دوره مجازی لاته آرت تخصصی

ظهور تفت خانگی قهوه

۱۴۰۰ جمعه ۲۷ فروردين
639بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

با افزایش رونق تجارت قهوه در سراسر جهان روزانه به تعداد طرفداران این نوشیدنی افزوده می‌شود. علاقه‌مندان به قهوه همواره در پی نوشیدن انواع قهوه باکیفیت با طعم بی‌نظیر بوده‌اند.

برخی از دوستداران قهوه به علت کمبود وقت تهیه قهوه بوداده آماده را ترجیح می‌دهند ولی هستند افرادی که دوست دارند لوبیای نوشیدنی‌شان را خودشان تفت داده و تاثیر میزان تفت لوبیاها بر طعم قهوه اسپرسو یا قهوه ترک یا هر نوع قهوه مورد علاقه خود را کشف کنند.

امروزه با دسترسی آسان‌تر به تجهیزات و وسایل بو دادن قهوه این امکان برای این دسته از طرفداران قهوه به‌وجود آمده است که میزان روست قهوه مورد علاقه خود را تست و در خانه انجام دهند.

 

 

ظهور تفت خانگی قهوه

 

چگونگی تفت دادن قهوه کنیا

 

مزایای تفت خانگی قهوه

روند کار مراکز روست عمده قهوه معمولا به این صورت است که ابتدا لوبیای سبز و خام باکیفیت قهوه را از واردکنندگان و یا تجار قهوه در مقادیر بالا خریداری می‌کنند و آن‌ها را برای کافه‌ها و مشاغل مرتبط با قهوه تفت داده و قهوه بو داده را در روست‌های مختلف عرضه می‌کنند. اما روست خانگی قهوه صرفا جهت سرگرمی بوده و اهداف سودآوری در آن وجود ندارد. همچنین روست خانگی قهوه احساس رضایت درونی در شخص به‌وجود آورده و درک بیشتری از قهوه را برای فرد خواهد داشت.

همانطور که قبلا بیان شد روست خانگی قهوه تاثیر مقادیر مختلف روست بر روی به‌وجود آمدن طعم خاص قهوه را برای فرد روشن خواهد ساخت.

همچنین روست خانگی قهوه می‌تواند از نظر اقتصادی نیز مقرون به‌صرفه باشد.

هرچه دستگاه و تجهیزات خانگی بو دادن قهوه پیشرفته‌تر باشند، تجربه شخص از تفت لوبیای باکیفیت و دم‌آوری نوشیدنی لذیذ بسیار مطلوب‌تر خواهد بود و فرد از این طریق مهارت‌های خاصی در تهیه قهوه تجربه خواهد کرد به این صورت که فرد می‌تواند درجه تفت لوبیاها را با توجه به تغییر رنگ لوبیاها یا میزان دودی که از لوبیاها ساطع می‌شود تشخیص دهد.

هرچند که هرچقدر دستگاه‌های تفت خانگی پیشرفته باشند اما باز نسبت به دستگاه‌های صنعتی تفت قهوه حساسیت و کنترل متغیرهای خاص تفت قهوه را نخواهند داشت و طعم‌های متفاوتی از تفت خانگی و صنعتی لوبیاهای قهوه به‌دست می‌آید که یکسان وقابل قیاس نخواهد بود.

 

روست خانگی قهوه از گذشته تا اکنون

تفت خانگی قهوه تقریبا هم قدمت با کشف لوبیای قهوه است و حدودا به قرن 1400 در خاورمیانه و آفریقا برمی‌گردد. در آن زمان تفت خانگی قهوه در تابه‌های نازک که سوراخ‌هایی در آن‌ها ایجاد شده بود انجام می‌شد که بسیار زمانبر بود و دقت بالایی را نیز می‌طلبید این کار روی شعله آزاد انجام می‌شد و لوبیاها می‌بایست مرتب با قاشق زیرورو می‌شدند. این روش تفت قهوه در قرن هفدهم به دلیل سختی و کسب نتایج نه چندان خوب کنار گذاشته شد و دستگاه‌های تفت استوانه‌ای شکل جایگزین این روش شدند.

در قرن نوزدهم با صنعتی شدن تفت قهوه، مراکز بزرگ تجاری روست قهوه به‌وجود آمدند.

از دهه شصت و هفتاد میلادی به بعد بازار جهانی روست قهوه روند رو به رشدی داشته است این در حالی است که بیش از یک سوم مصرف جهانی قهوه به اروپا اختصاص دارد که این افزایش تفت تخصصی قهوه را به دنبال داشته است. با افزایش میل به نوشیدن قهوه در سراسر جهان و به طبع آن افزایش تفت خانگی قهوه با انواع وسایل و تجهیزات ساده و دم دستی تا پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تفت قهوه در انواع مختلف دیجیتالی، دستی، برقی و ... نیز کاملا مشهود است.

در حال حاضر بزرگترین صنعت روست قهوه مربوط به آلمان با حجم تولید 551 هزار تن و پس از آن ایتالیا با حجم تولید 414 هزار تن قهوه بو داده است.

دلیل این رشد از نظر برخی تجار قهوه، پرورش لوبیاهای بسیار باکیفیت و در دسترس بودن آن‌ می‌باشد که طرفداران این نوشیدنی توجه بیشتری به کیفیت، طبیعی بودن بدون مواد افزودنی مصنوعی و طراوت و تازگی قهوه پیدا کرده‌اند و همواره در حال یافتن راهی برای دم‌آوری قهوه لذیذ با طعم و مشخصات خاص و همچنین روست دلخواه هستند.

 

جوانب مختلف تفت خانگی قهوه

تفت خانگی قهوه به دلایلی که در بالا ذکر شد طرفداران خاص خود را دارد.

همچنین قابل به ذکر است که تهیه ملزومات و تجهیزات پیشرفته با امکانات خاص تفت خانگی قهوه نیازمند صرف هزینه بالایی است اما نتیجه بسیار خوب و مطلوبی از تفت خواهند داشت.

روند روبه رشد روست خانگی قهوه و تهیه ملزومات آن با آگاهی و آموزش این افراد همراه بوده حتی در مابین این افراد، باریستاهایی وجود دارند که با خرید تجهیزات خانگی تفت و امتحان آن در خانه به دنبال کشف و راه‌اندازی کافه با برند خاص خود هستند.

با این وجود تفت خانگی قهوه اگر با آموزش و آگاهی انجام نشود باعث می‌شود لوبیاها پتانسیل طعم خود از دست داده و بسوزند.

همچنین نحوه نگهداری و ذخیره‎سازی قهوه بو داده شده نیز از مسائل بسیار مهم است که اگر درست انجام نشود قهوه دم‌کرده طعم و رایحه خوبی نخواهد داشت.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2295 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3658 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3984 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟