دوره مجازی لاته آرت تخصصی

مدت زمان ماندگاری کافئین در بدن چقدر است

۱۴۰۰ يکشنبه ۲۳ خرداد
4713بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت

معمولا کافئین را به‌عنوان یک محرک می‌شناسیم که به سرعت بر روی سیستم عصبی ما اثر می‌گذارد، باعث افزایش شریان خون و بالا رفتن ضربان قلب می‌شود، باعث سرحالی؛ افزایش تمرکز، تجدید قوا و بهبود روحیه نیز می‌شود.

تاثیرات کافئین در بدن پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از مصرف آن نمایان می‌شود و پس از دفع کافئین تاثیرات آن نیز کمرنگ خواهد شد.

اما سوال مهم در مورد مصرف کافئین این است که ماندگاری آن در بدن چقدر است؟ و تا چه مدت می‌توانیم از تاثیرات آن بهره‌مند شویم؟

پاسخ به این سوال به عواملی بستگی دارد که در زیر به آن اشاره می‌کنیم.

 

مقایسه قهوه و ردبول

 

پس از گذشت 30 الی 60 دقیقه از مصرف کافئین، این ماده بالاترین تاثیرگذاری را خواهد داشت.

آکادمی پزشکی خواب آمریکا بیان کرده که نیمه عمر کافئین تا 5 ساعت است. نیمه عمر به مقدار زمانی گفته می‌شود که مقدار یک ماده به نصف مقدار اصلی کاهش یابد.

بنابراین با مصرف 10 میلی‌گرم کافئین، پس از 5 ساعت، هنوز 5 میلی‌گرم کافئین در بدن خود دارید.

نصف باقیمانده کافئین در بدن شما ممکن است ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین تاثیرات کافئین در بدن افرادی که دیر به دیر قهوه می‌نوشند و یا به آن حساسیت دارند ممکن است دیرتر از بین برود و ماندگاری بیشتری حتی تا چند روز داشته باشد.

خوردن کافئین و باتوجه به مدر بودن آن، ممکن است تعداد دفعات رفتن‌های شما به دستشویی افزایش یابد.

 

توصیه می‌شود حداقل 6 ساعت قبل از خواب کافئین را مصرف نمایید تا در خواب شما اختلال ایجاد نشود در غیر این‌صورت ممکن است بی‌قراری و بی‌خوابی را تجربه کنید.

 

 

 

غذاها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین

کافئین یک ماده شیمیایی محرک است که به‌صورت طبیعی در گیاهان خاصی از جمله قهوه، چایی، کاکائو و به‌صورت مصنوعی در برخی نوشیدنی‌ و نوشابه‌های گازدار وجود دارد و یا آن‌را به رسپی برخی خوراکی‌ها اضافه می‌کنند.

انواع شکلات، انواع قهوه از جمله قهوه اسپرسو، قهوه ترک، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، کاکائو، چای سیاه و چایی سبز، هات چاکلت، شیر کاکائو، بستنی‌های حاوی کافئین و ... محتوی مقادیر مختلف کافئین می‌باشند.

کافئین در برخی داروهای خوراکی نیز وجود دارد.

 

مصرف کافئین برای زنان باردار و شیرده

بر توصیه‌ها بر این‌است که مادران باردار از مصرف انواع خوراکی و نوشیدنی‌های محتوی کافئین بالا خودداری کنند زیرا مصرف زیاد و بی‌رویه کاکائو ممکن است منجر به سقط جنین شود و یا سلامت جنین و نوزاد را پس از تولد با مشکل مواجه سازد.

اما در دوران شیردهی و پس از زایمان منع مصرف به محدودیت در مصرف کافئین تبدیل می‌شود به‌دین ترتیب که مادران شیرده بهتر است میزان مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی‌گرم در روز یا 2 فنجان قهوه در روز محدود کنند زیرا نوزاد 1 درصد از کافئین مصرفی مادر را از طریق شیر جذب کرده که ممکن است دچار بی‌قراری، بی‌خوابی و لرزش بدن شود.

پس بهتر است شیردادن به کودک به قبل از مصرف کافئین و یا به 4 ساعت پس از آن موکول شود.

 

 

مقدار کافئین موجود در قهوه و چای

میزان کافئین موجود در قهوه و چای به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع دانه قهوه و برگ چای، نحوه دم‌آوریو میزان فراوری برگ چای و میزان روست قهوه.

قهوه اسپرسو میزان کافئین بیشتری دارد. همچنین دانه‌های قهوه‌ با رست کمتر و رنگ روشن‌تر و سبک‌تر میزان کافئین بیشتری نسبت رست‌های تیره آن دارند.

 

میزان کافئین موجود در نوشیدنی‌های مختلف:

فنجان قهوه 8 اونسی 95-165 میلی‌گرم

اسپرسو 1 اونسی 47-64 میلی‌گرم

8 اونس قهوه بدون کافئین 2-5 میلی‌گرم

8 اونس فنجان چای سیاه 25-48 میلی‌گرم

8 اونس فنجان چای سبز 25-29 میلی‌گرم

 

 

 

افرادی که تمایلی به خوردن کافئین برای افزایش سطح هوشیاری خود ندارند می‌توانند از راه‌های زیر هوشیاری خود را افزایش دهند:

- خواب کافی در طول شبانه‌روز به مدت 7 ساعت

- از خوابیدن‌های طولانی مدت در طول روز خودداری کنید.

- مصرف بیشتر خوراکی و غذاهای گیاهی

- ورزش کنید اما از انجام تحرکات شدید قبل از خواب خودداری کنید.

 در صورت احساس کسالت و خواب‌آلودگی بیش‌از حد بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا برخی از اختلالات در بدن بر روی خواب تاثیرگذار هستند.

 

مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2295 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3661 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3989 بیشتر
دانه قهوه گرادیان دونیسی
دانه قهوه گرادیان دونیسی 761,000 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟