دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چگونه با فرنچ پرس قهوه درست کنیم و تاریخچه‌ی آن

۱۳۹۹ شنبه ۱۱ مرداد
1032بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

فرنچ پرس را شاید با عنوان‌های «کافه‌تیره (cafetiére)» و «پلانجر» بشناسید اما در حقیقت چندین پتنت با نام‌ها و منشاهای مختلف برای این قهوه ساز محبوب ثبت شده است. در ادامه، تاریخچه‌ی مختصری به منظور کمک به درک همه‌ی مشاجرات پشت منشا این قهوه ساز تهیه شده.

 

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

تاریخچه‌ی کافه‌تیره. اولین دستگاه فرنچ پرس  طراحی شده توسط Mayer و Delforge در سال 1852

 

تاریخچه‌ی فرنچ پرس

اولین طراحی این سبک از دستگاه‌های دم‌آوری در سال ۱۸۵۲ توسط فرنچمن مایر و دلفرج ثبت گردید. آن دستگاه  مهر و مومی در پارچ ایجاد نمی‌کند و درواقع به چیزی که امروز می‌شناسید شبیه نیست. نخستین پتنت از فرنچ پرس که به آن چه امروزه از آن استفاده می‌کنیم شبیه است توسط دو ایتالیایی به نام‌های «آتیلیو کالیمانی» و «جولیو مونتا» در سال ۱۹۲۹ ثبت شد.

محبوب‌ترین طرح فرنچ پرس توسط مرد سوئیسی «فالیرو بندانینی» در سال ۱۹۵۸ ثبت و در فرانسه، یعنی محل تولید آن با نام «چمبرد» شناخته شد. محبوبیت چمبرد در فرانسه همان چیزی است که به کافه‌تیره هویت فرانسوی بخشید. «بندانینی» بعدها چمبرد را با عنوان «La Cafetiére Classic» به بازار انگلستان عرضه کرد. کمپانی Bodum، شرکت مشهور دانمارکی توضیع کننده‌ی چمبرد در دانمارک شد و سرانجام حق امتیاز نام و کارخانه‌ی Chambord را خریداری کرد. علامت تجاری La Cafetiére اما در مالکیت صاحبان اصلی باقی ماند. اخیرا ]توجه داشته باشید مقاله در سال ۲۰۱۵ نگاشته شده[ دیده شده Bodum و La Cafetiére برای کنترل بازارهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا و ثبت پتنت‌های طراحی درگیر اختلافات حقوقی بوده‌اند.

پس بالاخره این قهوه ساز فرانسوی است یا ایتالیایی؟ تصمیم را به شما واگذار می‌کنم اما شخصا آن را فرنچ پرس می‌نامم. تصمیم‌گیری درباره‌ی منشا این دستگاه قهوه ساز پیچیده است، اما cafetiére یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تهیه‌ی قهوه است و در صورت اجرای درست دستورالعمل‌ها، قهوه‌ای عالی به شما می‌دهد.

طرز تهیه قهوه فرانسه

طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

بدوم تلاش کرد علامت تجاری «فرنچ پرس» را در کشورهای مختلف ثبت کند اما در ایالات متحده‌ی آمریکا شکست خورد و کانادا این علامت تجاری را در دسامبر ۲۰۱۲ حذف کرد. صاحب اثر: @britney_ry

 

چه انتظاری از فرنچ پرس داشته باشیم؟

فرنچ پرس یک قهوه ساز با روش غوطه‌وری کامل با یک فیلتر مش فلزی است. این امر یک چیز ویژه را تضمین می‌کند، دم‌آوری با ویسکوزیته‌ی بالا، فول بادی و بافت افزایش داشته به دلیل داشتن روعن‌های بیش‌تر در دم نهایی و همچنین ذرات قهوه‌ی کم‌تر. برای کسانی که قهوه دوست ندارند یا احساس خشکی دهان می‌کنند توصیه می‌کنم از فرنچ پرس استفاده نکنند. امکان کنترل کلیه‌ی متغییرها در کافه‌تیره از قبیل دمای آب، اندازه‌ی آسیاب و زمان دم‌آوری باعث می‌گردد مطابق صلیقه‌ی شخصی شیوه‌ی دم‌آوری را اصلاح نمایید. مهم‌تر از همه اگر دم‌آوری به شیوه‌ی صحیح انجام پذیرد می‌توانید انتظار داشته باشید از عطر و طعم‌های ظریف‌تری در قهوه‌ی خود لذت ببرید.

 

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

صاحب اثر: @katerina_obrazova

 

چگونه با فرنچ پرس قهوه درست کنیم؟

چند متغییر مهم وجود دارد که می‌خواهید قبل از تهیه‌ی قهوه آن‌ها را مورد توجه قرار دهید.

 

۱- سایز آسیاب

قبل از هر قدم، بسیار مهم است که بعد از خرید قهوه قهوه‌ی خود را با آسیاب‌های با کیفیت دندانه‌ای آسیاب نمایید نه آسیاب‌های تیغه‌ای. این روش دم‌آوری در برابر عصاره‌گیری بیش از حد بسیار آسیب‌پذیر است. اندازه‌ی صحیح آسیاب چیست؟ برای این روش باید کاملا درشت باشد؛ گرانول را در نظر بگیرید. اگر آسیاب خیلی ریز باشد، آب عصاره‌گیری را خیلی سریع انجام می‌دهد. البته در دیگر روش‌های دم‌آوری غوطه‌وری این مشکل وجود ندارد اما فیلتر مش فلزی فرنچ پرس ذرات بسیار ریز را از خود عبور داده و فنجان شما از این ذرات پر می‌شوند.

 

۲- نسبت‌های دم‌آوری

نسبت‌های دم‌آوری فرمول‌های ساده‌ای هستند. حجم آب بر حجم قهوه‌ی مورد استفاده تقسیم می‌شود. یک نسبت متداول ۱:۱۵ یا به بیان دیگر ۱۵ گرم پودر قهوه به ازای هر ۲۲۵ گرم آب است. با این نسبت شروع کنید و سپس با اضافه کردن قهوه‌ی بیش‌تر یا استفاده از آب کم‌تر را تنظیم کرده تا جایی که بهترین نسبت مطابق ذائقه‌ی خود دست یابید.

 

۳- دمای آب

دمای آب نیز یکی از متغییرهایی است که می‌توان با توجه به سلیقه می‌توان آن را آزمایش کرد. اما برای شروع، آب را تا ۴۵ ثانیه پس از جوش رها می کنیم تا به دمای تقریبی ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد (195F) برسد. در صورت تمایل به کنترل دقیق‌تر، انتخاب کتری کله غازی با دمای متغییر یک سرمایه‌گذاری مناسب است.

 

۴- زمان دم‌آوری

مدت زمان دم‌آوری بین ۳ تا ۵ دقیقه است. برای رست‌های تیره‌تر، ۵ دقیقه ممکن است زمان زیادی باشد، برای رست‌های روشن‌تر، ۳ دقیقه ممکن است کوتاه باشد. دم‌آوری در ۴ دقیقه برای شروع مناسب است.

 

۵- فرآیند دم‌آوری

پودر قهوه را درون سیلندر از پیش گرم شده بریزید. سپس، آب را به آرامی اضافه کنید و مطمئین شوید که همه‌ی پودرها را اشباع می‌کند. دو برابر مقدار قهوه آب اضافه کنید. به عنوان مثال، به ازای ۱۵ گرم قهوه ۳۰ گرم آب اضافه کنید. بعد از ۳۰ ثانیه به آرامی هم بزنید، بقیه‌ی آب را اضافه نموده و درپوش و فیلتر را روی آن قرار داده اما به پایین فشار ندهید. برای مدت ۴ دقیقه فرنچ پرس را رها کرده و سپس با حرکتی ظریف و آهسته به پایین فشار دهید. قهوه‌ی دمی خود را با دقت درون فنجان بریزید تا قهوه‌های پایین دستگاه تحریک نشود.

 

چگونه با فرنچ پرس قهوه درست کنیم

صاحب اثر: @kedai_rosetta

 

راهنمای تهیه‌ی قهوه با فرنچ پرس

- اگر فیلتر به سختی پایین می‌رود، یعنی آسیاب قهوه خیلی ریز است. اگر غرق شود و مقاومت خیلی کم باشد، آسیاب خیلی درشت است.

- بلافاصله پس از دم‌آوری، قهوه را سرو کنید چرا که عصاره‌گیری همچنان ادامه دارد و به قهوه طعم‌های تلخ اضافه می‌کند. اگر تمام قهوه را به یک‌باره مصرف نمی‌کنید، آن را در ظرف دیگری نگه‌داری کنید.

- اطمینان حاصل کنید که فرنچ پرس خود را به طور کامل و مرتبا تمیز می‌کنید چرا که قهوه‌های قدیمی که در فیلترها گیر کرده‌اند به قهوه‌های تازه دم شما رحم نخواهند کرد. بیش‌تر فیلترها برای تمیزکاری جدا می‌شوند.

اگر نتیجه شما را راضی نکرد، همه‌ی متغییرها را دست‌کاری کنید. تهیه‌ی قهوه باید مفرح و تجربی باشد. بهترین فنجان قهوه همانی است که شما دوست دارید، تشویقتان می‌کنم که آن را پیدا کنید.

 

 

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2244 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3527 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3901 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟