دوره مجازی لاته آرت تخصصی

باریستا کیست و چه کاری انجام می دهد؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ آذر
2100بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

باریستا کیست

باریستا در واقع شخص حرفه ای است که در کافه‌ها مسئولیت تدارکات نوشیدنی سرد و گرم که بر پایه اسپرسو باشد را دارد، این شخص تخصص‌اش در قهوه بوده و بصورت حرفه‌ای آن را آماده می کند. حالا در اینجا سلیقه شخص دخیل می‌شود که پایه قهوه‌اش سرد یا گرم باشد. اگر بخواهیم از نظر ظاهری هم باریستا را تشخیص دهیم باید گفت که این اشخاص اصولا یک ژاکت یا جلیقه یا پیشبند که در فرهنگ غرب به آن اپرون گفته می شود به تن دارند. باریستا می‌تواند خانم یا آقا باشد. يک باريستاي خوب بايد به طور دقيق بداند که مثلا براي تهيه يک شات اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع رست قهوه و نوع آسیاب آن، از چه مقدار دما و فشار آب و چه مدت زمانی بايد استفاده کرد.

«آن اسپنسر»، شاعر و فعال مدنی فقید آمریکایی زمانی گفت: «معاشرت خوب، به اندازه‌ی قهوه سیاه (خالص) محرک و به همان اندازه نیز سخت است». یک متخصص می‌تواند تهیه‌ی یک فنجان قهوه‌ی خوب را آسان جلوه دهد. مشاغل زیادی در صنعت رستوران‌داری وجود دارد، اما تنها یک باریستا است که متخصص واقعی قهوه و سایر نوشیدنی‌های مبتنی بر آن به حساب می‌آید. در ادامه، یک راهنمای ساده درباره‌ی چیستی حرفه‌ی باریستا و انتظاراتی که باید از این مسیر شغلی داشته باشید گردآوری شده است. در ساده‌ترین حالت، باریستا کسی است که قهوه و نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه درست و/یا سرو می‌کند. اینها می‌تواند شامل اسپرسو و نوشیدنی‌های برپایه‌ی اسپرسو مانند لاته، کاپوچینو و قهوه‌های سرد باشد. یک باریستا در تهیهی نوشیدنی‌های قهوه مهارت دارد و معمولاً دانش گسترده‌ای در مورد انواع مختلف قهوه موجود در سراسر جهان در اختیار دارد.

باریستا کار کیست

 

کمک باریستا کیست؟

در کافی‌شاپ‌های بزرگ و شلوغ، ممکن است بیش از یک باریستا مشغول به کار باشند و در کنار ایشان، افرادی با عنوان کمک باریستا در اجرای امور به آن‌ها کمک کنند. کمک باریستا بسته به نیاز، می‌تواند مسئول شارژ مواد مصرفی مانند قهوه، سیروپ، شکر و ... باشد و هم‌چنین نظفت دستگاه‌ها و تجهیزات را به عهده گیرد.

 

مهم‌ترین نکته برای باریستا شدن چیست؟

بیش‌تر زمان یک باریستا در طول روز با کارکردن با قهوه و ارتباط با آدم‌ها سپری می‌شود. گفته می‌شود که باریستا، مخصوصا در کافه‌های به نسبت کوچک‌تر، قلب تپنده‌ی یک کافه است و روحایت و خلق‌وخوی اوست که اتمسفر یک کافه را دل‌چسب یا نامطلوب می‌کند. پس می‌توان این‌طور برداشت کرد که مهم‌ترین نکته برای دنبال کردن حرفه‌ی باریستا، علاقه به قهوه، ماجراجویی و اشتیاق به ارتباط با مردم و افراد جدید است.

 

چگونه باریستا شوم؟

مسیر تبدیل شدن به یک باریستای حرفه‌ای، مانند هر مهارت دیگری دشوار است. یک باریستا باید برای آموزش چیزهای جدید مشتاق باشد و به دلیل کار روزمره با دستگاه‌های گران‌قیمت، مسئولیت‌پذیری بالایی داشته باشد.
برای تبدیل شدن به باریستا یا می‌توانید از کارآموزی در هر جایگاه شغلی در کافه شروع کنید و با مطالعه و تمرین پیشرفت کنید، یا با شرکت در دوره‌های آموزشی و فراگرفتن مهارت‌های مورد نیاز و دریافت مدرک، طول دوره‌ی کارآموزی خود را کوتاه‌تر کنید.

 

چگونه باریستا شوم

 

مهارت‌های حرفه‌ای یک باریستا کار

یک باریستای خوب، حافظه‌ای قوی دارد تا بتواند تمام دستور تهیه‌های نوشیدنی‌های محبوب را به خاطر سپارد. به‌علاوه، او خلاق بوده و کام خوبی برای تشخیص طعم‌های مختلف قهوه دارد.

یک باریستای حرفه‌ای، بر اطلاعاتی نظیر سیر کامل قهوه از مزرعه تا فنجان مشتری ، مانند نحوه‌ی فرآوری و برشته‌کاری و ... اشراف دارد.

از مهارت‌های عملی باریستا می‌توان به شناخت و تسلط بر نحوه‌ی کار و نگه‌داری تجهیزاتی که در اختیار او گذاشته می‌شود اشاره کرد. باریستا هم‌چنین با انواع اسپرسو و روش‌های دستی دم‌آوری قهوه مانند کمکس، V60، دم سرد و ... آشنایی و تسلط دارد.

از یک باریستا انتظار می‌رود در اجرای انواع لاته آرت مهارت داشته باشد و در اجرای این هنر خلاقیت و اشتیاق نشان دهد. ارائه‌ی خدمات مشتری مناسب مانند رفتار دوستانه و مشتاق و هم‌چنین سرعت عمل هم مهم است.

  • شناخت و تسلط بر دستگاه آسیاب قهوه و نحوه کار با آن
  • شناخت اجزای مختلف و تسلط کامل بر نحوه کار با دستگاه اسپرسو
  • لاته آرت (هنر شیر قهوه نگاری)
  • دم آوری قهوه‌های نسل سوم و دمی
  • طعم شناسی و مهارت ایجاد طعم‌های جدید

 

در صورت تمایل می‌توانید دوره آموزش مجازی باریستای خانگی، دوره آموزش مجازی لاته آرت خوش‌ کالا را بررسی کنید.

 

باریستا کافه چه وظایفی دارد

تهیه قهوه و نوشیدنی‌های گرم منوی کافه به صورت حرفه‌ای و تخصصی

تهیه و آماده کردن سفارش‌ها بر اساس منوی کافه و سلایق مشتریان

کنترل کیفیت مواد اولیه مصرفی کافه و سفارش‌هایی که به سر میز مشتریان می‌رود

مدیریت بار و پرسنل بار (کمک باریستا، سینک من و …)

ارائه توضیحات درباره اقلام منوی کافه و پاسخ به سوالات مشتریان درباره منو

بطور کلی يک باريستا می‌تواند کيفيت و طعم قهوه‌های مختلف را تشخيص دهد او تخصص لازم براي ترکیب انواع قهوه بر اساس سليقه مشتري را دارد درنتیجه بهتر از هر کسی مي تواند قهوه باب ميل مشتري را به وي ارائه دهد.

 

حقوق باریستا در ایران چقدر است؟

بسته به میزان مهارت، سابقه و شرایط محیط کار مانند شهر محل فعالیت، شرح وظایف مورد انتظار و هم‌چنین ساعت کاری، حقوق باریستا در ایران متفاوت است. به همین دلیل تنوع زیاد در متغیرهای اثرگذار، نمی‌توان عدد ثابت برای حقوق یک باریستا در نظر گرفت.

 

تفاوت باریستا و بارتندر چیست؟

مسئولیت های بارتندر و باریستا می‌تواند کاملاً مشابه یک‌دیگر باشد. هر دو مشغول تهیه‌ی انواع نوشیدنی‌ها بوده و طعم‌ها و محصولات را با وضوح برای مشتریان خود توصیف می‌کنند و هر دو ممکن است تقریبا تمام جنبه‌های تجربه‌ی مشتریان را از صندوق‌داری تا سرو سفارش‌ها را مدیریت کنند. بزرگ‌ترین تفاوت بین باریستا و بارتندر، در نحوه‌ی سرو و محیطی است که در آن نوشیدنی‌های خود را سرو می‌کنند. باریستاها نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه را عمدتاً در اوایل روز تهیه و سرو می‌کنند. بارتندرها معمولا در اواخر روز، نوشیدنی‌های الکلی یا غیرالکلی تهیه می‌کنند که مبتنی بر قهوه نیستند و هم‌چنین از سن قانونی مشتریان خود و عدم زیاده‌روی آن‌ها در نوشیدن اطمینان حاصل می‌کنند.

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا:

دم‌ آوری انواع روست قهوه

شیوه دم آوری قهوه با ایروپرس

 

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2243 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3525 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3901 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟