دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه نوتروپیک (NooTropic) چیست؟

۱۴۰۱ چهارشنبه ۳ فروردين
345بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

نوتروپیک از واژه‌ی یونانی «noos» به معنای ذهن و «trope» به معنای پیچاندن یا چرخاندن گرفته شده است. در کنار هم، به این معنی است که نحوه‌ی عمل‌کرد ذهن خود را تغییر دهید. به عبارت ساده، نوتروپیک‌ها داروها، مکمل‌های غذایی یا انواع دیگر موادی هستند که می‌توانند به بهبود عمل‌کرد مغز کمک کنند. این شامل بهبود حافظه، خلاقیت، واکنش‌ها و حتی انگیزه برای بسیاری از افراد سالم است. به طور کلی، امروزه استفاده و ساخت نوتروپیک‌ها هنوز در مراحل اولیه است. این یعنی هرگونه اثرات طولانی مدت مصرف نوتروپیک‌ها هنوز تقریباً ناشناخته است. با این حال، اثرات کوتاه مدت برای بسیاری از افراد مثبت و غیرقابل انکار است. به همین دلیل، صرف نظر از تأثیر طولانی مدت مصرف آن‌ها، محبوبیت چنین موادی افزایش ناگهانی داشته است.

اما قهوه‌ی نوتروپیک چیست؟ چه چیزی آن را با یک فنجان قهوه معمولی متفاوت می‌کند؟ ما قصد داریم آن را توضیح دهیم.

 

nutropic

 

قهوه نوتروپیک چیست؟

قهوه نوتروپیک اثرات محرک یک فنجان قهوه معمولی را به صورت تقویت شده ارائه می‌کند. وقتی قهوه نوتروپیک با سایر مواد محرک ترکیب شود، می‌تواند حافظه و وضوح ذهنی را بهبود بخشد و عملکردهای شناختی بالاتری را تشویق کند.
مواد ترکیب شده در قهوه ممکن است شامل گیاهان طبیعی مانند یربا میت، جینکو بیلوبا، چای سبز، قارچ‌های خاص و جینسنگ باشد. برخی مواد نیز ممکن است مصنوعی یا ساخته‌ی دست بشر باشند. اکنون از نظر فنی، طبق ماهیت خود، قهوه را می‌توان به عنوان یک ماده نوتروپیک به حساب آورد. قهوه به خودی خود حاوی کافئین محرک است و L-theanine، نوعی پروتئین که بدون ایجاد خواب آلودگی باعث آرامش می‌شود. از آن‌جایی که محرک‌ها اساساً عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند، یا حداقل وضعیت عمل‌کرد ذهن شما را تغییر می‌دهند، هر چیزی که کافئین یا L-theanine در آن وجود دارد، مانند چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، به عنوان مواد نوتروپیک محسوب می‌شود.

اما چرا قهوه نوتروپیک به طبقه‌بندی خاص خود نیاز دارد؟ خوب، همه چیز به آن‌چه در آن مخلوط شده مربوط می‌شود.

 

بیشتر بدانید:

قهوه یونانی چیست

قهوه اندونزی چیست

 

آیا قهوه نوتروپیک نوعی دارو یا مخدر است؟

از آن‌جایی که در مورد موادی صحبت می‌کنیم که حالت ذهن شما را تغییر می‌دهند، شاید فکر کنید قهوه نوتروپیک ممکن است یک دارو در نظر گرفته شود یا حاوی مواد مخدر و البته غیرقانونی باشد. این به سادگی درست نیست. قهوه نوتروپیک ممکن است دارای موادی باشد که در قهوه معمولی گنجانده نشده است، اما همه‌ی آن‌ها قانونی هستند و این مواد قوی‌تر از خود کافئین قهوه نیستند. البته برخی از این مواد اورگانیک هستند اما برخی از آن‌ها ممکن است در آزمایشگاهی سنتز شده باشند. اما این بدان معنا نیست که مصرف این مواد ساخته شده توسط انسان مانند مصرف مواد مخدر است. هیچ یک از مواد مورد استفاده در قهوه نوتروپیک نیز اعتیادآور نیست. حداقل، اعتیادآورتر از متوسط فنجان قهوه شما نیست. همان‌طور که گفته شد، قهوه نوتروپیک برای نوشیدن روزانه بدون هیچ‌گونه عوارض غیرقابل پیش‌بینی خارج از نوشیدن قهوه معمولی بی‌خطر است.

 

مزایای نوشیدن قهوه نوتروپیک

قهوه نوتروپیک دارای طیف وسیعی از مزایا است. البته، اینکه از کدام مزایا می‌توانید لذت ببرید، بستگی به این دارد که چه نوع مواد نوتروپیک به قهوه شما اضافه می‌شود. با این حال، در اینجا برخی از مزایای شناخته‌شده‌ی نوشیدن قهوه‌ نوتروپیک آورده شده است:

 

بهبود شناختی

یکی از مزایای اصلی که قهوه نوتروپیک را بالاتر از قهوه‌های معمولی قرار می‌دهد این است که به بهبود بسیاری از عمل‌کردهای شناختی شما کمک می‌کند. برخی از مواد، که شامل خود کافئین می‌شود، می‌تواند به بهبود ارتباطات درون مغز شما کمک کند و به معز اجازه می‌دهد کارآمدتر عمل کند. این به بهبود هوش کلی، حافظه، زمان واکنش و حتی خلاقیت شما کمک می‌کند. این باعث می‌شود که قهوه نوتروپیک بین دانش‌آموزان و حتی افراد مسن‌تر که می‌خواهند مغز خود را تیز نگه دارند، بسیار محبوب شود.

 

به بهبود تمرکز کمک می‌کند

در دنیای مدرن ما چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند حواس را پرت کند، از صداهای بلند گرفته تا نورهای روشن و لرزش تلفن‌های ما. این‌ها تمرکز روی یک کار خاص را کمی دشوار می‌کند. قهوه نوتروپیک ممکن است حاوی مواد شیمیایی تقویت‌کننده‌ی تمرکز باشد که می تواند به بهبود تمرکز شما کمک کند. برخی از این مواد شیمیایی، مانند متیل فنیدیت، حتی برای کمک به درمان افراد مبتلا به اختلالات کمبود توجه در دوزهای بالاتر استفاده می‌شود.

 

تسکین استرس

به طور معمول، مردم قهوه می‌نوشند تا خود را بیدار نگه دارند، اما قهوه نوتروپیک نیز این مزیت را دارد که شما را در حالتی آرام قرار می‌دهد بدون اینکه باعث خواب‌آلودگی شما شود. این ویژگی قهوه نوتروپیک را هم‌چنان که شما را هوشیار و فعال نگه‌می‌دارد، به یک نوشیدنی عالی برای کمک به کاهش استرس تبدیل می‌کند.

 

عوارض جانبی قهوه نوتروپیک

به طور طبیعی، نوشیدن بیش از حد قهوه، حتی قهوه‌های معمولی، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. این می‌تواند باعث مشکلاتی در کلیه‌های شما شود و ممکن است در صورت نوشیدن بیش از حد، دچار اختلالات خواب مانند بی‌خوابی یا حتی توهم شوید. از آن‌جایی که قهوه نوتروپیک علاوه بر کافئین، دارای مواد دیگری هم هست، اثرات نامطلوبی که ممکن است در نهایت با آن مواجه شوید بسته به مدل آن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اگر قهوه نوتروپیک مورد نظر از مواد طبیعی مشتق شده باشد، مانند گیاهانی که پیش‌تر در مورد آن‌ها صحبت کردیم، احتمال عوارض جانبی به حداقل می‌رسد. اگر در قهوه نوتروپیک از ترکیبات مصنوعی استفاده شده باشد، ممکن است عوارض جانبی آن کمی بیشتر باشد. همچنین اگر در آن واحد بیش از دو مدل مختلف قهوه نوتروپیک می‌نوشید، ممکن است از پدیده‌ای به نام انباشتگی نوتروپیک رنج ببرید. البته، صرف نظر از اینکه کدام نوع قهوه نوتروپیک می‌نوشید، بهتر است مصرف خود را حداکثر به 3 تا 4 فنجان در روز محدود کنید و هربار تنها از یک مدل استفاده کنید.

از آن‌جایی که نوتروپیک بر بهبود عملکرد مغز تمرکز دارد، عوارض جانبی نوشیدن بیش از حد آن بیشتر با سر شما مرتبط است. عوارض جانبی نوشیدن قهوه نوتروپیک شامل سردرد، حالت تهوع، بی‌خوابی و حتی توهم است.

 

سخن پایانی

قهوه برای قرن‌ها به طور خاص برای اثرات محرک آن بر مردم مصرف می‌شده است. روشن‌فکران در فرانسه آن را در دوران روشن‌گری می‌نوشیدند تا فرآیند فکر خود را تحریک کنند، در حالی که راهبان باستانی آن را می‌نوشیدند تا در ساعت‌ها مدیتیشن، از خواب جلوگیری کنند. علی‌رغم اثرات محرکی که قهوه روی ما می‌گذارد، هنوز افرادی هستند که به دنبال چیزهای بیشتری باشند. ما انسان‌ها به عنوان یک گونه، پیش‌تر به قهوه معتاد شده‌ایم. برخی از ما تقریباً با آن زندگی می کنیم و تصور می‌کنیم که یک روز بدون نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه تقریبا غیرممکن است.

در واقع، خود صنعت قهوه امروز بیش از 35 میلیارد دلار ارزش دارد. اما برای برخی از ما، اثرات محرک قهوه دیگر آن را قطع نمی‌کند. برخی از افراد به نیرویی بیشتر در فنجان قهوه روزانه‌ی خود نیاز دارند. قهوه نوتروپیک برای این افراد است.

 

خرید قهوه از فروشگاه قهوه خوش کالا

فروشگاه آن‌لاین خوش‌کالا، بزرگ‌ترین بستر خرید صنعت خوراک و نوشیدنی کشور است که با تمرکز بر فروش قهوه و خوش کالا با گردآوری برندهای خوش‌ نام و با کیفیت، با بیش از ۲۰۰۰ مدل های مختلف قهوه، پاسخ‌گوی نیاز هر سلیقه‌ای است. شما به راحتی می‌توانید با مقایسه‌ی محصولات مختلف، خرید قهوه ترک، خرید قهوه فوری ، سفارش خود را ثبت نموده و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

برای خرید قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا اقدام نمایید.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2248 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3528 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3902 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟