دوره مجازی لاته آرت تخصصی

تلفیق نمک و قهوه

۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت
856بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت

از زمان‌های گذشته تاکنون نمک نقش‌ها و کاربردهای بسیاری را در زندگی انسان‌ داشته است. از نمک در چاشنی و خوش طعم کردن غذا، نگهداری از مواد غذایی، در مصارف بهداشتی مثل دهانشویه و ... استفاده می‌شود. یکی از جذاب‌ترین کاربردهای نمک استفاده از آن در تهیه قهوه است که شاید برای بسیاری عجیب بوده و تازگی داشته باشد. اما کاربرد آن جهت گرفتن تلخی و ایجاد طعمی بسیار دلپذیر در قهوه در بسیاری از کشورها دهه‌هاست که مورد استقبال قرار گرفته است.

 

استفاده از نمک در قهوه در فرهنگ‌های مختلف

بکار بردن نمک در تهیه قهوه سال‌هاست جزو مرسومات بسیاری از کشورهای مختلف سراسر جهان است.

بطور مثال سرو قهوه با نمک توسط عروس برای پذیرایی از خانواده شوهر در یک مهمانی قبل از مراسم عروسی یک سنت است.

در تایوان قهوه امریکانو همراه با فوم شیر نمکی معروف به قهوه نمک دریا از محبوبیت بالایی برخوردار است.

همچنین در شمال اسکاندیناوی و مناطق ساحلی اروپا از آب شور حاوی نمک زیاد در تهیه قهوه استفاده می‌شود.

 

نمک و قهوه

 

انتخاب مخلوط مناسب قهوه برای تجارت خود

 

دلیل استفاده از نمک در تهیه قهوه

یکی از دلایل استفاده از نمک در تهیه قهوه، متعادل کردن مشخصات عطر و طعم روبوستاها و انواع قهوه تلخ با پروفیل‌های کباب بسیار تیره می‌باشد.

اضافه کردن نمک به قهوه سبب کاهش تلخی قهوه بدون استفاده از هرگونه افزودنی دیگر می‌شود. همچنین نمک با کاهش شیرینی قهوه، رایحه‌ مطبوعی به قهوه می‌بخشد. افرادی که تلخی قهوه را دوست ندارند می‌توانند استفاده از نمک را جایگزین شیر و شکر کنند.

استفاده از نمک در تهیه قهوه علاوه بر بهبود طعم قهوه، طعم احتمالی کهنگی آب ذخیره در قهوه‌جوش را نیز می‌گیرد.

 

تبدیل تلخی قهوه به رایحه مطبوع توسط نمک از دیدگاه علمی

درصد کمی از تلخی قهوه به دلیل کافئین موجود در آن و بیشترین دلیل آن به سبب وجود دو ترکیب اسید کلروژنیک لاکتون‌ها و فنیلیندان‌ها می‌باشد.

 ‎این ترکیبات در دانه‌های قهوه سبز وجود ندارند بلکه پس از بو دادن قهوه و تجزیه اسیدهای کلروژنیک در قهوه ایجاد می‌شوند.

فنیلیندان‌ها مسبب ایجاد طعم تلخ قهوه هستند و ارتباط مستقیمی با میزان رست قهوه دارند که بالطبع هرچه رست قهوه بیشتر و قهوه تیره‌تر باشد، میزان فنیلیندان‌ها نیز بیشتر خواهد بود.

تلخی قهوه دلایل دیگری نیز دارد: دم کشیدن بیش از حد، استفاده از آب بسیار داغ و همچنین عدم توجه به انتخاب آسیاب مناسب با روش دم‌آوری آن سبب ایجاد طعم تلخ و شدید در قهوه می‌شوند.

جوانه های چشایی ما را قادر می سازد تا طعم های شیرین ، ترش ، نمک ، تلخ و امامی را شناسایی کنیم ، اما واکنش های بیولوژیکی ما در برابر تلخی با سلیقه های دیگر متفاوت است. وقتی چیزی تلخ می خوریم یا می نوشیم ، یون های کلسیم به مغز ما ارسال می شود. و گرچه نمک می تواند طعم های شیرین ، ترش و امامی را افزایش دهد ، اما تمایل به درک تلخی ما دارد.

هنگام چشیدن مزه‌های تلخ، گیرنده‌های عصبی روی زبان طعم تلخ را به سیستم عصبی مخابره می‌کنند. به همین ترتیب هنگام چشیدن مزه‌های شور مانند نمک یا همان سدیم، گیرنده‌های چشایی طعم شوری را دریافت می‌کنند.

وقتی ما ماده‌ای را می‌خوریم که همزمان دو طعم متفاوت را در خود دارد باعث می‌شود گیرنده‌های متقابل به‌طور مثال تلخی و شوری همزمان فعال شوند که در این تقابل طعم‌ها، تلخی کمتر حس شده و حس چشایی مربوط به شیرینی بیشتر ملموس می‌شود.

این بدان معنی است که وقتی نمک به قهوه اضافه می‌شود، شیرینی قهوه به طور طبیعی افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که نمک اغلب برای مارگاریتاها به لبه شیشه اضافه می‌شود. این امر سبب پدیدار شدن شیرینی در آهک و تکیلا خواهد شد.

 

بهترین زمان اضافه کردن نمک به قهوه

زمان و مقدار اضافه کردن نمک به قهوه یک سوال مهم و اساسی است. اضافه کردن نمک قبل از دم کشیدن قهوه همواره مخالفان و موافقانی داشته است.

افزودن نمک در مرحله اخر به فنجان قهوه دم‌کرده، کنترل دوز آن‌را آسان‌تر می‌کند و کم کم اضافه کردن نمک کمک می‌کند مشخصات طعم کامل شود.

رویکرد ارائه شده توسط مشاور قهوه و قهرمان باریستای جهان جیمز هافمن حتی فراتر از این است. هافمن به جای افزودن مستقیم بلورهای نمک به قهوه دم كرده، محلولی با غلظت ثابت نمك ایجاد كرد كه می‌تواند درون قهوه چكانده شود.

وی دریافت که افزودن 0.3 گرم محلول نمکی با غلظت 20 درصد به طرز محسوسی طعم و احساس دهان یک قهوه فوری بی‌کیفیت را بهبود می‌بخشد.

حدود 0.5 گرم نمک برای یک لیوان دم کرده می‌تواند شیرینی قهوه را به طرز ظریف‌تری افزایش داده و تلخی آن را کاهش دهد.

اسکات رائو، متخصص رست قهوه دریافت که 0.15 گرم نمک در هر 100 گرم قهوه دم کرده، بهترین نتیجه مزه را برای قهوه اسپرسو و فیلتری دارد.

 

چه موقع نمک به قهوه اضافه نشود؟

اضافه کردن نمک به قهوه همیشه بهترین نتیجه را در کاهش تلخی و افزایش طعم های شیرین به دنبال نخواهد داشت.

اگرچه اضافه کردن نمک به قهوه فوایدی را به دنبال دارد اما تمرکز بر کیفیت دانه‌های قهوه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اگر به دنبال بهبود مزه بد قهوه هستید، افزودن نمک می تواند مفید باشد اما در نهایت استفاده از دانه‌های با کیفیت بالاتر و خرید قهوه خوب بهترین راه برای بهبود طعم فنجان قهوه است.

لازم به ذکر است که برای قهوه های با کیفیت بالاتر، نمک می‌تواند طعم‌های ظریف قهوه را پنهان کند دقیقاً مانند افزودن شیر، خامه یا شکر، افزودن نمک به قهوه‌های پیچیده‌تر تعیین نت‌های عطر و طعم ظریف یا اسیدیته در فنجان را دشوارتر می‌کند.

در حالی که نمک می‌تواند طعم‌های شیرین قهوه را تقویت کرده و تلخی موجود در فنجان را متعادل کند، تولیدکنندگانی که با آن آزمایش می‌کنند باید مراقب باشند.

مانند افزودن شیر، خامه یا شکر، نمک می‌تواند خصوصیات متمایز قهوه‌های با کیفیت بالاتر را مخفی کند و ویژگی‌های منحصر به فرد یا پیچیدگی ظریف یک فنجان قهوه را بپوشاند.

نمک برای پوشاندن یا متعادل سازی طعم‌های پیچیده قهوه با؛ کیفیت پایین یا کباب‌های تیره‌تر و بیرون آوردن شیرینی در یک کباب سبک مفید است. با این حال تنها راه برای فهمیدن آنچه دوست دارید آزمایش است.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2287 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3639 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3971 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟