دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چگونگی تفت دادن قهوه کنیا

۱۴۰۰ دوشنبه ۱۶ فروردين
681بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت

قهوه کنیا به دلیل اسیدیته عمیق، طعم و مزه دلپذیر و شگفت‌انگیز دارد که این سبب شهرت جهانی این قهوه شده است.

میوه قهوه کنیا به دلیل اینکه در خاک حاصلخیز آتشفشانی و در ارتفاعات بالای فلات کنیا کشت می‌شود، بسیار لذیذ و خوش طعم می‌باشد.

افراد بسیاری برای تهیه بهترین نوع قهوه کنیا از سراسر جهان به کنیا سفر می‌کنند.

قهوه کنیا به طعم میوه‌ای آن، پیچیده و اسیدی بودن شهرت دارد که این خصوصیات علاوه بر اینکه به منشا و خصوصیات ذاتی خود قهوه بستگی دارد، نحوه روست و تفت دادن آن و میزان مهارت روستر برای انجام این کار بسیار حساس نیز امری حیاتی و بسیار تاثیرگذار است.

 

تفت قهوه کنیا

 

هشت اشتباه رایج در تفت خانگی قهوه

ویژگی‌های خاص قهوه کنیا جهت انتخاب و تفت

روسترهایی که می‌خواهند قهوه کنیا را تفت دهند و کار خود را به بهترین نحو انجام دهند، بهتر است در انتخاب نوع قهوه بسیار دقت نمایند زیرا نوع قهوه بر روی روست و طعم قهوه دم کرده بسیار تاثیرگذار است.

در ذیل به فاکتورهایی که برای انتخاب بهترین نوع قهوه مهم و ضروری هستند اشاره می‌کنیم.

 

 

 فاکتورهای انتخاب بهترین نوع قهوه کنیا برای تفت

 

اندازه لوبیای قهوه

لوبیای قهوه پس از برداشت ازدرختچه‌ها بر اساس رنگ و اینکه تا چه حد رسیده است تقسیم‌بندی می‌شود.

سپس لوبیاها بر اساس اندازه جداسازی می‌شوند و هر اندازه‌ای با یک نام اختصاری بسته‌بندی می‌شود. به این صورت که:

E: فیل. بزرگترین اندازه‌ی قهوه کنیا

PB: گلابی.

AA: بزرگترین لوبیای مخصوص

AB: مخلوطی از لوبیای بزرگ A و نوع کوچکتر آن از نوع B.

لوبیاهای قهوه پس از جداسازی براساس اندازه، بر اساس میزان کیفیت با مقیاس 1 تا 10 دوباره تقسیم بندی می‌شوند. این تقسیم‌بندی‌ها بر اساس معیارهای دیگر نیز ادامه دارد.

در صورت تفت دادن حبوبات AA، باید تراکم بالاتر آنها در نظر گرفته شود و اندازه دسته شما کاهش یابد.

تنظیم درجه حرارت رابطه مستقیمی با اندازه لوبیا دارد. به‌طور مثال برای تفت لوبیا  PBنسبت به نوع AA باید حرارت را کاهش داد تا از سوختن لوبیاها جلوگیری شود.

 

تاثیر پردازش لوبیاها بر روی تفت لوبیای قهوه

توجه به نحوه فراوری قهوه کنیا حائز اهمیت است زیرا در حالی‌که بسیاری هنوز از روش‌های پردازش دوگانه سنتی استفاده می‌کنند، برخی دیگر از فرآوری طبیعی استفاده می‌کنند.

قهوه‌های فرآوری شده طبیعی و عسلی می‌توانند کمی سبک‌تر از قهوه‌های شسته شده بو داده شوند. اگر بخواهیم تفت قهوه طبیعی از حالت نرمال سبک‌تر باشد، این قهوه شسته شده کنیایی دارای عطر و طعم گیاهی، خامه‌ای و علفی است که به ذائقه بسیاری افراد خوش نمی‌آید.

دانستن ویژگی‌های حبوبات و نحوه تفت آنها شما را از اشتباهات غیرضروری بازمی‌دارد و این اطمینان را به شما می‌دهد که لوبیاهای انتخابی شما، طعم‌هایی را که می‌خواهید با بو دادن به نمایش بگذارند را آزاد می‌کنند.

 

مدیریت فرایند پخت

در نظر داشتن یک عطر و طعم از پیش تعیین شده و درک آنچه می‌خواهید در یک فنجان قهوه برجسته باشد، به شما کمک می‌کند تا میزان تفت قهوه خود را به آن‌چه مدنظر شما است هدایت کنید.

استفاده از تجربیات قبلی خود در تفت دادن انواع قهوه و داشتن یک ایده کلی در مورد چگونگی رسیدن به آن میزان تفت، برای شروع یک تفت عالی بسیار خوب است. همانطور که درک می شود که همیشه باید در طول فرایند اصلاحات انجام شود.

لازم به ذکر است که بیشتر روسترهای قهوه ایده‌ها و افکار خاص خود را در مورد تفت دادن این لوبیا دارند و میل و سلیقه افراد در تفت قهوه بسیار دخیل است.

میزان تفت قهوه برای دستیابی به تعادل مزه ترش و شیرین قهوه بسیار مهم است. اگر میزان تفت قهوه کنیا به‌گونه‌ای باشد که دم‌آوری نهایی قهوه مزه‌ای بسیار ترش را ایجاد کند، به احتمال زیاد تعداد بسیاری از مشتریان خوب خود را از دست خواهید داد.

دستیابی به یک پروفیل روست قهوه که همه را راضی نگه‌دارد بسیار مشکل است. پس بهتر است به‌دنبال یافتن یک دستورالعمل کلی برای بهترین میزان تفت قهوه کنیا باشید.

به دلیل رشد قهوه کنیا AA در ارتفاعات بسیاربالا، بافت این نوع قهوه بسیار متراکم است. به همین دلیل شما به دمای بالا در هنگام تفت جهت افزایش انرژی درون لوبیای قهوه برای روست تا پایان کار نیاز دارید.

 

مرحله خشک کردن

اگر می‌خواهید اسیدیته میوه‌ای قهوه خود را بدون داشتن بدن سنگین حفظ کنید، مدت کوتاهی پس از نقطه چرخش لوبیاهای برشته با اعمال حرارت اضافی مرحله خشک کردن قهوه خود را کوتاه کنید.

 

مرحله Maillard

برای جلوگیری از غلبه اسیدیته موجود در قهوه، باید با کمی شیرینی جلوی ترش بودن آن را گرفت. مرحله میلارد به یافتن این تعادل کمک می‌کند.

 

مدت زمان تفت قهوه

هرچه زمان رست بیشتر باشد، قهوه تیره‌تری ایجاد می شود. در اینجا، یافتن مدت زمان مناسب رست چیزی است که ممکن است لازم باشد با گذشت زمان تنظیم شود و همچنین این مدت زمان به اینکه لوبیای قهوه را برای اسپرسو، فیلتر یا چه چیزی تفت می‌دهید بستگی خواهد داشت.

 

مدت زمان توسعه

بسته به مدت زمان برشته شدن و روش استخراج انتخاب شده، زمان روست می‌تواند متفاوت باشد.

برای حفظ اسیدیته تا حد ممکن، زمان توسعه و تفت را کوتاه کنید، اما از پخت کامل لوبیا اطمینان حاصل کنید. زیرا عدم دستیابی به این امر می تواند اسیدیته میوه را بیش از حد به جا بگذارد. اروس می گوید ، "از ایجاد گرما در نزدیکی اولین ترک نترسید... اگر در قسمت دوم توسعه حرارت کافی برای ادامه کار ندارید... در نهایت پخت قهوه را متوقف می‌کنید و این واقعاً همه چیز را لغو می‌کند ".

 

پایان روست قهوه

وقتی قهوه تفت داده شد، باید زمان کافی برای چربی‌زدایی داشته باشد. تراکم زیاد و برشته شدن سبکتر آنها می تواند روند گاززدایی را کند؛ کند که برای ایجاد طعم کامل ممکن است یک ماه استراحت طول بکشد.

 

اگر قصد دارید قهو کنیا را به صورت مخلوط برای متعادل‌سازی یا تکمیل یک قهوه دیگر استفاده کنید، به یاد داشته باشید که قهوه‌های کنیا به راحتی اسیدیته روزانه قهوه اسپرسو را نگه می‌دارند و در بعضی موارد نوشیدنی حاوی شیر را ترش می‌کند.

برای این موارد بهتر است که رست خود را برای شیرینی بیشتر تطبیق دهید و اسیدیته طبیعی آن را کم کنید. یک اسیدیته ظریف و پیچیده قهوه کلمبیایی با ارتفاع زیاد باعث تعادل یک قهوه کنیا می شود.

اگر می‌خواهید خودتان قهوه کنیا را تفت دهید بهتر است قهوه کنیا با کیفیت عالی را تهیه نمایید زیرا تفت قهوه سبز باکیفیت کنیا بسیار آسان است.

در نهایت، تفت قهوه کنیا نیاز به درک و شناخت کامل و دقیق آن دارد تا بتوانید از پتانسیل کامل این قهوه استفاده کنید و یک نمایه تمیز و عاری از نقص تفت ایجاد کنید.

در حالی‌که پیروی از مراحل بالا می‌تواند به شما در بو دادن قهوه کمک کند زیرا هرنوع و دسته از قهوه کنیا باید به صورت جداگانه تفت داده شود و این که قبلا یک قهوه کنیایی را برشته کرده‌اید، به این معنی نیست که بلافاصله با نمایه مشابه، نتایج عالی خواهید گرفت.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2282 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3634 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3969 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟