دوره مجازی لاته آرت تخصصی

تفاوت قهوه سرد دم با آیس کافی

۱۴۰۱ شنبه ۳ ارديبهشت
757بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

شما را نمی‌دانم، اما مهم نیست که هوای بیرون چگونه است، من قهوه‌ام را با یخ ترجیح می‌دهم. اشتباه نکنید؛ قهوه گرم جای خود را دارد. وقتی برای صرف برانچ بیرون می‌روم، از یک فنجان قهوه گرم خوب همراه با غذا لذت می‌برم. اما اگر حق انتخاب داشته باشم، تقریبا همیشه قهوه‌ی سرد را ترجیح می‌دهم. چرا؟ اجازه دهید تا توضیح دهم...

 

تفاوت قهوه سرد با آیس کافی

 

تفاوت قهوه سرد دم (Cold Brew) و قهوه سرد (Iced Coffee) چیست؟

به بیان ساده: صرف نظر از شیوه‌ی دم‌آوری، به هر قهوه‌ای که همراه با یخ سرو شود، قهوه سرد یا آیسد کافی محسوب می‌شود.

قهوه سرد در ابتدا به یکی از روش‌هایی که همگی می‌شناسیم آماده و سپس سرد می‌شود. اما قهوه سرد دم، همان‌طور که شاید از نام‌اش حدس زده باشید یک شیوه‌ی دم‌آوری به خصوص است که در آن از حرارت استفاده نمی‌گردد.

برای مقایسه، قهوه سرد دم اسیدیته‌ی و تلخی بسیار کم‌تری دارد و طعم آن ملایم و کمی شیرین‌تر است. در دم‌آوری قهوه به روش‌های معمول، آب گرم روغن‌هایی را از قهوه استخراج می‌کند که باعث ایجاد اسیدیته می‌شوند. از آن‌جایی که در دم‌آوری قهوه سرد دم حرارت وجود ندارد، این روغن‌ها عصاره‌گیری نمی‌شوند و در نتیجه میزان اسیدیته بسیار کم‌تر است.

بزرگ‌ترین تفاوت قهوه سرد با قهوه سرد دم در طعم آن است و اگر اسیدیته‌ی قهوه شما را آزار می‌دهد، قهوه سرد دم می‌تواند کمک قابل توجهی باشد.

 

شما میتوانید برای خرید آنلاین قهوه اصل وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. 

 

طرز تهیه قهوه سرد یا آیس کافی

برای تهیه آیس کافی می‌توانید از هر روش دم‌آوری که ترجیح می‌دهید استفاده کنید. چه از موکاپات استفاده کنید یا قهوه‌ساز چکه‌ای، فرنچ پرس یا حتی قهوه فوری، می‌توانید آن را به صورت سرد سرو کنید.

تهیه‌ی قهوه سرد بسیار آسان است اما یک نکته‌ی مهم وجود دارد که باید به آن توجه کنید: اگر قهوه را پیش از ریختن روی یخ، خنک نکنید، طعم نوشیدنی بسیار رقیق خواهد شد.

ریختن قهوه گرم روی یخ، بلافاصله آن را آب می‌کند و اگر می‌خواهید از یک فنجان قهوه آبکی دوری کنید، دو گزینه دارید:

 

  1.  قبل از سرو، با قرار دادن در یخچال یا رها کردن در اتاق، اجازه دهید قهوه کاملا خنک شود.
  2.  با توجه به رقیق شدن با یخ، قهوه را بسیار قوی دم کنید.

وقتی در کافی‌شاپ قهوه سرد سفارش می‌دهید، این احتمال وجود دارد که قهوه‌ای که می‌گیرید روز گذشته دم‌آوری شده باشد. بسیاری از آن‌ها قهوه را از روز قبل ذخیره می‌کنند، در یخچال می‌گذارند و روز بعد آن را برای سرو قهوه سرد استفاده می‌کنند.اگرچه منصفانه نیست که فرض کنیم همه‌ی کافی‌شاپ‌ها این کار را می‌کنند، اما مطمئنا غیر معمول نیست! اگر به دنبال قهوه تازه هستید، حتما این را در نظر داشته باشید.

 

طرز تهیه قهوه سرد دم یا کلد برو

فرآیند دم‌آوری قهوه کلد برو، صرفا خیساندن پودر قهوه با آسیاب درشت در آب، به مدت 12 تا 24 ساعت است. قهوه به آرامی، چه در دمای اتاق و چه در یخچال، دم می‌شود و طعمی متفاوت از قهوه گرم دارد. قهوه سرد دم بیشتر به عنوان کنسانتره قهوه تهیه می‌شود. یکی از مزایای اصلی کنسانتره این است که می‌توانید به راحتی آن را بدون اشغال فضای ارزشمند در یخچال نگهداری کنید. برای استفاده از این کنسانتره، آن را در فنجان بریزید و سپس آب یا شیر را اضافه کنید، معمولاً به نسبت ۱:۲ (یک پیمانه کنسانتره قهوه به دو پیمانه آب).

یکی دیگر از مزایای استفاده از کنستانتره، کنترل کامل شما بر غلظت نوشیدنی است.

 

آیا می‌توان در خانه قهوه سرد دم تهیه کرد؟

فرآیند دم سرد در واقع بسیار آسان است! در حالی که تجهیزات ویژای وجود دارد که می‌توانید برای تسهیل فرآیند خریداری کنید، اما برای تهیه قهوه سرد دم در خانه به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. در این مقاله می‌توانید با طرز تهیه قهوه سرد دم با فرنچ پرس آشنا شوید.

 

کافئین قهوه سرد بیش‌تر است یا قهوه سرد دم؟

به طور کلی، قهوه سرد دم کافئین بیشتری نسبت به یک فنجان قهوه سرد معمولی دارد. با این حال، تقاوت میزان کافئین به عوامل دیگری هم بستگی دارد و اگر مقادیر برابر قهوه از کافی‌شاپ‌های مختلف را مقایسه کنید، محتوای کافئین را بسیار متفاوت خواهید یافت.

برای مقایسه، یک فنجان سایز متوسط آیسد کافی در کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای Dunkin Donuts، دارای ۲۹۷ میلی‌گرم کافئین است. در حالی که کافئین یک فنجان سایز متوسط قهوه کلد برو اندکی کم‌تر از ۲۶۰ میلی‌گرم است.

در استارباکس، یک فنجان متوسط آیسد کافی، تنها 165 میلی‌گرم کافئین دارد، در حالی که قهوه کلد برو دارای 205 میلی‌گرم کافئین است.

 

بنابراین، کدام یک قوی‌تر است؟

اگر همان مقدار قهوه سرد دم را با قهوه سرد مقایسه کنید، قهوه سرد دم کافئین بیش تری خواهد داشت. این امر به این دلیل است که نسبت قهوه به آب، بسیار بیشتر است و قهوه سرد بیشتر رقیق می‌شود.

همانطور که گفته شد، محصول نهایی ممکن است در واقع قوی‌تر نباشد. به یاد دارید گفتیم که چگونه قهوه سرد دم بیشتر در حالت کنسانتره استفاده می‌شود؟

این کنسانتره دارای کافئین بسیار بالایی است. احتمالاً 3 برابر بیشتر از وقتی که آن را به صورت گرم دم‌آوری کنیم. اما قبل از سرو آب یا شیر به این کنسانتره اضافه می‌کنیم و بر اساس مقدار مایع اضافه شده، قدرت آن قهوه متفاوت خواهد بود. به عنوان یک قاعده‌ی کلی، می‌بینید که قهوه سرد دم کمی قوی‌تر و دارای کافئین بیشتری است. بنابراین، اگر به آن کافئین اضافی صبح‌گاهی نیاز دارید، به قهوه سرد دم روی آورید.

 

چرا کلد برو گران‌تر از آیسد کافی است؟

دم‌آوری قهوه گرم در عرض عرض چند دقیقه انجام می‌شود و زمان و تلاش بسیار کمی می‌طلبد. ناگفته نماند، برای تهیه‌ی یک فنجان قهوه معمولی به مقدار زیادی دانه قهوه نیاز نیست.از طرف دیگر، برای تهیه‌ی کلد برو به مقدار قابل توجهی دانه‌ی بیشتر نیاز است و 12 تا 24 ساعت طول می کشد تا دم بکشد. ترکیب زمان، مقدار کار، و دانه‌های قهوه، قهوه سرد دم را کمی گران‌تر می‌کند (اما به نظر من، کاملاً ارزش‌اش را دارد).

 

قهوه سرد ماندگاری بیش‌تری دارد یا قهوه سرد دم؟

سرد دم به خوبی در یخچال نگهداری می‌شود و تا 2 هفته طعم فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. به علاوه، اگر آن را به عنوان کنسانتره درست کنید، فضای زیادی در یخچال صرفه‌جویی می‌کند. قهوه سرد معمولا در همان روز دم‌آوری بهترین طعم را دارد، اما می‌توانید آن را برای یک یا دو روز در یخچال نگه‌داری کنید. پس از روز اول، ممکن است متوجه شوید که طعم آن کمی ترش می‌شود. اگر تا به حال برای با قهوه کهنه یا ارزان نوشیدنی درست کرده باشید، دقیقا منظورم را می‌فهمید. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها از قهوه یک روز مانده برای سرو قهوه سرد استفاده می‌کنند و در این مورد تفاوت زیادی مشاهده نخواهید کرد. با این حال، با گذشت بیش از یک روز، تفاوت آشکار خواهد بود.

اگر می‌خواهید بتوانید در طول هفته(ها) با حداقل تلاش قهوه بنوشید، مقداری قهوه سرد دم همان چیزی است که نیاز دارید.

 

آیا می‌توان قهوه سرد دم را به صورت گرم سرو کرد؟

این یک ترفند کوچک است که بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند: قهوه سرد را می‌توان گرم کرد! نام «سرد دم» صرفاً به روش دم‌آوری اشاره دارد، اما به این معنا نیست که لزوما باید سرد سرو شود. اگر قهوه سرد دم (نه کنسانتره) را در مایکروویو یا روی اجاق گاز گرم کنید، ملایم‌ترین فنجان قهوه گرمی را خواهید داشت که تا به حال چشیده‌اید!

اگر اسیدیتهی قهوه شما را آزار می‌دهد و هوس یک فنجان قهوه گرم دارید، مقداری قهوه دم سرد را برای یک فنجان قهوه ملایم که تقریباً بدون اسید است گرم کنید. این در واقع روش مورد علاقه‌ی من برای نوشیدن قهوه گرم است.

 

قهوه سرد دم نیترو نیست؟

  • به قهوه سرد دم نیترو، نیتروژن تزریق شده و نتیجه‌ی آن یک نوشیدنی ملایم‌تر و شیرین‌تر است. نیتروژن هم‌چنین آن اثر آبشاری و فوم زیبا را ایجاد می‌کند. بنابراین اگر به زیبایی زیبایی علاقه دارید، آن را دوست خواهید داشت.
  • قهوه سرد دم نیترو با یخ سرو نمی‌شود؛ اگر اینطور بود، اثر آبشاری را از دست می‌دادید. نگران نباشید، نیتروژن نوشیدنی را بسیار سرد نگه می‌دارد.
  • به دلیل عدم وجود یخ و فضای بیش‌تر برای قهوه، قهوه سرد دم نیترو نسبت به مدل معمولی آن کافئین بیش‌تری دارد.
  • به خاطر داشته باشید که نیترو گران‌ترین گزینه در منو خواهد بود. از آن‌جایی که قهوه سرد دم به خودی خود گران است، تزریق نیترو و این مرحله‌ی اضافی قیمت آن را حتی بیشتر می‌کند.
  • در حالی که ممکن است این قهوه تخصصی برای نوشیدن روزانه بسیار گران باشد، به شدت آن را توصیه می‌کنم. با نیترو، احتمالاً حتی نیازی به افزودن شیرین‌کننده نخواهید داشت، زیرا به طرز شگفت انگیزی به خودی خود شیرین است.

 

خرید قهوه سرد دم یا قهوه کلد برو از فروشگاه خوش کالا

قهوه سرد دم یکی از محبوب‌ترین قهوه‌های اسپشیالتی است که می‌توانید انواع مختلف آن را با برندهای متفاوت از فروشگاه قهوه خوش کالا تهیه نمایید. شما می‌توانید این نوشیدنی را به صورت آماده و قابل آشامیدن تهیه کنید یا پودر قهوه مورد علاقه‌ی خود را به این روش دم‌آوری کنید. برای انتخاب بهترین گزینه می‌توانید از مشورت تخصصی کارشناسان بهره‌مند شوید.

 

برای خرید قهوه سرد وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا:

 

قهوه فرانسه چیست

آفوگاتو چیست 

نسپرسو چیست

اسیدیته قهوه چیست

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2297 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3674 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3999 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟