دوره مجازی لاته آرت تخصصی

فرنچ پرس چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۴۰۰ چهارشنبه ۴ اسفند
487بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

بدون شک فرنچ پرس یکی از پرکاربردترین دم‌افزارهای نوشیدنی است. این ابزار ساده و کاربردی، توانایی‌های زیادی دارد و نوشیدنی‌های فوق‌العادهای دم‌آوری می‌کند. در ادامه با معرفی این دم‌افزار همراه ما باشید.فرنچ پرس به نام‌های کفه‌تیره (cafetiére) و پلانجر هم شناخته می‌شود و برای اولین بار، در سال ۱۸۵۲ میلادی و البته در طرحی متفاوت با چیزی که امروزه می‌شناسیم اختراع شد. اولین طرح ثبت شده که به فرنچ پرس‌های امروزی شباهت دارد، دهه‌ها بعد در سال ۱۹۲۹ توسط دو ایتالیایی به ثبت رسید. مدت‌ها بعد، در سال ۱۹۵۸، محبوب‌ترین طرح فرنچ‌دپرس توسط یک فرد سوئیسی ثبت و در شهر چمبرد فرانسه تولید و محبوب شد. همین مسئله امروزه به فرنچ‌دپرس هویتی فرانسوی بخشیده و حتی در ایران، قهوه‌های دم‌آوری شده با این ابزار، «قهوه فرانسه» نام دارد.

فرنچ پرس چیست؟

فرنچ پرس یک ابزار دم‌آوری قهوه است. عدم استفاده از فیلتر کاغذی، باعث می‌شود که نوشیدنی بافت غلیظ‌تری داشته باشد و روغن‌های بیش‌تری در فنجان دریافت کنیم. کنترل متغییرهایی مانند دمای آب، مدت زمان دم‌آوری و اندازه‌ی آسیاب، فرنچ پرس را به ابزاری کارآمد و تطبیق‌پذیر تبدیل کرده.
 
فرنچ پرس چیست
 

اجزاء و انواع فرنچ پرس

فرنچ پرس از یک استوانه و یک فیلتر فلزی تشکیل شده است. نوشیدنی در محفظه دم‌آوری می‌شود و سپس با فشردن فیلتر به پایین، پودرهای قهوه به انتها رانده شده و می‌توانیم از یک نوشیدنی زلال لذت ببریم. برای شست‌وشوی راحت‌تر، معمولا اجزای مختلف فرنچ پرس مانند قاب، محفظه‌ی شیشه‌ای و فیلتر از یک‌دیگر قابل جداسازی هستند.
 

طرز دم کردن قهوه با فرنچ پرس چیست؟

به اندازه‌ی مورد نیاز، داخل سیلندر از پیش گرم شده پودر قهوه بریزید. نسبت پیشنهادی، استفاده از ۶۰ گرم قهوه به ازای ۱۰۰۰ گرم آب است. مقدار مورد نیاز آب را اضافه کنید و هم بزنید تا تک تک پودرهای قهوه با آب در تماس باشند. برای مدت ۴ دقیقه صبر کنید و سپس فیلتر را به آهستگی به پایین فشار دهید. توضیحات بالا، ساده‌ترین شیوه‌ی دم‌آوری قهوه با فرنچ‌پرس است. با افزایش مهارت، می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌تر، کیفیت نوشیدنی خود را افزایش بخشید.
چقدر طول میکشد با فرنچ پرس قهوه درست کنیم؟
بسته به تکنیک و شیوه‌ی مورد استفاده، دم‌آوری قهوه با فرنچ‌پرس بین ۴ تا در نهایت نزدیک ۱۰ دقیقه زمان‌بر خواهد بود. از این رو، در مواقعی که عجله دارید، شاید انتخاب‌های سریع‌تری هم پیش رو داشته باشید.
 
بیشتر بدانید:
 
 

فرنچ پرس چه کاربردهایی دارد؟

علاوه بر دم‌آوری قهوه به روش کلاسیک، فرنچ پرس کاربردهای دیگری هم دارد. می‌توانید با استفاده از پودر قهوه با آسیاب درشت، با کمک فرنچ‌پرس قهوه سرد دم (Cold Brew) تهیه کنید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. هم‌چنین فرنچ‌پرس برای دم‌آوری انواع چای و دم‌نوش هم استفاده می‌شه. در ادامه برخی کاربردهای دیگر این ابزار هم آورده شده:
 
  • فوم‌گیری شیر
بعد از دم‌آوری قهوه، شاید فوم‌گیری شیر پر استفاده‌ترین قابلیت فرنچ‌پرس باشد. شیر گرم را داخل محفظه بریزید و با حرکت فیلتر از آن برای تهیه‌ی نوشیدنی‌های قهوه‌ی مبتنی بر شیر مانند لاته، کاپوچینو و ... فوم‌گیری کنید. 
 
  • پانچ میوه
تهیه‌ی پانچ میوه یکی دیگر از کاربردهای فرنچ پرس است.
 
  • خامه‌ی زده شده
برای تهیه‌ی خامه‌ی زده شده،  حدود نیمی از سیلندر را با خامه و مقداری شکر و وانیل پر کنید و تا زمان دست‌یابی به بافت مورد نظر، به پمپ فیلتر ادامه دهید.
 
  • شست‌وشوی غلات
برای شست‌وشوی غلات، آن‌ها را درون فرنچ‌پرس ریخته، فیلتر را تا انتها به پایین فشار داده و آب را خالی کنید. دانه‌های آب‌کش شده حالا قابل استفاده هستند.
 
  • تهیه‌ی کاکتیل
برای تهیه‌ی کاکتیل‌های مختلف، مواد اولیه را در فرنچ‌پرس می‌ریزیم و مانند فوم‌گیری شیر، فیلتر را پمپ می‌کنیم.
 
  • آب‌رسانی به مواد خشک
برای آب‌رسانی به مواد خشک شده مانند میوه‌های خشک، آن‌ها را داخل فرنچ پرس قرار می‌دهیم و بعد از اضافه کردن آب گرم، حدود ۳ تا ۵ دقیقه صبر می‌کنیم و سپس فیلتر را به پایین فشار داده و آب را خالی می‌کنیم.
 

انواع و نام بهترین نوع فرنچ پرس چیست؟

 
فرنچ پرس یک ابزار ساده و کارآمد است و در صورت خرید محصولی با کیفیت، می‌توانید سال‌ها از کاربردهای مختلف آن استفاده نمایید. فرنچ پرس‌های مختلف از نظر عمل‌کرد، تفاوت چندانی با یک‌دیگر ندارند؛ اما کیفیت مواد به کاربرده شده در هریک می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد.
 

خرید اینترنتی فرنچ پرس در فروشگاه اینترنتی خوش کالا

در فروشگاه آنلاین خوش کالا می‌توانید فرنچ پرس‌های مختلف را در ابعاد، برندها و مدل‌های متفاوت بررسی و محصول مورد نظر خود را انتخاب نمایید. هم‌چنین می‌توانید برای مشاوره، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
 
با افزایش محبوبیت روز افزون قهوه، قهوه‌ساز خانگی بیش از پیش مورد توجه علاقه‌مندان این نوشیدنی قرار گرفته. ولی خرید انواع قهوه‌ساز از جمله خرید قهوه‌ساز خانگی، بدون اطلاعات زمینه‌ای می‌تواند پیچیده و خسته‌کننده باشد. برای تهیه‌ی نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو، خرید موکاپات که یک قهوه ساز دستی است توصیه می‌شود.

 

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3671 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3997 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟