دوره مجازی لاته آرت تخصصی

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي
2695بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

ممکن است بخاطر شرایط مختلف از خانه دوست یا محل کار و یا حتی اقامت در هتل و... شما دسترسی به دستگاه اسپرسو نداشته باشید و می‌خواهید بدون دستگاه مقداری قهوه اسپرسو برای خودتان تهیه کنید. بنابراین به آموزش تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه می‌پردازیم.


اسپرسو چیست؟

اسپرسو یک نوشیدنی قهوه‌ی غلیظ با کافئین بالا و عطر و طعمی کامل و غنی است. نوشیدنی‌های اسپرسو در کافی شاپ‌ها بسیار محبوب شده‌اند ولی در خانه نیز قابل درست کردن هستند، در واقع اسپرسو نوعی دانه قهوه مخصوص نیست بلکه یک روش دم کردن قهوه است. اولین و مهم‌ترین امر در دم کردن اسپرسو این است که دانه‌های قهوه تازه را از میان انواع مختلف قهوه خریداری نموده و آسیاب کنید.

 

موکاپات چیست ؟

موکاپات به عنوان اولین اسپرسوساز اجاقی و روگازی در سال ۱۹۳۳ توسط لوییجی د پونتی برای آقای آلفونسو بیالتی به ثبت رسید. برای آشنایی کامل با موکاپات می‌توانید به مقاله مربوط به تاریخچه موکاپات رجوع نمایید. قهوه‌سازی کوچک که به شکل هشت ضلعی و با مکانیزم ساده طراحی شده است. موکاپات به بیان ساده شامل یک دیگ بخار کوچک و یک سبد قهوه است که آب در دیگ بخار (مخزن پایینی موکاپات) به جوش آمده و با فشار از میان قهوه می‌گذرد و بدین ترتیب عصاره قهوه بیرون آمده و قهوه اسپرسو آماده برای سرو می‌گردد. به قهوه‌ای که توسط موکاپات تهیه می‌شود، قهوه اسپرسو گفته می‌شود.
موکاپات در قدیم از چدن و الانه از جنس استیل و آلومینیوم و یا ترکیبی از استیل و سرامیک و یا آلومینیوم و شیشه ساخته می‌شود.

 


وسایل مورد نیاز برای تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات:

برای تهیه قهوه اسپرسو با قهوه‌ساز موکاپات، در ساده‌ترین حالت به قهوه آسیاب شده و یک موکاپات و منبع حرارت نیاز دارید .علت آسیاب قهوه دستی این می‌باشد که اگر دانه‌های قهوه را قبل از دم آوری، آسیاب نمایید همراه با عطر و طعم بهتر و لذیذتری خواهد بود..

 

روش بخار دادن شیر برای قهوه اسپرسو با دستگاه

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات:

۱- پیمانه کردن قهوه: بعد از خرید قهوه، با استفاده از سبد موکاپات، مقدار دانه قهوه را اندازه‌گیری نمایید. سپس سبد قهوه‌ساز را از دانه قهوه پر کنید.
۲- دانه قهوه را در آسیاب قهوه بریزید و با درجه آسیاب متوسط آسیاب نمایید
۳- سبد موکاپات را با قهوه آسیاب شده پر نمایید و سطح قهوه را صاف نمایید. در موکاپات نیازی به فشرده ساختن و کوبیدن سطح قهوه ندارید.
۴- مخزن پایینی موکاپات را تا نقطه زیر سوپاپ قهوه ساز، با آب خنک پر نمایید .
۵- سبد قهوه ساز را روی مخزن پایینی قرارداده و اجزای موکاپات را به همدیگر ببندید، مخزن بالایی را کامل به مخزن پایینی قهوه ساز بسته تا کاملا آب بندی شود.
۶- اسپرسوساز روگازی را بر روی شعله حرارت متوسط قرار داده و منتظر بمانید تا آب داخل قهوه ساز موکاپات به جوش بیاید.
۷- پس از بجوش آمدن آب داخل مخزن، آب با فشار از میان قهوه می‌گذرد و قهوه را دم آورده و شروع به حرکت به مخزن بالایی و خروج از نازل قهوه‌ساز می‌کند. پس از خروج کامل قهوه دم شده از نازل شعله را خاموش نموده و قهوه‌تان را در فنجان قهوه بریزید و سرو و نوش جان نمایید.

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

فرنچ پرس یکی از کلاسیک‌ترین دم‌افزارهاست و در این مقاله آموزش کار با این وسیله آموزش داده شده.

۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ اسفند 2334 بیشتر
طرز تهیه قهوه اسپرسو با اسپرسو ساز

در این مقاله تهیه‌ی اسپرسو که یکی از پرطرف‌دارترین و پرکاربردترین قهوه‌هاست آموزش داده شده.

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ اسفند 759 بیشتر
طرز تهیه قهوه با موکاپات

موکاپات یکی از کاربردی‌ترین دم‌افزاهاست که در این آموزش، شیوه‌ی کار آن آموزش داده شده است.

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ اسفند 1010 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟