دوره مجازی لاته آرت تخصصی

قهوه ترک چیست؟

۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر
2254بازدید
تاریخ امروز: ۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند

قهوه ترک

با خواندن این مقاله سوالات شما درباره این نوشیدنی پاسخ داده می شود.اگر جزو طرفداران قهوه هستید و همچنین اگر دلتان سفر می خواهد پس آماده باشید چون قصد داریم شما را به یک مسافرت دلچسب به کشور ترکیه ببریم.دم کردن یک فنجان قهوه آن هم از نوع ترک و پیچیدن عطر دلچسب قهوه ، ترکیه را به منزل شما خواهد آورد. با خوش کالا همراه باشید تا شما را با تمام فوت و فن های قهوه ترک و طرز تهیه آن آشنا کنیم. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که قهوه ترک از کجا آمده و چرا نام ترک را بر روی آن گذاشته اند؟

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند ترک نام خاصی از دانه های قهوه است این در حالی است که به روشی از آماده سازی و دم کردن ابن نوشیدنی، ترک گفته می شود. دانه های قهوه را آسیاب می کنند و به قدری ریز و یک دست می شوند که با پودر کاکائو اشتباه گرفته می شوند.عطر خوشبو و قوی آن بسیار زبانزد است. اگر آن را باشیر مخلوط کنند عطر و طعم آن ملایم تر خواهد شد هم چنین کف روی آن نیز کمتر می شود. برای داشتن یک قهوه ترک عالی و باکیفیت تنهای کافی است از پودر قهوه تازه استفاده کنید و این را بدانید که راز داشتن یک فنجان قهوه ترک عالی آماده سازی آن با شعله ملایم است،این نوشیدنی نباید زودتر از 5 دقیقه آماده شود. این نوشیدنی را در 4 مدل سرو می کنند که در کشور ترکیه به هریک ،نامی را نسبت داده اند:

قهوه بدون شکر(قهوه ساده )، قهوه به همراه نصف قاشق چایخوری شکر( شکرلی )، قهوه با یک قاشق شکر( آرتا شکرلی )، قهوه به همراه دو یا سه قاشق چایخوری شکر( چوخ شکرلی ) و این بسته به نوع عادت شماست و اینکه چقدر مزه تلخ قهوه را دوست دارید. قهوه‌ ترک، نوعی از دم‌آوری قهوه است که با استفاده از پودر قهوه‌ای با آسیاب بسیار ریز و بدون فیلتر تهیه می‌شود. بر خلاف نام آن، قهوه ترک از یمن سرچشمه گرفته و در دوران امپراطوری عثمانی به ترکیه‌ی امروزی وارد شده. قهوه‌ ترک به روش دم‌آوری دستی با استفاده از قهوه‌ جوش‌هایی به نام جذوه یا ایبریک تهیه شده و در فنجان‌های کوچک (با ظرفیت 80 تا 100 میلی‌لیتر) سرو می‌گردد.

 

بهترن قهوه ترک اصل

مثل دیگر انواع قهوه، یافتن بهتری قهوه ترک، تنها با امتخان انواع مختلف آن امکان‌پذیر است. با توجه به این‌که قهوه یک ماده‌ی خوارکی است، بهترین قهوه ترک می‌تواند از نظر هر شخص با دیگری متفاوت باشد.

 

انواع قهوه ترک ( turk coffee )

 قهوه ترک، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تفاوت بنیادین با دیگر قهوه‌ها ندارد و فقط یک شیوه‌ی دم‌آوری قهوه است. بنابراین شما می‌توانید برای تهیه‌ی این قهوه از هر نوع دانه‌ای استفاده نمایید. طبیعی است استفاده از دانه‌های قهوه‌ عربیکا به دلیل کیفیت بالاتر، نتیجه‌ی بهتری نیز خواهند داشت. توجه داشته باشید پودر مورد استفاده برای تهیه‌ی قهوه ترک باید بسیار ریز آسیاب شده باشد و اکثر دستگاه‌های آسیاب خانگی توان انجام آن را ندارند، پس بهتر است برای دم کردن این قهوه، آن را به صورت پودر خریداری نمایید.

 

انواع پودر قهوه ترک

قهوه ترک با توجه به نوع دانه، شیوه‌ی فرآوری، برشته‌کاری و ... در انواع متفاوتی قابل تهیه است. در بیش‌تر مواقع در ترکیب‌های مورد استفاده برای قهوه ترک، تناسب روبوستا بیش‌تر از عربیکاست. اما انواع قهوه ترک ۱۰۰٪ عربیکا نیز قابل تهیه است.


شما می‌توانید قهوه ترک طعم‌دار نیز تهیه کنید. قهوه ترک با هل یکی از انواه پرطرف‌دار قهوه ترک است.

 

تولیدکنندگان معتبر قهوه ترک

در حال حاضر شرکت‌های زیادی به تولید و فروش انواع قهوه ترک مشغول‌اند. برخی از محبوب‌ترین این برندها شامل دانی‌در، استلا، ست، دونیسی و ... هستند.

 

تاریخچه قهوه ترک

تا سال 1980 در کشور ترکیه به آن قهوه می گفتند. در همین سال بود که روش های خاصی از آماده سازی قهوه از کشور های اروپایی وارد این کشور شد واز آن به بعد واژه ترک را برای نشان دادن آماده سازی سنتی مخصوص این کشور به آن اضافه کردند.

 

تاریخچه قهوه ترک

 

 

مزایا و خواص قهوه ترک

خواص و مزایای قهوه ترک، تا زمانی که به صورت خالص نوشیده شود دقیقا مانند دیگر انواع قهوه است. این خواص عبارت‌اند از: افزایش سطح انرژی، بهبود عمل‌کرد قلب، کمک به چربی‌سوزی، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، دیابت نوع ۴، بیماری‌های کبدی، پارکینسون و ...

 

خواص قهوه ترک برای لاغری ( خواص قهوه ترک چیست؟)

قهوه ترک نیز مانند دیگر انواع قهوه، تاثیر مستقیمی بر وزن ندارد. قهوه قند و کالری ندارد و دارای کافئین است. کافئین می‌تواند به ما کمک کند طولانی‌تر و شدیدتر ورزش کنیم. هم‌چنین ترشح هورمون اشتها را کاهش می‌دهد. پس نوشیدن قهوه خالص در کنار سبک زندگی سالم می‌تواند در به کنترل وزن کمک کند.

 

خواص قهوه ترک برای لاغری

 

بهبود عملکرد کرد بدن به هنگام ورزش

قهوه ترک نیز مانند دیگر انواع قهوه، تاثیر مستقیمی بر وزن ندارد. قهوه قند و کالری ندارد و دارای کافئین است. کافئین می‌تواند به ما کمک کند طولانی‌تر و شدیدتر ورزش کنیم. هم‌چنین ترشح هورمون اشتها را کاهش می‌دهد. پس نوشیدن قهوه خالص در کنار سبک زندگی سالم می‌تواند در به کنترل وزن کمک کند.

 

دارای ترکیبات مغذی

به طور متوسط، هر ۱۰۰ میلی‌لیتر قهوه‌ی خالص دارای ۱۱۸ میلی‌گرم پتاسیم، ۸ میلی‌گرم منیزیم، ۷.۱ میلی‌گرم فسفر است.

 

پیشگیری از آلزایمر

اگرچه مطالعات نتایج مختلفی را نشان می‌دهند، برخی تحقیقات حاکی از آن‌اند که قهوه می‌تواند به محافظت در برابر برخی اختلالات عصبی از جمله بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کند.

علاوه بر این، چندین مطالعه نشان داده‌اند که نوشیدن مقدار متوسط قهوه می تواند با کاهش خطر زوال عقل و زوال شناختی در ارتباط باشد.

 

کاهش استرس و افسردگی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند با کاهش خطر افسردگی مرتبط باشد. بر اساس نتایح مطالعه‌ی ۷ تحقیق، نوشیدن هر فنجان قهوه در روز با ۸ درصد کاهش خطر افسردگی ارتباط دارد.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که نوشیدن حداقل چهار فنجان قهوه در روز در مقایسه با نوشیدن روزانه فقط یک فنجان قهوه، در کاهش خطر افسردگی بسیار بیش‌تر اثرگذار است.

علاوه بر این، یک مطالعه روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر نشان داد که نوشیدن قهوه با کاهش خطر مرگ ناشی از خودکشی مرتبط است.

 

بهترین قهوه ترک چیست؟

در تهیه‌ی قهوه ترک، مانند هر شیوه‌ی دم‌آوری دیگری از دو نژاد عربیکا و روبوستا استفاده می‌گردد. با توجه به ویژگی‌های بسیار متفاوت این دو نژاد و هم‌چنین زیرگونه‌های مختلف آن‌ها، انتخاب بهترین قهوه ترک، جدا از تکنیک‌های دم‌آوری، کاملا به سلیقه‌ی مصرف‌کننده ارتباط دارد. معمولا ذايقه‌ی مردم ایران با قهوه‌ی ترکی سازگار است که غلظت و فوم مناسبی داشته باشد و تا حدودی طعم تلخی آن محسوس باشد. برای دستیابی به این نتیجه، معمولا قهوه‌های ترک بازار ایران با تناسب ۳۰ درصد عربکیا و ۷۰ درصد روبوستا تهیه می‌شود.

 

طبع قهوه ترک چیست؟

مزاج و طبیعت قهوه سرد و خشک است و در طب سنتی پیشنهاد می‌شود افراد سرد مزاج، قهوه را به همراه مصلح‌های آن، مانند زعفران، زنجبیل، هل و ... بنوشند.

 

عوارض مصرف بیش‌ از حد قهوه ترک

به طور کلی عوارض جانبی مصرف بیش از حد قهوه، برای قهوه ترک نیز صادق است. از شایع‌ترین نشانه‌های کافئین بیش از توان تحمل بدن می‌توان به سردرد، اضطراب و بی‌قراری، لرزش، اختلال خواب و ... اشاره کرد. البته این عوارض کاملا موقتی هستند و با نوشیدن آب و فعالیت‌های بدنی به سرعت بهبود می‌یابند.

از طرف دیگر، به دلیل عدم استفاده از فیلتر در تهیه‌ی قهوه ترک و وجود پودر قهوه در نوشیدنی، قهوه ترک به نسبت دیگر نوشیدنی‌های قهوه اثر بیش‌تر بر دندان و سطح زبان و مری می‌گذارد. توصیه می‌شود حتما پس از نوشیدن این قهوه دهان خود را بشویید.

فروشگاه‌ آنلاین معتبر قهوه خوش کالا  برای خرید قهوه ترک و  اطلاع از قیمت قهوه ترک  به صورت رایگان با کارشناسان فروشگاه اینترنتی خوش کالا در ارتباط باشید.

 

ابزار تهیه قهوه ترک چیست؟

معمولا به وسیله‌ی دم‌آوری قهوه ترک، قهوه جوش گفته می‌شود و از آن‌جایی که در هیچ روش تهیه‌ی قهوه‌ای نباید از آب جوش استفاده کرد، این نام از اساس اشتباه است. ظرف دم‌آوری قهوه ترک، جذوه (Chezve) نام دارد. این ظرف با جنس‌های مختلف آلمونیوم، برنج و مس، در طرح‌ها، کیفیت‌ها، اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف قابل تهیه است.

 

آسیاب مناسب برای قهوه ترک

دانه‌ی قهوه برای دم‌آوری به روش ترک، باید بسیار ریز آسیاب شود. به‌طوری که بسیاری از آسیاب‌های خانگی قادر به انجام آن نیستند. اندازه‌ی پودر قهوه ترک بسیار به پودر کاکائو شباهت دارد.
توجه داشته باشید که هرگز از قهوه‌ای که برای دم‌آوری در جذوه آسیاب شده است، در موکاپات استفاده نکنید. ریز بودن این پودر باعث کیپ شدن راه خروج آب و منافذ موکاپات می‌شود و این امر در صورت عمل‌کرد ناردست سوپاپ اطمینان می‌تواند باعث انفجار موکاپات و خسارات مالی و جانی شود.

 

تفاوت قهوه ترک با اسپرسو

دم‌ آوری قهوه به روش اسپرسو، به استفاده از فشار انجام می‌شود و در قهوه ترک، با استفاده از هم‌جواری آب و پودر قهوه صورت می‌گیرد. در روش ترک، فیلتر استفاده نمی‌شود و بر خلاف اسپرسو پودر قهوه در فنجان شناور است. حجم استاندرد قهوه ترک ۱۰۰ و قهوه اسپرسو حدود ۳۰ میلی‌لیتر است. درجه‌ی آسیاب پودر قهوه اسپرسو نیز به نسبت بزرگ‌تر است. نوشیدنی اسپرسو تلخی بیش‌تری دارد و طعم آن شدیدتر است.

 

خرید قهوه ترک و نکاتی که باید به آن توجه کنید.

همیشه توصیه می‌شود قهوه را به صورت دانه تهیه کنید و در زمان آسیاب، به مقدار مورد نیاز خود پودر نمایید. این کار طول عمر قهوه را افزایش می‌دهد و می‌توانید مدت زمان بیش‌تری از طعم و عطر قهوه‌ی تازه لذت ببرید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که قهوه‌ی ترک، در مقایسه با دیگر روش‌های دم‌آوری نیاز به پودر بسیار ریزتری دارد و می‌توان گفت که هیچ‌یک از آسیاب‌های خانگی و بسیاری از آسیاب‌های حرفه‌ای قهوه، توان پودر کردن دانه را در آن اندازه‌ی مطلوب ندارند.

پس بهتر است قهوه‌ی ترک را به صورت پودر و هربار به اندازه‌ی نیاز یک ماه خریداری کنید.

شما می‌توانید قهوه ترک را هر تناسب عربیکا و روبوستا تهیه نمایید. اما توجه داشته باشید قهوه عربیکا به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود تلخی و غلظت (تن‌واری) کم‌تری دارد و شاید علی‌رغم کیفیت بالا، انتظارات شما را از یک فنجان قهوه ترک برآورده نکند. اما خوب است که برای پیدا کردن ذائقه‌ی خود، تناسب‌های مختلف را امتحان نمایید.

 

قیمت قهوه ترک

در مهرماه سال 1401، قیمت هر کیلو قهوه ترک با کیفیت مطلوب، از حدود 300.000 تومان به ازای هر کیلو آغاز می‌شود و افزایش می‌یابد.

 

سوالات متداول

 

دانه قهوه ترک گران‌تر است یا پودر آن؟

معمولا دانه یا پودر بودن قهوه در قیمت آن تاثیر ندارد و فروشگاه‌ها برای آسیاب دانه‌ی قهوه هزینه‌ی جداگانه دریافت نمی‌کنند. اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بهتر است قهوه ترک را به صورت آسیاب شده خریداری کنید.

مصرف قهوه ترک به چه کسانی پیشنهاد نمی‌شود؟

قهوه ترک با ذائقه‌ی بیش‌تر ایرانی‌ها سازگار است؛ اما اگر نژاد روبوستا زیاد باب طبع شما نیست یا با کافئین بالا اذیت می‌شوید، شاید قهوه ترک نوشیدنی مورد علاقه‌ی شما نباشد.

آیا شیر کافئین قهوه ترک را از بین می‌برد؟

خیر، افزودن شیر به نوشیدنی در محتوای کافئین آن اثرگذار نیست.

 

کارشناس تولید محتوا
مطالب مرتبط
راهنمای دم‌آوری قهوه

کنترل عصاره‌ی قهوه، بهترین و هم یکی از سخت‌ترین موارد در دم‌آوری قطره‌ای است. عناصر بسیاری باید در نظر گرفته شود، آن‌ها را به درستی ترکیب کرده و می‌توانید یک قهوه‌ی خوش‌مزه داشته باشید.

۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير 2229 بیشتر
موج سوم قهوه چیست و چه تفاوتی با اسپشیالتی دارد؟

موج سوم قهوه. در کافی‌شاپ‌ها و فضای مجازی بارها با این اصطلاح روبه‌رو می‌شویم؛ اما واقعا معنای آن چیست؟ تفاوت آن با قهوه‌ی اسپشیالتی و موج اول، دوم و چهارم در چیست؟

۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير 3482 بیشتر
تفاوت قهوه‌ی عربیکا و روبوستا

قهوه دوستان با هر سطح از تخصص، تا حدودی با اسامی «عربیکا» و «روبوستا» آشنا هستند که برای اشاره به دو گونه دانه‌ی قهوه که برای مقاصد تجاری کشت می‌شوند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱۳۹۹ شنبه ۷ تير 3876 بیشتر
قهوه ترک هایک
قهوه ترک هایک 0 تومان
چطوری میتونم کمکتون کنم؟