دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه چگونه بر وزن اثرگذار است

۱۴۰۰ جمعه ۱۵ مرداد
440بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. اگرچه تاثیرات آن بر وزن متفاوت است. از مزایای آن می‌توان به کنترل اشتها و افزایش متابولیسم اشاره کرد که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

با این حال، قهوه دارای کافئین است که می‌توان در افراد خاص منجر به بی‌خوابی و میل شدید به قند شود که هر دو عامل ممکن است بر وزن اثر منفی گذارند. علاوه بر این، بسیاری از نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه، دارای قند افزوده و کالری زیادی هستند. در این مقاله، چگونگی تاثیر قهوه بر وزن به دقت بررسی شده است.

 

قهوه‌ی خالص می‌تواند به سلامت وزن کمک کند

قهوه‌ی خالص (بدون هیچ‌گونه ماده‌ی اضافی)، بسیار کم کالری‌ست و ممکن است در راه رسیدن به وزن سالم، به شما کمک کند.

قهوه بسیار کم‌کالری است

در تلاش برای کاهش وزن، باید میزان کالری را کاهش دهید. این مهم می‌تواند با افزایش فعالیت بدنی یا دریافت کم‌تر کافئین انجام پذیرد. یک راه آسان برای کاهش کالری دریافتی، انتخاب نوشیدنی‌های کم‌کالری است. برای نمونه، جایگزینی تنها ۱ فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتر از یک نوشیدنی پرکالری و شیرین‌شده با شکر با همان مقدار آب، ممکن است به بیش از ۲ کیلوگرم کاهش وزن منجر شود.


قهوه به خودی خود، یک نوشیدنی بسیار کم‌کالری است. در حقیقت، ۱ فنجان قهوه‌ی دمی خالص، یعنی بدون افزودن شکر، شیر و سایر مواد تنها دارای ۲ کالری است. اگر به دنبال کاهش کافئین دریافتی خود هستید، جایگزین کردن نوشیدنی‌های پر کالری مانند نوشابه، آب‌میوه یا شیر شکلات با قهوه‌ی خالص، اقدام مناسبی برای آغاز راه است.

 

کافئین ممکن است سوخت‌وساز بدن را تقویت کند

کافئین یک محرک طبیعی‌ست که معمولا در قهوه، چای و سودا یافت می‌شود. به طور معمول، مقدار کافئین قهوه در هر وعده از چای و سودا بیش‌تر است. یک فنجان قهوه‌ی دمی ۲۴۰ میلی‌لیتری، حدود ۹۵ میلی‌گرم کافئین دارد. میزان کافئین بسته به نوع دانه، ویژگی‌های برشته‌کاری و شیوه‌ی دم‌آوری متفاوت است.


کافئین ممکن است متابولیسم (مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان کالی که بدن روزانه می‌سوزاند.) بدن شما را بهبود بخشد. این یکی از دلایل وجود کافئین در بسیاری از مکمل‌های ورزشی است. با این حال، برای افزایش چشم‌گیر سوخت‌وساز بدن، کافئین زیادی مورد نیاز است.


برای مثال یک مطالعه نشان داد که ۱۰ میلی‌گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن، سوخت‌وساز را تا ۱۳ درصد افزایش می‌دهد. یعنی حدود ۷ فنجان قهوه‌ی ۲۴۰ میلی‌لیتری برای شخصی با وزن حدودی ۶۸ کیلوگرم. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم کافئین ممکن است باعث حفظ یا کاهش وزن شود.


در یک مطالعه، افزایش مصرف کافئین در طول ۱۲ سال، با افزایش وزن کم‌تر همراه بود. با این وجود، شرکت‌کنندگانی که بیش‌ترین مقدار کافئین را مصرف گردند، فقط در حدود ۰.۴ تا ۰.۵ کیلوگرم از افرادی با مصرف کافئین کم‌تر سبک‌تر بودند.


در یک مطالعه‌ی دیگر روی افرادی که با موفقیت وزن کم‌کرده‌اند، با گذشت زمان، اشخاصی که بیش‌ترین قهوه و کافئین را مصرف کردند، در کاهش وزن خود موفق‌تر بوده‌اند.

 

کافئین ممکن است باعث کاهش اشتها شود

اشتها توسط عوامل مختلفی از جمله ترکیب مواد مغذی و وعده‌های غذایی، هورمون‌ها و میزان فعالیت کنترل می‌شود. نوشیدن قهوه‌ی کافئین‌دار ممکن است سطح هورمون گرسنگی گرلین را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعات حاکی از آن است که نوشیدن قهوه‌ی کافئین‌دار ممکن است در مقایسه با عدم نوشیدن آن، کالری مصرفی مصرفی شما را در طول رو کاهش دهد.
با وجود این که تحقیقات پیرامون کافئین به عنوان یک داروی مهارکننده‌ی اشتها با یک‌دیگر در تناقض‌اند، برخی مطالعات گزارش می‌دهند کافئین هیچ اثری بر احساس سیری ندارد. بنابراین، مطالعات بیش‌تری مورد نیاز است.

 

خلاصه

قهوه‌ی ساده و خالص بسیار کم کالری است و کافئین بالایی دارد. کافئین به عنوان یک محرک طبیعی، ممکن است متابولیسم شما را افزایش داده و سطح هورمون‌های گرسنگی را کاهش دهد که می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

 

قهوه هم‌چنین می‌تواند باعث افزایش وزن شود

اگرچه برخی مطالعات نشان می‌دهند که قهوه برای کاهش وزن مفید است، اما می‌تواند از جهات مختلف بر وزن اثر منفی گذارد.

 

کافئین ممکن است الگوی خواب سالم را مختل کند

کافئین با مسدود کردن اثرات آدنوزین، که یک ماده‌ی شیمیایی در مغز شماست که باعث احساس خواب آلودگی می‌شود، به عنوان یک محرک عمل می‌کند.
اگر به انرژی بیش‌تری نیاز دارید، کافئین ممکن است مفید باشد. با این حال، اگر در اواخر روز مصرف شود، قهوه ممکن است الگوی خواب شما را مختل کند.
به نوبه‌ی خود، این امر می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. خواب ضعیف با افزایش وزن بدن، افزایش اشتها و میل بیش‌تر به غذاهای فرآوری شده مرتبط است.

 

مکمل‌های قهوه ممکن است چاق کننده باشند

بسیاری از مردم به دلیل تحت تاثیر قرارگرفتن گیرنده‌های طعم شیرین توسط کافئین که می‌تواند هوس خوراکی‌های شیرین را افزایش دهد، قهوه را با این خوردنی‌ها در رابطه می‌دانند.
افزودن روزانه‌ی یک میان وعده‌ی پر از قند به همراه قهوه، ممکن است منجر به افزایش وزن شود. برای جلوگیری از هوس‌های این‌چنینی و افزایش وزن احتمالی که ممکن است با مصرف خوراکی‌های پرکالری و شیرین همراه باشد، از قهوه‌ی خود همراه با خوراکی‌هایی با پروتئین بالا و چربی سالم مثل آجیل‌ها یا تخم‌مرغ صبحانه لذت ببریدو
پروتئین و چربی هر دو باعث سیری می‌شوند و ممکن است دفعات ولع مصرف قند را کاهش دهند.

 

برخی نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه سرشار از کالری و قند هستند

اگرچه قهوه‌ی خالص کالری کمی دارد، اما بسیاری از نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه سرشار از کالری و قند هستند.
کافی شاپ‌ها و شرکت‌های معروف رایج، نوشیدنی‌های شیرین مبتنی بر قهوه‌ای که حاوی قند اضافه و صدها کالری هستند، به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال ، کارامل فراپوچینو استارباکس (در سایز ۴۷۰ میلی‌لیتر) دارای 420 کالری و بیش از ۶۶ گرم شکر است.

 

مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین مانند قهوه‌های شیرین شده با افزایش وزن و افزایش خطر چاقی همراه است.
علاوه بر این، بسیاری از مردم کره یا روغن نارگیل هم به قهوه‌ی خود اضافه می‌کنند تا یک نوشیدنی شیک و معروف به عنوان قهوه بولت پروف تهیه کنند.
اگرچه افزودن چربی‌های سالم مانند روغن نارگیل به رژیم غذایی می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، افزودن بیش از حد این غذاهای پرچرب و پرکالری به قهوه (بدون مدیریت کالری اضافی) ممکن است نتیجه‌ی معکوس داشته و منجر به افزایش وزن ناخواسته شود.

 

خلاصه

قهوه‌ی کافئین‌دار ممکن است بر خواب تأثیر منفی بگذارد که می‌تواند باعث افزایش وزن شود. علاوه بر این، برخی نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه سرشار از قند و/یا چربی هستند که ممکن است منجر به دریافت کالری اضافی و در پی آن افزایش وزن شود.

 

قهوه نوشی بدون افزایش وزن

روش‌های زیادی برای لذت از قهوه‌ی روزانه بدون افزایش وزن وجود دارد. مهم‌ترین نکته این است که از افزودن شکر اضافی به نوشیدنی خود اجتناب کنید. شکر در بسیاری از کریمرهای طعم‌دار و لاته‌های آماده وجود دارد و بسیاری از مردم شکر یا شیرین‌کننده‌های مایع مانند شربت آگاو را مستقیما به فنجان قهوه‌ی خود اضافه می‌کنند. در ادامه چند روش برای کاهش مصرف قند و در عین حال طعم‌دار کردن قهوه آورده شده است:


- مقداری دارچین استفاده کنید
 - از شیر بادام شیرین نشده، شیر نارگیل یا ... استفاده کنید
 - از مقدار کمی شیرین‌کننده‌ی طبیعی و بدون کالری مثل استویا استفاده کنید
 - از مقداری عصاره‌ی وانیل استفاده کنید
 - مقدار کمی شکلات تلخ با کیفیت در نوشیدنی ذوب کنید


اگرچه شیر نارگیل قند کمی دارد، ولی نسبت به سایر افزودنی‌ها کالری بیش‌تری دارد. بهتر است برای جلوگیری از دریافت کالری اضافی، از مقادیر کمی از این محصولات در قهوه‌ی خود استفاده کنید.


قهوه به طور طبیعی تلخ‌مزه است. پس ممکن است لازم باشد برای سازگار شدن گیرنده‌های چشایی، میزان شیرین‌کننده‌ی اضافی را به تدریج کاهش دهید. برای نمونه، دفعه‌ی بعد که یک لاته‌ی شیرین شده سفارش می‌دهید، سعی کنید نیمی از سیروپ طعم‌دهنده را در نوشیدنی درخواست کنید.


بهتر است قهوه را خودتان در خانه تهیه کنید. این به شما این امکان می‌دهد که نه تنها مقدار شیرین‌کننده را کنترل، بلکه در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی کنید.

 

خلاصه

با محدود کردن قند اضافه، جایگزین‌های طعم‌دهنده‌های سالم‌تر و اجتناب از کالری اضافی، می‌توانید خطر افزایش وزن خود را با قهوه به حداقل برسانید.

 

نتیجه‌گیری نهایی

قهوه به تنهایی باعث افزایش وزن نمی‌شود و در واقع ممکن است با افزایش متابولیسم و کمک به کنترل اشتها، باعث کاهش وزن گردد.
با این حال، می‌تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد که ممکن است باعث افزایش وزن شود. علاوه بر این، بسیاری از نوشیدنی‌های مبتنی بر قهوه و مکمل‌های معروف قهوه دارای کالری بالا و قند اضافه هستند.
برای به حداقل رساندن خطر افزایش وزن، سعی کنید شکر و مواد افزودنی پرکالری را حذف کنید.
مصرف روزانه یک فنجان قهوه می تواند راهی سالم برای شروع روز باشد. با این حال، مهم است که هنگام تهیه یا سفارش نوشیدنی خود به مواد مورد استفاده توجه داشته باشید.

جهت مشاوره خرید قهوه با خوش کالا تماس بگیرید.

منبع: healthline.com

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3671 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3995 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟