دوره مجازی لاته آرت تخصصی

آروما، تن‌واری، طعم و مزه‌ی نهایی: راهنمای چشیدن اسپرسو برای تازه‌کاران

۱۴۰۰ يکشنبه ۱۴ شهريور
353بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين

 
با بیش از یک قرن میراث در قهوه، اسپرسو یک نوشیدنی غلیظ و با طعم شدید است. رد پای آن را می‌توان تا قرن نوزدهم ایتالیا دنبال کرد و امروزه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از اشکال مختلف آن لذت می‌برند. تهیه‌ی اسپرسو با کیفیت نیز بخش مهمی از نقش یک باریستا است. کیفیت اسپرسو، یکی از معیارهای ارزیابی مهارت باریستا در مسابقاتی مانند «مسابقات جهانی باریستا» است. در حالی که چشیدن اسپرسو اغلب به تشخیص اسیدیته، پیچیدگی طعم و شیرینی برای داوران و متخصصان می‌انجامد، اما برای مبتدیان می‌تواند کمی دلهره آور باشد. پس برای درک بهتر چگونگی چشیدن قهوه اسپرسو، من با دو باریستای قهوه‌ی اسپشیالتی صحبت کردم.
 
 

در زمان چشیدن اسپرسو باید دنبال چه چیزی باشیم؟

 
در زمان چشیدن اسپرسو باید دنبال چه چیزی باشیم
 
 

آروما

أروما یا عطر اسپرسو اولین چیزی است که هنگام بلند کردن فنجان خود تجربه می‌کنید. «اونجلس کولوگوسیدس»، نفر سوم مسابقات باریستای ۲۰۲۰ انگلیس توضیح می‌دهد که: «آروما یکی از شاخص‌های کلیدی در مورد طعم خوب یا بد اسپرسو است.» او می‌گوید که آروما همچنین نشان دهنده‌ی این است که آیا با طعم‌های آشنا یا غیرمعمول روبه‌رو خواهیم شد.  هم‌چنین لازم به ذکر است که حس بویایی و چشایی انسان، ارتباط تنگاتنگی با یک‌دیگر دارند. زبان انسان در واقع فقط گیرنده‌هایی برای مزه‌های اساسی‌تر (تلخی، شیرینی و هم‌چنین حس لامسه) دارد. بسیاری از طعم‌های پیچیده و ظریف قهوه در واقع از حس بویایی شما ناشی می‌شود. اونجلس توصیه می‌کند که وقت خود را صرف لذت بردن از عطر اسپرسو کنید. او می‌گوید: «در رابطه با اسپرسو، تصور می‌کنیم که باید به سرعت نوشیده شود به سر کار برویم. هیچ‌وقت برای لذت بردن از تجربه‌ی کامل آن زمان صرف نمی‌کنیم.» «حس کردن آروما یک لحظه‌ی رویایی است که خاطرات را زنده می‌کند یا ما را به قلمروهای ناشناخته هدایت می‌کند.» پس دفعه‌ی بعد که اسپرسو را چشیدید، با تامل، عطر آن را استشمام کنید. غیر معمول است؟ آیا طعم خاصی دارد یا شما را یاد خوراکی خاصی می‌اندازد؟ آروما می‌تواند نحوه‌ی تفسیر باقی اسپرسو را توضیح دهد.
 

تن‌واری

 
«تایلر هیکموت» مدیر و باریستای Mojo Coffee در اوکلند نیوزلند است. او می‌گوید: «تن‌واری اساسا تراکم قهوه روی زبان شماست.» تن‌واری اسپرسو همچنین به عنوان بافت یا حس دهانی شناخته می‌شود، می‌تواند تقریبا مانند چای سبک، یا متراکم و سنگین، مانند عسل گرم باشد. تن‌واری یک قهوه‌ی اسپرسو می‌تواند بسیار متنوع باشد. ممکن است چرب، خامه‌ای، آبکی یا شربتی باشد. او می گوید: «اگر تن‌واری پایین می‌خواهید، به دنبال دانه‌هایی با طعم‌یادهای گلی، مانند قهوه‌ی یرگاچف اتیوپی با فرآوری شسته باشید.» تایلر می‌افزاید که تن‌واری پایین‌تر برای کسانی که به عنوان مثال طعم‌یادهای مرکباتی را در قهوه‌ی خود دوست دارند، ترجیح داده می‌شود. برای ارزیابی واقعی تن‌واری اسپرسو، اجازه دهید قبل از قورت دادن، روی زبان‌تان باقی بماند. حتی ممکن است بخواهید آن را در دهان خود بچرخانید. در آن زمان، بافت نوشیدنی را احساس کنید و به آن‌چه به یادتان می‌آورد فکر کنید.
 

طعم

با هر جرعه چه مزه‌ای حس می‌کنید؟ طعم اسپرسو به موارد مختلفی از جمله ویژگی‌های برشته‌کاری م خواستگاه دانه‌ی قهوه بستگی دارد. قهوه‌هایی با برشته‌کاری‌های تیره به طور معمول طعم‌های تیره و «سنتی» دارند. در حالی که قهوه‌هایی با برشته‌کاری روشن‌تر، ویژگی‌های بیش‌تری از خاستگاه خود به نمایش می‌گذارند و به طور معمول نت‌های ظریف‌تری با اسیدیته‌ی بهتر دارند. خاستگاه هم طعم نوشیدنی را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال، قهوه‌ی اندونزی اغلب با نت‌های دودی یا خاکی همراه است، در حالی که قهوه‌ی اتیوپی معمولاً به طعم‌های شفاف، میوه‌ای یا گلی توصیف می‌شود. کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد دانه‌ی قهوه، شیوه‌ی فرآوری و خاستگاه آن‌ها می تواند بینش بیش‌تری در مورد طعم و مزه به شما ارائه دهد. در زمان بررسی طعم، بیش از حد دقیق نشوید. برای نمونه، به سرعت به سراغ توت‌فرنگی یا ترنج نروید. با یک دسته‌بندی گسترده شروع کنید. آیا طعم‌های میوه‌ای حس می‌کنید؟ اگر چنین است، آیا بیش‌تر توتی است یا مرکباتی؟ شاید بخواهید از نمودار «چرخه‌ی طعم» (مانند آن‌چه توسط انجمن قهوه‌ی تخصصی منتشر شده) هم به عنوان مرجع استفاده کنید. شناسایی طعم‌های جدیدی که قبلا به اسپرسو مربوط نمی‌شدند می‌تواند دقت کام شما را بهبود ببخشد.

 

طعم نهایی

طعم نهایی اسپرسو، مزه‌ای است که پس از بلعیدن نوشیدنی روی زبان و انتهای دهان شما باقی می‌ماند. اونجلوس می‌گوید: «یک طعم نهایی خوب، باید طولانی مدت باشد و شما را به یاد چیزی‌هایی [که دوست دارید]، مانند میوه‌های شیرین بی‌اندازد.» با یک طعم نهایی خوب، از طعم ماندگار در دهان خود لذت می‌برید و تا زمان محو شدن آن را می‌چشید. او می‌افزاید: «طعم نهایی چیزی است که واقعاً هنگام عصاره‌گیری اسپرسو به آن توجه می‌کنم. می‌خواهم وقتی مشتری آخرین جرعه را می‌نوشد، حس مثبتی داشته باشد.» او می‌گوید از آن‌جا که طعم نهایی آخرین چیزی است که هنگام چشیدن اسپرسو به یاد می‌آورید، این فرصت را ایجاد می‌کند که تأثیر نهایی خوبی برای برای مشتریان داشته باشد. شیرینی اغلب برای طعم پایانی اسپرسو مطلوب تلقی می‌شود، در حالی که خشکی و اسیدیته‌ی زیاد ترجیح داده نمی‌شود. شما نباید بخواهید «اسپرسو را از دهان‌تان بشویید». می‌خواهید از احساساتی که در دهان وجود دارد لذت ببرید.

 

این ویژگی‌های مختلف چگونه با هم ارتباط دارند؟

این چهار ویژگی کاملاً از یک‌دیگر متمایز نیستند. آن‌ها به هم پیوسته‌اند و از ابتدا تا انتها یک تجربه‌ی کامل را تشکیل می‌دهند. وقتی طعم اسپرسو خود را می‌چشید، سعی کنید هر کدام از آن‌ها را شناسایی کنید. ببینید آیا می‌توانید هر کدام را به صورت جداگانه برچسب‌گذاری کنید، و تشخیص دهید که به طور پیچیده‌ای به هم گره خورده‌اند. به عنوان مثال، اونجلس می‌گوید طعم بسیار وابسته به عطر است. «عطر نقش بزرگی ایفا می‌کند. اگر عطر شما را به یاد چیزی می‌اندازد، به طور کلی آن را در طعم نیز خواهید یافت.» اسپرسوی خوب عصاره‌گیری شده غنی و پیچیده خواهد بود و طعم آن با عطرش مرتبط است. همین‌طور که به نوشیدن ادامه می‌دهید، با هر جرعه متوجه تغییر می‌شوید. در قهوه‌های فیلتری، مصرف‌کنندگان با کاهش دما متوجه می‌شوند که عطر و طعم تغییر می‌کند. در مورد اسپرسو هم همین‌طور است. با کم شدن محتویات فنجان، متوجه رایحه‌ها و طعم‌های مختلف می‌شوید. اگر در چشیدن عجله کنید یا بعد از اولین جرعه آن را رها کنید، می‌توانید به راحتی آن‌ها را از دست بدهید. به همین دلیل است که اونجلوس توصیه می‌کند برای لذت بردن از اسپرسو، برای چشیدن وقت بگذارید. نکته‌ای که او توجه می‌کند این است که بطور مداوم عطر اسپرسو را استشمام کنید. نه فقط در ابتدا، بلکه بعد از هر جرعه نیز.

 

با کرما چه کار می‌کنید؟

چندین مکتب فکری وجود دارد که باید با لایه‌ی کرمای روی اسپرسو خود چه‌کار کنید. برخی پیشنهاد می‌کنند که فنجان را بچرخانید، برخی دیگر کرم را هم می زنند و برخی دیگر آن را به طور کامل جدا می‌کنند. کدام یک بهتر نتیجه می‌دهد؟ آیا کرم باید شکسته شود یا حفظ شود؟
اونجلوس می‌گوید: «من آن را 9 یا 10 بار هم می‌زنم تا مطمئن شوم که همه چیز به درستی مخلوط شده. سپس، وقتی آن را به بینی نزدیک می‌کنم، آن را می‌چرخانم تا همه‌ی آن عطرها به دست آید.»
او توصیه می‌کند کرما را وقتی فنجان به بینی شما نزدیک است هم بزنید. به این ترتیب، کرما به عنوان یک مانع بین هوا و اسپرسو عمل می‌کند. «وقتی کرما را می‌شکنید ، اجازه می‌دهید که عطرها [به طور همزمان] خارج شوند.»
تایلر می‌گوید که روش شما بسته به نحوه‌ی سرو اسپرسو باید متفاوت باشد. «این به فنجان بستگی دارد. اگر فنجان بزرگ است، آن را بچرخانید. اما اگر کوچک است، آن را هم بزنید. اگر سعی کنید آن را در یک فنجان کوچک بچرخانید، می‌ریزد.»
با این حال، او آزمایش را تشویق می‌کند. «اگر برای اولین بار اسپرسو می‌نوشید ، هر سه مورد را امتحان کنید و ببینید کدام را بیش‌تر دوست دارید.»

 

برای خرید بهترین قهوه با کیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا اقدام نمایید.

 

منبع: perfectdailygrind.com

 

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2251 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3533 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3902 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟