دوره مجازی لاته آرت تخصصی

آشنایی با انواع قهوه

۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي
3283بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است آیا می‌دانید چند نوع قهوه داریم؟
دانه قهوه (coffee bean) قهوه بسیار خوش عطر و طعم است، قرن‌ها به نقاط مختلف کره‌ی زمین سفر کرده و ماجراهای زیادی را پشت‌سر گذاشته است. در زمان‌های دور، قهوه از خاندان سلطنتی دزدیده شد و تغییر بزرگی در کشورها و اقتصاد آن‌ها به‌وجود آورد. باعث شگفتی است که چگونه یک دانه‌ی کوچک که بر روی .درختان اتیوپی رشد می‌کند، به دومین کالای بزرگ تجاری در جهان امروز تبدیل شده و امروزه یکی از اصلی‌ترین نوشیدنی‌های موجود در کافه‌ها و قهوه خانه‌های دنیا است. در این مقاله سعی شده است شما را با انواع مختلف قهوه آشنا کنیم

 

انواع دانه قهوه


قهوه‌ها مانند بسیاری از میوه‌ها گونه‌های مختلفی دارند. بااین‌حال، بیشتر دانه‌های تولیدی و مصرفی قهوه در سه گونه عمده «قهوه روبوستا» و «قهوه عربیکا» و«قهوه لیبریکا و اِکسِلسا» قرار می‌گیرند. شاید تصور کنید این سه قهوه فرق چندانی با هم ندارند اما در ادامه تفاوت‌های میان آنها را خواهید خواند.

 

 


قهوه عربیکا


بیشتر مصرف دانه‌های قهوه در جهان مربوط به این گونه است. به‌طور کلی گونه عربیکا باکیفیت‌تر از سایر گونه‌ها است و به‌طور عمده در آمریکای لاتین تولید می‌شود. قهوه عربیکا بیشتر مورد‌علاقه قهوه‌خوران حرفه‌ای است. بین ۶۰ تا ۷۵ درصد قهوه مصرفی جهان را قهوه عربیکا تشکیل می‌دهد. از این گونه با عنوان واریتهٔ کوهستان نیز یاد می‌شود؛ زیرا در ارتفاعات بالاتر که خنک‌تر و دارای بارش مداوم‌اند، می‌روید.
قهوه عربیکا شرایط رویش بسیار حساسی دارد. پرورش آن در محیط نامناسب می‌تواند تأثیری بسیار شدید و منفی بر کیفیت آن داشته باشد. همچنین قهوه عربیکا بیشتر در معرض بروز بیماری‌ها قرار دارد.
وجود تفاوت میان قهوه‌های پرورش‌یافته در مناطق مختلف بدیهی است، اما گونهٔ عربیکا معمولا پروفایل طعم و رایحه (آروما) پیچیده‌تری دارند. احتمالا همین امر موجب محبوبیت قهوه عربیکا در میان قهوه‌خوران حرفه‌ای شده است.
بهترین روش برای تهیه این قهوه‌ها، دم‌کردن آنها و مخصوصا تکنیک‌های دستی مانند دم‌کردن به روش چکاندن (پور اُوِر) است. همچنین عمق و پیچیدگی‌های طعم قهوه ممکن است براثر استفاده از خامه و شکر یا روش‌های دم‌کردن سرد کاهش پیدا کند یا تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

 

قهوه عربیکا اولین گونه کشت شده از درخت قهوه است و همچنین بیشترین رشد و کشت را در سرتاسر جهان دارد به طوری که هفتاد در صد از کشت قهوه جهان این نوع قهوه است.

قهوه عربیکا مزایای بسیار زیادی از جمله:

طعم بی‌نظیر، ترشی کمتر، کافئین کمتر که باعث ارامش می‌شود، دارای انتی اکسیدان که برای پیشگیری سرطان مفید است و...


قهوه روبوستا


گونهٔ روبوستا طعم قوی‌تر و تلخ‌تری دارد و در انواع اسپرسو استفاده می‌شود. این قهوه مناسب کسانی است که ترجیح می‌دهند قهوه‌ٔ سنگین مصرف کنند. میزان کافئین گونهٔ روبوستا تقریبا دوبرابر گونهٔ عربیکاست.
علت محبوبیت گونهٔ روبوستا در میان برخی افراد، عمق و کیفیت طعم آن نیست بلکه این گونه به‌خاطر میزان کافئین بالا و طعم سنگینش طرفدارانی دارد.
قهوه روبوستا را می‌توان در آب‌و‌هوای گرم‌تر و در مناطقی با بارش کمتر نیز پرورش داد. این گونه از قهوه حساسیت دمایی و آب‌و‌هوایی کمتری نسبت به گونهٔ عربیکا دارد. همچنین گونهٔ روبوستا نسبت به بیماری ها مقاوم‌تر است و این امر باعث می‌شود بتوان آن را به‌راحتی در سطوح گسترده‌تر پرورش داد.
دانه‌های باکیفیت‌تر روبوستا معمولا اسید کمتر و بادی (حس دهانی قهوه یا همان سنگینی قهوه که بر روی زبان حس می‌شود) سنگین‌تری دارند. دانه‌های روبوستا در برابر افزودن خامه و شکر بهتر از دانهٔ عربیکا طعم خود را حفظ می‌کنند؛ همین امر آنها را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده در قهوه‌هایی مانند قهوهٔ ویتنامی تبدیل کرده است. وجود کافئین بالا در این دانه‌ها نیز آنها را به گزینه‌ای عالی برای استفاده در نوشیدنی‌های سرشار از کافئین تبدیل کرده است.

  • قهوه ربوستا تقریبا یک چهارم کشت قهوه جهان را به خود اختصاص داده است
  • عطری تلخ دارد و کافئین آن بیشتر از قهوه عربیکا است.
  • قند و چربی و همچنین قیمت پایینی دارد.

برای کسانی که انرژی زیاد میخواهند و نیاز به تمرکز دارند بسیار مفید است ولی طعمی کسل کننده دارد و همانطور که اشاره کردم بسیار تلخ است و ممکن است به همین دلیل زیاد پرطرفدار نیست.


لیبریکا و اِکسِلسا


اکسلسا از زیرواریته‌های (زیرجوره) لیبریکا است؛ بااین‌حال، این دو قهوه پروفایل طعم کاملا متفاوتی دارند. به‌همین دلیل بسیاری از افراد آنها را دو نوع کاملا متفاوت قلمداد می‌کنند.
دانه‌های لیبریکا در دههٔ ۱۸۹۰ میلادی درپی نابودی نزدیک به ۹۰ درصد از دانه‌های عربیکا براثر هجوم نوعی آفت (همیلیا واستاتریکس) به محبوبیت رسیدند. فیلیپینی‌ها نخستین افرادی بودند که به پرورش گستردهٔ این دانه‌ها روی آوردند و تبدیل به بزرگترین تأمین‌کننده آن شدند.
این دانه‌ها به‌خاطر داشتن طعم منحصربه‌فرد چوبی یا دودی و بادیِ سنگین و رایحه‌ای شبیه به گل‌ها و میوه‌ها شناخته‌شده‌اند.
پس از اعلام استقلال فیلیپین، مبادلات تجاری بین آمریکا و فیلیپین قطع شد؛ بنابراین صادرات دانهٔ لیبریکا از رونق افتاد و پس از آن دوباره عربیکا به بزرگ‌ترین دانهٔ قهوه مصرفی در جهان تبدیل شد و تاکنون نیز همین‌طور باقی مانده است. امروزه پیداکردن دانه‌های لیبریکا سخت شده است.
دانه‌های اکسلسا را راحت‌تر از لیبریکا می‌توان پیدا کرد. ارتفاع درختان اکسلسا به ۶ تا ۹ متر نیز می‌رسد (درحالی‌که ارتفاع درختان عربیکا نهایتا به ۱٫۸ متر می‌رسد). معمولا این دانه به‌تنهایی فروخته نمی‌شود و آن را برای افزایش پیچیدگی و عمق طعم، به مخلوط دانه‌های دیگر قهوه می‌افزایند.
دانه‌های اکسلسا طعم سبک‌شان را حتی با رُست‌کردن‌های (برشته‌‌کردن یا تفت‌دادن قهوه) تیره‌تر نیز می‌توانند حفظ کنند و به همین دلیل هنوز هم استفاده از آن طرفدارانی دارد.

انواع قهوه

 

 

انواع پودر قهوه

قهوه‌ها از نظر دم کردن، نوع دانه و نوع فرآوری و... متفاوت می‌باشند.

انواع پودر قهوه‌ها عبارت‌اند از:

  • پودر قهوه ترک
  • پودر قهوه فرانسه
  • پودر قهوه اسپرسو
  • پودر قهوه عربیکا
  • پودر قهوه ربوستا
  • پودر کپسول قهوه

 

حال می‌خواهیم کمی بیشتر با این قهوه‌ها اشنایتان کنیم و طریقه درست شدنشان را به شما بگوییم.

 

پودر قهوه ترک:

قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شود (کاملا پودر) و به وسیله قهوه جوش‌های معمولی روی شعله گاز آماده می‌شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می‌باشد.

 

قهوه ترک چگونه درست می‌شود؟

طرز تهیه قهوه ترک در مناطق مختلف اندکی تفاوت دارد اما به طور کلی؛ برای درست کردن قهوه ترک، قهوه آسیاب شده را در ظرفی مخصوص به اسم جازوه یا همان قهوه جوش به همراه اب به جوش می‌آید.

 

پودر قهوه فرانسه:

قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می‌شود، قهوه فرانسه، قهوه ای است نسبتاً رقیق و برخلاف اسپرسو که در فنجان های کوچک سرو می شود، در فنجان بزرگ یا لیوان مصرف می شود. و مقدار کافئین آن سه برابر کمتر از اسپرسو است

 

قهوه فرانسه چگونه درست می‌شود؟

قهوه فرانسه با دستگاه قهوه ساز دم می‌شود به صورتی که قهوه در داخل فیلتر کاغذی(در دستگاه های برقی) مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می‌گردد، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می‌گردد.

در کل یکی از آسان‌ترین روش‌های دم کردن انواع قهوه را می‌توان قهوه فرانسه نام برد.

 

پودر قهوه اسپرسو

  • قهوه اسپرسو به قهوه غلیظی گفته می‌شود که در اوایل قرن 20 در ایتالیا و در شهر میلان ابدا شد.
  • طرز تهیه زود این قهوه، اثرگذاری سریع بر روی بدن و غلظت بالا این قهوه را به دوست داشتنی‌ترین قهوه دنیا تبدیل کرد.
  • این قهوه به دلیل علاقه کارگران به قهوه و نداشتن وقت برای درست کردن قهوه ساخته شد.
  • در واقع اسپرسو نوعی از دانه قهوه نیست بلکه نوعی دم کردن قهوه است.
  • دانه‌های قهوه اسپرسو ریزه ریز اسیاب می‌شوند و آب جوش را با فشارزیاد از میانه دانه‌های قهوه عبور میدهند.

 

طرز تهیه قهوه اسپرسو

  • برای اینکار شما نیاز به یک دستگاه قهوه ساز دارید، ان را از اب بدون املاح و سرد پر کنید (زیرا اب با املاح کیفیت اسپرسو را پایین می آورد و از اب مقطر نیز استفاده نکنید زیرا باعث خرابی دستگاه شما می‌شود سعی کنید از اب تصفیه شده استفاده کنید)
  • حال دکمه دستگاه را بزنید و بگذارید اب گرم شود و سپس دکمه کارکرد دستگاه را بزنید تا کمی اب جوش بریزد بدین‌گونه اب تازه در دستگاه گردش پیدا می‌کند و اجزای داخلی دستگاه گرم می‌شوند.
  • بعد از قطع کردن جریان اب پرتافیلتر و هدگروپ را خشک کنید.
  • سپس کمی قهوه را اسیاب کنید و در درون دستگاه بریزید این گونه اگر قهوه‌ایی از قبل درون آن مانده باشد خارج می‌شود و می‌توانید کیفیت قهوه را نگاه کنید.
  • حال به مقداری که قهوه نیاز دارید اسیاب کنید (سعی کنید هر زمان که نیاز داشتید به همان مقدار نیازتان قهوه را اسیاب کنید)
  • حالا قهوه آسیاب شده را در پرتافیلتر بریزید (با توجه به حجم پرتافیلتر تقریبا بین 15 تا 20 گرم قهوه می‌شود) انگاه قهوه را فشرده کنید و با دست اشاره خود سطح قهوه فشرده شده را تست کنید.
  • پرتافیلتر را در سرجای خود درون هدگروپ ببندید و تهیه قهوه را آغاز کنید. اگر دستگاه شما اتوماتیک است که با توجه به یک یا دوکاپ بودن پرتافیلتر دکمه مورد نظر را فشار دهید تا عملیات تهیه قهوه شروع شود و فنجانتان به اندازه از پیش تعیین شده پر شود و در غیر این صورت دکمه شروع را بفشارید و پس از رسیدن فنجان به وزن مورد نظرتان و یا تغییر رنگ عصاره قهوه از قهوه ای به سفید دکمه قطع آب را فشار دهید تا عملیات خروج قهوه پایان یابد.

 

کپسول قهوه

کپسول قهوه محفظه سرو تکی قهوه است که برای تهیه یک فنجان قهوه بدون نیاز به اندازه گیری استفاده می‌شود.

ساختار کلی کپسول‌های قهوه شامل:

درپوشی از جنس آلومینیوم، فیلتر بالایی (در برخی کپسول‌های قهوه وجود ندارد)، بدنه اصلی حاوی پودر قهوه که غالبا ازجنس آلومینیوم یا پلاستیک و فیلتر زیرین است.

 

خواص انواع قهوه

  • قهوه خواص بسیار زیادی دارد که ما در اینجا به یک سری از آن‌ها اشاره میکنیم.
  • همانطور که در موضوع قبلی اشاره کردم قهوه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است که باعث پیشگیری از سرطان می‌شود
  • قهوه باعث افزایش فشار خون می‌شود اما این فشار اندک است (بین 3 تا 4 mm/hg)
  • اما جالب اینجاست که بدانید اگر منظم قهوه بخورید امکان خیلی بالایی وجود دارد که در طول زندگیتان خطرات سکته را رد کنید.
  • اما نکته قابل توجه این است که اگر فشار خون دارید حتما احتیاط کنید.

قهوه باعث بالا رفتن انرژی شما می‌شود به این صورت که کافئین اپی نفرین (آدرنالین) شما را افزایش میدهد و شما احساس خستگی ناپذیری می‌کنید

 

مضراتانواع  قهوه

  • همانطور که در موضوع قبلی به آن اشاره شد کسانی که فشار خون بالا دارند حتما باید مراقب مصرف کافئین و قهوه باشند چون فشار خون آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و به سطح خطرناکی می‌رسد
  • کافئین یک ماده اعتیاد آور است اگر به آن وابسته بشوید و ناگهان آن را قطع کنید سردردهای شدیدی به شما دست خواهد داد.
  • کافئین برای کسانی که بیماری نقرس در گذشته داشته‌اند نیز مناسب نیست زیرا درصد برگشت بیماریشان را زیاد می‌کند
  • همچنین کافئین می‌تواند در بی‌خوابی، سردرد، انقباظ شدید قلب، کاهش جذب اهن، عصبانیت و استرس، حساسیت و... موثر باشد.

 

انواع نوشیدنی قهوه

 

 لاته، آمریکانو، آفوگاتو و نام‌های دیگری که در منوی کافه‌ها می‌بینیم نشان می‌دهد که با این دانه‌ی کوچک چند نوع نوشیدنی مختلف می‌توان تهیه کرد. در ادامه برخی از محبوب‌ترین انواع قهوه که در سراسر جهان طرفداران خودشان را دارند، به شما معرفی می‌کنیم تا زمان خرید قهوه آگاهانه عمل نمایید.

 

قهوه ترک Turkich coffee


قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شود (کاملا” پودر) و به وسیله قهوه جوشهای معمولی روی شعله گاز آماده می شود و دارای کف روی فنجان و مقداری لرد در ته فنجان می باشد.


قهوه فرانسه یا قهوه فیلتری filter coffee


قهوه فرانسه بر خلاف قهوه ترک زبر تر آسیاب می شود و با دستگاه قهوه ساز و یا فرانسه ساز (فرنچ پرس) دم می شود به صورتی که قهوه در داخل فیلتر کاغذی(در دستگاه های برقی) و فیلتر توری (در فرنچ پرس ها)
مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد ، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف و لرد ته فنجان است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.
در کل یکی از آسان ترین روش های دم کردن انواع قهوه را می توان قهوه فرانسه نام برد .


قهوه اسپرسو espresso


قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زیر تر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه به طور کامل خارج می گردد، اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و کف نازک و روشنی روی آن می بندد (اگر دستگاه خوب و قهوه مناسب استفاده گردد) و فاقد لرد است.

 

قهوه های دمی Pour over


امروزه با پیشرفت صنعت قهوه و تبدیل آن به یکی از پر سود ترین تجارت ها روش های مختلف دم کردن نیز در دنیا باب شده . یکی از روش های بسیار محبوب این روز ها دم آوری قهوه بصورت قطره ای و فیلتری می باشد که با استفاده از قهوه ساز های خاصی همچون سایفون , کمکس و V60می باشد. در این نوع دم آوری معمولا آسیاب قهوه درشت تر و تقریبا هم اندازه با آسیاب فرانسه می باشد. در این نوع دم آوری معمولا یک قهوه صاف بدون لرد(ته نشین ) و معمولا فاقد کف را خواهید داشت.

 

قهوه های فوری:


به احتمال بسیار قوی نام قهوه فوری را شنیده باشید و اصطلاحی که بسیار رایج شده (نسکافه)و یا کافی میکس می باشد که به جای قهوه فوری استفاده می کنیم.اما تفاوت قهوه فوری با قهوه دم کردنی در چیست؟
به طورکلی باید گفت به قهوه هایی که در یک روند و با یک سری متد های خاص هر کارحانه ای به طور مثال (شرکت نسکافه) فراوری شده و به صورتی تبدیل می شود که با آب جوش به شما و یا شیر به شما یک نوشدنی آماده بدهد قهوه فوری یا به اصطلاح انگلیسی (Instant coffee) گفته می شود .بسیاری از این قهوه های فوری با ترکیب های مختلف و فراوری های مختلف عرضه می شود.

 

 

اسپرسوی دابل‌شات یا دوپیو


دوپیو درست شبیه به اسپرسو است؛ فقط حجم آن دوبرابر اسپرسو است.


شورت‌ماکیاتو (ماکیاتو با یک شات اسپرسو)


شورت‌ماکیاتو شبیه به اسپرسو است، با این تفاوت که در آن کمی شیر می‌ریزند تا طعم قهوه را ملایم‌تر کند. شورت‌ماکیاتو را با شیوه‌های مختلفی درست می‌کنند؛ اما دستورالعمل سنتی آن یک شات اسپرسو همراه با کمی شیر بخارداده‌شده و کمی کف شیر است.
نکته کلیدی در تهیه شورت‌ماکیاتو ایجاد سه لایهٔ مجزا در آن است: لایهٔ زیرین از قهوه تشکیل می‌شود؛ بر روی آن ترکیبی از شیر و قهوه قرار دارد؛ بر روی همهٔ آن، شیر بخارداده‌شده قرار می‌گیرد.


لانگ‌ماکیاتو (ماکیاتو با دو شات اسپرسو)


لانگ‌ماکیاتو شبیه به شرت‌ماکیاتو است، با این تفاوت که در آن دو شات اسپرسو وجود دارد. این نوشیدنی نیز مانند شورت‌ماکیاتو بهتر است سه لایهٔ مجزا داشته باشد.
برای ایجاد سه لایه بهتر است شیر و کف آن را بر روی اسپرسو بریزید؛ سپس فنجان را چند بار به‌آرامی در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا اسپرسو با شیر ترکیب شود.


رستریتو


رستریتو دقیقا شبیه به اسپرسو است. این‌دو میزان قهوهٔ برابری دارند؛ ولی میزان آب رستریتو نصف اسپرسو است؛ درنتیجه عصارهٔ غلیظ‌تر و قوی‌تری از قهوه خواهید داشت.
برای درست‌کردن رستریتو، جریان آب را در دستگاه قهوه اسپرسو زودتر قطع کنید و زمانی که رنگ قهوهٔ خروجی به روشنی می‌رود، آن را قطع کنید.


لانگ‌بلک و آمریکانو


لانگ‌بلک و آمریکانو شباهت بسیاری با هم دارند. معمولا مقدار آب لانگ‌بلک کمتر است. همین امر باعث شده است لانگ‌بلک طعم قوی‌تری داشته باشد.
لانگ‌بلک و آمریکانو هردو از آب داغ تشکیل شده‌اند که بر روی آن اسپرسو می‌ریزند. برای تهیهٔ لانگ‌بلک دوسوم فنجان را با آب داغ پر کنید؛ سپس یک شات اسپرسو بر روی آن بریزید.
حتما قبل از تهیهٔ لانگ‌بلک، پرتافیلتر (محفظه‌ای که قهوه در آن ریخته می‌شود و در دستگاه قهوه اسپرسو قرار می‌گیرد) را به‌خوبی بشویید؛ زیرا زمان عصاره‌گیری برای تهیه آن بالاست و اگر پرتافیلتر کاملا تمیز نباشد، احتمال وجود ذرات معلق قهوه در داخل این نوشیدنی وجود دارد.


کافه لته


برای تهیه لته ابتدا اسپرسو را در فنجانی بریزید؛ آنگاه بر روی آن شیر بریزید؛ سپس به اندازهٔ یک سانتی‌متر کف شیر بر روی آن بریزید.


کاپوچینو


کاپوچینو شبیه به لته است، با این تفاوت که کف شیر در کاپوچینو بیشتر است و بر روی آن پودر کاکائو می‌ریزند.
برای تهیهٔ کاپوچینو یک شات اسپرسو را در فنجان بریزید؛ آنگاه بر روی آن شیر بخارداده‌شده بریزید؛ سپس ۲ تا ۳ سانتی‌متر کف شیر بر روی آنها بریزید؛ درنهایت، بر روی کاپوچینو کمی پودر کاکائو بپاشید.

 

 

فلت‌وایت


فلت‌وایت بیشتر در استرالیا و نیوزیلند مصرف می‌شود. این نوشیدنی شبیه به کاپوچینو است، با این تفاوت که بر روی آن کف و پودر کاکائو وجود ندارد.
برای تهیه فلت‌وایت باید به یک شات اسپرسو مقداری شیر بخارداده‌شدهٔ بدون‌کف بیفزایید.


پیکولو لته


این نوشیدنی شبیه به لته است، با این تفاوت که در فنجان اسپرسو سرو می‌شود؛ در نتیجه، طعم قوی‌تری نسبت به لته دارد. البته به‌واسطهٔ وجود شیر و کف آن، طعم ملایم‌تری نسبت به اسپرسو دارد.
دو روش مختلف برای تهیه پیکولو لته وجود دارد: می‌توان آن را با یک شات اسپرسو یا یک شات رستریتو درست کرد.
برای تهیهٔ پیکولو لته، یک شات اسپرسو یا رستریتو را در فنجان اسپرسو بریزید؛ سپس کمی شیر و کف به آن بیفزایید.


کافه موکا


کافه موکا چیزی بین کاپوچینو و هات چاکلت است. برای تهیهٔ این نوشیدنی، یک شات اسپرسو را در لیوان بریزید؛ آنگاه یک قاشق پودر کاکائو یا ‌شیرهٔ شکلات به آن بیفزایبد و آن را هم بزنید؛ سپس شیر بخارداده‌شده را به آنها بیفزایید؛ درنهایت ۲ تا ۳ سانتی‌متر کف شیر بر روی آن بریزید.


آفوگاتو


آفوگاتو یک دسر ساده بر پایهٔ قهوه است که در طول تابستان و پس از شام حسابی می‌چسبد. برای تهیه آفوگاتو، یک اسکوپ بستنی وانیلی را در لیوان یا فنجانی بریزید؛ سپس یک یا دو شات اسپرسو بر روی آن بریزید.

 

انواع قهوه‌ های رایج در برخی کشورها


قهوه بلک‌تای: برای تهیه این قهوه، ۲ شات اسپرسو را با آیس‌کافی سنتی تایلندی و شیرعسلی (شیر گاو که مقداری از آب آن کاهش یافته و به آن شکر اضافه می‌کنند) ترکیب می‌کنند.
قهوه بُم‌بُن: این قهوه در اسپانیا بسیار محبوب است. برای تهیه آن، اسپرسو را با شیرعسلی ترکیب می‌کنند.
قهوه کوبانو: منشأ این قهوه به کشور کوبا برمی‌گردد. برای تهیه این قهوه، به اسپرسو شکر قهوه‌ای اضافه می‌کنند.
قهوه کِرِما: این قهوه شبیه به قهوه لانگو است. مصرف کرما از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی رواج پیدا کره است. این قهوه بیشتر در کشورهای سوئیس، اتریش و مناطق شمالی ایتالیا سرو می‌شود.
کافه سودا: منشأ این قهوه به کشور ویتنام برمی‌گردد و معنای آن شیرقهوهٔ سرد است. این قهوه از ترکیب قهوه سیاه با یک‌چهارم تا نصف آن شیرعسلی و ریختن آنها بر روی پوره یخ تهیه می‌شود.
اِگ‌کافی (قهوهٔ تخم‌مرغ): این نوشیدنی ویتنامی از ترکیب زردهٔ تخم‌مرغ، شکر، شیرعسلی و قهوه روبوستا به دست می‌آید.
آیس‌کافه: نوعی نوشیدنی آلمانی که از ترکیب آیس‌کافی و بستنی وانیلی درست می‌شود.
گالائو: منشأ این نوشیدنی کشور پرتغال است. این نوشیدنی از ترکیب اسپرسو همراه با کف شیر درست می‌شود و در لیوان‌های بلند سرو می‌شود.
کوپی‌سوسو: برای تهیه این قهوه، اسپرسو با شیرعسلی ترکیب می‌شود؛ سپس آن را جایی می‌گذارند تا خنک بشود و ذرات معلق در آن ته‌نشین بشوند.

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2297 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3674 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3999 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟