دوره مجازی لاته آرت تخصصی

اسپرسوساز چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

۱۴۰۱ جمعه ۱۲ فروردين
531بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت

با این‌که قهوه واقعا در ایتالیا ریشه ندارد (در واقع این گیاه در این کشور رشد نمی‌کند)، اما برای یکی از قوی‌ترین نوشیدنی‌های کافئین‌دار جهان، یعنی اسپرسو، باید از دوستان‌مان که در این چکمه‌ی مدیترانه‌ای ساکن هستند تشکر کنیم. با ما همراه باشید تا به دستگاه اسپرسوساز مختصر نگاهی بیاندازیم. برای خرید قهوه ساز خانگی وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ساز را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه ساز مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

اسپرسوساز چیست

 

تاریخچه اسپرسوساز

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، انقلاب صنعتی ایتالیا با قدرت کامل، با صنایع بزرگ و پرشور سریع‌تر از آنچه که فکرش را بکنید به پیش می‌رفت. خیلی زود، مدیران کارخانه‌ها دریافت‌اند که کارکنان پس از استراحت برای قهوه، بهره‌وری خیلی بیش‌تری دارند. اما یک نقطه ضعف بزرگ داشت: استراحت برای قهوه خیلی طولانی می‌شد. قهوه هربار در مقادیر کم، مانند قهوه ترک امروزی دم‌آوری می‌شد که می‌توانست بدون احتساب زمان نوشیدن، تا پنج دقیقه به طول انجامد. چاره‌ی کار، تنها سرعت بخشیدن به این روند بود. یک جوان مبتکر اهل میلان، به نام لوئیچی بتزرا (Luigi Bezzerra)، کاری که برای حل مشکل بهره‌وری لازم بود انجام داد: او یک ماشین ساخت. به طور خاص، اولین دستگاه اسپرسوساز سینگل سرو جهان، در سال 1901 ثبت اختراع شد، که می‌توانست نوشیدنی‌های بسیار غلیظ و قابل نوشیدن را در کمتر از نیم دقیقه آماده سازد.

نمونه اولیه بتزرا اساساً یک مخزن فلزی محصور بود که تا نیمه پر از آب و روی شعله‌ گرم می‌شد. از آبی که دائم گرم می‌شود، یک لایهی بخار در نیمه‌بالایی محفظه ایجاد می‌شود که با افزایش دما، فشار آن بیش‌تر می‌شود. سپس باریستا پیچی را در پایین دستگاه باز می‌کرد که در آن دسته‌ای با محفظه‌ای پر از قهوه با آسیاب ریز قرار می‌گرفت. بخار تحت فشار، آب گرم پایین مخزن را وارد بستر قهوه می‌کند و اکسیر جادویی کوچک و غلیظ ظاهر می‌شود.

پس از سه جرعه، کارخانه‌ها دوباره شلوغ و لوئیچی بتزرا به عنوان مخترع اسپرسو در تاریخ ثبت شد.

 

اجزای مختلف دستگاه اسپرسو‌ساز

اسپرسوسازهای امروزی به دو دسته‌ی کلی خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند. در ادامه، اجزای خارجی اسپرسوسازهای خانگی معرفی شده است:

  •  پرتافیلتر

پرتافیلتر دسته‌ای است که در انتهای آن، سبد قهوه قرار می‌گیرد که پودر قهوه در آن فشرده می‌شود. اندازه‌ی سبد قهوه‌ی انتهای پرتافیلتر می‌تواند یک یا دو کاپ باشد.

  •  گروپ هد

به قسمتی از دستگاه که پرتافیلتر روی آن بسته می‌شود، گروپ هد گفته می‌شود. درون هر گروپ هد، شاور اسکرین قرار دارد که آب را به طور یک‌نواخت روی بستر قهوه می‌ریزد. اسپرسوسازهای صنعتی ممکن است بیش از یک هد گروپ داشته باشند.

  •  نازل بخار

نازل بخار میله‌ی باریکی است که بخار را با فشار به بیرون هدایت می‌کند و برای فوم‌گیری شیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند گروپ هد، اسپرسوسازهای صنعتی می‌توانند بیش از یک نازل بخار داشته باشند.

 

نحوه کار دستگاه اسپرسوساز

  • آب و پمپ

هر اسپرسو، صرف نظر از دستگاه، با منبع آب شروع می‌شود. آب یا از یک مخزن کوچک گرفته می‌شود یا مستقیماً از اتصال لوله به آب شهر به دست می‌آید. مخازن برای حجم‌های کوچک خوب کار می‌کنند، اما یک ماشین حرفه‌ای پرمصرف، به یک منبع لوله قابل اعتماد نیاز دارد. یک اسپرسوی خوب، به آبی تمیز و بدون مواد معدنی زیاد (یا خیلی کم) احتیاج دارد. بیش‌تر اسپرسوسازها دارای فیلترهای داخلی هستند. اما آبی که با فشار معمولی خانگی عرضه می‌شود، نیروی کافی برای عبور از یک بستر فشرده‌شده‌ی قهوه برای تهیه‌ی اسپرسو را ندارد و اینجاست که پمپ وارد عمل می‌شود.

در بیش‌تر اسپرسوسازهای مدرن از پمپ الکتریکی برای ایجاد فشار استفاده می‌شود. یک اسپرسو به حدود 9 بار (9 برابر فشار اتمسفر در سطح دریا) یا 130 PSI فشار نیاز دارد. برای مقایسه، بیش تر لاستیک‌های خودرو بین 30 تا 35 PSI توصیه می‌شود. دو نوع رایج از پمپ‌های اسپرسوساز وجود دارد. اسپرسوسازهای صنعتی معمولاً دارای یک پمپ چرخشی پیچیده برای تامین فشار ثابت هستند. این نوع پمپ از یک دیسک مکانیکی با نیروی الکتریکی دوار استفاده می‌کند. ماشین‌های خانگی اغلب دارای یک پمپ ارتعاشی هستند که از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی برای فشار دادن و کشیدن پیستون استفاده می‌کنند. پمپ‌های ویبره تنها زمانی که شروع به عصاره‌گیری می‌کنید فشار ایجاد می‌کند.

  • دیگ بخار

هنگامی که آب توسط پمپ به حرکت می‌افتد، نوبت به افزایش گرما می‌رسد. همانند منبع آب و فشار، ثبات در اینجا نیز مهم است. همانطور که حدس زده‌اید، دیگ دستگاه اسپرسوساز مسئول گرم کردن آب در سیستم است. ماشین‌های حرفه‌ای معمولا دارای سیستم دیگ دوبل هستند. این یعنی آن‌ها یک دیگ مخصوص برای عصاره‌گیری و یکی برای استفاده‌ی نازل بخار دارند. دیگ‌های دوبل مشکل نیازهای دمایی متفاوت را حل می‌کنند. آب برای عصاره‌گیری باید در دمای 93 درجه‌ی سانتی‌گراد باشد و برای بخار دهی باید به 100 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

بسیاری از تولیدکنندگان، کنترل‌کننده‌های PID یا کنترل‌های دیجیتال دما را به دستگاه های اسپرسوساز عرضه کرده‌اند. این دستگاه‌ها به المنت گرمایشی متصل می‌شوند و چرخه‌های روشن و خاموش را برای حفظ دمای بهینه دیگ مدیریت می‌کنند. بدون این فناوری، سطوح گرما می‌تواند نوسان داشته باشد و باعث ناهماهنگی در نوشیدنی‌های نهایی شما شود. اکثر دستگاه‌های اسپرسوساز دارای یک نازل بخار نیز هستند. نازل فلزی نازک که به کناره‌ی دستگاه متصل شده است. نازل‌های بخار با آزاد کردن بخار، به طور مستقیم به شیر، از دیگ با دمای بالاتر کار می‌کنند. بخار تحت فشار شیر را گرم می‌کند و به شیر بافت می بخشد و اجازه می‌دهد تا کاپوچینو و لاته ایجاد شود.

  • گروپ هد و پرتافیلتر

گروپ هد آخرین مرحله قبل از رسیدن قهوه به فنجان شما است. این قسمتی است که آب گرم و تحت فشار را با پودر قهوه‌ی فشرده شده در تماس قرار می‌دهد. انواع مختلفی از گروپ هد وجود دارد، اما همه‌ی آن‌ها از یک قسمت اصلی در پیکربندی‌های مختلف تشکیل شده‌اند. در این‌جا است که پرتافیلتر را پیدا خواهید کرد. سبد قهوه با فیلتر فلزی که پودر قهوه را نگه می‌دارد. گروپ هدها هم‌چنین شامل قفل پرتافیلتر، سوئیچ فشار (برای تنظیم فشار دیگ) و کانالی برای انتقال آب از دیگ به پرتافیلتر هستند. برخی افراد ترجیح می‌دهند از یک پرتافیلتر بدون دهانه یا برهنه (Bottomless or Naked) استفاده کنند. این پرتافیلتر اجازه می‌دهد سبد قهوه در معرض دید قرار گیرد و به باریستا کمک می‌کند تا با دقت و سرعت درجه‌ی آسیاب را تنظیم کند.

دو نوع اصلی گروپ هد وجود دارد: اشباع و نیمه اشباع. گروپ هدهای اشباع در معرض دیگ قرار می‌گیرند. گروپ هد اشباع به سرعت به همان دمای آب عصاره‌گیری می‌رسند، زیرا اساسا امتداد دیگ هستند و با آب گرم پر می‌شوند و بنابراین از نظر دما پایدار هستند. گروپ هدهای نیمه اشباع توسط یک مبدل حرارتی از دیگ جدا می‌شوند. این امر تعمیر آن‌ها را نسبت به گروپ هدهای اشباع آسان‌تر می‌کند و تولید آن‌ها ارزان‌تر است. اما می‌توانند در حفظ دما کمی ناپایدارتر باشند. هر دو مدل مزایا و معایب خود را دارند، اما اکثر اسپرسوسازهای پیشرفته علی‌رغم هزینه‌های بالاتر تعمیر و نگهداری، دارای گروپ هدهای اشباع هستند.

 

چرا دستگاه اسپرسوساز؟

پس چرا از این همه فناوری برای تهیه‌ی قهوه استفاده کنیم؟ چرا از روش ساده تری مانند موکاپات استفاده نکنیم؟ شما نمی‌توانید دستگاه‌های اسپرسوساز را با قهوه‌های فیلتری یا دستگاه‌های دیگر مقایسه کنید. آن‌ها فقط نوشیدنی‌های مختلف با غلظت‌های متفاوت تولید می‌کنند. یک اسپرسوساز با کیفیت به شما کمک می کند تا به طور مداوم و با تلاش کم‌تر، قهوه‌های بهتری تهیه کنید. دستگاه های اسپرسوساز با کیفیت بالا تولید می‌شوند تا نتایج ثابتی را حتی برای مبتدی‌ترین باریستا یا علاقه‌مندان فراهم کنند. اما حتی اگر ثبات را در طول فرآیند تضمین کرده باشید، یک عامل بیرونی وجود دارد که شما را از یک اسپرسوی خوب به یک اسپرسوی عالی می‌برد. کلید واقعی اسپرسوی خوش‌مزه، استفاده از قهوه با کیفیت عالی است.

 

خرید قهوه ساز از فروشگاه خوش کالا

انواع مختلف قهوه سازهای متفاوت، مانند اسپرسوساز خانگی، اسپرسوساز کپسولی، قهوه سازهای فیلتری خانگی و دم‌افزارهای دستی را از خوش‌کالا خریداری نمایید. هر محصول جهت بررسی و مقایسه دارای اطلاعات کامل است و هم‌چنین می‌توانید از مشورت کارشناسان فروش نیز بهره‌مند شوید. شما میتوانید برای خرید موکاپات، خرید قهوه ساز کپسولی و...  وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ساز را مطالعه نمایید. خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه ساز، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. 

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا :

 

طرز تهیه قهوه با فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه اسپرسو بدون دستگاه

روش بخار دادن شیر برای قهوه اسپرسو با دستگاه

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2287 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3637 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3971 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟