دوره مجازی لاته آرت تخصصی

انواع روش‌های دم‌‌آوری قهوه

۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن
663بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

تهیه قهوه


پس از خرید قهوه خوب، انتخاب یک روش مناسب برای ابراز فداکاری، مهارت و اشتیاق شما در هنگام تهیه و دم کردن آن امری قابل توجه است.
وجود راه‌های زیاد و روش‌های متفاوت بسیاری که برای دم‌کردن قهوه وجود دارد، این حق انتخاب را به شما می‌دهد که میخواهید قهوه‌تان به چه صورت و با استفاده از چه ابزار و دستگاهی تهیه شود.
هر دوست‌دارقهوه‌ای این‌را می‌پذیرد که نوع روش تهیه‌ی قهوه چه تغییری در عطر، بافت، طراوت و طعم و مزه فنجان قهوه ایجاد می کند.
روش دمی که برای قهوه‌ خود انتخاب می‌کنید می‌تواند ارزش غذایی و میزان آنتی‌اکسیدان موجود در نوشیدنی را تعیین کند و حتی ممکن است به شما در کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا که با برخی از تکنیک‌های دم‌آوری قهوه ایجاد می‌شود، کمک کند.

 

دم‌آوری قهوه

نحوه دم کردن قهوه نیازمند کسب اطلاعات و تکنیک‌های گسترده‌ برای استخراج عطر و طعم‌های مختلف از قهوه می‌باشد که کسب مهارت در هر کدام نیاز به مطالعه و تمرین دارد.

 

روش‌های دم‌آوری قهوه

 

شیوه دم‌آوری قهوه با موکاپات


روش‌های دم‌آوری قهوه


برای تهیه قهوه 4 روش کلی وجود دارد که هرکدام زیرمجموعه‌‎هایی را شامل می‌شوند:
دم آوری با فشار
دم آوری با خیساندن
دم آوری به روش قطره‌ای یا فیلتر کردن

دم آوری با جوشاندن

 

  • دم‌آوری با فشار:

  • در این روش همان‌طور که از اسمش پیداست، با بکارگیری فشار از قهوه عصاره‌گیری می‌شود که تداعی کننده قهوه اسپرسو می‌باشد. این روش باعث صرفه‌جویی در وقت و طعمی برجسته‌تر شدن طعم قهوه نسبت به سایر روش‌ها می‌شود.
    روش‌های متداول برای دم‌آوری قهوه با فشار عبارتند از استفاده از دستگاه اسپرسو، استفاده از موکاپات و استفاده از ایروپرس.
    استفاده از روش ایروپرس در زمان‌ محدود کاربرد بیشتری داشته و در صورت داشتن زمان کافی استفاده از موکاپات توصیه می‌شود. قهوه اسپرسو به‌عنوان قهوه پایه برای نوشیدنی های مختلفی همچون لانگو و کاپوچینو و لاته و آمریکانو و ... می‌باشد.
  •  
  •  روش خیساندن:

  • در این روش قهوه و آب‌جوش در استوانه ای شیشه ای كه دارای پیستون صافی‌داری است، به مدت چند دقیقه با هم مخلوط می‌شوند قبل از پایین آمدن پیستون به شکل فویل، قهوه در قسمت بالایی آن آماده سرو می‌باشد.
  •  
  • دم‌آوری به‌روش قطره‌ای یا فیلتر کردن:

  • در این روش که فرنچ پرس نیز نام دارد برای تهیه قهوه فرانسوی کاربرد دارد. در این روش قهوه داخل یک صافی قرار گرفته و آب‌جوش به‌صورت قطره قطره روی آن می‌چکد میزان آب و قهوه در این روش روی طعم نهایی تاثیر دارد اما در کل طعم قهوه در روش اسپرسو بهتر می‌باشد.
  •  
  • دم‌آوری به روش جوشاندن:

  • در این روش به‌ازای هر نفر یک فنجان آب و یک قاشق قهوه در قهوه‌جوش مخصوص ریخته شده و آن‌ها را هم می‌زنند و روی حرارت می‌گذارند تا وقتی‌که مایع به نقطه جوش برسد و کف کند بلافاصله از روی حرارت برداشته می‌شود که در صورت تمایل آن‌را شیرین سرو می‌کنند. همانند قهوه ترک.
  •  


انواع دیگر قهوه از لحاظ دم‌کردن در تقسیم‌بندی زیر قرار می‌گیرند:


. قهوه ترک
. قهوه فرانسه
. قهوه اسپرسو
. قهوه های دمی
. قهوه های فوری
. اسپرسو دوپیو
. اسپرسو لانگو
. اسپرسو ریستریتو
. اسپرسو ماکیاتو
. اسپرسو کوبانو
. لاته ماکیاتو
. کافه لاته
. کاپوچینو
. اسپرسو کن پانا
. کافه بِرِو
. رِد آی
. بلک آی
. دِد آی
. کافه موکا
. آمریکانو

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3665 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3994 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟