دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه اتیوپی چیست؟

۱۴۰۱ شنبه ۶ فروردين
433بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

اتیوپی که به طور گسترده به عنوان زادگاه قهوه شناخته می شود، در صنعت قهوه تخصصی بسیار مورد احترام است. دانه‌های قهوه این کشور جزء اصلی منوی کافی شاپ‌ها در سراسر جهان هستند. شما می‌توانید برای خرید قهوه اصل وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. اما چرا قهوه اتیوپی اینقدر مورد توجه قرار گرفته است؟ و واقعا چه‌قدر در مورد این خاستگاه می‌دانید؟

 

قهوه اتیوپی

 

داستان محبوب شدن قهوه اتیوپی چیست؟

نام اصلی قهوه، کافا، از منطقه‌ای در جنوب غربی اتیوپی گرفته شده، جایی که قهوه برای اولین بار در طبیعت کشف شد. برخلاف تقریباً هر کشور تولیدکننده‌ی قهوه دیگر، درختان قهوه به طور طبیعی در آن‌جا رشد می‌کنند. اعتقاد بر این است که قهوه عربیکا توسط بردگانی که از جنگل‌ها اسیر شده بودند، از جنگل‌های کافا آورده می‌شد، گیلاس قهوه را می‌جویدند و دانه‌های آن را تفت می‌دادند و به این ترتیب آن را در منطقه حرار پخش می‌کردند که مسیر تجارت برده‌های عرب از آن‌جا می‌گذشت.
محبوب‌ترین داستان از سرچشمه‌ی قهوه، با کالدی و بزهایش در سال 700 بعد از میلاد شروع می‌شود. کالدی، بزچرانی اتیوپیایی بود که متوجه رفتار بسیار عجیبی بزهایش پس از خوردن برگ‌های قهوه شد. متوجه شد که آن‌ها در حال خوردن توت‌هایی هستند و به این نتیجه رسید که این میوه عامل این رفتار عجیب است.

پس از برخورد با این میوه جادویی، او یافته‌های خود را با راهبی در میان گذاشت که استفاده از آن‌ها را تایید نکرد و در آتش انداخت و عطری فوق‌العاده و مطبوع به دست آورد که به اولین قهوه روست شده‌ی جهان تبدیل شد. مدت کوتاهی پس از این، دانه‌ها آسیاب و جوشانده شدند تا چیزی که امروزه به نام قهوه می‌شناسیم تولید شود. البته نمی‌توان صحت این موضوع را ثابت کرد، اما می‌دانیم که قهوه از اتیوپی سرچشمه گرفته است.

 

مشخصات قهوه اتیوپی

قهوه اتیوپی به خاطر طعم‌های درخشان میوه‌ای و گلی‌اش معروف است. این قهوه‌ها معمولاً دارای اسیدیته بالاتر، تن‌واری پایین تا متوسط و طعم‌های پیچیده هستند. فرآوری دانه‌ها یا شسته یا طبیعی انجام می‌پذرید. روش فرآوری تاثیر زیادی بر طعم نهایی قهوه دارد. وقتی قهوه‌ها به‌صورت خیس یا شسته فرآوری می‌شوند، میوه‌ها بلافاصله به صورت مکانیکی حذف می‌شوند. این دانه‌ها با وضوح طعم مشخص می‌شوند و نت‌های روشن و پیچیده‌ای را به نمایش می‌گذارند. فنجان پایانی طعم بسیار تمیزی دارد.
قهوه‌های فرآوری شده طبیعی با میوه‌های باقی‌مانده روی دانه‌ها خشک می‌شوند. تفاله‌ی میوه تا قبل از صادرات حذف نمی‌شود. این دانه‌ها بیشتر با نت‌های میوه‌ای مانند زغال اخته همراه‌اند و حاوی ته‌رنگ‌های شکلاتی عمیق با تن‌واری شربتی هستند.

بیش‌تر قهوه‌های اتیوپی به طور طبیعی فرآوری می‌شوند. این روشی است که آن‌ها برای قرن‌ها این کار را انجام داده‌اند و در طول زمان تغییر زیادی نکرده است. از طرف دیگر پردازش شسته نسبتا جدید است و با ورود تجهیزات جدید به صحنه همیشه در حال تغییر است.

 

مشخصات قهوه اتیوپی

 

 

3 نوع قهوه اتیوپی رایج در بازار

 

از آن‌جا که اتیوپی دارای تنوع وسیعی در زمین و ارتفاعات و هم‌چنین طیف وسیعی از انواع و گیاهان است، تنوع زیادی در طعم قهوه‌های آن وجود دارد.

 

قهوه اتیوپی سیدامو

سیدامو (Sidamo) منطقهی وسیعی در ارتفاعات حاصل خیز دره ریفت و یکی از سه منطقه‌ی مهم قهوه در اتیوپی است. این منطقه در ارتفاع 1550 تا 2200 متری از سطح دریا واقع شده و و بارندگی فراوان، دمای مطلوب و خاک حاصل‌خیز دارد. گزارش شده که حدود 60 درصد قهوه تولید شده در اینجا به روش شسته فرآوری می‌شود. قهوه‌های سیدامو به خاطر تن‌واری غنی، اسیدیته مشخص و نت‌های گلی و مرکباتی معروف هستند.

 

قهوه اتیوپی یرگاشف

یرگاشف (Yirgacheffe) بخشی از منطقه سیدامو است، اما به دلیل قهوه‌های استثنایی خود به میکرو منطقه‌ی تجاری خود تقسیم شده است. اگرچه برخی قهوه‌های این میکرومنطقه به روش طبیعی فرآوری می‌شوند، فرآوری بیشتر قهوه‌های تولید شده در اینجا به روش شسته است. اتحادیهی تعاونی کشاورزان قهوه یرگاشف (YCFCU)، دارای 28 عضو تعاونی اولیه است که بیش از 45.000 کشاورز عضو در منطقه را نمایندگی می‌کنند. بیش‌تر قهوه‌های این منطقه را می‌توان به‌عنوان قهوه‌ای روشن و با تن‌واری متوسط و رایحه‌های گلی متمایز، طعمی شدید و پیچیده، گلی، اسیدیته‌ی متوسط تا بالا و نشاط آور توصیف کرد. ویژگی‌ها ممکن است از ناحیهی کم ارتفاع به مناطق مرتفع متفاوت باشد.

 

قهوه اتیوپی لیمو

قهوه لیمو (Limu) در جنوب غربی اتیوپی بین ارتفاعات 1100 تا 1900 متری از سطح دریا رشد می‌کند. این قهوه‌ها با فرآوری شسته با اسیدیته نسبتا کم، تن‌واری متعادل و طعم تند مشخصی دارد که به طرز دلپذیری شیرین است و اغلب دارای نت‌های گلی است. اتیوپی، تولید کننده، مصرف کننده و صادرکننده‌ی عمده قهوه است. کیفیت و تنوع قهوه‌های آن غیرقابل انکار است و اگر به دنبال تهیهی قهوه‌های استثنایی هستید، یک منبع عالی برای کشف آن است. همه‌ی جنبه‌های قهوه اتیوپی از نظر طعم، تاریخچه تولید، پتانسیل‌های آینده و هم‌چنین خطرات بالقوه بسیار جذاب هستند.

 

با انتخاب خرید مستقیم از یک تولید کننده یا تعاونی، می‌توانید شانس خود را برای دریافت قهوه‌ای که نه تنها منحصر به فرد و خوشمزه است، بلکه تا مزرعه‌ی خاستگاه آن قابل ردیابی است، افزایش دهید.

 

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا:

 

قهوه یونانی چیست

قهوه لیبریکا چیست

 

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3671 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3996 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟