دوره مجازی لاته آرت تخصصی

طرز تهیه قهوه عربی

۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي
913بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين

سرو قهوه عربی در بیشتر کشورهای خاورمیانه به‌عنوان بخش مهمی از مهمان‌‌نوازی و رسوم سنتی و صمیمانه بومیان منطقه به شمار می‌آید. با تهیه نوشیدنی پرطرفدار قهوه عربی، به حال و هوای دوست‌داشتنی اهواز و مردم خون‌گرم این شهر سفر کنید و از طعم لذیذ و منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

قهوه عربی مشهورترین و قدیمی‌ترین نوشیدنی اعراب کشورهای حاشیه خلیج فارس و البته اعراب جنوب ایران است که اتفاقا در میراث فرهنگی یونسکو هم ثبت شده است. قهوه عربی ارتباطی به دانه قهوه عربیکا ندارد و در واقع روش دم کردن قهوه به سبک و سیاق اعراب است .اگر چه در ترکیب قهوه آسیاب شده برای این قهوه از دانه قهوه عربیکا هم استفاده می‌شود. اعراب در مراسم مختلف از عزا و عروسی گرفته تا جلسات مهم رسمی و سیاسی این قهوه را سرو می‌کنند. برای درست کردن قهوه عربی به دَله که یک قهوه جوش مخصوص آماده‌سازی قهوه است که در کشورهای عربی و جنوب کشور، برای تهیه قهوه و گرم نگه‌داشتن آن، در یک ظرف، جهت پذیرایی از مهمان استفاده می‌شود اما شما می‌توانید از جذوه یا جاذوه یا ایبریک که همان قهوه جوش قهوه ترک است نیز استفاده کنید.
برای طعم دادن به قهوه عربی از ادویه‌هایی مانند هل، دارچین، زنجبیل، میخک و زعفران استفاده می‌شود.

 

آشنایی با دله قهوه عربی و طرز کار با آن

 

 

ابزار آماده سازی قهوه عربی

 

المحماس

محماس، ظرفی استوانه‌ای شکل و گود است که از آن برای برشته‌کردن و تغییر شکل دانه‌های قهوه استفاده می‌شود. دانه‌های قهوه را پس از برشته شدن در جعبه‌ای چوبی می‌ریزند تا سرد شوند. قهوه درجه یک عربی طوری تفت داده می‌شود که به رنگ زرد یا قهوه‌ای دربیاید.


هاون

هاون یا «المجر»، یک وسیله استوانه‌ای شکل است که گودی عمیقی دارد. جنس این هاون از نوعی آلیاژ قوی است و از دسته آن یا «قضیب»، برای کوبیدن و آسیاب کردن دانه‌های برشته‌شده قهوه استفاده می‌شود.


گمگم و دله قهوه

جهت آماده‌سازی قهوه از دو نوع ظرف خاص استفاده می‌شود. گمگم یا «قمقم»، ظرف بزرگ‌تری است که جهت آماده‌سازی اولیه قهوه و جوشاندن قهوه از آن استفاده می‌شود. دله در واقع، قهوه‌جوش کوچک‌تری است که برای سرو قهوه در مراسم‌های عربی به کار می‌رود.

 

طرز تهیه قهوه عربی

 

مواد لازم برای تهیه قهوه عربی ( یک نفر)


• ۱ فنجان آب
• ۱ یا ۲ قاشق چایخوری پودر قهوه
• ۱ عدد هل آسیاب‌شده
• ۱ عدد میخک آسیاب‌نشده
• نصف قاشق مرباخوری زنجبیل (اختیاری)
• چند عدد زعفران (اختیاری)
• خرما، انجیر یا شیرینی‌های دیگر برای سرو


طرز تهیه قهوه عربی

۱. یک فنجان آب را داخل دله بریزید و روی شعله ملایم گاز بگذارید تا به جوش بیاید. وقتی آب یکی دو غل خورد، دله را به مدت ۳۰ ثانیه از روی گاز بردارید تا دمای آب، کمی پایین‌تر از نقطه جوش بیاید. این دمای ایده آل برای اضافه کردن پودر قهوه است.
۲. ۱ تا ۲ قاشق چایخوری پودر قهوه را به آب با دمای ایده آل اضافه کنید و هم بزنید. سپس دله را روی شعله ملایم گاز قرار دهید.
۳. اجازه دهید تا قهوه به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد. نشانه دم‌کشیدن قهوه، ایجادشدن تدریجی کف یا فوم قهوه روی دله و بالا آمدن پودر قهوه به روی سطح است.
۴. پس از دم کشیدن قهوه، آن را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید حدود ۱ دقیقه استراحت کند و در جایی ساکن بماند. سپس میخک، زعفران و ادویه دلخواه‌تان را به مقدار دلخواه به آن اضافه کنید. اگر از هل استفاده می‌کنید، آن را با پشت قاشق یا هاون له کرده و سپس آسیاب کنید.
۵. پس از افزودن ادویه، دله را به مدت کوتاهی روی شعله ملایم گاز بگذارید و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل شود. دله را از روی گاز بردارید و به مدت ۵ دقیقه کنار بگذارید تا پودر قهوه ته‌نشین شود.
۶. قهوه را در فنجان مخصوص قهوه عربی بریزید و سعی کنید که آنها را تا کمتر از نیمه پر کنید.
۷. قهوه عربی را همراه با خرما، انجیر یا شیرینی‌های دیگر سرو کنید.

 

فوت کوزه‌گری ۱: اگر بیشتر از یک دقیقه به قهوه استراحت بدهید دمای مناسب آب برای آزاد کردن عطر، رنگ و خواص زعفران و میخک را از دست خواهید داد.
فوت کوزه‌گری ۲: بعد از اضافه کردن ادویه دوباره دله یا جزوه را به مدت کوتاهی روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید تا فوم یا کف قهوه تشکیل شود. بعد از تشکیل فوم قهوه، قهوه‌ی عربی شما آماده است.
فوت کوزه‌گری ۳: قبل از سرو بهتر است کمی دله یا جذوه تان را ساکن کناری بگذارید تا پودر قهوه ته نشین شود و سپس آن را در فنجان بریزید.


نکته: در اصل قهوه عربی را به روش کاملا سنتی روی ذغال درست می‌کنند.

برای اطلاع از  قیمت قهوه مرغوب و باکیفیت، خرید قهوه عربیکا و ... می‌توانید از طریق فروشگاه قهوه خوش کالا اقدام نمایید.

زهرا ماهینی
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2281 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3634 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3965 بیشتر
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا
قهوه فول کافئین ۱۰۰٪ روبوستا تیره سبا 131,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟