دوره مجازی لاته آرت تخصصی

شیوه دم‌آوری قهوه با موکاپات

۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن
1362بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

تاریخچه موکاپات


لوئیجی دو پونتی در سال ۱۹۳۳ از این خاصیت شگفت انگیز آب برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده کرد. لوئیجی سیستمی را به کار گرفت که در یک فضای قوری مانند به کمک گرما، آب را با فشار از بین ذرات قهوه عبور میدهد و عصاره قهوه را در قسمت بالای قوری خالی می کند. این طراح هنرمند، موکاپات را برای شرکت ایتالیایی آلفانسو بیالتی به ثبت رساند و اینطور شد که برند بیالتی برند مطرح موکاپات شد.
موکاپات Moka Pot را به عنوان دستگاه اسپرسو روی گازی هم می‌شناسند و این یک روش سنتی ایتالیایی برای تهیه قهوه خوب و قوی است. اگرچه قهوه ساز موکاپات به قدرت اسپرسو نیست، اما دارای طعمی غنی و خوشمزه است و همین امر آن را به قهوه ساز محبوب در سراسر دنیا تبدیل کرده است. موکاپات برای عصاره گیری از فشار بخار آب و عبور بخار از صافی حاوی قهوه، استفاده می‌کنند.

 

طرز تهیه دم کردن قهوه با موکاپات

1- مخزن آب را با آب داغ تا خط مشخص شده پر کنید. سبد قهوه را از موکاپات برداشته و آب داغ را درون مخزن بریزید. اگر خط پرکننده وجود ندارد، مخزن را دقیقاً تا زیر سوپاپ بخار پر کنید. پس از پر کردن آب گرم، هنگام استفاده از موکاپات بسیار مراقب باشید زیرا فلز بسیار سریع گرم می‌شود.

2- استفاده از آب داغ باعث کاهش مدت زمان لازم برای دم کردن قهوه می‌شود و همچنین از گرمای بیش از حد و سوزاندن قهوه نیز جلوگیری می‌کند.

3- دانه‌های قهوه را تا حد نمک خوارکی آسیاب کنید. 18-20 گرم دانه‌های قهوه را درون آسیاب ریخته و آن را روشن کنید. (اگر دانه های قهوه را درست قبل از استفاده از آن آسیاب کنید بهتر است.)
4- قهوه آسیاب را درون سبد قهوه بریزید. و روی سبد قهوه را کمی صاف کنید. دقت کنید که صاف کردن سطح قهوه باید با فشار کم انجام شود زیرا بخار آب باید توانایی عبور از قهوه را داشته باشد. سبد قهوه را در بالای مخزن آب قرار دهید. سپس ،قسمت بالایی موکاپات را ببندید. موکاپات را 5 الی 7 دقیقه روی اجاق گاز با شعله متوسط و ملایم قرار دهید. زمانی که قهوه وارد مخزن عصاره شد و مخزن به میزان کافی پر شد، قهوه ساز را سریعاً از روی اجاق گاز بردارید. هرچه آب اولیه را گرم تر کنید، این روند سریعتر انجام می‌شود .در صورت لزوم، دمای اجاق گاز را در طول فرآیند دم کردن تنظیم کنید. اگر قهوه خیلی سریع بالا می‌رود و تقریباً در مخزن عصاره گیری به حالت سرریز می شود، گرما را کاهش دهید و یا اگر قهوه فقط به حالت قطرات ریز وارد مخزن می شود، گرما را افزایش دهید. می‌توانید چند بار تلاش کنید تا بتوانید تنظیم گرمای صحیحی را که برای اجاق گاز و موکاپات شما کار می‌کند را، پیدا کنید.

5- سپس قهوه را کمی هم زده…

6- پس از تمام شدن دم آوری قهوه، آن را فوراً سرو کنید. قهوه موکاپات بهترین دم آوری قهوه خانگی است. هنگام نوشیدن جرعه، مراقب باشید، زیرا بسیار گرم خواهد بود!

7- در صورت تمایل می‌توانید قهوه موکاپات را با شکر بنوشید.

8- قهوه موکاپات می تواند با طعم بسیار قوی هم دم آوری شود، که البته این به سلیقه افراد مختلف بستگی دارد. قهوه Moka Pot را می‌توان با آب داغ رقیق کرد تا یک قهوه به سبک آمریکایی به اسم امریکانو ایجاد شود.

9- قهوه ساز موکاپات را با استفاده از آب گرم و بدون مواد شوینده تمیز کنید. مخزن آب و قهوه را خالی کنید و بگذارید قبل از شروع به تمیز کردن آن کاملاً خنک شود. سپس مخزن‌ها را جدا کرده و با استفاده از آب خنک، هر قسمت را کاملاً بشویید. هر قسمت را با یک حوله خشک کنید.
10- اگر متوجه قهوه اضافی شده‌اید، از یک حوله یا دستمال کاغذی خشک استفاده کنید تا این مورد از بین برود.

 

شیوه دم آوری به روش موکاپات

 

شیوه دم آوری قهوه با ایروپرس 

 

نکات مهم در مورد استفاده از موکاپات

1- موکاپات‌ها یک دریچه اطمینان دارد که باید آب را تا زیر قسمت دریچه اطمینان پر کنید، چنانچه در فشارهای بالا اگر دریچه اطمینان درست کار نکند و آب نتواند از محفظه اسپرسو به هر دلیلی عبور کند، امکان ترکیدن موکاپات وجود دارد. دریچه اطمینان می‌تواند در فشارهای خیلی بالا، آب را خارج و خطر رو رفع کند.
2- موکاپات‌ها دارای انواع گازی و برقی هستند، شما می‌‌توانید بسته به سلیقه‌تان هر کدام را که خواستید استفاده کنید.
3- سعی کنید از اجاق گازی برای تهیه قهوه با موکاپات استفاده کنید که شعله‌های آتش قسمت پایینی موکاپات رو گرم کند و اطراف آن‌را شعله نگیرد. این کار را برای امنیت بیشتر بخش دریچه اطمینان انجام می‌دهیم.
4- برای اینکه آب از اطراف موکاپات بیرون نزند از یک واشر پلاستیکی برای چفت شدن قسمت بالایی و پایینی موکاپات استفاده می‌کنند، هر از چندگاهی این واشر را چک کنید تا عملکرد درست باشد و آب از کناره‌های اسپرسو بیرون نزند.
5- مخزن قهوه رو پر کنید فقط اینکه خیلی فشرده‌ نباشد. برای این کار می‌توانید از خود محفظه نگهداری پودر قهوه به عنوان پیمانه دانه‌های قهوه برای آسیاب استفاده کنید.
6- مخزن آب موکاپات را بهتراست با آب داغ پر کنید (آب جوش نباشد)
7- از قهوه ترک و قهوه فرانسه برای تهیه اسپرسو استفاده نکنید، چون قهوه خوب عصاره‌گیری نمی‌شود.

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3664 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3993 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟