دوره مجازی لاته آرت تخصصی

مقایسه‌ی کافئین چای با قهوه

۱۴۰۰ دوشنبه ۲۹ شهريور
602بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

محبوبیت کافئین به عنوان یک محرک طبیعی بی‌نظیر است. کافئین در بیش از 60 گونه‌ی گیاهی یافت می‌شود و مردم سراسر جهان، به ویژه در قهوه، شکلات و چای، از آن لذت می‌برند. محتوای کافئین در یک نوشیدنی بسته به مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه‌اش متفاوت است. در حالی که کافئین بی خطر تلقی می‌شود، نوشیدن زیاد آن ممکن است نگرانی‌هایی ایجاد کند. این مقاله محتوای کافئین انواع چای و قهوه را مقایسه و بررسی می‌کند که کدام نوشیدنی را باید انتخاب کنید.
 

چرا کافئین نگران کننده است؟

تخمین زده می‌شود که 80 درصد مردم جهان روزانه از یک محصول کافئین‌دار استفاده می‌کنند. وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) و سازمان ایمنی غذایی اروپا (EFSA)، هر دو مقدار مصرف ایمن کافئین را تا 400 میلی‌گرم در روز، 200 میلی‌گرم در هر دوز، یا 3 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن تعریف می‌کنند. به دلیل اثرات تحریک‌کننده، کافئین با مزایای سلامتی مانند افزایش هوشیاری، بهبود عمل‌کرد ورزشی، بهبود خلق و خو و افزایش سوخت و ساز بدن در ارتباط است. با این وجود، مصرف مقادیر زیاد (مانند دوزهای بیش از 500 میلی گرم) ممکن است برخی نگرانی‌ها را ایجاد کند. در دوزهای زیاد، کافئین با اضطراب، بی‌قراری و اختلال خواب همراه است. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن منظم آن، حتی در مقادیر متوسط، می‌تواند باعث سردردهای مزمن و میگرن شود. علاوه بر این، کافئین معتادکننده خفیف است و برخی افراد ممکن است مستعد ابتلا به وابستگی باشند.

 

چرا کافئین نگران کننده است

 

خلاصه

کافئین یک ترکیب محرک محبوب در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله قهوه و چای است و فواید سلامتی زیادی دارد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است نگرانی‌هایی ایجاد کند.
 

محتوای کافئین بر اساس نوع نوشیدنی و نحوه‌ی تهیه‌ی آن متفاوت است

میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به خاستگاه، نوع و آماده‌سازی نوشیدنی می‌تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد. برگ‌های چای دارای 3.5 درصد کافئین هستند، در حالی که دانه‌های قهوه دارای 1.1 تا 2.2 درصد کافئین دارند. با این حال، در فرآیند دم‌آوری قهوه از آب گرم‌تری استفاده می‌شود که کافئین بیش‌تری از دانه‌ها استخراج می‌کند. به طور معمول، برای تهیه‌ی نوشدینی، در مقایسه با برگ چای، از دانه‌ی قهوه‌ی بیش‌تری استفاده می‌کنید. بنابراین ، 1 فنجان (237 میلی لیتر) قهوه‌ی دمی به طور کلی کافئین بیش‌تری نسبت به یک فنجان چای دارد.

 
 

انواع چای

چای سیاه، سبز و سفید از برگ‌های گیاه Camellia sinensis تهیه می‌شود. آن‌چه آن‌ها را متمایز می‌کند، زمان برداشت و سطح اکسیداسیون برگ‌ها است. برگ‌های چای سیاه اکسید می‌شوند، در حالی که برگ‌های چای سفید و سبز این‌طور نیست. این به چای سیاه عطر و طعم مشخص و تند می‌دهد و میزان تزریق کافئین از برگ‌ها به آب گرم را افزایش می‌دهد. یک فنجان متوسط (237 میلی لیتر) چای سیاه، 47 میلی‌گرم کافئین دارد اما می‌تواند تا 90 میلی‌گرم نیز در خود داشته باشد. برای مقایسه، چای سبز حاوی 20 تا 45 میلی‌گرم کافئین است، در حالی که چای سفید 6 تا 60 میلی گرم در هر فنجان (237 میلی لیتر) کافئین دارد. چای سبز ماچا یکی دیگر از چای‌های کافئین‌بالا است. این چای که معمولاً به صورت پودر است، در هر نصف قاشق چایخوری (1 گرم) 35 میلی‌گرم کافئین دارد.

 
به همین ترتیب، یربا مات، چای سنتی که در آمریکای جنوبی از آن استفاده می‌شود و با خیساندن شاخه‌ها و برگ‌های گیاه Ilex paraguariensis تهیه می‌شود ، معمولاً در هر فنجان (237 میلی لیتر) حاوی 85 میلی‌گرم کافئین است. هم‌چنین لازم به ذکر است که اگرچه چای‌های گیاهی بدون کافئین در بازار عرضه می‌شوند، اما یک لیوان از آن‌ها ممکن است تا 12 میلی‌گرم کافئین داشته باشد. با این وجود، این مقدار ناچیز در نظر گرفته می‌شود.
 
 

تهیه‌ی چای

روش تهیه بر میزان کافئین چای تأثیر زیادی دارد. چای‌هایی که به مدت طولانی تر و در آب گرم‌تر دم می‌کشند، یک فنجان قوی‌تر تولید می‌کنند. به عنوان مثال، یک لیوان Tazo Earl Grey، پس از 1 دقیقه خیساندن در 177 میلی‌لیترآب گرم 90 تا 95 درجه‌ی سانتی‌گراد، حاوی 40 میلی‌گرم کافئین است. این مقدار پس از 3 دقیقه به 59 میلی‌گرم افزایش می‌یابد. برای مقایسه، چای سبز استاش پس از 1 دقیقه خیساندن در شرایط مشابه 16 میلی‌گرم کافئین دارد. پس از 3 دقیقه، این مقدار بیش از دو برابر شده و به 36 میلی‌گرم می‌رسد.
 
 
 

انواع قهوه

یک فنجان متوسط 237 میلی‌لیتری قهوه حاوی 95 میلی‌گرم کافئین است. این باور عمومی وجود دارد که قهوه‌هایی با برشته‌کاری تیره‌تر، نسبت به قهوه‌هایی با برشته‌کاری روشن، کافئین بیش‌تری دارند. با این حال، از آن‌جایی که برشته‌کاری تاثیر زیادی بر کافئین ندارد، ممکن است چنین نباشد. با توجه به چگالی کم‌تر قهوه‌های تیره‌برشت نستب به قهوه‌هایی با برشته‌کاری روشن، هنگام تهیه‌ی این نوع قهوه‌ها می‌توانید از مقادیر بیش‌تری دانه یا پودر استفاده کنید و در هر فنجان کافئین بیش‌تری استخراج شود. اسپرسو منبع کافئین بیش‌تری است. به عنوان مثال، یک اسپرسو‌ی تک شات استارباکس در هر 30 میلی‌لیتر، حدود 58 میلی‌گرم کافئین دارد. بیش‌تر نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه، مانند لاته و کاپوچینو، با دو شات اسپرسو، حاوی 116 میلی‌گرم کافئین تهیه می‌شوند. در میان نوشیدنی‌های بدون کافئین، اسپرسو با ۳ تا ۱۶ میلی‌گرم کافئین در هر ۴۷۳ میلی‌لیتر، بیش‌ترین مقدار کافئین را دارد. در حالی که قهوه‌های بدون کافئین دمی، به طور معمول کم‌تر از 3 میلی‌گرم کافئین در هر فنجان 237 میلی‌لیتر دارند. میزان کافئین چای‌های بدون کافئین هم جایی بین این دو مدل قهوه قرار دارد.

 

تهیه قهوه

آب داغ کافئین بیش‌تری از برگ‌های چای استخراج می‌کند و در مورد قهوه نیز همین امر صادق است. قهوه معمولا گرم‌تر از چای و در دمای ایده‌آل 90 تا 96 درجه‌ی سانتی‌گراد دم می‌شود. هم‌چنین می‌توانید با خیساندن پودر قهوه در آب سرد و فیلتر شده به مدت 8 تا 24 ساعت، قهوه سرد دم تهیه کنید. با توجه به این که نسبت به روش‌های دم‌آوری گرم، از ۱.۵ برابر پودر قهوه‌ی بیش‌تری استفاده می‌کنید، ممکن است نوشیدنی کافئین بیش‌تری داشته باشد.

 

خلاصه

بستهبه نوع و نحوه‌ی تهیه‌ی چای و قهوه، محتوای کافئین می‌تواند بسیار متفاوت باشد. چای سیاه و قهوه‌ی اسپرسو بیش‌ترین مقدار کافئین را در هر دو دسته دارند، در حالی که دم‌نوش‌ها و قهوه‌های بدون کافئین فقط دارای مقادیر هستند.

 

کدام را باید بنوشید؟

کافئین به سرعت و معمولا در عرض 20 دقیقه تا 1 ساعت پس از مصرف عمل می‌کند. اگر به اثرات کافئین حساس هستید، به چای‌هایی با کافئین کم‌تر مانند چای سفید یا گیاهی پای‌بند باشید. هم‌چنین می‌توانید چای‌های حاوی کافئین بالا را برای مدت کوتاهی مانند 1 دقیقه به جای 3 دقیقه دم کنید. برعکس، اگر طرف‌دار نوشیدنی‌های کافئین‌دار هستید، می‌توانید از اسپرسو، قهوه‌ی سرد و چای هایی با محتوای کافئین بیش‌تر، از جمله انواع چای سبز و سیاه لذت ببرید. برای حفظ مقدار مطمئن، در هر وعده بیش از 400 میلی‌گرم در روز یا 200 میلی‌گرم کافئین مصرف نکنید. این یعنی روزانه بیش از سه تا پنج فنجان 237 میلی‌لیتر قهوه‌ی معمولی، یا هشت شات 30 میلی‌لیتری اسپرسو منتقل می‌شود. کسانی که بیماری قلبی دارند، مستعد میگرن هستند و از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، باید میزان مصرف کافئین خود را محدود کنند. زنان باردار یا شیرده نیز باید بیش از 200 میلی‌گرم در روز کافئین مصرف کنند. یعنی حدود یک فنجان قهوه 355 میلی‌لیتری یا حداکثر چهار لیوان 237 میلی‌لیتری چای سیاه با دم‌آوری طولانی.

 

خلاصه

اگر نگران مصرف کافئین خود هستید، به دنبال چای سفید، دم‌نوش و قهوه‌ی بدون کافئین باشید. اگر از کافئین لذت می‌برید، میزان مصرف خود را کم‌تر از 400 میلی گرم یا 4 فنجان قهوه در روز نگه دارید و بیش از 200 میلی گرم کافئین به طور همزمان مصرف نکنید.

 

نتیجه نهایی

نحوه‌ی تهیه‌ی چای و قهوه بر محتوای کافئین آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در حالی که چای سیاه، اسپرسو و قهوه‌ی دمی بیش‌ترین مقدار کافئین را دارند، چای سبز نیز مقدار متوسطی کافئین دارد. در حالی که دم‌نوش‌ها عملا فاقد کافئین هستند، محتوای کافئین چای سفید بسیار متفاوت است. اگر می‌خواهید کافئین خود را کاهش دهید، سعی کنید چای خود را برای مدت زمان کوتاهی دم کنید و نسخه‌های بدون کافئین نوشیدنی‌های قهوه و اسپرسوی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید. با این حال، اگر از اثرات کافئین لذت می‌برید، سعی کنید بیش از 400 میلی‌گرم در روز مصرف نکنید.

 

 
 
 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2297 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3675 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 4000 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟