دوره مجازی لاته آرت تخصصی

طرز تهیه قهوه ترک

۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۹ تير
3302بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت

برای مدت طولانی، قهوه جایگاه ویژه‌ای در عثمانی و ترکیه‌ی امروزی داشته است. گفته می‌شود دانه‌های قهوه توسط تجار، از یمن به قسطنطنیه وارد شد و از بازارها، راه خود را به دربار امپراطوران باز کرد.

قهوه ترک، یک شیوه‌ی دم‌آوری قهوه است که امروزه نیز در کشورهایی مانند ایران، ترکیه، ارمنستان و یونان، طرف‌داران خود را دارد. برای آموزش طرز تهیه قهوه ترک، با خوش‌کالا همراه باشید:

 

 

ابزار مورد نیاز:

• جذوه یا ایبریک (ظرف مخصوص دم‌آوری قهوه ترک)

 

مواد اولیه (برای یک وعده):

• ۷ گرم قهوه تازه

• ۷۰ گرم آب تصفیه شده

• شکر (در صورت تمایل)

 

خرید جذوه 

خرید قهوه 

 

طرز تهیه:

1. ۱۰۰ گرم آب تصفیه شده با دمای اتاق را همراه با ۱۰ گرم پودر قهوه تازه که مخصوص دم‌آوری به شیوه‌ی ترک آسیاب شده است را داخل جذوه بریزید.

2. برای باز شدن گلوله‌های به هم چسبیده‌ی پودر قهوه، محتوای جذوه را به خوبی هم بزنید تا مطمئن شوید تمامی پودرها به خوبی با آب در تماس هستند.

3. جذوه را روی شعله‌ی ملایم قرار دهید تا دم‌آوری آغاز شود.

4. پس از مدتی با ایجاد فوم، حجم محتوای جذوه افزایش خواهد یافت، توجه کنید که پیش از جوشیدن، حرارت را قطع کنید.

5. برای حفظ فوم، و جدا کردن نوشیدنی از پودر قهوه، لیوان را با زاویه نگه‌دارید و به آرامی پر کنید.

6. اجازه دهید با گذشت ۱ دقیقه، پودرهای قهوه در فنجان ته‌نشین شده و نوشدینی به دمای ایده‌آل برسد و سپس میل کنید.

 

طرز تهیه قهوه ترک

نکاتی برای تهیه‌ی نوشدینی بهتر

1. بهتر است قهوه را به صورت دانه خریدرای و پیش از دم‌‌آوری، به مقدار مورد نیاز آسیاب کنید. اما توجه داشته باشید که بیش‌تر آسیاب‌های خانگی، قادر به پودر کردن دانه قهوه در اندازه‌ی مورد نیاز برای دم‌آوری قهوه ترک نیستند.

2. بهتر است برای دست‌یابی به طعم بهتر، از آب تصفیه شده استفاده کنید.

3. در صورت عدم دسترسی به ترازو، هر قاشق غذاخوری حدود ۷ گرم است.

4. زمان ایده‌آل دم‌آوری قهوه ترک، از مجاورت با حرارت، ۲ تا 2.5 دقیقه است. برای دست‌یابی به این زمان، بهتر است از آب کمی گرم شده (حدود ۶۰ درجه)، یا آب با دمای اتاق استفاده کنید.

5. بهتر است در کنار نوشیدنی، لیوان آب و کمی شیرینی هم قرار دهید.

 

قهوه ترک، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های دم کردن قهوه است که با استفاده از پودر قهوه‌ی بسیار ریز آسیاب شده و بدون فیلتر تهیه می‌شود. این شیوه‌ی دم‌آوری قهوه در زمان امپراتوری عثمانی از یمن به ترکیه وارد شده و عمدتا توسط مردم خاورمیانه مصرف می‌شود. پودر قهوه به همراه شکر و در صورت تمایل دیگر افزودنی‌ها مانند هل، دارچین یا ... در قهوه جوشی به نام جذوه یا ایبریک حرارت داده می‌شود و در فنجان‌های کوچک ۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌لیتری سرو می‌گردد. در این فرآیند فنجان قهوه‌ای با طعمی قوی تولید شده که پودرهای آن در فنجان باقی مانده و نوشیده نمی‌شود. برخی معتقدند که سرنوشت شخص را می‌توان در طرح و شکل‌هایی که پودرهای باقی مانده در فنجان باقی می‌گدارند خواند.

 

طرز تهیه‌ی قهوه ترک

گام اول: گردآوری ابزارها و مواد اولیه

  • پودر قهوه ترک مخصوص: ۲ قاشق چای‌خوری به ازای هر نفر
  • شکر: ۱ قاشق چای‌خوری به ازای هر نفر
  • دیگر طعم‌دهنده‌ها (در صورت تمایل)
  • آب خنک: ۱ فنجان (۸۰ تا ۱۰۰ میلی‌لیتر) به ازای هر نفر
  • قهوه جوش: با اندازه‌ی متناسب برای تعداد فنجان‌ها
  • پیمانه‌ی اندازه‌گیری
  • قاشق

 

گام دوم: اندازه‌گیری آب

  طرز تهیه قهوه ترک

برای تهیه‌ی قهوه‌ای غلیظ با فوم زیاد، که نشانه‌های یک قهوه ترک مرغوب است، از آب با دمای اتاق یا حتی کمی خنک استفاده کنید. هرچه زمان دم‌آوری قهوه طولانی‌تر باشد، نوشیدنی نهایی غلیظ‌تر می‌شود. آب را در فنجان‌هایی که می‌خواهید نوشیدنی را در آن‌ سرو نمایید پیمانه کنید (یک فنجان به ازای هر نفر) و سپس درون قهوه جوش بریزید.

 

گام دوم: افزودن پودر قهوه

طرز تهیه قهوه ترک

در این مرحله، پودر قهوه و در صورت تمایل شکر و دیگر افزودنی‌های طعم‌دهنده را به آب اضافه نموده و تا زمان مخلوط شدن آن‌ها با آب هم می‌زنیم. توجه داشته باشید مواد اولیه در این مرحله به خوبی هم زده شوند چرا که پس از حرارت گرفتتن قهوه جوش به هیچ وجه نباید آن را هم زد.

 

گام سوم: حرارت

در این مرحله، قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار داده و صبر می‌کنیم تا مانند شیر، قهوه تا لبه‌ی قهوه جوش بالا بیاید، پس از آن قهوه جوش را از حرارت دور کرده تا قهوه نجوشد، توجه داشته باشید جوشیدن کیفیت نوشیدنی شمارا به شدت کاهش خواهد داد. برای دست‌یابی به طعمی غنی‌تر، می‌توانید این فرآیند را چند بار تکرار نمایید.

 

گام چهارم: سرو قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

زمانی که قهوه جوش روی حرارت قرار دارد، به تدریج فوم‌هایی روی قهوه پدیدار می‌شود، به آرامی این فوم‌ها را با قاشق به فنجان منتقل کنید، پس از دم‌آوری قهوه، آن را با جریانی بسیار ملایم به فنجان منتقل کنید. قهوه ترک به علت طعم سنگنین، معمولا به همراه مقداری آب سرو می‌گردد. آب به متعادل ساختن کام دهان کمک می‌کند. همچنین می‌توانید در کنار قهوه، یک شکلات یا کوکی قرار دهید. کمی صبر کنید تا پودرهای قهوه‌ی شناور در فنجان ته‌نشین شده و سپس قهوه‌ی شما آماده‌ی نوشیدن است.

 

 

مطالب مرتبط
طرز تهیه قهوه اسپرسو با اسپرسو ساز

در این مقاله تهیه‌ی اسپرسو که یکی از پرطرف‌دارترین و پرکاربردترین قهوه‌هاست آموزش داده شده.

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ اسفند 765 بیشتر
طرز تهیه قهوه با موکاپات

موکاپات یکی از کاربردی‌ترین دم‌افزاهاست که در این آموزش، شیوه‌ی کار آن آموزش داده شده است.

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۵ اسفند 1016 بیشتر
طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

ممکن است بخاطر شرایط مختلف از خانه دوست یا محل کار و یا حتی اقامت در هتل و... شما دسترسی به دستگاه اسپرسو نداشته باشید و می‌خواهید بدون دستگاه مقداری قهوه اسپرسو برای خودتان تهیه کنید. بنابراین به آموزش تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه می‌پردازیم.

۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي 2700 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟