دوره مجازی لاته آرت تخصصی

هشت اشتباه رایج در تفت خانگی قهوه

۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۲ فروردين
610بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت

تفت قهوه در خانه می‌تواند یک راه بسیار خوب برای تهیه انواع قهوه با طراوت و با رایحه تازه باشد.

روست قهوه از مراحل بسیار مهم و تاثیرگذار در تهیه یک قهوه بی‌نظیر است. افرادی که تصمیم می‌گیرند تفت قهوه را شخصا انجام دهند در ابتدای کار با چالش‌های مختلفی در راستای بو دادن قهوه روبرو هستند تا پس از مدتی و کسب تجارب مختلف، به مهارت لازم در تفت خانگی قهوه دست می‌یابند.

در روند روست قهوه بسیاری از مردم با مشکلات و موانع و چالش‌های روبرو می‌شوند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

  1. گرم نکردن تجهیزات

بسته به روش تفت قهوه شما، بهتر است تجهیزات لازم برای تفت را قبل از اضافه کردن لوبیاهای قهوه به درون محفظه گرم کنید. به این صورت است که از توزیع یکسان گرما در تمام محفظه و در برخورد با دانه‌های قهوه اطمینان حاصل می‌شود و دانه‌های قهوه به بهترین صورت ممکن تفت داده می‌شوند.

 

گرم کردن

قهوه کوبانو چیست؟

 

  1. عدم نکته‌برداری و یادداشت‌برداری

تفت نوع‌های مختلف قهوه مانند اسپرسو، قهوه فوری، قهوه ترک و ... در خانه شامل تکرار روال‌ها و روش‌ها می‌باشد. پیشنهاد می‌شود تمام مراحل تفت قهوه از نوع قهوه تا تغییرات مربوط به میزان دما و حرارت و جریان هوا را برای خود یادداشت نمایید. چراکه این یادداشت‌ها به شما در روند تفت‌های بعدی بسیار کمک خواهد کرد.

 

یادداشت

 

  1. عجله در تهیه و نوشیدن قهوه تازه تفت داده شده

بسیاری افراد فکر می‌کنند قهوه پس از تفت دادن آماده تهیه و سرو است. در حالی‌که دانه‌های قهوه پس از تفت حداقل 5 روز بسته به ارتفاع کاشت میوه، تنوع و مشخصات روست باید استراحت داده شوند تا کربن دی اکسید محبوس در لایه‌های دانه‌های قهوه آزاد شده و نوشیدنی شما بهترین طعم و مزه را در هنگام سرو داشته باشد. هرچند که co2 موجود در دانه‌های قهوه در تهیه برخی انواع قهوه مثل اسپرسو و ... تاثیرگذار است.

بهتر است قهوه‌های با روست تیره زودتر از قهوه‌های با روست روشن و سبک مصرف شوند و اجازه دهید قهوه‌های با روست روشن مدت زمان بیشتری استراحت کنند.

 

 

 

  1. تفت قهوه کمتر و بیش‌تر از حد

تفت قهوه کاری حساس است که مهارت بالایی را می‌طلبد. میزان تفت قهوه به سلیقه‌ی افراد بستگی دارد و بر اساس آن مشخص می‌شود.

میزان تفت قهوه با شرایط خاصی مشخص می‌‍شود از جمله این‌که در تفت‌های سبک وزن دانه‌ها سبک بوده و با فشار شست بر روی دانه‌های قهوه نمی‌توان آن‌ها را له کرد.

قهوه‌های بیش از حد تفت داده شده با روغن پوشانده خواهند شد و بخاطر تبدیل آن به کربن می‌توان با آن‌ها نوشت یا نقاشی کرد.

قهوه‌های با تفت سبک در هنگام سرو قوام بیشتری دارند اما قهوه‌های با روست تیره طعم تلخ‌تری خواهند داشت.

 

تفت کم و بیش

 

  1. عدم شناخت از قهوه سبز خریداری شده

شناخت خصوصیات مختلف لوبیای قهوه‌ای که خریداری می‌کنیم در تفت بهتر آن به ما کمک خواهد کرد. اطلاع از میزان روست، پردازش، بزرگی صفحه روست، میزان رطوبت دانه‌های قهوه و هر خصوصیتی که بتوان تفت بهتری از قهوه حاصل شود لازم و ضروری است.

  1. پخت لوبیا

کم کردن درجه حرارت و دما در هنگام تفت قهوه قبل از ایجاد ترک‌ اول در دانه‌ها سبب تفت ناقص دانه‌های قهوه شده و تاثیر منفی در طعم و مزه آن خواهد گذاشت.

پس بهتر است قبل از ایجاد ترک اول در دانه‌های قهوه، شعله‌ را کم نکنید.

 

 

  1. سوزاندن قهوه

سوختن قهوه زمانی اتفاق می‌افتد که حرارت اولیه در هنگام تفت قهوه بسیار بالا باشد.

در این صورت است که درون دانه‌های قهوه خام بوده ولی قهوه در ظاهر می‌سوزد.

این اتفاق معمولا برای افراد مبتدی که به تازگی به تفت خانگی قهوه روی آورده‌اند و یا به دلیل کم توجهی اتفاق می‌افتد.

 

  1. تمیز نبودن تجهیزات روست قهوه

رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در ابتدای هر کاری بسیار مهم و قابل توجه است. تمیز کردن تجهیزات تفت قبل از عمل روست برای جلوگیری از ایجاد طعم‌های ناخوشایند در دانه‌های قهوه و همچنین جمع‌آوری زباله و کلاف‌های به ظاهر بی‌خطر برای جلوگیری از خطر آتش‌سوزی حائز اهمیت است.

رعایت و توجه به نکاتی که در بالا ذکر شده می‌تواند به شما در تهیه قهوه با طعمی بی‌نظیر کمک کند و بهره‌گیری از این تجارب شما را با مشکلاتی کمتر رودررو خواهد کرد.

 

تمیز کردن

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2286 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3637 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3971 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟