دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه فوری چیست

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر
1450بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

قهوه ‌فوری یا قهوه آماده از قهوه‌سبز رست شده( بو داده) و سپس آسیاب شده تهیه میشود. اولین‌بار در سال 1890 فردی به نام دیوید استرنج این قهوه را ثبت کرد. برای تولید این قهوه ابتدا دانه‌های قهوه را در دمای 165 درجه به مدت 7 الی 15 دقیقه رست داده و سپس آن را با درجه ریز آسیاب میکنند. سپس قهوه آسیاب شده را درآب مخلوط کرده که به اصطلاح به آن دم کردن میگویند. بعد از دم کردن با استفاده از روش های فرآوری، دانه‌های قهوه پودر شده را به دو روش خشک کردن انجمادی و یا خشک کردن پاششی به پودر آماده حل شدن در آب تبدیل میکنند. جالب است بدانید که در برخی از کشور‌ها بیش از 50 درصد قهوه‌ی مصرفی از قهوه فوری یا قهوه آماده میباشد. قهوه‌فوری رنگ‌های متفاوتی دارد و دلیل این تفاوت رنگ به خاطر نوع قهوه و روش خشک کردن آن است و این موضوع ربطی به کیفیت قهوه ندارد. بیشتر قهوه‌های فوری در طی فرآیند حرارتی عطر و طعم خود را از دست میدهند. بنابراین اغلب آن‌ها را با شیر، شکلات، فندق، کارامل و کاپوچینو طعم‌دار میکنند.

 

قهوه فوری

 

 

انواع قهوه فوری ( instant coffee )

به طور کلی انواع مختلف قهوه فوری به دو دسته گلد و کلاسیک تقسیم می‌شود. «گلد» و «کلاسیک» در اصل نام دو مدل اصلی قهوه فوری برند نسکافه است که از نظر روش تولید با یک‌دیگر تفاوت دارند. 

 

انواع قهوه فوری

 

قهوه فوری گلد

قهوه فوری گلد، با روش «خشک کردن انجمادی» تولید می‌شود. این روش با توجه به مدت زمان طولانی‌تر و فرآیند پیش‌رفته‌تر، قیمت بالاتری نیز دارد. قهوه آماده گلد از عطر و طعم ظریف‌تری برخودار هستند.

 

قهوه فوری کلاسیک

قهوه فوری کلاسیک، با روش «خشک کردن انجمادی» تولید می‌شود. فرآیند تولید این قهوه سریع‌تر و ارزان‌تر است اما تاثیر مخرب آن در عطر و طعم، بیش‌تر از روش دیگر است.

بیش‌تر مصرف‌کنندگان ایرانی گمان می‌کنند که در تولید قهوه آماده گلد، همیشه از قهوه عربیکا و در قهوه فوری کلاسیک از قهوه روبوستا استفاده می‌شود. اما در حقیقت، در هر دو روش تولید، از هر دو نژاد قهوه ممکن است استفاده شود.

 

مشاهده قیمت قهوه ترک در سایت خوش کالا با تضمبن قیمت و کیفیت و ارسال به سراسر کشور.

 

قهوه‌ فوری ایرانی

در حال حاضر برندهای ایرانی زیادی در زمینه‌ی عرضه قهوه فوری در حال فعالیت هستند. از پرطرف‌دارترین این برندها می‌توان به ماگوش، مولتی کافه و ... هستند.

 

قهوه فوری نسکافه

قهوه فوری در سال ۱۸۹۰ اختراع شد و برای اولین بار، در جیره‌ی غذایی سربازان جنگ جهانی اول محبوب شد. در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی، با همکاری شرکت نستله و انستیتو قهوه برزیل با برند نسکافه برای عموم عرضه شد. نسکافه پرفروش‌ترین برند قهوه فوری در جهان است که مدل‌های بسیار زیادی از آن تولید می‌گردد.

 

بهترین قهوه فوری

قهوه فوری مانند دیگر انواع خوراکی‌ها، چیزی کاملا سلیقه‌ای است. قهوه فوری خود را برندهای معتبر و باکیفیت تهیه کرده و انواع مختلف آن را امتحان کنید، تا بهترین قهوه فوری مطابق با ذائقه‌ی خود را پیدا کنید.

 

 

انواع روش تولید قهوه فوری :

 

روش خشک کردن پاششی

در روش خشک کردن پاششی قهوه آماده شده به یک جریان هوای گرم در بالای یک برج استوانه ای بلند اسپری می شود. قطرات قهوه در این برج رطوبت خود را ازدست داده و در زمانی که به پایین استوانه میرسند تبدیل به جامدی حلال در آب میشوند. این پودر آماده حل شدن مجدد در آب است. با توجه به نوع این فرآیند کیفیت عطر و طعم قهوه تا حد امکان حفظ میشود. این فرآیند پرکاربردترین روش برای تهیه قهوه فوری است. قهوه فوری حاصل از این روش رنگ روشنتر و دانه بندی درشتتر دارد که به اصطلاح قهوه گلد نامیده میشود.

 

خشک کردن انجمادی

در طی این روش یعنی خشک کردن انجمادی، قهوه آماده شده در دمای 40 درجه سانتیگراد منجمد و پس از برش تبدیل به تکه های جامد و حلال در آب میشوند سپس در دمای کم در شرایط خلا خشک میشود. در این روش خشک کردن کیفیت عطر و طعم با توجه به درجه حرارت بسیار کم و خشک کردن ملایم باقی می ماند.

 

کافئین موجود

میزان کافئین موجود در یک قهوه معمولی دو برابر قهوه‌فوری است و این از تفاوت‌های اصلی آن هاست. این نوع قهوه‌ها برای فروش بصورت انبوه به افرادی که توانایی تهیه قهوه مناسب ندارند و همچنین کسانی که تحمل کافئین زیاد ندارند تولیده شده است. البته قابل به ذکر است که میزان قهوه فوری همیشه ثابت نیست زیرا به نوع قهوه، شیوه‌ی دم کردن و میزان پودر آن بستگی دارد. کافئین زیاد ممکن است باعث اضطراب، اختلال در خواب، بی قراری و ناراحتی معده شود.

 

فواید درمانی قهوه فوری

تحقیقات علمی نشان داده است که مصرف انواع قهوه میتواند ریسک بیماری‌های مزمن زیادی چون دیابت نوع دوم، پارکینسون، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های کبد را کاهش میدهد. این فواید برای قهوه‌ها و قهوه‌های فوری یکسان است. قهوه فوری نیز منبع خوبی برای آنتی اکسیدان‌هاست. روش تولید قهوه فوری میتواند برخی از آنتی اکسیدان‌های ناشی از دانه‌ی قهوه را متراکم کند، یعنی قهوه فوری از جهت دارا بودن برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها جلوتر از قهوه معمولی است که این موضوع به کاهش رادیکال‌های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش میدهد.

 

قهوه فوری

 

طرز تهیه قهوه‌ فوری

رایج‌ترین روش درست کردن قهوه فوری، اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری پودر قهوه به یک فنجان آب گرم است. ولی از قهوه فوری در درست کردن کیک، بستنی و آیس‌کافی‌ها هم استفاده میشود.

 

مواد لازم جهت تهیه قهوه فوری

  • قهوه فوری
  • آب جوش
  • شیر یا خامه
  • سیروپ(اختیاری)
  • به ازای هر نفر یک فنجان آب را حرارت دهید
  • یک قاشق چای‌ خوری قهوه را در فنجان بریزید
  • بهتر از قبل از ریختن آب جوش بر قهوه‌ها کمی قهوه را با آب سرد مخلوط کنید که این امر باعث میشود قهوه طعمی نرم‌تر داشته باشد
  • بعد از جوش آمدن آب بگذارید آب چند دقیقه‌ای خنک شود و بعد آب جوش را اضافه کنید.

 

سخن پایانی

قهوه فوری گزینه‌ای سریع و آسان برای آماده کردن است و نیازی به قهوه‌ساز ندارد. همچنین تاریخ انقضای زیادی دارد و نسبت به قهوه‌های دیگر ارزان‌تر است. به‌طور‌کلی قهوه فوری یک نوشیدنی سالم و کم‌کالری است که از نظر فواید برای سلامتی با دیگر قهوه ها مساوی است.

 

 

بهترین مارک قهوه فوری

انواع قهوه فوری ( instant coffee ) با مدل‌های مختلف و برندهای شناخته‌شده و بزرگی مانند نسکافه، دیویدف و ... موجود است. از طرفی، برندهای ایرانی با کیفیت هم در بازار حضور دارند که برای نمونه می‌توان به قهوه فوری کلس میت اشاره کرد. بهترین قهوه فوری مانند هر خوراکی دیگر، به سلیقه‌ی مصرف‌کننده بستگی دارد و برای یافتن آن، می‌بایست مدل‌ها و برندهای مختلف را امتحان کنید تا مناسب‌ترین‌شان را نسبت به ذائقه‌ی خود پیدا کنید.

اشتباهات رایج در مورد نسکافه و قهوه فوری

انواع روش تولید قهوه فوری، به دسته‌ی قهوه فوری گلد و کلاسیک تقسیم می‌شود. حتما این اسامی را به تکرار شنیده‌اید و جالب است که بدانید این نام‌گذاری اولین برای برای اشاره به قهوه‌های فوری برند نسکافه استفاده شد. قهوه فوری گلد، به گروهی از تولیدات این شرکت اشاره می‌کند که با استفاده از تکنولوژی پیش‌رفته‌تری تولید می‌شود و عطر و طعم بهتری نسبت به مدل‌های کلاسیک دارد. استفاده از اصطلاح قهوه فوری گلد و کلاسیک برای اشاره به محصولات برندهای دیگر یا فله، از اشتباهات رایج مصرف‌کنندگان ایرانی است.

یکی دیگر از اشتباهات رایج درباره‌ی قهوه، این است که بسیاری افراد معتقدند که نوشیدن قهوه با مضرات زیادی همراه است و بهتر است از آن دوری کرد. اما در حقیقت، قهوه‌ی خالص از نظر سلامتی با نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز هم‌رده است و این مزایا و فواید درمانی، قهوه فوری را نیز شامل می‌شود. فواید نوشیدن به اندازه‌ی قهوه، در مقالات دیگر به صورت مفصل توضیح داده شده است.

 

میزان کافئین قهوه فوری نسبت به قهوه معمولی

برای بسیاری از قهوه‌نوشان، اثرات کافئین از مهم‌ترین دلایل انتخاب این نوشیدنی‌ست و تفاوت میزان کافئین قهوه معمولی با قهوه فوری یکی از پرتکرارترین سوالات علاقه‌مندان به قهوه است.

قهوه دمی نسبت به قهوه فوری از کافئین بیش‌تری برخودار است. یک فنجان قهوه فوری ۶۰ تا ۸۰ میلی‌گرم کافئین دارد ولی یک فنجان قهوه دمی به طور متوسط دارای حدود ۸۰ تا ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین است.

در استفاده از قهوه دمی، کافئین در طول دم‌آوری، با تماس آب با پودر قهوه استخراج می‌شود. این یعنی شیوه‌ی دم‌آوری در مقدار کافئین فنجان قهوه تعیین‌کننده است.

هم‌چنین در استفاده از قهوه دمی نسبت به قهوه فوری، کنترل بیش‌تری بر محتوای کافئین دارید و می‌توایند مقدار کافئین نوشیدنی‌تان را کم یا زیاد کنید؛ اما در قهوه فوری این امکان وجود ندارد.

کاهش یا افزایش مقدار پودر قهوه دمی یا قهوه فوری مورد استفاده برای هر فنجان، راه موثر تغییر کافئین در هر دو روش نوشیدن قهوه است.

 

طرز تهیه شیر قهوه با قهوه فوری

طرز تهیه قهوه فوری بسیار آسان است و مواد لازم جهت تهیه قهوه فوری نیز بسیار مختصر است. آب و پودر قهوه فوری تنها چیزی‌ست که به آن نیاز دارید. یک یا دو قاشق چای‌خوری پودر قهوه فوری به یک فنجان ۲۲۰ میلی‌لیتری آب یا شیر گرم اضافه کنید و هم بزنید. در صورت نیاز می‌توانید پودر کافی میت و شکر نیز اضافه کنید.

اگر بخواهید قهوه فوری را با شیر بنوشید، به جای آب از شیر گرم یا سرد استفاده کنید. در این روش، به پودر کافی میت نیاز ندارید و در صورت تمایل، تنها شکر اضافه کنید.

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا :

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2230 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3484 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3877 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟