دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه دمی چیست و طرز تهیه آن را بیان کنید

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي
4645بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

در تهیه قهوه روش‌های‌ گوناگونی وجود دارد اما رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع ساخت قهوه عبارتند از نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه اسپرسو و قهوه‌های دمی. قهوه‌های دمی سابقه‌ای بیشتر از اسپرسو داشته و هنوزهم در سرتاسر جهان طرفداران زیادی دارد.

تفاوت قهوه اسپرسو با قهوه دمی

 

ویژگی اصلی انواع قهوه دمی، در دسترس بودن و طرز تهیه آسان آن است. البته این حرف به این معنا نیست که درست کردن قهوه‌های دمی مهارت وتخصص نمی‌خواهد بلکه اشاره به این دارد که وسایل و تجهیزات قهوه دمی راحتتر و ارزان‌تر از اسپرسوساز است.

تفاوت دیگر قهوه‌های دمی با نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو، طعم آن است. اگر اسپرسو طعمی کاملا تلخ دارد بجای آن قهوه‌های دمی ته مزه ترش دارند و قهوه دمی غلظت کمتری نسبت به اسپرسو دارد. به همین خاطر در کافی شاپ‌ها انواع قهوه دمی را با برخی طعم‌دهنده‌ها مثل یک برش لیمو ارائه می‌کنند. دلیل نامگذاری این مدل قهوه‌ها، به نوع فرآوری و ساخت آنها برمی‌گردد. بطوری که در ساخت اکثر آنها پودر قهوه در آب داغ باید دم بخورد تا ساخته شود. (درست مانند چای)

 

 

اما تفاوت این دو قهوه در روش تهیه آن‌ها نیز می‌باشد. در قهوه دمی از روش دم کردن سنتی استفاده می‌کنند. آب را از پودر قهوه‌ای که در فیلتر کاغذی ریخته شده، عبور می‌دهند. با گذشت زمان به تدریج قهوه از پودر آن عبور کرده و نوشیدنی قهوه آماده می‌شود.

اما برای تهیه اسپرسو از دستگاه مخصوص این کار استفاده می‌شود. قهوه را پس از آسیاب در دستگاه مخصوص می‌ریزند. سپس قهوه با فشار یک دست شده و آب از آن عبور می‌کند.

زمان عبور آب داغ در قهوه دمی حدود 4 دقیقه است که این زمان در اسپرسو بین 15 الی 20 دقیقه متغیر است.

اسپرسو را در فنجان‌های کوچک که به آن شات گفته می‌شود سرو می‌کنند. قهوه دمی تا چند ساعت بعد از دم‌آوری قابل خوردن است. اما اسپرسو را باید در زمان کوتاهی پس از دم کردن میل کرد. زیرا طعم و عطر خود را از دست می‌دهد.

در صورتی که اسپرسو غلیظ تر و دارای طعم تلخ و شیرین است.

 

طرز تهیه قهوه دمی با دستگاه فرنچ پرس

 

1- دانه‌های قهوه را به صورت دانه‌های بزرگ آسیاب کنید و آب را در یک کتری، جوش بیاورید. 

 

 2- ابتدا قسمت شیشه‌ای فرنچ پرس را با آب داغ آب کشی کنید تا حرارت آن بالا برود سپس قهوه آسیاب شده را درون آن بریزید. برای شروع به عنوان قانون کلی دو برابر وزن قهوه آب داغ روی قهوه آسیاب شده بریزید و حدود 30 ثانیه منتظر باشید به عنوان مثال برای هجده گرم قهوه سی و شش گرم آب استفاده کنید. بهتر است به جای اسکوپ از ترازوی آشپزخانه دیجیتالی برای اندازه گرفتن مقدار قهوه استفاده کنید. در مجموع 60 تا 70 گرم قهوه را برای یک لیتر آب در نظر بگیرید سعی کنید تمام مراحل را روی ترازو انجام دهید تا میزان قهوه و آب کاملا مشخص باشد .

 

3- قهوه آسیاب شده را در فرنچ پرس بریزید. درجه حرارت مناسب آب برای قهوه فرنچ پرس حدود 91 تا 93 درجه سانتی‌گراد است یعنی اجازه دهید کمی آب از جوش بیفتد. حالا آب را در دو مرحله به صورت دورانی اضافه کنید. ابتدا کمی آب بریزید تا دانه‌های قهوه آب را جذب کنند و کاملا خیس شوند و البته آب تمام سطح دانه‌های قهوه را بپوشاند. سپس بعد از حدود 30 ثانیه باقی مانده آب را اضافه کنید. درب فرنچ پرس را بگذارید و 4 دقیقه صبر کنید. بعد از 4 دقیقه با قاشق به آرامی قهوه را هم بزنید و کف تشکیل شده روی آن را جدا کنید و دور بریزید.

4- دوباره درب فرنچ پرس را بگذارید، اهرم آن را به سمت پایین فشار دهید و مدت کوتاهی را صبر کنید. بعد از آن قهوه را به آرامی در فنجان سرو کنید تا تفاله‌های قهوه وارد فنجان نشوند. توجه داشته باشید برای درست کردن قهوه فرنچ پرس تنها از آب و قهوه استفاده شود و هر افزودنی مورد نیاز (شیر، شکر...) را پس از آماده شدن به قهوه خود اضافه کنید.

قهوه دمی چیست و طرز تهیه آن را بیان کنید

 

بیشتر بدانید:

هات چاکلت چیست

قهوه از چی درست میشه

 

راز تهیه قهوه دمی با کمکس

قهوه کمکس یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای دم کردن قهوه است که نوشیدنی خروجی طعم کامل قهوه را به ما هدیه می‌دهد.

 

این نوع قهوه با روش دم‌آوری آماده می‌شود و بسیاری از خواص قهوه را در خود نگه‌ می‌دارد.

قهوه کمکس از جمله قهوه‌های دمی یا اصطلاحا قهوه‌های نسل سوم است که ظرافت‌های طعمی قهوه را به خوبی نشان می‌دهد.

 

وسایل و مواد اولیه مورد نیاز

 

• کمکس

• فیلتر کاغذی مخصوص کمکس (می‌توانید به‌راحتی از بازار تهیه نمایید.)

• آب داغ (تقریباً ۹۳ درجه) برای هر نفر ۱۵۰ میلی‌لیتر

• پودر قهوه به میزان یک قاشق سوپ خوری برای هر نفر

 

مراحل آماده کردن قهوه با کمکس

1- در مرحله اول آب را در کتری می‌ریزیم و آن را روی حرات قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. سپس به مدت ۳۰ ثانیه آن را از روی حرارت برمی‌داریم تا کمی خنک شود.

2- در گام بعدی دم کردن قهوه کمکس، فیلتر کاغذی را به‌گونه‌ای بروی مخزن قرار می‌دهیم تا کاملاً دهانه آن را پوشش دهد.

3- مقداری آب جوش را بروی فیلتر کاغذی می‌ریزیم و بعد از چند ثانیه آب درون مخزن را خالی می‌کنیم. انجام این کار باعث می‌شود محفظه دستگاه کمی گرم شود و از طرفی قهوه کمکس مزه ناخوشآیند کاغذ حس نشود.

4- برای قهوه کمکس دانه‌های قهوه مورد نظر خود را کمی درشت‌تر از میزان متوسط (medium) آسیاب می‌کنیم.

5- قهوه آسیاب شده را درون فیلتر می‌ریزیم و محفظه را به‌آرامی تکان می‌دهیم تا پودر قهوه درون فیلتر به‌خوبی قرار بگیرد.

6- آب داغ را فقط به‌اندازه‌ای که قهوه خیس بخورد بروی پودر قهوه می‌ریزیم. خیس خوردن پودر قهوه منجر به آزاد شدن گاز درون قهوه می‌شود. حباب‌های روی سطح قهوه بوجود می‌آید و عطر و رایحه‌ی لذت‌بخشی را ایجاد می‌کند.

7- در مرحله بعدی آب را به‌صورت دورانی به قهوه اضافه می‌کنیم. در صورتی که سطح آب به دهانه مخزن رسید، کمی صبر می‌کنیم تا سطح آب پایین بیاید.

8- حدودا ۴ دقیقه طول می‌کشد تا سطح آب کاملاً پایین آمده و قهوه دم کشیده داخل مخزن کمکس بریزد. سپس فیلتر کاغذی و تفاله قهوه را به‌آرامی برمی‌داریم. شایان ذکر است که هرچه درجه پودر قهوه درشت‌تر باشد، مدت زمان آماده شدن کم‌تر خواهد بود. قهوه کمکس دل‌چسب ما آماده سرو است.

برای خرید قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه خوش کالا اقدام نمایید.

 

مراحل آماده کردن قهوه با کمکس

 

برای خرید قهوه اسپرسو در فروشگاه قهوه خوش کالا ( https://khoshkala.com) به راحتی می‌توانید با مقایسه‌ی محصولات مختلف، سفارش خود را ثبت نموده و در صورت نیاز از مشاوره‌ی تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

 

طرز تهیه قهوه دمی با آیریش کافی

آیریش کافی یا قهوه ایرلندی برای اولین بار در ایرلند معرفی شد و پس از مدت کوتاهی محبوبیت زیادی پیدا کرد. مشخصه اصلی این قهوه داشتن طعم‌دهنده فوق العاده جذاب آیریش است. در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها بعد از شام، برای مهمان‌هایتان آیریش‌کافی را سرو کنید.

 

طریقه درست کردن آیریش کافی

آیریش‌‌کافی از جمله نوشیدنی‌های گرم بر پایه قهوه (معمولا قهوه فرانسه است) که از ترکیب قهوه سیاه (فرانسه یا آمریکانو) سیروپ (شربت غلیظ) آیریش و خامه زده شده (whipped cream) درست می‌شود.

 

مواد لازم برای تهیه آیریش کافی

• سیروپ آیریش (۱۵ الی ۲۰ سی‌سی یا حدودا ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری)

• قهوه فرانسه: یک فنجان

• خامه زده شده برای تزیین روی نوشیدنی

برای درست کردن این نوشیدنی نیاز به سیروپ آیریش داریم که یک طعم‌دهنده ایرلندی است که طعمی جدید به نوشیدنی‌های قهوه می‌دهد.

برای آیریش کافی، معمولا از قهوه فرانسه یا سایر قهوه‌های دمی استفاده می‌کنیم. ابتدا پودر قهوه‌ای که به صورت درشت آسیاب شده را داخل فرنچ پرس ریخته و با افزودن آب داغ به آن، قهوه فرانسه را دم می‌کنیم. دم کردن قهوه فرانسه در عین سادگی نکات مهمی دارد که رعایت آن‌ها روی عطر و طعم قهوه کاملا تاثیر گذار است.

برای تهیه خامه زده شده: خامه صبحانه، کمی پودر وانیل و پودر شیر خشک را هم می‌زنیم تا خامه پف کرده و قوام بگیرد.

 

سرو آیریش کافی

• برای سرو آیریش کافی ابتدا کمی آب داغ داخل لیوان سرو ریخته و خالی می‌کنیم تا لیوان گرم شود.

• سیروپ آیریش را کف لیوان سرو می‌ریزیم.

• قهوه فرانسه را اضافه می‌کنیم.

• روی نوشیدنی را با خامه زده شده تزیین می‌کنیم.

 

طرز تهیه قهوه دمی با آیریش کافی

 

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2229 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3482 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3876 بیشتر
قهوه نقره ای تام کینز
قهوه نقره ای تام کینز 667,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟