخت در سراسر آن پراکنده باشد.

اگر دستور تهیه به درستی اجرا شود، فلت وایت می‌تواند بسیار دل‌چسب و روشی عالی برای نمایش طعم ذاتی قهوه، در یک نوشیدنی مبتنی بر شیر باشد. اگر تمایل دارید خود به این مهارت دست پیدا کنید، حتما برای اطلاعات بیش‌تر در خصوص دوره‌های مختلف «آکادمی دیجیتال خوش‌ کالا» درباره‌ی قهوه، با ما تماس بگیرید.

 

خرید قهوه فوری ارزان و با کیفیت از طریق سایت خوش کالا با ارسال به سراسر کشور.

 

 آموزش طرز تهیه فلت وایت با دستگاه اسپرسو ساز

 

 

برای مشاهده و مطالعه‌ی طرز تهیه فلت وایت، این‌جا کلیک کنید.

 

مواد لازم برای تهیه فلت وایت

• یک فنجان استاندارد اسپرسو

• ۶۶ میلی‌لیتر شیر میکرو فوم

• یک فنجان با حجم ۱۵۰ میلی‌لیتر

 

چگونه فلت وایت درست کنیم

 

  • مرحله اول : تهیه اسپرسو

مانند تمام مشتقات قهوه اسپرسو، برای تهیه فلت وایت نیز قبل از هرچیز می‌بایست یک شات اسپرسو تهیه کرد. اگر با طرز تهیه اسپرسو آشنایی ندارید می‌توانید به مطلب آموزشی در خوش کالا با عنوان طرز تهیه اسپرسو مراجعه کنید و برای خرید آنلاین قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه خوش کالا اقدام نمایید.

 

  • مرحله دوم : تهیه شیر فوم گرفته شده

 برای تهیه شیر فوم گرفته شده راهکارهای متفاوتی وجود دارد که با توجه به ابزاری که در اختیار دارید می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید. بهترین و راحت‌ترین راه برای تهیه فوم شیر، استفاده از نازل بخار در اسپرسوساز می‌باشد که با قرار دادن لوله بخار در ظرف شیر به راحتی پس از مدت کوتاهی شیر فوم گرفته شده در اختیار خواهید داشت. اگر اسپرسوساز ندارید و یا نیاز به اطلاعات با جزئیات بیشتر برای تهیه فوم شیر دارید می‌توانید به مطلب طرز تهیه شیر فوم گرفته شده و کف شیر مراجعه کنید.

 

  • مرحله سوم : اضافه کردن شیر به اسپرسو

 در آخرین مرحله ، شیر را به اسپرسو اضافه می‌کنیم. در این بخش دو نکته ی مهم وجود دارد. اولین نکته این است که مقدار شیر می‌بایست 2 برابر اسپرسو باشد و دومین نکته نیز جداسازی فوم از شیر می‌باشد به طوری که فقط شیر فوم گرفته شده به فنجان اضافه شود و همراه با آن کف شیر نباشد.

 

تفاوت فلت وایت با لاته

اگرچه فلت وایت و لاته هردو نوشیدنی‌های مبتنی بر شیر هستند، اما وقتی به درستی آماده و سرو شوند، نوشیدنی‌های بسیار متفاوتی هستند. هر دو با اسپرسوی سنتی ترکیب می‌شوند، که اندازه‌ی آن از 30 تا 60 میلی‌لیتر است.
لاته یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌های قهوه است که در حجم‌های مختلف تهیه می‌شود و معمولا محدوده‌ی حجمی ۲۳۶ تا ۳۵۴ میلی‌لیتر، عادی تلقی می‌شود. تناسب یک لاته‌ی استاندارد، ۱:۴:۱ است. یعنی حجم کلی نوشیدنی به ۱ سهم اسپرسو، ۴ سهم شیر و ۱ سهم فوم تقسیم می‌شود. مانند بخش اسپرسو، عمق فوم در لاته متناسب با حجم تغییر نمی‌کند و معمولا بین 0.5 تا ۱ سانتی‌متر است. در اندازه‌های مختلف، تنها حجم شیر است که افزایش می‌یابد.
معمولا روی سطح لاته و فلت وایت، لاته آرت اجرا می‌شود. برای اجرای جزئیات دقیق طرح‌ها، شیر نوشیدنی لاته و فلت وایت باید سفید رنگ بوده و بافتی ابریشمی و هم‌گن داشته باشد.

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا :

طرز تهیه کافی میکس

طرز تهیه قهوه آفوگاتو

 

 

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2229 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3482 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3876 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟