دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه‌ی ۱۰۰ درصد عربیکا یعنی چه؟

۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر
610بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

«قهوه‌ی ۱۰۰ درصد عربیکا» عبارت رایجی است که ممکن است اغلب با آن برخورد داشته باشید. اما این به چه معناست؟ اگر با اصطلاحات آن آشنا نباشید، انتخاب قهوه می‌تواند طاقت فرسا باشد. برای توضیح این گزاره، ابتدا باید با تفاوت‌های کلیدی دو گونه‌ی اصلی قهوه، یعنی عربیکا و روبوستا آشنا باشید. برای فهم بهتر تفاوت‌های این دو گونه و معنای گزاره‌ی «قهوه‌ی ۱۰۰٪ عربیکا»، ما با متخصصین زنجیره‌ی تامین گفت‌وگو کردیم. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا از صحبت‌ها و پاسخ‌های ایشان مطلع شوید.

برای خرید قهوه اصل و خرید قهوه عربیکا وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

قهوه‌ی عربیکا چیست؟

 

قهوه‌عربیکا چیست؟

ده‌ها گونه‌ی مختلف قهوه وجود دارد که تا کنون ۱۲۴ گونه از آن‌ها شناسایی شده است. دو گونه‌ای که در کشت و فروش تجاری غالب‌اند، قهوه‌ی عربیکا (Coffea Arabica) و قهوه‌ی کانفورا (Coffea Canephora) هستند که معمولا قهوه‌ی کانفورا، با عنوان «روبوستا» خطاب می‌شود. ۷۰٪ از تولید قهوه در جهان مربوط به قهوه‌ی عربیکا است که به طور کلی نوشیدنی‌های تهیه شده با این گونه‌ی قهوه با طعم بهتر تلقی می‌شوند. البته عطر و طعم دقیق یک قهوه مقدار زیادی به خاستگاه آن، شیوه‌ی فرآوری و خیلی عوامل دیگر بستگی دارد.

 

«گنزالو هرناندز»، مدیر کمپانی Cofea Diversa که در زمینه‌های تامین دانه‌ی سبز قهوه در کاستاریکا فعالیت دارد می‌گوید: « بسته به متغیرها، از نظر مشخصات طعمی، دستور کلی یا یک توصیف واحد برای قهوه‌ی عربیکا وجود ندارد. خصیصه‌های طعمی می‌تواند شکلاتی، ادویه‌ای، گلی، کاراملی، اسیدیته‌ی روشن، خشک یا کم، جوسی، میوه‌ای و ... باشد.»

 

«هانا نویشواندر» مدیر ارتباطات و استراتژی در سازمان تحقیقات جهاانی قهوه (Wolrd Coffee Research) در اورگان آمریکا توضیح می‌دهد که گونه‌ی روبوستا تقریبا ۱۰.۰۰۰ سال پیش تکامل یافته است. بنابراین، این گونه زمان بیش‌تری برای توسعه و تکامل در اختیار داشته و در طی این زمان، بسیار سازگارتر گردیده. روبوستا می‌تواند در شرایط جوی متنوع‌تری رشد کند و به شکل طبیعی در برابر آفات و بیماری‌های مختلف مقاومت بیش‌تری دارد. گیاه روبوستا هم‌چنین به طور کلی بازدهی بیش‌تری دارند.

 

میوه‌ی گیاه روبوستا به طور طبیعی از نظر میزان کافئین غنی‌تر است، قند کم‌تری دارد و کرم و فوم بهتری تولید می‌کند. علاوه بر این، به خاطر ارزان‌تر بودن و کشت آسان، روبوستا اکثرا در قهوه‌های ترکیبی با کیفیت پایین یا قهوه‌های فوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو، روبوستا برای تولید قهوه‌ای نامطبوع و ناخوشایند مشهور شده است؛ به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان آن را دارای طعم تند و ناملایم توصیف می‌کنند.

 

گیلاس قهوه

 

«هانا» می‌گوید: «روبوستا بسیار بی‌کیفیت‌تر از عربیکا شناخته می‌شود. با این حال، این‌که چه مقدار از این مسئله‌ی کیفیت مربوط به ژنتیک گیاه است و چه مقدار آن به این دلیل است که روبوستا به طور کلی با استانداردهای کیفیت عربیکا مطابق نیست جای بحث دارد.» با این وجود، «هانا» اذعان می‌کند که تولید روبوستا طی ۵۰ سال گذشته در پاسخ به تقاضای بالاتر برای قهوه‌های ارزان‌تر و چالش‌های تولید قهوه‌ی عربیکا، به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است.»

 

با این حال، برخی تولید کنندگان بر این باورند که اگر به همان میزان تحقیق و منابع برای تولید روبوستا سرمایه‌گذاری شود، می‌توان قهوه‌های اسپشیالتی تک‌خاستگاه این نژاد را هم تولید کرد. در حال حاضر، چشم‌انداز روبوستای اسپشیالتی در برزیل در حال پدیدار شدن است. علاوه بر این، برخی کشاورزان در حال آزمایش پیوندهای عربیکا-روبوستا برای بهبود انعطاف‌پذیری و افزایش بازدهی هستند. هم‌چنین گونه‌ی سومی هم وجود دارد که ۲٪ از مصرف قهوه‌ی جهان را به خود اختصاص داده است: قهوه‌ی لیبریکا. این گونه، با طعم دودی و تلخ خود در نوشیدنی شناخته می‌شود. تولید آن ارزان است و در کشورهای آسیایی مانند فیلیپین، مالزی و اندونزی، جایی که اغلب از آن به عنوان یک نوشیدنی با قیمت مناسب و تولید انبوه لذت می‌برند رونق دارد. قهوه‌ی لیبریکا خارج از این مناطق نسبتا ناشناخته است.

 

دانه‌های آسیاب نشده‌ی قهوه

 

عبارت قهوه‌ی ۱۰۰ درصد عربیکا

قهوه‌هایی که با عنوان ۱۰۰ درصد عربیکا معرفی می‌شوند، حاوی گونه‌ی روبوستا نیستند. «هانا» می‌گوید برندها برای نشان دادن کیفیت بالای محصول خود از این عنوان استفاده می‌کنند. وی توضیح می‌دهد: « پیش از میانه‌ی قرن بیستم، وقتی قهوه‌ی عربیکا بر بازار تسلط پیدا کرد، نیازی به تبلیغ آن به این شکل نبود. اما وقتی قهوه‌ی روبوستا گسترش یافت، فشار تبلیغات تفاوت عربیکا به عنوان گونه‌ای با کیفیت‌تر افزایش یافت.»

 

در گذشته، برخی برشته‌کاران برای افزایش حجم قهوه‌های ترکیبی خود به آن‌ها روبوستا اضافه می‌کردند که هزینه‌های تولید پایین‌تر آمده و میزان سود افزایش پیدا کند که به این معنا بود که برشته‌کارانی که به ترکیب‌های خود ربوستا نمی‌افزودند، نیاز داشتند که خود را متمایز کرده و قهوه‌هایشان را به عنوان محصولاتی با کیفیت‌تر به بازار معرفی کنند.

 

دانه‌های قهوه درون فنجان

 

با این وجود، عنوان «قهوه‌ی ۱۰۰ درصد عربیکا» نباید به عنوان نشانه‌ای از کیفیت بالای قهوه تعبیر شود. «هانا» می‌گوید که این عنوان تنها «بیان واقعیت درباره‌ی محتوای داخل بسته‌بندی» است و نه چیز دیگر. به سادگی فقط به معنوای عدم وجود دانه‌های روبوستا است. وی می‌گوید: «هیچ چیز در ادعای «قهوه‌ی ۱۰۰٪ عربیکا» وجود ندارد که نشان دهد آن محصول لزوما از کیفیت بالاتری برخوردار است و یا به هر طریق طعم خاص‌تری نسبت به دیگر قهوه‌ها دارد.»

 

او اضافه می‌کند که تعریف شما از یک فنجان قهوه‌ی با کیفیت نیز باید در کنار انتظاراتتان هنگام نوشیدن آن هم در نظر گرفته شود: «شاید به دنبال قهوه‌ای خاص باشید که طعمی به خصوص دارد یا کرمای خوبی به ترکیب‌های اسپرسوی شما اضافه می‌کند. روبوستا برای این‌کار نسبت به عربیکا می‌تواند بسیار مناسب‌تر باشد. آیا یکی از این دو گونه از دیگری برتر است؟ شاید این‌گونه نباشد اگر تعریف شما از «برتر»، «مناسب‌تر برای آن هدف به‌خصوص» باشد.

 

اگر می‌خواهید دید بهتری نسبت به کیفیت قهوه داشته باشید، به دنبال نمره‌ی کاپینگ (Cupping به معنای بوییدن، چشیدن و مزه کردن قهوه پیش و پس از دم‌آوری توسط متخصصین این حوزه) آن بگردید. قهوه‌هایی با امتیاز بالای ۸۰، قهوه‌های اسپشیالتی محسوب می‌گردند. در حالی که قهوه‌های کلاس تجاری (که عمدتا برای فروش در سوپرمارکت‌ها و قهوه‌های فوری استفاده می‌شوند) عموما بین ۶۵ تا ۸۰ امتیاز دارند.

 

طیف وسیعی از عامل‌های مختلف وجود دارد که بر کیفیت قهوه اثر گذار هستنند. خاستگاه قهوه، نحوه‌ی فرآوری آن، ارتفاعی که در آن رشد کرده است و ... اکثر قهوه‌های اسپشیالتی مدرن، این گونه اطلاعات را به جای ادعای «قهوه‌ی ۱۰۰٪ عربیکا» روی بسته‌بندی، یا صفحه‌ی وب‌سایت خود به اشتراک می‌گدارند. این اطلاعات نه تنها جزئیات بیش‌تری در مورد قهوه‌ی آن‌ها در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند، بلکه به اغلب آن‌ها اطمینان می‌دهند که پیشینه‌ی محصول قابل ردیابی است و با رعایت اصول اخلاقی به خصوصی تولید گردیده. «گنزالو» می‌گوید: «گزاره‌ی «قهوه‌ی ۱۰۰٪ عربیکا» برای مصرف‌کننده‌ی قهوه‌ی اسپشیالتی اطلاعاتی بسیار پایه‌ای و سطحی است.» وی اضافه می‌کند: «بسته‌بندی قهوه‌های اسپشیالتی امروزه با اشتراک‌گزاری اطلاعات قابل ردیابی کاملی مانند «نام مزرعه»، «نام مالکان»، «موقعیت جغرافیایی»، «گونه‌ی خاص گیاه از دید علم گیاه‌شناسی»، «سال برداشت محصول» و ... همراه است.»

 

دم‌آوری قهوه به روش پور اور

 

آیا قهوه‌ای را با عنوان «قهوه‌ی ۱۰۰ درصد عربیکا» خریداری کنم؟

اگر قهوه‌ای با کیفیت بسیار عالی می‌خواهید، نباید به دنبال عنوان یا برچسب «قهوه‌ی ۱۰۰٪ عربیکا» باشید. در عوض، باید برای خرید مرغوب‌ترین دانه‌های قهوه به یک برشته‌کاری محلی یا کافه‌های اسپشیالتی بروید. تعداد بسیار اندکی از سوپرمارکت‌ها دارای قهوه‌های اسپشیالتی هستند. در حالی که اکثر قریب به اتفاق قهوه‌های اسپشیالتی از گونه‌ی عربیکا هستند، این بدین معنا نیست که قهوه‌ی عربیکا تنها گزینه‌ی موجود است. «گنزالو» می‌گوید در گدشته به قهوه‌نوشان اسپشیالتی فقط قهوه‌های عربیکا پیشنهاد می‌شد چون این تنها چیزی بود که برشته‌کاران در اختیار داشتند. وی می‌گوید: «برشته‌کاران نگهبانان دروازه‌ای هستند که تصمیم‌گیرنده‌ی سلیقه‌ی مشتری‌اند.» او اضافه می‌کند: «با این حال، مصرف‌کنندگان قهوه‌ی اسپشیالتی کنجکاو هستند. بسیاری از آن‌ها اگر فرصتی از طرف برشته‌کاران فراهم شود، دوست دارند تجربه‌ی قهوه‌ی خود را با چشیدن گونه‌هایی فراتر از عربیکا گسترش دهند.»

 

یک فنجان قهوه‌ی دم‌آوری شده

 

نکته‌ی آخر ساده است: گزاره‌ی «قهوه‌ی ۱۰۰٪ عربیکا» سطح خاصی از کیفیت را تضمین نمی‌کند. در واقع، در هیچ‌کجای بسته‌بندی‌های قهوه‌های اسپشیالتی نمی‌توانید از عبارت را پیدا کنید. همان‌طور که هانا می‌گوید، این عبارت فقط به شما به جهت اطلاع از محتوای داخل بسته‌بندی کمک می‌کند. اگر به دنبال یک فنجان قهوه با کیفیت بالا هستید، به یک برشته‌کاری محلی یا کافه‌ی اسپشیالتی مراجعه کنید و راهنمایی بخواهید. این به شما کمک می‌کند تا درک خود را از قهوه‌ی اسپشیالتی و تمام اموری که برای تولید آن انجام می‌شود عمیق‌تر کنید.

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا :

 

منبع: Perfect Daily Grind

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3664 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3993 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟