دوره مجازی لاته آرت تخصصی

تاریخ مصرف قهوه

۱۳۹۹ شنبه ۱۳ دي
1515بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

نوشیدن قهوه طرفداران زیادی پیدا کرده است. مصرف قهوه از قرن نهم در ایران شروع شده است. در دوران صفوی بود که قهوه‌خانه‌ها به عنوان مکان‌هایی برای تجمع شاعران و هنرمندان در ایران رواج پیدا کرد و یا حتی صوفی‌ها با کمک نوشیدن قهوه می‌توانستند خود را برای انجام مراسم مذهبی بیدار نگه دارند.
کاشف الدین یک داروشناس صفوی در سال ۱۶۶۴ یک رساله در مورد ارزش‌ها و خصوصیات قهوه به شاه عباس دوم تقدیم کرد.
امروزه بزرگترین کشورهای تولید کننده قهوه عبارتند از: پورتو ریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک و هند. البته در هفتاد کشور دیگر هم قهوه تولید می‌شود، ولی میزان تولید آن کشورها کمتر است. بزرگترین واردکنندگان قهوه، ایالات متحده آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا می‌باشند.
دانه‌های قهوه در هر منطقه عطر و بوی مخصوص به خود را دارد بر این اساس عموماً قهوه تولیدی را به نام کشور یا منطقه تولید کننده می‌شناسند.

 

نشانه قهوه تازه :

تاریخ رست شدن قهوه، بر روی بسته‌بندی درج‌ می‌شود که بهترین زمان مصرف آن، دو الی سه روز پس از باز شدن بسته قهوه است.  پس از باز شدن بسته، نیتروژن داخل بسته از بین خواهد رفت و پس از مدت چند هفته، عطر قهوه شروع به از بین رفتن می‌کند، پس باید حواستان به مدت زمان ماندگاری قهوه باشد.

 

پیدا کردن بهترین قهوه مطابق با سلیقه‌ی شما

 

تاریخ مصرف قهوه

 

نحوه نگهداری قهوه :

اما توجه به این مسئله نیز ضروری خواهد بود که در امر نگهداری دانه‌های قهوه نیز بهترین مکان که از ویژگی هایی همچون خشک و خنک بودن برخوردار است استفاده نمود و این مسئله نیز تاثیر بسیاری در جهت افزایش مدت زمان نگهداری خواهد داشت.
در نگهداری از قهوه هر چه با هوا تغییرات دما رطوبت نور دور باشید بهتر است. ظروف شیشه‌ای ترجیحا مات، سرامیکی، پلاستیکی شفاف و در آخر ظروف فلزی می‌توانند به ترتیب گزینه‌های مناسب برای نگهداری قهوه باشند، و قهوه فروشی‌ها هم برای نگهداری از ظرفی به نام سیلو استفاده می‌کنند که سبب محافظت از نور و رطوبت قهوه می‌شود.

 

تاریخ انقضا قهوه :

مطمئنا قبل از خرید قهوه دو آیتم تاریخ انقضا و تاریخ مصرف به چشمتان خورده است. تاریخ انقضا تاریخی است که مصرف مواد غذایی پس از آن تاریخ توصیه نمی‌شود. درواقع این تاریخ به سلامت محصول مرتبط است.
بهترین تاریخ مصرف تاریخی است که به کیفیت مرتبط است. بدین مفهوم که مصرف مواد غذایی پس از آن تاریخ امکان پذیر است و خطری ندارد ولی کیفیت اولیه محصول را ندارد و طعم و بافت آن مثل روز اول نیست.
با توجه به اینکه قهوه‌ها از جمله دانه‌های طبیعی بدون مواد افزودنی می‌باشد، از همین رو نمی‌توان برای آن تاریخ مصرف مشخص نمود و اکثر شرکت‌هایی که در امر بسته بندی قهوه‌ها فعالیت می‌نمایند، بهترین تاریخ مصرف را مشخص می‌کنند. اما این بدان مسئله نیست که با تمام شدن این تاریخ، دیگر امکان مصرف قهوه‌ها وجود .ندارد و تنها شاهد آن خواهیم بود که از عطر و طعم این قهوه‌ها کاسته می‌شود
اگر قهوه در معرض هوا قرار گیرد، از عطر و طعم‌های طبیعی آن کاسته می‌شود. قهوه در واقع فاسد نمی‌شود اما اگر پودر قهوه یا دانه قهوه خیس شود، دیگر قابل استفاده مجدد نمی‌باشد و باید دور ریخته شود.
قهوه‌هایی که عطر و طعم خود را از دست داده‌اند را می‌توان در اموری همچون شیرینی پزی و تهیه کیک هم مورد استفاده قرار داد و این مسئله بستگی به سلیقه افراد خواهد داشت.

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2295 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3660 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3986 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟