دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه ریسترتو چیست

۱۴۰۱ جمعه ۲۷ خرداد
965بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

وقتی می‌خواهید یک قهوه‌ی غلیظ بدون افزودنی داشته باشید، اسپرسو سفارش می‌دهید. مردم سراسر جهان از اسپرسو که نوشیدنی اصلی کافه‌ها محسوب می‌شود لذت می‌برند؛ اما شاید قوی‌ترین نوشیدنی که بتوان سفارش داد نباشد. اسپرسو نسبت به ریسترتو که حجم کم‌تری نیز دارد، ضعیف‌تر است. در حالی که ویژگی بارز ریسترتو این است که یک شات قهوه بسیار غلیظ است، اما از جهات قابل توجهی با اسپرسو متفاوت است. در ادامه با نحوه‌ی تهیه‌ی این نوشیدنی و دیگر جزئیات مربوط به آن آشنا می‌شوید.

 

برای خرید آنلاین قهوه وارد سایت خوش کالا شوید و اطلاعات جداگانه قهوه ها را مطالعه نمایید. کافی است از محصولات ما دیدن فرمایید و قهوه‌ی مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

ریسترتو چیست؟

کلمهی ایتالیایی ریسترتو (Ristretto) را می‌توان به صورت «محدود کردن» یا «محدود» ترجمه کرد. با این حال، این کلمه معمولا برای توصیف نوشیدنی استفاده می‌شود و به حجم کم آب و زمان عصاره‌گیری کوتاه آن اشاره دارد. ریسترتو با مقدار قهوه‌ی یک‌سان، با نصف مقدار آب مورد نیاز برای اسپرسو تهیه می‌شود و برای کند کردن سرعت عصاره‌گیری، از آسیاب ریزتری استفاده می‌شود. عصاره‌گیری اسپرسو حدود ۲۵ تا ۳۰ ثانیه‌ی زمان‌بر است اما در ریسترتو معمولاً در حدود 15 ثانیه به طول می‌انجامد. اگر نسبت به اسپرسو از آب بیش تری استفاده شود و مدت زمان عصاره‌گیری کوتاه نشود، لونگو یا لانگ شات ایجاد می‌شود. پائولو اسکیمونه، مالگ عظمت برشته‌کاری تخصصی His Majesty است که در شهر مونزا، ایتالیا واقع شده. او می گوید که در سنت ایتالیایی، ریسترتو شات قهوه‌ای است که با 7 تا 8 گرم پودر قهوه و عصاره‌گیری 15 گرم قهوه، به نسبت 1:2 تهیه می‌شود.

در حالی که این نوشیدنی معمولاً در یک فنجان دمیتاس (فنجان کوچک با حداکثر حجم 90 میلی‌لیتر) سرو می‌شود، بسیاری احساس می‌کنند که ریسترتو را با شرط حفظ نسبت 1:2، می‌توان در حجم‌های بزرگ‌تری نیز تهیه کرد. به گفته‌ی آنسون گودج، هماهنگ‌کننده‌ی فروش برشته‌کاری Ozone در بریتانیا، «ریسترتو اندازه‌ی به‌خصوصی ندارد، بلکه نسبت عصاره‌گیری آن مهم است. از این طریق، می‌توان ریسترتوهایی با اندازه‌ها و قوت‌های مختلف درست کرد و بسته به اینکه کافه چه قهوه‌ای انتخاب می‌کند، می‌توان از آن به روش‌های مختلفی استفاده کرد.»

پائولو می‌گوید که از آن‌جایی که ریسترتو به یک اسپرسوی معمولی ایتالیایی شبیه است، برخی از کافی‌شاپ‌ها یک شات دوبل اسپرسو را ریسترتو می‌نامند! با این حال، این دو نوشیدنی چندین تفاوت مهم دارند.

 

قهوه ریسترتو چیست

 

 

ویژگی خاص ریسترتو چیست؟

زمان عصاره‌گیری کوتاه‌تر ریسترتو، آسیاب ریزتر قهوه و حجم کم‌تر آب مصرفی، نوشیدنی متفاوتی با اسپرسو ایجاد می‌کند. تهیهی یک اسپرسو کم‌حجم‌تر یا کوتاه کردن زمان عصاره‌گیری، طعم یا بافت نوشیدنی را شبیه به ریسترتو نمی‌کند.

همان‌طور که آنسون توضیح می‌دهد، زمان عصاره‌گیری و نسبت آب به قهوه در ریسترتو کم‌تر است. در حالی که اسپرسو در زمان بیش‌تری عصاره‌گیری می‌شود و نسبت آب به قهوه‌ی بالاتری دارد.

سام، استاد قهوه مستقر در ملبورن، توضیح می‌دهد که ریسترتو یک اسپرسو خلاصه‌شده است زیرا عصاره‌گیری، پیش از آزاد شدن اسیدیته کامل قهوه متوقف می‌شود. این زمان عصاره‌گیری کوتاهتر به این معنی است که پیچیدگی طعمی و کافئین کم‌تری دارد. علاوه بر این، با توقف عصاره‌گیری، ترکیبات ایجاد کنندهی طعم‌های میوه‌ای و شیرین، پیش از استخراج طعم‌های تلخ، کاراملی و شکلاتی آزاد می‌شوند.

از آن‌جایی که آب کم‌تری استفاده می‌شود، ریسترتو کمی غلیظ‌تر از اسپرسو خواهد بود و هم‌چنین می‌تواند کرمای بیشتری داشته باشد. با وجود اندازه‌ی کم‌تر، به دلیل وجود کرمای بیش‌تر، تقریبا به اندازه‌ی یک شات اسپرسوی معمولی فضای فنجان را اشغال می‌کند. در حالی که طعم ریسترتو به اندازی اسپرسوی معمولی متوازن نیست، نوشیدن‌اش آسان‌تر است.

برای اطلاع از خرید قهوه اسپرسو و قیمت قهوه اسپرسو با کیفیت می‌توانید به صورت رایگان با مشاوران  فروشگاه اینترنتی قهوه خوش کالا تماس بگیرید.

 

کشش بازار برای ریسترتو

در حالی که ریسترتو یک روش دم‌آوری قهوه است، این اصطلاح اغلب توسط برندها برای توصیف قهوه‌هایی با طعم شدید استفاده می‌شود. به عنوان مثال، Nespresso یک کپسول ریسترتو را به عنوان بخشی از مجموعه‌ی «اسپرسو»ی خود ارائه می‌دهد.

سایر کافی‌شاپ‌ها ریسترتو را به‌عنوان یک گزینه‌ی مستقل عرضه می‌کنند و هم‌چنین از آن به عنوان پایهی نوشیدنی‌های مبتنی بر اسپرسو مانند لاته و کاپوچینو استفاده می‌کنند، جایی که شیرینی و غنای آن باعث افزایش کیفیت نوشیدنی می‌شود.

به عنوان مثال، منوی سال 2020 استارباکس در ایالات متحده و کانادا دارای فلت وایت عسلی با شیر بادام است. این نوشیدنی از ترکیب ریسترتو با شیر بادام و عسل تشکیل شده است.

 

بهترین قهوه برای ریسترتو

نوع قهوه‌ای که انتخاب می‌کنید و نحوه‌ی برشته‌کاری‌شان بر طعم قهوه تأثیر می‌گذارد. با این حال، سام می‌گوید در ریسترتو، به دلیل مدت زمان کوتاه‌تر عصاره‌گیری، نوع برشته‌کاری قهوه اهمیت کم‌تری دارد.

در عصاره‌گیری ریسترتو به دلیل عدم استفاده از حداکثر قابلیت‌های قهوه، هیچ درجه‌ی برشته‌کاری به‌خصوصی وجود ندارد که ایده‌آل در نظر گرفته شود.

آنسون توصیه می‌کند که از قهوه‌هایی با اسیدیتهی پایین استفاده کنید، مانند قهوه‌هایی با فرآوری طبیعی از برزیل، سوماترا یا نیکاراگوئه و قهوه‌های مناسب برای ریسترتو «معمولا قهوه‌هایی هستند که در ارتفاعات پایین‌تر رشد می‌کنند».

پائولو موافق است و توضیح می‌دهد که «دانه‌های نرم، با اسیدیتهی متوسط رو به پایین برای این نوع عصاره‌گیری مناسب‌ترند، زیرا یک قهوه‌ی اسیدی می‌تواند در یک ریسترتو خیلی ترش باشد».

سام می‌گوید در حالی که نوع برشته‌کاری آن‌چنان مهم نیست، برای افرادی که در عصاره‌گیری تجربه‌ی کم‌تری دارند، برشته‌کاری‌های تیره و متوسط رو به تیره، می‌توانند در تهیه‌ی ریسترتو مناسب‌تر باشد.

از آن‌جایی که بیشتر اسیدیته‌ی قهوه در برشته‌کاری از بین رفته است، حتی در عصاره‌گیری خیلی کوتاه نیز خطر خراب شدن طعم ریسترتو کاهش می‌یابد.

او اضافه می‌کند که زمان کوتاه عصاره‌گیری ریسترتو هم‌چنین به این معنی است که می‌توان از قهوه‌هایی با کیفیت پایین یا برشته‌کاری ضعیف هم برای تهیهی آن استفاده کرد، زیرا طعم‌های منفی آن در زمان کوتاه استخراج نمی‌شوند.

ریسترتو به اندازه‌ی سایر نوشیدنی‌های قهوه شناخته شده یا محبوب نیست، که این می‌تواند به دلیل عدم آگاهی از چیستی و طعم آن باشد. آنسون معتقد است که در آینده، مشتریان از تأثیر متغیرهایی مانند خاستگاه، برشته‌کاری و دم‌آوری بر نوشیدنی‌های کوچک مانند ریسترتو و اسپرسو آگاه‌تر خواهند شد

او اضافه می‌کند که «من فکر می‌کنم ریسترتو همیشه در عرصه‌ی قهوه‌ی تخصصی در دسترس خواهد بود، اما نه لزوما از طریق تقاضای عمومی. به احتمال زیاد به عنوان یک تصمیم توسط مشاغل کوچک در دسترس خواهد بود».

اگرچه ممکن است ریسترتو رایج‌ترین نوشیدنی درخواستی در منوی کافی‌شاپ نباشد، اما نوشیدنی منحصربه‌فردی است که ارزش ارائه به علاقه‌مندان قهوه را دارد و احتمالاً فرضیات آن‌ها در مورد قهوه و طعم آن را به چالش می‌کشد.

 

سایر مطالب مرتبط به فروشگاه قهوه خوش کالا:

نسپرسو چیست

اسیدیته قهوه چیست

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3672 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3997 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟