دوره مجازی لاته آرت تخصصی

لاته آرت چیست و چگونه متولد شد

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۱ شهريور
511بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين

تاریخچهی لاته آرت به قرن‌ها پیش برمی‌گردد. پس از تسلط بر اصول اولیه، همه‌ی طرح‌های لاته‌ آرت را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های اچینگ یا ریزش آزاد انجام داد.

 

چگونه لاته آرت حرفه‌ای اجرا کنیم

از ویژگی‌های بارز لاته آرت حرفه‌ای می‌توان به تعریف الگو و تقارن، کنتراست خوب و درخشندگی بالا و عدم وجود حباب‌های قابل مشاهده اشاره کرد. برای ایجاد یک طرح، باید بر مهارت‌های اولیهی باریستا تسلط داشته باشید. عصاره‌گیری اسپرسو باید خوب و شیر به صورت میکروفومی صاف و ابریشمی باشد. کلاسیک‌ترین طرح‌های لاته آرت قلب و شاخه‌ی گندم (رزتا) هستند. باریستاهای با تجربه‌تر نیز قادر به اجرای قو (سوآن) و لاله (تولیپ) هستند که هر دو از دو ترکیب دو الگوی قلب و شاخه‌ی گندم تشکیل شده‌اند. «رومن کولپاکسی»، مدرس باریستا از انجمن باریستای فنلاند می‌گوید: «هنگامی که تکنیک‌های کلیدی را فرا گرفتید، می‌توانید با تغییر الگوهای سنتی، طرح‌های بی‌پایان جدیدی ایجاد کنید.»

ریزش آزاد (Free Pouring) تکنیکی است که در آن، طرح، با حرکت پیچر و ریختن شیر روی قهوه از ارتفاعی خاص، با ترکیب فوم شیر و کرما ایجاد می‌شود. در تکنیک اچینگ (Etching)، شیر و کرما به وضوح از یکدیگر جدا می‌شوند و الگو با قلم حکاکی مخصوص تکمیل می‌شود. کولپاکسی می‌گوید: «می‌توانید با لاته آرت تفریح بی‌پایان داشته باشید. دیدن هیجان مردم پس از روبه‌رو شدن با الگوهای شگفت‌انگیز عالی است.»

 

 

از تاریخ لاته آرت تا رسانه‌های اجتماعی

قهوه چند دهه پیش در ایتالیا، محل تولد نوشیدنی‌های محبوب اسپرسو بر پایه شیر، به هنر تجسمی تبدیل شد؛ اما کافی‌شاپ‌های آمریکایی جریان اصلی لاته آرت را راه‌اندازی کردند. فنجان قهوه‌ی تزئین شده با الگوهای نقاشی در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 در ایالات متحده رواج یافت و به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت. در دهه‌ی 2000، لاته آرت به استرالیا و کشورهای شمال اروپا نیز رسید. امروزه لاته آرت در آسیاب بیش‌ترین رونق را دارد و باریستاهای آسیایی در مسابقات جهانی عمل‌کرد خوبی دارند. کولپاکسی می‌گوید: «باریستاهای آسیایی اخلاق‌کاری واقعا قوی دارند و برای رسیدن به قله، با پشت‌کار و با انگیزه هستند.»

به گفته کولپاکسی، محبوبیت لاته آرت با افزایش آگاهی مصرف‌کنندگان در زمینهی قهوه افزایش یافته است. مصرف‌کنندگان امروزی یاد گرفته‌اند که بر کیفیت قهوه اصرار داشته باشند. کولپاکسی می‌گوید: «یک نوشیدنی با طعم عالی که سریع تحویل داده می‌شود و الگوی خوبی دارد، نشانه‌ی یک باریستای حرفه‌ای است که برای کار، مواد اولیه و مشتریان ارزش قائل می‌شود.» ظهور رسانه‌های اجتماعی نیز احتمالا در تبدیل لاته آرت به یک پدیده‌ی جهانی نقش داشته است. در حال حاضر تمرکز بسیار بیشتری روی ارائه‌ی نوشیدنی وجود دارد زیرا مشتریان عاشق هم‌رسانی آن‌لاین تصاویر فنجان‌های قهوه‌ی زیبا هستند. تقریبا سه میلیون پست اینستاگرام با هشتگ #latteart وجود دارد و در یوتیوب، محبوب‌ترین ویدیوهای لاته آرت تقریبا پنج میلیون بار مشاهده شده‌اند. برندگان قهرمانی باریستا در رسانه‌های اجتماعی محبوبیت پیدا می‌کنند والهام بخش باریستاهای دیگر در سراسر جهان هستند.

 

خوش‌کالا با گردآوری مجموعه‌ای از بهترین برندهای ایرانی قهوه، پاسخ‌گوی هر سلیقه و نیاز متفاوتی است. خرید قهوه  با ارسال رایگان از فروشگاه قهوه خوش کالا

 

منبع: baristainstitute.com

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2281 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3628 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3963 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟