دوره مجازی لاته آرت تخصصی

مصرف قهوه‌ی بدون کافئین خوب است یا بد

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۲ مهر
466بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. بسیاری از مردم از نوشیدن قهوه لذت می‌برند، اما می‌خواهند مصرف کافئین را به دلایل شخصی یا دلایل سلامتی محدود کنند. برای این افراد، قهوه‌ی بدون کافئین یک جایگزین عالی است. قهوه‌ی بدون کافئین مانند قهوه معمولی است، با این تفاوت که کافئین حذف شده است. این مقاله به بررسی دقیق قهوه‌ی بدون کافئین و اثرات آن بر سلامتی، چه خوب و چه بد، می‌پردازد.

 

قهوه دی‌کف چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

قهوه‌ی دی‌کف (Decaf)، مخفف قهوه‌ی بدون کافئین است. این نوع قهوه از دانه‌های قهوه‌ای تهیه شده که حداقل تا 97 درصد کافئین‌زدایی شده‌اند. روش‌های زیادی برای حذف کافئین از دانه‌های قهوه وجود دارد. اکثر آن‌ها شامل آب، حلال‌های آلی یا دی‌اکسید کربن هستند. دانه‌های قهوه در حلال شسته می‌شوند تا کافئین از آن خارج شود، سپس از حلال خارج می‌شوند. کافئین هم‌چنین می‌تواند با استفاده از دی‌اکسید کربن یا فیلتر زغال چوب (روشی که به عنوان فرآیند سوئیس واتر شناخته می‌شود) حذف شود. دانه‌های قهوه پیش از برشته‌کاری و آسیاب شدن، کافئین‌زدایی می‌شوند. ارزش غذایی قهوه‌ی بدون کافئین، سوای محتوای کافئین باید تقریباً مشابه قهوه‌ی معمولی باشد. با این حال، عطر و طعم ممکن است کمی ملایم‌تر شود و بسته به روش مورد استفاده، رنگ آن هم ممکن است تغییر کند. این می‌تواند قهوه‌ی بدون کافئین را برای کسانی که نسبت به طعم و عطر تلخ قهوه‌ی معمولی حساس هستند، مناسب‌تر کند.

خلاصه:

دانه‌های قهوه‌ی بدون کافئین، پیش از برشته‌کاری در حلال‌ها شسته می‌شوند تا ۹۷ درصد از محتوای کافئین‌شان حذف شود. به جز کافئین، ارزش غذایی قهوه دی‌کف باید تقریبا مشابه قهوه‌ی معمولی باشد.

 

قهوه دی‌کف چیست و چگونه تهیه می‌شود

 

چه مقدار کافئین در قهوه‌ی دی‌کف وجود دارد؟

قهوه دی‌کف، کاملاً فاقد کافئین نیست. در واقع، مقدار کمی، معمولا حدود ۳ میلی‌گرم در هر فنجان کافئین دارد. یک مطالعه نشان داد که هر فنجان 180 میلی‌لیتر قهوه‌ی دی‌کف، حاوی 0 تا 7 میلی‌گرم کافئین است. از طرف دیگر، یک فنجان قهوه‌ی معمولی، بسته به نوع قهوه، روش تهیه و اندازه فنجان، حدود ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم کافئین دارد. بنابراین، قهوه‌ی دی‌کف حتی اگر کاملاً فاقد کافئین نباشد، مقدار آن معمولا بسیار کم است.

خلاصه:

قهوه‌ی دی‌کف فاقد کافئین نیست، زیرا هر فنجان حاوی حدود 0 تا 7 میلی‌گرم کافئین است. با این حال، این مقدار بسیار کم‌تر از مقدار موجود در قهوه‌ی معمولی است.

 

بیشتر بدانید:

مقایسه‌ی کافئین چای با قهوه

تفاوت قهوه با نسکافه

 

قهوه بدون کافئین مملو از آنتی اکسیدان ها و حاوی مواد مغذی است

قهوه به آن بدی که تصور می‌شود نیست. در واقع بزرگ‌ترین منبع آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی غربی است. قهوه‌ی دی‌کف معمولاً حاوی مقادیر مشابه آنتی‌اکسیدان قهوه‌ی معمولی است، اگرچه ممکن است تا 15 درصد کم‌تر باشد. این تفاوت به احتمال زیاد در اثر از دست دادن کمی از آنتی اکسیدان‌ها در طول فرآیند کافئین‌زدایی ایجاد می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های اصلی قهوه‌ی معمولی و بدون کافئین، اسیدهای هیدروسینامیک و پلی‌فنول‌ها هستند که در خنثی‌سازی ترکیبات واکنشی به نام رادیکال‌های آزاد بسیار موثر عمل می‌کنند و ممکن است به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 کمک کنند. علاوه بر آنتی اکسیدان، قهوه‌ی بدون کافئین هم‌چنین حاوی مقادیر کمی از برخی مواد مغذی است. یک فنجان قهوه‌ی دمی دی‌کف، 2.4 درصد از میزان توصیه شده‌ی روزانه‌ی منیزیم، 4.8 درصد پتاسیم و 2.5 درصد نیاسین یا ویتامین B3 را تأمین می‌کند. ممکن است مقدار زیادی به نظر نرسد، اما اگر روزانه 2 تا 3 فنجان قهوه (یا بیش‌تر) بنوشید، مقدار آن به سرعت افزایش می‌یابد.

خلاصه:

قهوه‌ی بدون کافئین حاوی مقادیر مشابهی از آنتی‌اکسیدان‌های قهوه‌ی معمولی است. این‌ها عمدتا شامل اسید کلروژنیک و سایر پلی‌فنول‌ها هستند. هم‌چنین قهوه‌ی بدون کافئین حاوی مقادیر کمی از چندین ماده‌ی مغذی است.

 

فواید قهوه‌ی بدون کافئین برای سلامتی

با وجود اینکه در گذشته مضر تلقی می‌شد، حقیقت این است که قهوه بیش‌تر برای شما مفید است. مزایای بی‌شماری برای سلامتی دارد که عمدتا به محتوای آنتی‌اکسیدان و سایر مواد فعال مربوط می‌شود. با این حال، تعیین اثرات خاص قهوه‌ی بدون کافئین بر سلامتی دشوار است. به این دلیل که اکثر مطالعات، میزان مصرف قهوه را بدون تمایز بین قهوه‌ی معمولی و بدون کافئین ارزیابی می‌کنند و برخی حتی قهوه‌ی دی‌کف را شامل نمی‌شوند. هم‌چنین بیش‌تر این مطالعات مشاهده‌ای هستند. آن‌ها نمی‌توانند ثابت کنند که قهوه باعث این مزایا می‌شود، فقط نوشیدن قهوه با آن‌ها ارتباط دارد.

 

فواید قهوه‌ی بدون کافئین برای سلامتی

دیابت نوع 2، عمل‌کرد کبد و مرگ زودرس

نوشیدن قهوه، معمولی و بدون کافئین، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. هر فنجان روزانه ممکن است خطر را تا 7 درصد کاهش دهد. این نشان می‌دهد عناصری غیر از کافئین ممکن است مسئول این اثرات محافظتی باشند. تأثیرات قهوه‌ی بدون کافئین بر عمل‌کرد کبد به اندازه قهوه‌ی معمولی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، یک مطالعه‌ی مشاهده‌ای بزرگ، قهوه‌ی بدون کافئین را با کاهش سطح آنزیم‌های کبدی مرتبط کرد، که نشان‌دهنده‌ی یک اثر محافظتی است. هم‌چنین نوشیدن قهوه‌ی بدون کافئین با کاهش جزئی اما قابل توجهی در خطر مرگ زودرس و هم‌چنین مرگ ناشی از سکته‌ی مغزی یا بیماری قلبی مرتبط است.

خلاصه:

قهوه‌ی بدون کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. هم‌چنین ممکن است خطر مرگ زودرس را کاهش دهد.

 

پیری و بیماری‌های عصبی

به نظر می‌رسد هر دو قهوه‌ی معمولی و بدون کافئین تأثیرات مثبتی بر افت روانی مرتبط با سن دارند. مطالعات سلول‌های انسانی نیز نشان می‌دهد که قهوه‌ی بدون کافئین ممکن است از نورون‌های مغز محافظت کند. این می‌تواند از ایجاد بیماری‌های تخریب‌کننده‌ی عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است علت آن اسید کلروژنیک موجود در قهوه باشد و نه کافئین. با این حال، کافئین به خودی خود با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری‌های عصبی مرتبط است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که قهوه‌ی معمولی می‌نوشند در معرض خطر کم‌تری برای ابتلا به آلزایمر و پارکینسون هستند، اما مطالعات بیش‌تری در مورد قهوه‌ی دی‌کف مورد نیاز است.

خلاصه:

قهوه‌ی بدون کافئین ممکن است در برابر زوال عقل ناشی از افزایش سن از ما محافظت کند. هم‌چنین ممکن است خطر بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

 

کاهش علائم رفلاکس معده و کاهش خطر ابتلا به سرطان رکتوم

یکی از عوارض جانبی شایع نوشیدن قهوه، سوزش سر دل یا رفلاکس اسید معده است. بسیاری از مردم این شرایط را تجربه می‌کنند و نوشیدن قهوه‌ی دی‌کف ممکن است این عارضه‌ی جانبی ناخوش‌آیند را تسکین دهد. دیده شده که قهوه‌ی بدون کافئین به میزان قابل توجهی کم‌تر از قهوه‌ی معمولی باعث برگشت اسید می‌شود. هم‌چنین نوشیدن دو یا چند فنجان قهوه‌ی بدون کافئین در روز با 48 درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان رکتوم مرتبط است.

خلاصه:

رفلاکس معده در نوشیدن قهوه‌ی بدون کافئین نسبت به قهوه‌ی معمولی به میزان قابل توجهی کم‌تر رخ می‌دهد. نوشیدن بیش از دو فنجان در روز نیز ممکن است خطر ابتلا به سرطان راست روده را کاهش دهد.

قهوه‌ی معمولی نسبت به قهوه‌ی بدون کافئین دارای چندین برتری است:

قهوه احتمالا بیش‌تر به دلیل اثرات محرک خود شناخته شده است. هوشیاری را افزایش و احساس خستگی را کاهش می‌دهد. این اثرات مستقیماً با محرک کافئین، که به طور طبیعی در قهوه یافت می‌شود، ارتباط دارد. برخی اثرات مفید قهوه‌ی معمولی مستقیماً به کافئین نسبت داده می‌شود، بنابراین قهوه‌ی دی‌کف نباید این اثرات را داشته باشد. این‌ها برخی از مزایایی‌ست که احتمالا فقط در قهوه‌ی معمولی یافت می‌شود، نه قهوه‌های بدون کافئین:

  • بهبود خلق‌وخو، زمان واکنش، حافظه و عملکرد ذهنی.
  • افزایش نرخ متابولیک و چربی‌سوزی
  • بهبود عمل‌کرد ورزشی
  • کاهش خطر افسردگی خفیف و افکار خودکشی در زنان
  • کاهش خطر سیروز کبدی یا آسیب کبدی مرحله آخر

با این حال، باز هم لازم به ذکر است که تحقیقات در مورد قهوه‌ی معمولی بسیار گسترده‌تر از قهوه‌ی بدون کافئین است.

خلاصه:

قهوه‌ی معمولی فواید زیادی برای سلامتی دارد که در مورد قهوه‌ی دی‌کف صدق نمی‌کند. این‌ها شامل بهبود سلامت روانی، افزایش میزان متابولیسم، افزایش عمل‌کرد ورزشی و کاهش خطر آسیب کبدی است.

 

چه کسی باید قهوه‌ی دی‌کف را به جای قهوه‌ی معمولی انتخاب کنند

  • در مورد تحمل کافئین، تنوع فردی زیادی وجود دارد. برای برخی افراد، کافئین موجود در یک فنجان قهوه می‌تواند بیش از حد باشد، در حالی که برخی دیگر، با نوشیدن بیش‌تر از این هم احساس خوبی دارند.
  • در حالی که تحمل فردی ممکن است متفاوت باشد، بزرگ‌سالان سالم باید از بیش از 400 میلی‌گرم کافئین در روز اجتناب کنند. یعنی تقریبا معادل چهار فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری قهوه.
  • افزایش مصرف ممکن است به افزایش فشار خون و کم‌بود خواب منجر شود که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی را افزایش دهد.
  • کافئین اضافی هم‌چنین ممکن است بر سیستم عصبی مرکزی غلبه کند، باعث بی‌قراری، اضطراب، مشکلات گوارشی، آریتمی قلب یا اختلال خواب در افراد حساس شود.
  • افرادی که بسیار به کافئین حساس هستند ممکن است بخواهند مصرف قهوه‌ی معمولی خود را محدود کنند یا به نوشیدنی‌های بدون کافئین یا چای روی آورند.
  • افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند نیز ممکن است به رژیم‌های محدود کننده‌ی کافئین نیاز داشته باشند. این شامل افرادی است که داروهای تجویزی مصرف می‌کنند که ممکن است با کافئین تداخل داشته باشد.
  • علاوه بر این، به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود که مصرف کافئین خود را محدود کنند. به کودکان، نوجوانان و افراد مبتلا به اضطراب یا اختلال خواب هم توصیه می‌شود که این کار را انجام دهند.

 

خلاصه:

قهوه‌ی دی‌کف برای افرادی است که به کافئین حساس هستند جایگزین مناسبی برای قهوه‌ی معمولی است. زنان باردار، نوجوانان و افرادی که از داروهای خاص استفاده می‌کنند هم ممکن است بخواهند قهوه‌ی دی‌کف را انتخاب کنند.

 

نتیجه‌ی نهایی

قهوه یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های روی کره زمین است. سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های جدی مرتبط است. با این حال، همه نمی‌توانند قهوه بنوشند. برای برخی از افراد، کافئین می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. برای این افراد، قهوه‌ی بدون کافئین یک راه عالی برای لذت بردن از قهوه، بدون عوارض کافئین زیاد است. قهوه‌ی دی‌کف بیش‌تر مزایای قهوه‌ی معمولی برای سلامتی را دارا است، اما هیچ یک از عوارض جانبی آن را ندارد.

 
خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. خرید آنلاین قهوه با ارسال رایگان از فروشگاه قهوه خوش کالا

منبع: healthline.com

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3671 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3997 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟