دوره مجازی لاته آرت تخصصی

نحوه تنظیم آسیاب قهوه

۱۴۰۱ شنبه ۲۰ فروردين
6423بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

تنظیم کردن (یا کالیبریشن) آسیاب قهوه کاری است که باید در کافه‌ها وکافی‌شاپ‌ها هر روز صبح قبل از بازگشایی انجام گیرد و اگر شرایط جوی متغییر است، ممکن است نیاز باشد که آن را در طول روز نیز تنظیم کرد. در بسیاری از کافی‌شاپ‌ها و اسپرسو‌بارها، هیچ‌کس به خود زحمت این کار را نمی‌دهد و نتیجهی آن اسپرسوی بی‌ثبات است. در مقایس خانگی، صرف نظر از آب و هوا، به دلیل حجم مصرف کم‌تر، به تنظیم روزانه‌ی آسیاب نیازی نیست ولی بسته به میزان استفاده، برای حفظ کیفیت هر از گاهی باید این کار را انجام دهید.

 

تنظیم آسیاب قهوه

 

 

برای خرید آسیاب قهوه وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

تنظیم آسیاب قهوه

اگر دانه‌ی قهوه عالی، دستگاه اسپرسوساز عالی و اگر کافه هستید، یک باریستای ماهر دارید، اما آسیاب قهوه را برای شرایط جوی روزانه تنظیم نمی‌کنید، نوشیدنی‌های شما ممکن است کیفیت چندانی نداشته باشند: یا آبکی و ضعیف، یا تلخ و سوخته. در واقع، اکثر مواقعی که اسپرسویی بی‌کیفیت می‌گیرید، دلیل این است که تنظیمات آسیاب برای شرایط آن زمان اشتباه بوده است. هیچ مقدار سیروپ خوش‌طعم یا لاته آرت فانتزی نمی تواند کیفیت پایین اسپرسویی را که به دلیل آسیاب اشتباه، بد عصاره‌گیری شده، پنهان کند. خبر خوب این است که کالیبره کردن آسیاب بسیار ساده است. متأسفانه بسیاری از کافی‌شاپ‌ها و اسپرسو‌بارها به خود زحمت این کار را نمی‌دهند. تنها چیزی که نیاز دارید یک تایمر است. تایمری با اعداد بزرگ که به راحتی قابل خواندن باشد.

 

 

  • زمان بهینه‌ی عصاره‌گیری

زمان عصاره‌گیری ایده‌آل با استفاده از سبد قهوه یک کاپ و یک دوز قهوه، ۳۰ ثانیه برای اسپرسو تک شات (۲۹.۵ میلی‌لیتر) و ۲۰ ثانیه برای ریستریتو (۱۹.۷ میلی‌لیتر) است. 

هم‌چنین با استفاده از سبد قهوه دو کاپ و دو دوز قهوه، زمان عصاره‌گیری ایده‌آل دبل اسپرسو (۵۹.۱ میلی‌لیتر) ۳۰ و دبل ریستریتو (۳۹.۴ میلی‌لیتر) ۲۰ ثانیه است.

اگر عصاره‌گیری سریعتر از این انجام شود، طعم کافی استخراج نمی‌شود و نوشیدنی ضعیف خواهد بود. وقتی آسیاب بیش از حد درشت باشد، پودرها محکم به هم کیپ نمی‌شوند و آب خیلی سریع از آن‌ها عبور می‌کند. عصاره‌گیری خیلی سریع انجام می‌شود و نوشیدنی ضعیف می‌شود و باید آسیاب را ریزتر کنید.

اگر عصاره‌گیری بیشتر از 30 ثانیه طول بکشد، نوشیدنی تلخ خواهد بود. وقتی آسیاب خیلی ریز باشد، پودرها خیلی محکم به هم کیپ می‌شوند و نفوذ آب به داخل آن‌ها سخت‌تر می‌شود و این منجر به عصاره‌گیری بسیار آهسته و در نتیجه نوشیدنی تلخ خواهد شد. در این‌صورت باید آسیاب را درشت‌تر کنید.

 

 

 

  • تنظیم آسیاب برای متناسب با شرایط جوی

پودر قهوه رطوبت را از هوا جذب می‌کند. این یکی از دلایلی است که هر شب باید محفظه‌ی آسیاب قهوه خود را خالی کنید و صبح را با دانه‌های قهوه تازه شروع کنید. در یک روز مرطوب یا در روزی که مرطوب خواهد شد، پودر قهوه سریع‌تر از یک روز خشک آب را از هوا جذب می‌کنند.

اگر عصاره‌گیری را با پودر قهوه انجام دهید که از هوا رطوبت جذب کرده باشد، آب دستگاه اسپرسوساز به سرعت به آن نفوذ نمی‌کند و این ار منجر به استخراج کندتر از حالت عادی می‌شود. اساسا، مرطوب شدن روز، همان تأثیر آسیاب ریزتر را بر عصاره‌گیری می‌گذارد. رطوبت باعث کاهش سرعت استخراج می‌شود و در شرایط جوی با رطوبت بالا، باید با کمی درشت‌تر کردن آسیاب، طولانی شدن زمان عصاره‌گیری را جبران کنید.

به طور مشابه، در روزهای بسیار خشک (یا زمانی که هوا در هر زمان از روز خشک‌تر می‌شود)، اسپرسو کمی سریعتر عصاره‌گیری می‌شود. تأثیر خشکی هوا، مانند آسیاب درشت‌تر است؛ باید هوای خشک را با کمی ریزتر کردن درجه‌ی آسیاب خود جبران کنید.

 

 

 

نحوه تنظیم آسیاب قهوه

ترجیح بر این است که آسیاب را با استفاده از دبل اسپرسو کالیبره کنیم. یک دوز قهوه (۱۴ گرم) را در سبد دبل قرار دهید، تمپ کنید و در هد گروپ قفل کنید. دکمه‌ی عصاره‌گیری دبل اسپرسو را فشار دهید و هم‌زمان، تایمر را آغاز کنید. اگر آسیاب درست باشد، جریان پس از حدود 4 ثانیه شروع می‌شود. جریان آب صاف و ثابت، به رنگ قهوه‌ای طلایی خواهد بود. اگر آسیاب بیش از حد درشت باشد، جریان پس از 3 ثانیه شروع می‌شود و سرعت محسوسی دارد و صاف نمی‌شود. کرما بسیار کم و رنگ پریده می‌شود و به سرعت در اسپرسو حل خواهد شد. اگر آسیاب خیلی ریز باشد، جریان ممکن است تا ۵ یا ۶ ثانیه شروع نشود. عصاره‌گیری بیش از 30 ثانیه طول خواهد کشید و کرما تیره خواهد بود و ممکن است حباب‌های بزرگ و رگه‌های تیره در آن باشد و نوشیدنی طعم تلخی خواهد داشت.

درجه‌ی آسیاب را می‌توان به راحتی با چرخاندن پیچ روی أن تغییر داد. برای بیش‌تر آسیاب‌های قهوه، چرخش در جهت عقربه های ساعت، آسیاب را ریزتر و چرخش در خلاف جهت عقربه‌های ساعت، آسیاب را درشت‌تر می‌کند. برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته، پیچ آسیاب قهوه در جای خود قفل می‌شود و یک سوئیچ رهاسازی در جایی در اطراف آن وجود دارد که که برای چرخش پیچ می‌بایست آزاد شود. ابتدا با روشن کردن، دستگاه را از پودرهای باقی‌مانده‌ احتمالی خالی کنید. پیچ را در جهت مناسب بچرخانید تا آسیاب درشت‌تر یا ریزتر شود. دانه‌ها را آسیاب کنید و یک دبل اسپرسو عصاره‌گیری کنید.

مدت زمان عصاره‌گیری را اندازه‌گیری و در صورت نیاز به تنظیم مجدد، همین روند را تکرار کنید. می‌توانید پودر قهوه را که از محفظه خالی می‌کنید برای مصارفی غیر از اسپرسو ذخیره کنید و لازم نیست آن را دور بریزید. می‌توانید از آن برای دم‌آوری قهوه معمولی یا سرد استفاده کنید.

 

 

خرید آسیاب قهوه فروشگاه خوش کالا

خرید آسیاب قهوه شاید آخرین چیزی باشد که به آن فکر می‌کنید اما از مهم‌ترین ابزارها برای تهیه‌ی نوشیدنی‌های با کیفیت است. در فروشگاه خوش کالا می‌توانید مشخصات انواع آسیاب دستی و آسیاب برقی از معتبرترین برندها را با یک‌دیگر مقایسه کنید و در صورت نیاز، برای خرید بهترین محصول مطابق با نیاز خود، از مشورت تخصصی کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

 

شما میتوانید برای خرید موکاپات، خرید قهوه ساز کپسولی و...  وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ساز را مطالعه نمایید. خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه ساز، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. 

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا :

 

اسپرسوساز چیست

طرز تهیه قهوه فرانسه با دستگاه دلونگی

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه با دستگاه قهوه ساز خانگی

 

 

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3665 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3994 بیشتر
قهوه سیسیلا دن پابلو
قهوه سیسیلا دن پابلو 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟