دوره مجازی لاته آرت تخصصی

چشم‌انداز قهوه‌ی روبوستای اسپشیالتی برزیل

۱۳۹۹ دوشنبه ۱ دي
497بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت

برزیل تنها کشور دنیا است که از تراکتور برای برداشت محصول قهوه استفاده می‌کند به همین دلیل دانه‌های رسیده و نرسیده با هم مخلوط می‌شوند، از این‌رو می‌توان یکی از دلایل این که مردم به دنبال خرید قهوه برزیل هستند، همین است.

عموما دانه‌هایی که از برزیل می‌آیند طعم‌های مختلفی مانند شکلاتی، فندقی و کاراملی دارند. این دانه‌ها در مقایسه با قهوه‌های تولید شده در شرق آفریقا یا مرکز آمریکا که طعم نامحسوسی دارند، به مراتب بهتر هستند.

نگهداری از قهوه روبوستا(Robusta)  در مقایسه با قهوه عربیکا(Arabica)  به مراتب راحت‌تر است و برزیل هر دو نوع را تولید می‌کند، به همین دلیل کسانی که به دنبال خرید قهوه برزیل هستند با مشکلی در انتخاب ندارند.

قهوه روبوستا نسبت به عربیکا کرمی‌تر است و کافئین بیشتری دارد و در عین حال قیمت آن کمتر است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که این قهوه برای تهیه اسپرسو ایده‌آل باشد.

ترکیب رایج اسپرسوی ایتالیایی شامل ۷۰ درصد قهوه برزیل تهیه شده با روش تفاله‌گیری طبیعی، ۱۵ درصد روبوستا و مقداری قهوه از مرکز آمریکا به عنوان چاشنی این ترکیب است.

این ترکیب به عنوان قهوه اسپرسو بسیار محبوب است و همچنین می‌تواند پایه خوبی برای کاپوچینو باشد.

 

زمان مناسب خوردن قهوه 

 

تعریف قهوه اسپشیالیتی

 

از مهمترین ویژگی های قهوه اسپشیالیتی در مقایسه با قهوه معمولی می‌توان به کیفیت بالای آن اشاره کرد که باعث می‌شود نوشیدن یک قهوه با طعم بی نظیر را تجربه کنید. این قهوه دارای فواید بسیار زیاد از جمله کاهش احتمال ابتلا به دیابت، آلزایمر و سرطان‌های مختلف را برای سلامتی شما می‌باشد. فرآیند تولید قهوه تمامی مراحل را از مرحله کاشت قهوه تا زمانی که قهوه دم کشیده است و در فنجان در دست شماست را تشکیل می‌دهد. این فرایند به طور کلی بسیار پیچیده و طولانی می‌باشد. در صورتی که یکی از این مراحل به درستی انجام نشود قهوه طعم و رایحه اصلی خود را از دست خواهد داد. با نوشیدن نخستین فنجان از این قهوه متوجه خواهید شد که این قهوه دارای چرخه‌ای بزرگ از طعم‌های بی نظیر می‌باشد. به طور کلی این چرخه شامل طعم‌هایی همچون عسل، کارامل، شکلات، طعم گل‌هایی همچون گل رز و یاسمن می‌باشد. اغلب کافه‌ها ابن قهوه را از میان انواع مختلف قهوه که دارای تنوع طعمی بسیار گسترده است را انتخاب کرده و از آن استفاده می‌کنند.

 

چشم‌انداز قهوه‌ی روبوستای اسپشیالتی برزیل

 

 

 

مراحل تولید قهوه اسپشیالیتی 

 

مراحل تولید قهوه اسپشیالیتی از تبدیل میوه خام به دانه‌های قهوه و در انتها یک فنجان دلچسب قهوه را یک روند صنعتی تشکیل می‌دهد. برای تولید این نوع از قهوه باید دانه‌های قهوه در بهترین مکان و مناسب‌ترین زمان کاشته شوند تا در نهایت محصول بدست آمده قهوه باکیفیت باشد. به طورکلی می‌توان گفت تمامی قهوه‌های اسپشیالیتی از دانه‌های نوع عربیکا هستند. پس از کاشت درخت قهوه 3 تا 4 سال طول می‌کشد، تا شاهد نخستین میوه‌های قرمز قهوه شوید و دانه‌های قهوه برای مرحله برداشت آماده شوند. اغلب دانه‌های قهوه به دو صورت STRIP PICKE, selectivity picked برداشت خواهند شد که در روش striped عمل برداشت سریع‌تر انجام می‌گیرد. اما روش selectivity picked مدت زمان بیشتری طول می‌کشد اما در نهایت نتیجه کار بهتر و کیفیت دانه‌های قهوه بیشتر خواهد بود. پس از مرحله برداشت، فرآوری قهوه یکی از مهمترین بخش های آماده سازی قهوه برای مصرف می‌باشد، این عمل از خراب شدن دانه‌های قهوه جلوگیری به عمل می‌آورد. روش‌های فرآوری دانه‌های قهوه نیز به صورت خشک، نیمه خشک و مرطوب هستند. در فرآوری خشک دانه‌های قهوه پس از برداشت میوه‌های قهوه تمیز می‌شوند و سپس برای خشک شدن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. در فرآوری مرطوب قبل از خشک شدن پوشش دانه‌های قهوه حذف می‌شوند و میوه قهوه در آب غوطه ور شده و مرطوب می‌شوند.

در مرحله بعدی که مهمترین مرحله تولید و فرآوری قهوه اسپشیالیتی محسوب می شود با فشار دادن میوه‌ها از طریق دستگاه پوست میوه‌ها برداشته می‌شوند. حال نوبت به کارگیری روش تخمیر می‌باشد که باید با دقت بسیار بالا انجام گیرد، زیرا وجود میکروب روی مزه و طعم این قهوه تاثیر بدی خواهد داشت. پس از به پایان رسیدن مراحل تخمیر و جداسازی پوست قهوه، دانه‌ها در آفتاب و از طریق دستگاه خشک خواهند شد. پس از به پایان رسیدن تمامی مراحل با دقت بالا، دانه‌های قهوه در کیسه‌های مخصوص قرار می‌گیرند و برای ارسال به نقاط مختلف جهان آماده می‌شوند.

پس از به پایان رسیدن فرآیند فرآوری قهوه حال نوبت روست و دم کردن آن فرا می‌رسد. پس از به پایان رسیدن مرحله رست دانه‌های قهوه، با استفاده از هوای آزاد دانه‌ها خنک می‌شوند. عطر و رایحه دل انگیز قهوه اسپشیالیتی بیش از 2 الی 3 روز باقی خواهد ماند و طعم دل انگیز آن برای مدت زمان بیشتری حفظ خواهد شد.

 

برای اطلاع از قیمت انواع قهوه مرغوب و باکیفیت می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا اقدام نمایید.

 

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2296 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3673 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3997 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟